Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Klinkt mooi Tyche, dat boek van Max Porter. Heb m genoteerd.

Fiorah, ja, ik vind van wel. De ontdekking van de hemel is wel zo'n boek met een grote omslag erin, en daar moet je tegenkunnen (ik meestal niet) maar het eerste driekwart van het boek is sowieso schitterend.

Ik ben effies te moe en teveel aan m'n hoofd om intelligente boeken te lezen, en ik ben voor de weetikhoeveelste keer Eilandgasten van Vonne van der Meer aan het lezen. Blijft prachtig, om de één of andere reden. t Is eigenlijk één van de kneuterigste boeken die ik ken, kleine verhaaltjes over gewone mensen, in een soort raamvertellingformat. Maar toch heel prachtig. Misschien kan ik hierna iets hoogdravendere aan ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ik las een jeugdboek. De oorlog die mijn leven redde. Echt mooi.
Alle reacties Link kopieren
Career of evil - Robert Galbraith

Inderdaad de beste van de drie.

En je wil eigenlijk direct verder met het volgende deel, want hoe moet dat nu verder met Robin en Strike?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
21-07-2017 18:01
Career of evil - Robert Galbraith

Inderdaad de beste van de drie.

En je wil eigenlijk direct verder met het volgende deel, want hoe moet dat nu verder met Robin en Strike?
Dat was een echte cliffhanger!
Ik kan bijna niet wachten op het vervolg .
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
21-07-2017 19:13
Dat was een echte cliffhanger!
Ik kan bijna niet wachten op het vervolg .
Die Rowling laat ons weer veel te lang wachten net als vroeger met Harry Potter. Ik ben nu dan maar the cursed Child aan het lezen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Hier waren we (hij&zij) op zoek naar een leuke nieuwe fantasy-reeks om te lezen.

Uitgekomen op:
Voor hem:
Patrick Rothfuss - De Naam van de Wind (eerste boek van de Kingkiller Chronicles) - aanrader, leest als een trein, moet het (vooralsnog) niet hebben van epische battles, maar prikkelt daarom niet minder.

Next in line: Susanne Clarke - Jonathan Strange & Mr Norrell, Brandon Sanderson - Stormlight Archives

Voor haar: Robin Hobb - Farseer trilogy
Hm, fantasy is niet mijn ding. Over Jonathan Strange and Mr.Norrell heb ik wel positieve dingen over gehoord.

En The Cursed Child, ik moest even nadenken. Werd dat niet volledig afgebrand?

Van Cormorran Strike komt wel binnenkort dit jaar een BBC serie. Zeer benieuwd! http://www.imdb.com/title/tt4276618/?ref_=nm_flmg_wr_5

Heb Eilandgasten ook gelezen, Moos. Volgens mij vond ik het best leuk, maar het heeft geen verpletterende indruk gemaakt. Mss moet ik het nog eens herlezen om te zien of ik iets heb gemist. En je hoeft ook niet altijd hoogdravende literatuur te lezen natuurlijk.

Ik heb The Secret Garden uit. Vond het wel ok. Begon wel leuker dan het einde. Het werd me iets te religieus. Maar goed, was ook de tijd denk ik. En ik heb Beloved uit (geluisterd). Uiteindelijk toch mooi. Wel heel heftig. Nu ga ik weer verder in The Time Traveller's Wife. En even zien waar ik nog meer in ga beginnen. Ik heb Kaas van Willem Elsschot liggen uit de bieb. Mss ga ik dat proberen.
Fantasy is hier echt wel ons ding :). Ettelijke boeken wegdromen in verre werelden vol heroïek, goed en/of kwaad, magie en meer van die ongein :).

Cursed child was best goed, maar dat hing af van welke insteek je had en wat je verwachtingen waren.
Wij zijn heel bewust eerst het toneelstuk gaan zien, zonder de boekversie eerst te lezen, en dat was gewoon machtig (gesteld dat je into de Harry Potter-wereld bent). In dat opzicht is de boekversie voor ons dus gewoon een herinnering aan het toneelstuk en dat is prima zo. Als alleenstaand boek zouden we het wellicht niet aanraden, en al zeker niet aan mensen die het vervolg van Deadly Hallows verwachten. Stiekem hopen we wel op een echte boekversie (die er niet gaat komen, we know) of een filmversie met alle nog levende acteurs uit de originele films :D
Het stuk is niet door J.K.Rowling geschreven, toch? Ik ben geen HP groupie, maar ik heb wel alle boeken gelezen en films gezien. Ik vond het wel leuk. Ik heb The Cursed Child niet gelezen (of gezien), dus ik kan er niet zelf over oordelen. Maar wat ik hoorde/las was dat karakters volledig veranderd waren en zich onlogisch gedroegen (t.o.v. de eerdere boeken) en dat het hele stuk meer leek op fan-fiction dan op een HP verhaal. Maar goed, dat is alleen maar wat ik heb gehoord.
GeorgieBrown schreef:
22-07-2017 19:25
Het stuk is niet door J.K.Rowling geschreven, toch? Ik ben geen HP groupie, maar ik heb wel alle boeken gelezen en films gezien. Ik vond het wel leuk. Ik heb The Cursed Child niet gelezen (of gezien), dus ik kan er niet zelf over oordelen. Maar wat ik hoorde/las was dat karakters volledig veranderd waren en zich onlogisch gedroegen (t.o.v. de eerdere boeken) en dat het hele stuk meer leek op fan-fiction dan op een HP verhaal. Maar goed, dat is alleen maar wat ik heb gehoord.
Ik ben wel een HP groupie en vond The Cursed Child geweldig om te lezen omdat ik daardoor weer helemaal terug was in die wereld. Ik kon me weer even verliezen in die magische wereld met die karakters waar ik zoveel van heb gelezen. Maar nu ik er een half jaar (of is het alweer een jaar geleden?) later op terug kijk was het helemaal niet zo goed. Een vrij vlak verhaal, weinig diepgang, voorspelbaar en het lijkt inderdaad meer op fan-fiction dan op een verhaal van Rowling zelf.
GeorgieBrown schreef:
22-07-2017 19:25
Het stuk is niet door J.K.Rowling geschreven, toch? Ik ben geen HP groupie, maar ik heb wel alle boeken gelezen en films gezien. Ik vond het wel leuk. Ik heb The Cursed Child niet gelezen (of gezien), dus ik kan er niet zelf over oordelen. Maar wat ik hoorde/las was dat karakters volledig veranderd waren en zich onlogisch gedroegen (t.o.v. de eerdere boeken) en dat het hele stuk meer leek op fan-fiction dan op een HP verhaal. Maar goed, dat is alleen maar wat ik heb gehoord.
Rowling heeft het stuk mee geschreven en vorm gegeven, maar ze was iig niet de lead play writer.
Wij vonden het stuk in elk geval heel goed (niet alleen als HP fans, ook als musical & theater fans in het algemeen), en hetgeen je schrijft, daar kunnen we ons in elk geval niet echt in vinden.

De karakters waren inderdaad geëvolueerd tov hun kinderlijke zelf in de boeken, maar dat is niet geheel onlogisch aangezien het verhaal zich ettelijke jaren later afspeelt. De psyche van de karakters vonden we net mooi in het verlengde van de karakters liggen, maar dan wel met een volwassen sausje over, inclusief volwassen "demonen en scarecrows". Je ziet alle karakters doorheen de boeken trouwens ook evolueren, dus heel vreemd is het niet dat ze nog eens 13-15 jaar verder nog verder geëvolueerd zijn.

'k Denk wel dat vele fans echt een zuivere doorslag van de bestaande HP franchise verwacht hadden dat opnieuw helemaal rond de 3 hoofdkarakters zou draaien, but that'd be missing the point. Het is geen boek (dus die diepgang die je in ene normaal boek kan leggen kan je niet verwachten), het is geen film (dus de beeldende kracht is beperkt tot wat op een stage mogelijk is, ook al was dat echt wel ferm) en het maakt geen deel uit van de wereld die ze kenden in de 7 jaar van de oorspronkelijke HP-wereld (dus je kan het verhaal ook niet zo verwachten, noch is het een extraatje à la "Harry, Ron en Hermelien save the world, yet again"). Het is toneel en de hoofdkarakters van weleer zijn ondersteunende karakters geworden.
haha, don't kill me. Vertel alleen wat ik heb gehoord. Als jullie er van hebben genoten, super toch.
^ no killing intended hoor :D
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb het zojuist met plezier herlezen. :)
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik las " ik tel tot 10" van Linda Green. Over een kind wat tijdens verstoppertje spelen in een park verdwijnt.

Niet heel spannend wel aardig.
Ik was dus door mijn audioboek heen (en door mijn podcasts), maar ik had nog geen nieuwe credit. Dus dan spit ik Audible door om te zoeken naar een koopje (= iets onder de $5,-) en dan liefst iets van mijn to-read lijst. Kon niet veel vinden en eindigde uiteindelijk met Wuthering Heights. Ik weet niet zeker of ik het helemaal gelezen heb ooit. Ik ken het verhaal wel, maar geen idee of ik het bijv. op mijn lijst had. Ik weet wel dat het niet helemaal mijn ding is (te melodramatisch, onsympathieke karakters), maar het staat op de Rory Gilmore lijst, dus ik ben er toch aan begonnen. :)
GeorgieBrown schreef:
24-07-2017 19:37
Ik was dus door mijn audioboek heen (en door mijn podcasts), maar ik had nog geen nieuwe credit. Dus dan spit ik Audible door om te zoeken naar een koopje (= iets onder de $5,-) en dan liefst iets van mijn to-read lijst. Kon niet veel vinden en eindigde uiteindelijk met Wuthering Heights. Ik weet niet zeker of ik het helemaal gelezen heb ooit. Ik ken het verhaal wel, maar geen idee of ik het bijv. op mijn lijst had. Ik weet wel dat het niet helemaal mijn ding is (te melodramatisch, onsympathieke karakters), maar het staat op de Rory Gilmore lijst, dus ik ben er toch aan begonnen. :)
Ben je de Rory Gilmore lijst aan het lezen? Leuk! Welke versie van de lijst gebruik je, waar heb je hem gevonden?
Op http://www.listchallenges.com/ :)
Die kende ik ook inderdaad :) Ik vind het alleen zo onoverzichtelijk om door al die pagina's te klikken, ik denk dat ik binnenkort maar een lijst in Excel ga maken. Hoeveel heb je er al gelezen?
Volgens mij bestaan er ook wel andere plekken waar je 'm kunt vinden. Ik heb ook een pdf versie. Ik weet niet of ik die hier ergens kan plakken of uploaden eigenlijk.

Ehm, *checkt lijst*... 83 heb ik er gelezen. En in 2 ben ik bezig. Ik weet trouwens niet of ik voor een 100% score ga. Er zit wel eea tussen waarin ik niet geïnteresseerd ben (bijv. Who moved my Cheese of It takes a Village), mn non-fictie. Ik kijk op listchallenges ook vaak in lijstjes over 200/300 boeken to be considered well read. Er is veel overlap.
Wauw, dat is best veel! Ik zit op de helft, maar kies mijn boeken vooral van de 1001 books to read before you die list. Dat deed ik tenminste, dit jaar heb ik wat 'makkelijkere' boeken gelezen. Er zit inderdaad veel overlap in die lijsten.
Op de helft van Rory Gilmore? Of op de helft van 83? :)

1001 boeken vind ik nog een beetje ambitieus. Ik zet mijn goodreads challenge op 50 boeken per jaar. Meestal worden dat er wel meer, 70-80. Maar dan zou ik in het gunstigste geval nog ongeveer 12 jaar bezig zijn... :proud:
Op de helft van 83 :proud: Ik weet niet of ik ooit alle boeken van de 1001 lijst ga lezen, maar ik heb er een hoop van in mijn kast staan dus die pak ik sneller. En wie weet lees ik de laatste ergens als ik tachtig ben :biggrin: Op de Rory Gilmore lijst staan veel boeken waar ik nog nooit van gehoord heb, maar ik zal me er eens wat meer in verdiepen.
Het is deels verantwoord / klassiekers, zoals op de 1001 lijst, maar er zijn ook wat andere, luchtigere dingen bij. Dat maakt het wel leuk. Maar wat ik al zei, ik ben ook niet in alles geïnteresseerd.

Op zich vind ik het wel erg handig om een soort leidraad te hebben. Ik heb door die lijst al een aantal boeken gelezen die ik anders nooit gekozen (omdat ik dacht dat het niet mijn ding was, of omdat ik er nog nooit van gehoord had) zou hebben, maar die ik helemaal geweldig vond. Kies af en toe nog wel een nieuwer boek, niet van de lijst. Maar backlist lezen bevalt me goed. Grotere kans dat het goed is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn backlist bestaat op dit moment uit alle boeken die ik al wel gekocht heb maar nog niet heb gelezen.

Ik probeer me aan mijn voornemen te houden om in de trein naar mijn werk te lezen. Dat bevalt goed, maar soms heb ik toch de hele rit mijn telefoon in mijn handen.

Nog steeds bezig in een boek van Alexander MxCall Smith. Hierna wacht the Lubetkin legacy van Marina Lewycka op me. Allemaal niet zo heel ingewikkeld. Maar gewoon lekker ontspannen lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven