Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ikwilslaap schreef:
03-10-2017 16:31
To kill a mockingbird had ik al eens gelezen maar kwam daar ook op uit (bij die suggesties van bol.com)
Ik ga die andere twee eens googlen!
kwam daar helemaal niet op uit toen ik aan het googlen was, Dankje!
je kunt eventueel ook Uncle Tom's Cabin proberen, die vind ik ook wel in het rijtje passen. En onlangs verscheen The Mapmaker's Daughter (Sarah McCoy). En Walk Me Home is ook heel mooi, ben alleen even de naam van de auteur kwijt. Maar die zijn allemaal een beetje in die stijl.
To read is to travel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga dit topic ook even volgen voor inspiratie. Na 2,5 jaar geen boek te hebben gelezen (ivm elke avond uitgeput neervallen met twee jonge kindjes ;-) )wil ik het weer eens gaan oppakken. Ik ben laagdrempelig begonnen, met een eenvoudige chicklit genaamd Ginny Moon heeft gelijk. Leest lekker weg! Maar het lijkt me leuk gaandeweg wat 'betere' boeken te gaan lezen, dus ik lees even mee.
Nijntje* schreef:
19-10-2017 23:11
Ik ga dit topic ook even volgen voor inspiratie. Na 2,5 jaar geen boek te hebben gelezen (ivm elke avond uitgeput neervallen met twee jonge kindjes ;-) )wil ik het weer eens gaan oppakken. Ik ben laagdrempelig begonnen, met een eenvoudige chicklit genaamd Ginny Moon heeft gelijk. Leest lekker weg! Maar het lijkt me leuk gaandeweg wat 'betere' boeken te gaan lezen, dus ik lees even mee.
Ginny Moon een chicklit? Ik vond het eerlijk gezegd een van de beste boeken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen. Leest inderdaad heerlijk weg.
Alle reacties Link kopieren
Nou ik vond hem op een site onder de noemer ‘chicklit van de maand’ en het leest net zo makkelijk. Maar ik geef toe dat de inhoud wel sterk afwijkt van dat genre ;-)
Ik had nog nooit over Ginny Moon gehoord, dus even gegoogled en het klinkt echt heel leuk! Echt in mijn straatje.

Ik hou helemaal niet van chicklits en zou hem vanwege de beschrijving daar ook niet onder plaatsen eigenlijk.
Nu word ik nieuwsgierig. Ik ga het even opzoeken.

Mijn leeszin is een weg momenteel. Ik mis het buiten zitten en lezen. Dus ik ben in iets heel makkelijks begonnen om er weer in te komen. The Shell Seekers van Rosamunde Pilcher. Ik heb nog nooit iets van haar gelezen, maar ik kom het tegen op veel leeslijstjes. Het heeft ook wel iets Chicklit achtigs denk ik. Maar het krijgt een hoge rating op Goodreads en het is een goede tegenhanger van Catch 22 (waar ik een beetje tegenaan hik).
Ik heb dat ook Georgie! Binnen lees ik zoveel minder. En veel meer schermpjes. Helemaal niet goed.
Bij mij is het meestal juist andersom. Ik vind het heerlijk om op de bank te kruipen met een boek als het zo vroeg donker is, lekker knus. In de zomer doe ik van alles behalve lezen.
Ja idd tigri, schermpjes. Ik vind lezen fijner met daglicht.
Ik voel me in de zomer altijd schuldig als ik een boek ga lezen. Ik heb altijd het gevoel dat ik dan naar buiten moet om actief te zijn. In de winter is het toch donker buiten dus dan ziet niemand dat ik op de bank kruip met een boek :rolling: Schermpjes zijn hier ook wel een probleem hoor.
Alle reacties Link kopieren
Aanrader: Laat los mijn hand!
Alle reacties Link kopieren
Na het voltooien van de boeken van Diana Gabaldon val ik in een diep gat. Ik zoek nieuwe titels, vergelijkbaar met de Reiziger serie van deze schrijfster. Iemand nog goede tips? Ik ben gek op dikke boeken vol historische romantiek. Nu de winter zijn intrede doet wordt het hoog tijd voor wat stevig leesvoer. :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Misschien "de zusjes Boleyn"? Heb ik zelf niet gelezen hoor maar is wel heel populair.
fiona2012 schreef:
21-10-2017 13:12
Ik voel me in de zomer altijd schuldig als ik een boek ga lezen. Ik heb altijd het gevoel dat ik dan naar buiten moet om actief te zijn. In de winter is het toch donker buiten dus dan ziet niemand dat ik op de bank kruip met een boek :rolling: Schermpjes zijn hier ook wel een probleem hoor.
Ik ga naar buiten en neem een boek mee. 2 vliegen in 1 klap. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees in de zomer altijd meer dan in de winter. Was van plan de afgelopen week op vakantie veel te lezen maar heb maar 2 boeken uit.
Liefdesbrieven van Katie Fforde en Helemaal het einde van Lisette Jonkman.

Was voor de vakantie begonnen in Een stap te ver van ene Tina Seskis over een vrouw die ineens haar hele leven (en gezin) opgeeft en wegloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ginny moon is uit, in vijf dagen. Wat een heerlijk boek zeg! Zal niet mee vallen dat te evenaren qua gemak waarmee het leest. Ga nu een nieuw boek zoeken.

Ik zoek ook iets voor vriend. Hij waardeert mijn voornemen meer te gaan lezen en wil hetzelfde doen. Maar hij zegt dat boeken hem nooit weten te pakken. Nu 'mag' ik eens rondkijken of ik wat kan vinden wat heerlijk makkelijk leest/snel pakkend is en in zijn straatje past.
Hij houdt van thrillers. Detective mag (a la, moord gepleegd etc) maar daar weet ik zelf nog wel wat schrijfsters van (Tess Gerritsen, Karin Slaughter). Ik zoek nog alternatieven evt zonder moord. Ideeën?
Ik heb net de Cormoran Strike serie gelezen van Robert Galbraith (JK Rowling) en werd echt in die boeken gezogen. Er komt wel een moord in voor maar dat is niet echt waar de boeken om draaien.
Eensch met Fiona. Cormoran Strike ftw! En verder Jussi Adler Olsen, Q-serie. (wel even de volgorde opzoeken). En Millenium Trilogie. Of Dan Brown.
Ik ben ondertussen bijna klaar met Ginny Moon, zaterdag begonnen. Leuk boek, leest inderdaad fijn weg!

Ook gelezen: Something wicked this way comes van Ray Bradbury.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje, als je man non-fictie ook leuk vindt, raad ik Bill Bryson aan.
Murakami leest ook makkelijk weg en is uniek in stijl; combinatie van dromerig, mysterie, spanning/horror (soms). Magisch realisme uit Japan, maar op een vrij 'westerse' manier. En nog een stem voor Cormoran Strike-boeken hier.

Ik lees nu twee boeken (of nou ja, ik ben in twee boeken begonnen. Ik ben nu vooral aan het nakijken dus lezen komt er niet zo van):

On the Road van Jack Kerouac, om te zien waar iedereen het nou over heeft (en ik hou van geromanticeerde road trips). Niet zo toegankelijk als je weinig weet van de subculturen van die tijd, tot nu toe niet heel memorabel voor mij.

The God Delusion van Richard Dawkins. Al eens eerder in begonnen maar nooit afgemaakt. Het leest in elk geval erg prettig, hij is een goede schrijver en lekker scherp dus saai wordt het niet.
What a nuanced anxiety
fiona2012 schreef:
20-10-2017 09:18
Ginny Moon een chicklit? Ik vond het eerlijk gezegd een van de beste boeken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen. Leest inderdaad heerlijk weg.
Aangezien iedereen er erg enthousiast over was had ik het voor mijn vakantie even op mijn ereader gezet. En gelezen. Ik zou niet zeggen dat het chicklit was, maar ik vond het wel een YA en eerlijk gezegd nogal vermoeiend. Zo zie je maar, smaken verschillen.

Ik heb The Shell Seekers uit. Prima boek om uit mijn leesdip te komen. Dat vond ik dan wel een chicklit, maar daar is soms niets mis mee.

Verder heb ik Little House on the Prairie gelezen, omdat het op de Rory Gilmore lijst staat. Volgens mij had ik die boeken als kind ook. En ik keek altijd naar de serie. Was best leuk eigenlijk. Wel een kijk op de geschiedenis van de VS.

En ik heb (EIN.DE.LIJK) Catch-22 uit. Ik snap wel dat mensen het een goed boek vinden. Maar het is gewoon niet mijn ding. Blij dat ik het uit heb.

Ik ben nu begonnen in The Maltese Falcon. En ik ga verder in Travels with Charlie.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
22-10-2017 16:27

Was voor de vakantie begonnen in Een stap te ver van ene Tina Seskis over een vrouw die ineens haar hele leven (en gezin) opgeeft en wegloopt.
Deze van de week oas uit gelezen. Was best nog een leuke verrassing aan het einde.
Daarna een jeugdboek gelezen over de eerste Wereldoorlog Charlie en Eddie. Was maar een dun boekje.
Ik vond Catch-22 ook niks, Georgie. Ik heb dat wel vaker met de 60's classics. Confederacy of duncess, ook zo'n soort van ironisch boek en hoog op de beste-boeken-allertijden lijst, beviel me ook niks. En Ulyses. Daarom heb ik ook steeds geen zin om Slaughterhouse Five te lezen van Kurt Vonnegut, ik vrees het ergste, terwijl dat ook zo'n topper moet zijn.

Memoirs of a Geisha uitgelezen, lang over gedaan. Was wel mooi, doch beetje zoetsappig.
Slaughterhouse Five vond ik wel een stuk beter te doen dan Catch-22. En de andere 60's classic die ik heb gelezen dit jaar, One Flew Over the Cuckoo's Nest is een van mijn topboeken van het jaar. Ik moet zeggen dat ik over het algemeen wel succes heb met boeken uit de jaren '60. Maar dan mss wel een ander genre.

Ik ben gisteren begonnen aan het audioboek van A Year of Magical Thinking van Joan Didion. Het is niet zo lang, ik heb nu bijna de helft geluisterd. Maar toen ben ik even gestopt, want het is nogal heftig. Wel mooi geschreven, maar pfff.
GeorgieBrown schreef:
04-11-2017 16:39
Aangezien iedereen er erg enthousiast over was had ik het voor mijn vakantie even op mijn ereader gezet. En gelezen. Ik zou niet zeggen dat het chicklit was, maar ik vond het wel een YA en eerlijk gezegd nogal vermoeiend. Zo zie je maar, smaken verschillen.


En ik heb (EIN.DE.LIJK) Catch-22 uit. Ik snap wel dat mensen het een goed boek vinden. Maar het is gewoon niet mijn ding. Blij dat ik het uit heb.
Ginny Moon is ook ergens heel vermoeiend, omdat haar constante gedachtegang wordt beschreven en die ontzettend vermoeiend is. Maar om de een of andere reden trekt dat soort boeken me. Ik vond bijvoorbeeld The curious incident of the dog in the night time , Before the fall en Extremely loud and incredibly close ook mooie boeken en die gingen ook allemaal over hetzelfde thema als Ginny Moon.

Catch 22 staat al jaren op mijn te lezen-lijst, binnenkort maar eens aan beginnen.

Ik ben op dit moment bezig aan Sleeping Beauties van Stephen en Owen King, bevalt tot nu toe goed, en ik heb Breakfast at Tiffany’s van Truman Capote en The Night Watch van Sarah Waters uit de bibliotheek gehaald.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven