Entertainment alle pijlers

Ik zoek een jeugdboek

27-02-2020 21:39 37 berichten
Ooit als jonge puber heb ik een boek gelezen en ik ben het boek kwijt en weet ook echt niet meer hoe het heet.
Zover ik mij kan herinneren was het een deel van de serie wereldberoemde verhalen. Dus een ‘klassiek’ jeugdboekverhaal.
Het ging over een meisje, haar ouders gaan volgens mij dood en dan gaat ze op zoek naar haar grootouders. Ik weet niet meer of ze nog een broertje of zusje heeft.
De opa bleek volgens mij uiteindelijk een redelijke vermogende fabriekseigenaar ofzo.
De voorkant had een prent van een oude man met een een meisje aan de hand. Gekleed in ouderwetse kleding.
Wie weet wel boek dit is?
De voorkant doet me denken aan Alleen opd e wereld. De inhoud niet. Verwar je de 2 dingen niet met elkaar?
Nee volgens mij niet. Heb ze beide gelezen. Was in mijn jeugd nogal fan van de klassieke jeugdliteratuur maar van deze kan ik me gewoon niet herinneren welke het was
Alle reacties Link kopieren
Google zegt 'Heidi'.
Nee Heidi is het zeker weten niet.
Nu ben ik ook wel nieuwsgierig! Ik zocht eens naar een boek op basis van een flard verhaal en bleek later wel degelijk het verhaal anders te hebben onthouden. Toen ik zo oud was las ik gewoon heel erg veel! Ik kwam er pas achter door een aantal boeken te herlezen maar je kunt ook nog even googelen en jezelf wat vragen stellen of anders naar een goede boekenwinkel en daar je vraag stellen!
- hoe oud was het meisje ongeveer? kind, puber, of is het echt coming of age, groeit ze helemaal op?
- wat voor serie was het? want in de klassieke literatuur heb je ook weer niet zoveel keuze. Een boek over een Anne, een Jane Eyre..
Alle reacties Link kopieren
De geheime tuin?
Volgens mij was het een boek van lekturama
In mijn geheugen was het meisje een puber. Ze reist ook alleen zonder veel geld naar haar grootouders.
En zodra ze haar grootouders/ opa gevonden heeft stopt het verhaal.
Foechoer schreef:
27-02-2020 22:14
De geheime tuin?
Nee want zij vertrekt en trekt door het land heen
Heidi: nee.
Wizard of Oz: nee
Anne of Green Gables: nee
Emily of New Moon: nee
Polyanna: nee
Vadertje Langbeen: nee
Annie: nee

De jeugdliteratuur zit vol met weeskinderen, maar ik heb ‘jouw’ boek niet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Die voorkant die je beschrijft lijkt inderdaad op de voorkant van Alleen op de wereld. Het verhaal op de Tillermans van Cynthia Voight, al heeft het meisje dan broertjes en zusjes en komen ze bij een oma geloof ik.
Of het lijkt op iets van Virginia Andrews.
Alle reacties Link kopieren
De Geheime Tuin dacht ik ook aan.
Geweldig boek, mijn fantasie sloeg compleet op hol terwijl ik dat las.... :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
De kleine prinses?
WholeLottaLove schreef:
27-02-2020 22:38
De Geheime Tuin dacht ik ook aan.
Geweldig boek, mijn fantasie sloeg compleet op hol terwijl ik dat las.... :popcorn:
Komt binnenkort een film van uit.
lisbeth schreef:
27-02-2020 21:39
Ooit als jonge puber heb ik een boek gelezen en ik ben het boek kwijt en weet ook echt niet meer hoe het heet.
Zover ik mij kan herinneren was het een deel van de serie wereldberoemde verhalen. Dus een ‘klassiek’ jeugdboekverhaal.
Afbeelding

Die wereldberoemde jeugdboeken van Lecturama gaan allemaal over jongens/mannen.
michael strogoff koerier van de tsaar
richard leeuwenhart
robinson crusoe
david copperfield
alleen op de wereld
de drie musketiers
wittand
de avonturen van tom sawyer
robin hood
de negerhut van oom tom
gullivers reizen
de laatste der mohikanen
ben hur
prins en bedelknaap
Alle reacties Link kopieren
Odense* schreef:
27-02-2020 22:50
Afbeelding
Deze was ik inderdaad ook tegengekomen maar kon het plaatje niet plakken.
Alle reacties Link kopieren
Hector Malot (van ‘Alleen op de wereld’) heeft ook een boek over een weesmeisje geschreven: ‘Weer thuis’. Volgens mij heette de hoofdpersoon Perrine, maar het is lang geleden. Is dat hem misschien?
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-02-2020 22:41
Komt binnenkort een film van uit.
Echt?! Daar is ook al een film van :heart: .
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
27-02-2020 22:55
Hector Malot (van ‘Alleen op de wereld’) heeft ook een boek over een weesmeisje geschreven: ‘Weer thuis’. Volgens mij heette de hoofdpersoon Perrine, maar het is lang geleden. Is dat hem misschien?
Je was me net voor, ik denk ook dat dit hem is. Net als 'alleen op de wereld' heel dramatisch, ik vond het prachtig vroeger.
Pobody's nerfect
Alle reacties Link kopieren
Eleanor12358w schreef:
27-02-2020 22:57
Je was me net voor, ik denk ook dat dit hem is. Net als 'alleen op de wereld' heel dramatisch, ik vond het prachtig vroeger.
:high5:
Ja, mooi he? Hoop dat we hem gevonden hebben voor TO.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
botanietje schreef:
27-02-2020 22:55
Hector Malot (van ‘Alleen op de wereld’) heeft ook een boek over een weesmeisje geschreven: ‘Weer thuis’. Volgens mij heette de hoofdpersoon Perrine, maar het is lang geleden. Is dat hem misschien?
Dit is de omslag:
Afbeelding

De hoofdpersoon is een 12-jarig zelfstandig en ondernemend meisje, dat na de dood van haar ouders totaal berooid op zoek gaat naar familie. Eenmaal "thuis" worden door haar toedoen de slechte sociale omstandigheden in en om de textielfabrieken van haar grootvader in Noord-Frankrijk verbeterd.
Alle reacties Link kopieren
Dat moet het wel zijn toch?
dolfje schreef:
27-02-2020 23:05
Dat moet het wel zijn toch?

Ik denk het wel.
Geweldig dit, kan niet missen denk ik
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
27-02-2020 23:05
Dat moet het wel zijn toch?

Kan niet anders. :)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven