Entertainment alle pijlers

Het Viva-boekentopic - deel 5

10-06-2012 15:24 3103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vers boekentopic!





Deel 4 is vol dus ik ben zo vrij om een nieuw topic te openen.



Voor iedereen die mee wil schrijven over boeken en alles wat er mee te maken heeft: lezen, schrijvers, genres, boekenkasten, leeslijstjes, klassiekers, strandboeken, boekenbeurzen, literatuur, non-fictie, nieuwe hypes en vergeten pareltjes... hier kunnen ze besproken, getipt, afgeraden en gerecenseerd worden.
What a nuanced anxiety
Ok, ben wel benieuwd. Maar hoor het dan wel als je het uit hebt. Ik vind hem wel grappig, Graham Norton.



Ik heb net De Aanslag uitgelezen. Ik dacht dat ik er niets meer van wist. Maar toen ik het aan het lezen was kwam het toch weer terug en wist ik er best nog veel van. En ik vond het ook nog steeds wel een goed boek.



Heb nog steeds mijn ereader niet, dus ik ga even kijken wat ik nu ga lezen. Nog iets in mijn NL klassiekers project. Er staat nog een boek van F.Springer. Of anders mss Een Vlucht Regenwulpen, dat heb ik nog nooit gelezen. En anders een boek herlezen. Spijkerschrift van Kader Abdollah.
Alle reacties Link kopieren
Ohhh, Spijkerschrift is zo mooi! Heb ik zeker drie keer gelezen.
heb op aanraden van een van jullie the poisonwood bible besteld. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Pogingen iets van het leven te maken - Hendrik Groen



Grappig, ontluisterend, ontroerend en echt.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb One Hundred Years of Solitude uit. Heb uiteindelijk de 2e helft van het boek op Audible geluisterd omdat ik er niet doorheen kwam en omdat iemand zei dat het audioboek leuk was. Tot op heden was ik best enthousiast over alle (moderne) klassiekers die ik afgelopen tijd heb gelezen. Maar dit is de uitzondering op de regel. Wat een rotboek. Geen idee waarom dat zo geliefd is. Ik vond het langdradig en ongelooflijk saai. Geen plot, geen karakterontwikkeling, er gebeurde ontzettend veel, maar dat ging zo snel en er werd zo weinig aandacht aan besteed dat het meer een opsomming van gebeurtenissen is. En alle karakters hebben dezelfde 3 namen. Dus het is nauwelijks bij te houden over wie het gaat. De taal schijnt mooi te zijn, maar ik heb de Engelse vertaling gelezen en ik denk dat tussen de vertaling en het feit dat Engels ook niet mijn eerste taal is mss de nuances daarvan voor mij verloren gingen. Dus.... (valt het op dat ik het verschrikkelijk vond? )



Maar goed... moving on. Ik ga beginnen in Homegoing van Yaa Gyasi.
Tonkje, dat as een vriendin van me ook aan het lezen en die was ook enthousiast. Ik zet 'm op mijn lijstje.
Even denken wat ik allemaal heb uitgelezen.



Persuasion van Jane Austen, als Audioboek. Kende het verhaal al, want ik had zo'n BBC miniserie gezien. Wel leuk, maar wel een stuk minder dan Pride en Prejudice.

Great Expectations van Charles Dickens. Ook als audioboek. Verrassend leuk moet ik zeggen. Ik heb verder alleen a Christmas Carol gelezen en dat vond ik nogal 'muffig'. En wat ik ken aan verfilmingen vind ik ook vaak een beetje deprimerend. Ik denk dat ik dan vnl. Oliver Twist in mijn hoofd heb. Anyway, ik vond het verrassend leuk en goed te doen qua taal. Dus ik durf best een volgende Dickens aan.

Homegoing van Yaa Gyasi. Geweldig. Heel bijzonder in opzet en erg meeslepend.

En daarna om in de sfeer te blijven en in het kader van mijn herleesproject: The Color Purple. Nog net zo aangrijpend en goed als de eerste keer dat ik het las. En sluit heel goed aan op Homegoing.

Oh en eindelijk Songbook van Nick Hornby uit. Leuk, maar ook wel lastig. Want gaat over veel nummers die ik niet kende, dus die moet ik dan erst gaan luisteren. En het is natuurlijk heel persoonlijk wat je goede muziek vind. Dus het kostte soms wat inlevingsvermogen. Maar wel bijzonder hoe hij zo goed zijn emoties kan verwoorden.



Dat was 't geloof ik wel. Nu bezig in Anne of Green Gables. En ik ga weer verder in Een Vlucht Regenwulpen, want dat had ik even aan de kant geschoven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb East of Eden uit, schitterend natuurlijk. Nu begonnen aan A prayer for Owen Meany, die heb ik wel eerder gelezen maar lang geleden en in het Nederlands. Heb wel last van de heel slordige conversie naar Ebook, verkeerde letters, uitroeptekens die een hoofdletter i zijn geworden, weggevallen spaties.. Komt dat vaker voor? East of Eden had dat niet.
Alle reacties Link kopieren
De horlogemaker van Londen. Net begonnen, maar absoluut de moeite waard.
Vervelend, Moos. Ja, heb ik ook weleens gehad met een boek. Owen Meany heb ik vnl geluisterd, dus het is mij niet opgevallen. Maar volgens mij gebeurt dat weleens als het wordt omgezet van mobi of pdf (mn. dat laatste geloof ik).



Boek even opgezocht, Fiorah, klinkt leuk!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook wel eens gehad Moosey. Heel irritant!



Ik lees op dit moment Het smelt van Lize Spit en De meisjes van Emma Cline.
Leuk Raisin, ik vond De Meisjes echt heel goed. (en ik was meteen zo gefascineerd door de Charles Manson murders dat ik Helter Skelter erachteraan heb gelezen).
Alle reacties Link kopieren
Oh ik wilde de meisjes ook nog lezen maar was dat vergeten, goed punt..!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd Georgie! Ben net begonnen, maar de schrijfstijl is in ieder geval prettig.
Alle reacties Link kopieren
Een boekentopic! Hoe heb ik dat al die tijd kunnen missen? Ik lees al heel lang op viva forum en heb onlangs toch maar eens een account aangemaakt. En nu komt ik dit tegen , leuk ! Ik krijg via miss Raveleijn (dochter) vaak boeken. Zij verslindt boeken, en ik volg in een rustiger tempo. Nu bezig in Het Paulus Labyrint van Jeroen Windmeijer. Het is een thriller a la Da Vinci Code en dan in Leiden. Leest tot nu toe wel lekker weg, maar ik mis de noodzaak die ik bij Dan Brown voel om door te lezen. Daarna ligt Ik ben Pelgrim van Terry Hayes voor mij klaar. Nu al zin in, volgens miss Raveleijn een must read ...... Nog iemand dit al gelezen ?
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat een lijst Georgie!

Kan me goed voorstellen dat je García Márquez lastig doorkomen vond. Ik heb er ook lang over gedaan. Ik vond het wel gaaf, omdat ik de sfeer zo betoverend vond. Hij schetst een wereld/familie/samenleving die zo totaal losstaat van alles wat ik ken, maar waar wel een bijna magische, droomachtige diepere laag onder zit. Dat vond ik er mooi aan.



Ik heb de afgelopen maand de Cormoran Strike-serie van Robert Galbraith (a.k.a. J. K. Rowling) gelezen. Eerste deel vond ik aardig, tweede deel beter, en bij het derde deel zat ik op het puntje van mijn stoel. Als ik tussendoor iets anders deed, bleef ik nadenken over wie het gedaan zou kunnen hebben. Leest heerlijk weg en het plot is goed opgebouwd, je gelooft direct dat de politie / de onderwereld van Londen / de sjieke uitgeversdinertjes precies zo gaan. Veel oog voor detail maakt het levendig. Al weet ik ondertussen echt wel hoe mooi/opvallend/glanzend Robins haar is.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog nooit iets van Irving gelezen.

Wat is er zo goed aan zijn boeken? Welke zouden jullie me aanraden om mee te beginnen?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Pelgrim gelezen en inderdaad de moeite waard, Raveleijn.



Tyche, ik vind Cormoran Strike ook fijn! Er komt er toch nog wel één?
Sophie Kinsella



Ik vind haar Shopaholic-serie niet zo super.

Ik kan me niet identificeren met de hoofdpersoon. Ik heb nooit een verlangen naar shoppen gehad (wel naar chocola, wat ertoe leidt dat ik met maatje XL nog minder zin heb in kleding kopen)

Maar haar andere boeken zijn heerlijk:

Houd je mond

Mag ik je nummer even

Mijn niet zo perfecte leven

Wat spook jij uit

Niet te filmen

Ken je me nog

Aanpakken
Ik vond de meisjes ook een goed boek! Ik ben Pelgrim heb ik in de kast staan maar nog niet gelezen. Momenteel lees ik de Cirkel, boek nummer 25 alweer van dit jaar (ik hou het bij op goodreads, een aanrader vind ik).
de Cormoran Strike serie. Ik heb ze helaas ook allemaal al uit. Het wordt volgens mij een serie van 8 boeken, dus we kunnen nog wel iets verwachten. En wbt het haar van Robin, Tyche.



Tyche, Ik begrijp wat je bedoelt wbt de sfeer in One Hundred Years of Solitude. Op zich kan ik die Zuid Amerikaanse magisch realistische stijl vaak wel waarderen. Ik heb veel boeken van Isabel Allende gelezen en bijv. ook Como Agua para Chocolat (waarvan ik nu even niet de nl titel kan ophoesten). Maar ik trok dit gewoon echt niet. Maar ja, niet alles kan helemaal je ding zijn.



Gisteren had ik Anne of Green Gables uit. Het eerste deel dan he, ik weet niet of ik de hele serie ga lezen. Het is natuurlijk heel braaf en zoet, maar toch wel leuk. En ik heb wel echt zitten janken aan het einde.



Nu ben ik bezig in The Call of the Wild, maar jømig, je moet niet echt fijngevoelig zijn. Het is te merken dat het boek van begin vorige eeuw was en dat ze toen toch nog echt een ander idee hadden over hoe je dieren behandeld, want de dierenmishandeling in dit boek is behoorlijk schokkend. En ik had 't niet echt zien aankomen, omdat het boek volgens mij wordt gekwalificeerd als kinderboek!?...
quote:madamepolish schreef op 24 april 2017 @ 19:33:

Ik vond de meisjes ook een goed boek! Ik ben Pelgrim heb ik in de kast staan maar nog niet gelezen. Momenteel lees ik de Cirkel, boek nummer 25 alweer van dit jaar (ik hou het bij op goodreads, een aanrader vind ik).Ik ook. Ik zit op 22.
quote:GeorgieBrown schreef op 24 april 2017 @ 19:36:

[...]





Ik ook. Ik zit op 22.
Alle reacties Link kopieren
quote:GeorgieBrown schreef op 24 april 2017 @ 19:35:





Gisteren had ik Anne of Green Gables uit. Het eerste deel dan he, ik weet niet of ik de hele serie ga lezen. Het is natuurlijk heel braaf en zoet, maar toch wel leuk. En ik heb wel echt zitten janken aan het einde. Oh dat vond ik toch zo ontzettend mooie boeken en tv serie als kind/tiener
Alle reacties Link kopieren
Ik heb Loze ruimte van Georgina Verbaan uit, bundeling van haar columns. Heb me af en toe echt bescheurd .



Gisteren begonnen in Hoor je me van Rob Kamphues, de eerste paar hoofdstukken lezen in elk geval lekker weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven