Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
03-04-2019 00:20
En toch....
Sturen die Chinese ouders een doos met cadeautjes + een foto album en ze vertellen hun geadopteerde dochter aanvankelijk helemaal niets erover. "Omdat het misschien zou botsen met haar puberteit".
Dan zoek je toch ondersteuning bij professionals? Ga je uitzoeken hoe je zoiets groots het beste vertelt aan een jong kind?
Maar jarenlang kreeg de Chinese familie niets anders dan af en toe een foto.
Waren ze misschien stiekem bang dat hun adoptiekind bij een ontmoeting zou kiezen voor haar biologische ouders en ze haar kwijt zouden raken?
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik kan me de reactie van de Nederlandse familie ook wel voorstellen. Zij wisten niet beter of hun dochter was te vondeling gelegd, zoals heel veel vaker gebeurde in China als gevolg van de eenkindpolitiek. Dus wat moet je dan denken als je opeens cadeautjes uit China krijgt? Ik zou denk ik ook achterdochtig zijn.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ik heb net de Spoorloos aflevering over Nina bekeken :'(

Dat hakt er wel in zeg! Die arme, arme ouders...
Alle reacties Link kopieren
Ja dat stukje vond ik ook wel apart. Ze vertelde dat ze uren in de duinen had gewandeld, maar haar man was daar niet bij? Want ze filmden haar alleen. Toen dacht ik ook, ga naar je huisarts of zo. Maar aan de andere kant snapte ik het ook wel, het was voor hun net zo'n grote shock als voor haar biologische ouders en wisten ze gewoon niet wat het beste was om te doen. Maar idd hulp zoeken kwam bij mij ook als eerste op.
Niemand is onmisbaar
Alle reacties Link kopieren
mevrouwiglesias schreef:
03-04-2019 09:22
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar ik kan me de reactie van de Nederlandse familie ook wel voorstellen. Zij wisten niet beter of hun dochter was te vondeling gelegd, zoals heel veel vaker gebeurde in China als gevolg van de eenkindpolitiek. Dus wat moet je dan denken als je opeens cadeautjes uit China krijgt? Ik zou denk ik ook achterdochtig zijn.
Dan zoek je uit hoe het zit, vooral als je een foto album toegestuurd krijgt met een foto erin waarop de kleine Nina als baby staat, waar bij de moeder sprekend op de baby lijkt. Een DNA test is zo gepiept, als je zekerheid wil, de wattenstaafjes om zo'n onderzoek mogelijk te maken, waren er zelfs bij gestopt.

Maar nee, dan doe je jaren niets, ga je interessant in je eentje in de duinen lopen.
Die arme Chinese ouders werden afgescheept met af en te een foto, dus ze wisten het best, anders doe je zoiets niet.
Ik zou woest zijn als kind, dat ik het niet eerder wist.
Alle reacties Link kopieren
bojoti schreef:
03-04-2019 11:19
Ja dat stukje vond ik ook wel apart. Ze vertelde dat ze uren in de duinen had gewandeld, maar haar man was daar niet bij? Want ze filmden haar alleen. Toen dacht ik ook, ga naar je huisarts of zo. Maar aan de andere kant snapte ik het ook wel, het was voor hun net zo'n grote shock als voor haar biologische ouders en wisten ze gewoon niet wat het beste was om te doen. Maar idd hulp zoeken kwam bij mij ook als eerste op.
Het werd ook te vaak herhaald: geheimhouderij ten behoeve van Nina.
Koekkoek.
karin6789 schreef:
03-04-2019 11:31
Het werd ook te vaak herhaald: geheimhouderij ten behoeve van Nina.
Koekkoek.
Ik kreeg het idee dat ze er vooral zelf aan moesten wennen. Dat ze bang waren Nina kwijt te raken. Ze zeggen zelfs ergens ‘wat als ze daar naar toe wil’.

Op zich voor te stellen, zulke gevoelens. Maar zeg dat dan gewoon en gooi het niet op dat het beter is voor Nina om niet te weten dat een liefhebbende familie haar al die jaren heeft lopen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
03-04-2019 11:35
Ik kreeg het idee dat ze er vooral zelf aan moesten wennen. Dat ze bang waren Nina kwijt te raken. Ze zeggen zelfs ergens ‘wat als ze daar naar toe wil’.

Op zich voor te stellen, zulke gevoelens. Maar zeg dat dan gewoon en gooi het niet op dat het beter is voor Nina om niet te weten dat een liefhebbende familie haar al die jaren heeft lopen zoeken.
Ja, zogenaamd in haar belang geheim houden, hypocriet.
Een kind is geen bezit.
Ze hadden, met hulp, zulk nieuws zo snel mogelijk moeten delen met hun adoptiedochter. en dan met haar af moeten reizen naar China.
karin6789 schreef:
03-04-2019 11:42
Ja, zogenaamd in haar belang geheim houden, hypocriet.
Een kind is geen bezit.
Ze hadden, met hulp, zulk nieuws zo snel mogelijk moeten delen met hun adoptiedochter. en dan met haar af moeten reizen naar China.

Eens. Nu is er nog meer kostbare tijd verloren gegaan.
Doro75 schreef:
03-04-2019 11:35
Ik kreeg het idee dat ze er vooral zelf aan moesten wennen. Dat ze bang waren Nina kwijt te raken. Ze zeggen zelfs ergens ‘wat als ze daar naar toe wil’.

Op zich voor te stellen, zulke gevoelens. Maar zeg dat dan gewoon en gooi het niet op dat het beter is voor Nina om niet te weten dat een liefhebbende familie haar al die jaren heeft lopen zoeken.
Dit ja. Begrijpelijk dat er door je heen schiet 'we willen haar niet kwijt!' en 'hoe moet zij ooit hiermee om kunnen gaan'. En misschien ook wel een beetje 'wat hebben we haar en haar ouders aangedaan' (ook al is dat laatste natuurlijk niet terecht als je gewoon de procedures hebt gevolgd, het is niet hun schuld dat dit heeft kunnen gebeuren, maar het lijkt me wel iets wat door je hoofd schiet in zo'n geval) .

Maar daarna hadden ze hulp moeten zoeken; met het adoptiebureau om uit te laten zoeken hoe dit nu zit, en psychologische hulp om Nina hier mee om te helpen gaan.

Enorm verdrietig allemaal, voor álle betrokkenen.
Alle reacties Link kopieren
Door te wachten tot Nina haar middelbare schoolopleiding heeft afgemaakt, is de kans wel verkeken voor de Chinese ouders, dat Nina nog bij hen terug komt.
Die is nu al helemaal geworteld in Nederland.
En een normale kind-ouder relatie zit er, door de afstand ook niet in.


Was misschien een ander verhaal geweest als ze actie hadden ondernomen, toen Nina jonger was.
Daarom het uitstel.
Denk ik.
"abducted in plain sight" op Netflix.

Op z'n zachtst gezegd heel bijzonder.....
Alle reacties Link kopieren
Nog geen tips!
Wel tvp :)
Alle reacties Link kopieren
Veda beslist zélf

Erg heftig over een 18jarig meisje dat euthenasie wil
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
24-04-2019 22:54
Veda beslist zélf

Erg heftig over een 18jarig meisje dat euthenasie wil
Oh help... Het thema alleen al klinkt aangrijpend. Ik ga de docu bekijken. Dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
24-04-2019 22:58
Oh help... Het thema alleen al klinkt aangrijpend. Ik ga de docu bekijken. Dank voor de tip!
Wat vond jij er van?

Ik vond het einde eigenlijk onverwacht. Ga hem denk ik nog een keer bekijken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
25-04-2019 12:12
Wat vond jij er van?

Ik vond het einde eigenlijk onverwacht. Ga hem denk ik nog een keer bekijken
Ik vond het toch wel een mooie docu met een mooi einde. Dat had ik niet verwacht. Het enige wat knaagde; wordt het goede einde niet zo gebracht dat je juist te licht gaan denken over psychisch lijden?
Alle reacties Link kopieren
Ik had de hele tijd het gevoel dat Veda vooral behoefte had aan een gezellige vriendinnengroep. Klinkt heel kort door de bocht natuurlijk, maar ze heeft nooit warmte en veiligheid gekend. Niet thuis, niet op school, niet bij vrienden, nergens. En later kreeg ze alleen vriendinnen die ze leerde kennen in de hulpverlening. Niet de meest vrolijke, stabiele en ‘schouders eronder’-meiden dus. Maar goed, ze had natuurlijk wel 7 diagnoses en een misbruikverleden, dus zo simpel zal het waarschijnlijk niet geweest zijn.
calvijn1 schreef:
25-04-2019 12:12
Wat vond jij er van?

Ik vond het einde eigenlijk onverwacht. Ga hem denk ik nog een keer bekijken
Ik heb hem net gezien. Mooie, heftige documentaire die m.i. goed in beeld brengt waarom je heel terughoudend moet zijn met euthanasie bij psychiatrische klachten, zeker op jonge leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk nu de Sunny side of sex op NPO 3
Oegandese vrouwen over sex....
Ik vind het tot nu toe erg leuk, amusant en bijzonder.


Echt de moeite waard om te bekijken .
Alle reacties Link kopieren
stokske schreef:
25-04-2019 16:22
Ik vond het toch wel een mooie docu met een mooi einde. Dat had ik niet verwacht. Het enige wat knaagde; wordt het goede einde niet zo gebracht dat je juist te licht gaan denken over psychisch lijden?
Ja, herkenbaar. Dat heb ik ook een beetje
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Iemand Exit gezien? Over extremisten die uit de groepering zijn gestapt.
Vond het interessant maar veel te kort. Alsof er nog een laag ontbrak.
Alle reacties Link kopieren
Vorige week woensdag op National Geographic de docu ‘plastic China’ gezien. Over gezinnen die hun geld verdienen door plastic te recycelen. Vooral hoe hun kinderen daar opgroeien, hartbrekend...💔 doet je weer even beseffen hoe goed we het hier hebben met z’n allen
Alle reacties Link kopieren
Op Videoland gezien “levenslang” over het zinloze geweld en moord op Joes kloppenburg

Zijn vader en de man voor wie Joes opkwam vertellen hun verhaal en ontmoette elkaar weer na 22 jaar.
Heftig en verdrietig verhaal .
Alle reacties Link kopieren
De Zaak Tuitjenhorn op 2Doc. Heel aangrijpend.
Lady_Day schreef:
07-05-2019 22:34
De Zaak Tuitjenhorn op 2Doc. Heel aangrijpend.
+1. Wat een sterke vrouw.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven