Entertainment alle pijlers

Indrukwekkende documentaires...

21-09-2009 21:47 3362 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar kijk ik graag naar.



Welke documentaire vond jij heel aangrijpend of heeft je diep ontroerd? Tips zijn erg welkom, het liefst die ik online kan bekijken.



Thanks!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
When the levees broke over Katrina en de gevolgen.



The bridge. Een documentaire maker heeft een jaar lang gefilmd bij een brug waar regelmatig mensen zelfmoord plegen. Hij heeft de springers gefilmd, en ook met nabestaanden gesproken. Is er indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:dorinke schreef op 21 september 2009 @ 22:10:

"Valentijn" vond ik ook indrukwekkend (misschien ook een zembla docu?), over een transgender-jongen/meisje. Is denk ik wel bij uitzendinggemist te zien.Nou inderdaad!! Valentijn. Wilde ik ook melden. Sluit me dus bij je aan.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Alle reacties Link kopieren
quote:noanne schreef op 21 september 2009 @ 22:09:

[...]





Jesus Camp



Echt, die arme arme kinderen. GRRRR (en alvast sorry voor de mensen die dit helemaal geweldig vinden) Ik vond het echt zo enorm erg, dat ik echt nog steeds kwaad kan worden. *bries*



Bedankt voor de link! Deze ga ik morgen zeker bekijken..



Heb voor vandaag genoeg gezien, maar fijn dat ik alvast wat nieuw kijkvoer heb.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Deze is wel apart om terug te kijken, dateert uit 2002 na de het uiteen spatten van de 'internet bel'.



in de allerlaatste DNW kijken we naar de toekomst met als centrale vraag:

is na het instorten van de internethype, de groeiende spanningen in de mondiale financiële wereld (van Azië-crisis tot Argentinië), de gebeurtenissen van en na 9-11 en de groeiende kritiek op het globaliseringsproces de Nieuwe Wereld voorbij of begint zij nu pas echt?



We proberen nieuw zicht te krijgen op de huidige ontwikkelingen om zo een idee te verwerven over hoe we met de toekomst om moeten gaan. We doen dat aan de hand van gesprekken met mensen die beroepsmatig speculeren en voor wie vooruitdenken daarom van levensbelang is: de futuroloog Peter Schwartz en de investeerder Jim Rogers



Apart om te zien nu, omdat we nu weten wat er is gebeurd: de crisis.
Alle reacties Link kopieren
La vie en rose; gezocht en gevonden!



De link naar de documentaire die ik heb gezien blijkt ook allerlei andere docu´s te bevatten dus je kunt kiezen (of ze allemaal kijken). Zag er een paar die gaan over de oorzaak en wat ze ertegen kunnen doen in de toekomst, over de patienten zelf en ook over de mantelzorgers. Ik heb wel een traantje weggepinkt toen. Misschien vooral omdat ik er van dichtbij mee te maken heb. Zakdoekje bij de hand dus.



De link: www.hbo.com/alzheimers



Denk trouwens dat op deze website nog wel meer interessante docu´s te vinden zijn. Ik snuffel even verder.
Alle reacties Link kopieren
Jij ook bedankt voor de link Dorinke!

Dat spreekt me op het eerste gezicht ook meteen aan. Ben benieuwd..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
quote:La Vie en Rose schreef op 21 september 2009 @ 22:16:

[...]





Bedankt voor de link! Deze ga ik morgen zeker bekijken..



Heb voor vandaag genoeg gezien, maar fijn dat ik alvast wat nieuw kijkvoer heb.Neem wel een boksbal mee naar je compu, want je kan er dus kwaad van worden ;)
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al zo'n vermoeden Noanne.. Zal er aan denken!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de tips en links so far..



En zo snel ook weer. Heerlijk, dat Viva forum.
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Alle reacties Link kopieren
Dokument heeft ook altijd mooie documentaires. Deze was laatst op tv.



NCRV Dokument: De wereld van Berber

| Uitzendtijd: 6 september, 2009 - 23:15

Op het Groningse platteland, te midden van schapen, modder en wind verzorgt Hinke haar dementerende moeder Berber. De gezondheid van Berber gaat hard achteruit en de familie weigert enige hulp. Hoe lang gaat dit goed?



nrcv dokument
anoniem_78097 wijzigde dit bericht op 21-09-2009 22:40
Reden: linkje toegevoegt
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hou me vast, laat me los

Documentaire over de Mulberry Bush School waar kinderen terechtkomen die, meestal vanwege een traumatische gebeurtenis, niet meer te handhaven zijn in het gezin en op school. Op Mulberry krijgen de kinderen intensieve aandacht: iedere leerling wordt begeleid door twee volwassenen. Bijzonder is ook dat de kinderen niet worden gestraft. Met eindeloos geduld blijven de volwassenen de dialoog met de leerlingen zoeken, ook als ze getrapt, bespuugd en geslagen worden. In uiterste gevallen worden de kinderen in een min of meer liefdevolle houdgreep genomen, waar ze pas uitkomen wanneer hun houding is genormaliseerd. Het dagelijkse leven op de school wordt geregistreerd. Regie: Kim Longinotto.



En verder dacht ik nog aan Buddha's lost Children, maar die kan ik niet online vinden. Althans, niet compleet.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Alle reacties Link kopieren
quote:noanne schreef op 21 september 2009 @ 22:45:

En verder dacht ik nog aan Buddha's lost Children, maar die kan ik niet online vinden. Althans, niet compleet.Toch gevonden op good-old-you-tube in 12 delen: Buddha's lost Children.

Over een monnik die de zorg voor de verschoppelingen uit de regio op zich neemt.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:leefnu schreef op 21 september 2009 @ 22:02:

De Huizen van Hristina



http://www.hollanddoc.nl/ ... 70/afleveringen/39058005/



Over een schoonmaakster met grote dromen...



Niet super ontroerend maar op z'n minst interessant..Ja! Die is ook bij mij blijven hangen zeg. Het schijnt dat ze nu legaal in NL is en fotograaf is. Gaaf hoor.
En Murderball, doe vond ik ook leuk ja! Moest er net nog aan denken toen ik op de bus zat te wachten en een onwijs lekker ding in een rolstoel zag (dat klinkt een beetje oneerbiedig, maar ik dacht wel meteen aan wat al die jongens zeiden over aandacht krijgen)!



Ik vond zelf de docu van Sunny Bergman over 'authenticiteit' erg de moeite waard. Kijk nu met heel andere ogen naar dat soort dingen. Ik geloof dat hij "echter dan echt' heet en gaat over het kopen van ervaringen.



Ook eentje waar ik nog wel vaak aan moet denken is een docu over een alternatieve industrie omtrent 'Second Life', waarbij Chinese whizz kids tegen betaling voor Westerse mensen hun second life spelen (zodat hun second life characters in second life meer verdienen en zo). Volgens mij heette die Cyberkoelies. Oh wacht, ik zie em al staan op Holland Doc, het gaat om Worl of Warcraft., niet Second Life.
Alle reacties Link kopieren
Jaaaren geleden was er een meerdelige docu over 'De kinderen van de Hondsberg' waar kinderen wonen met trauma's, gedragsproblemen, verstandelijke beperkingen en nog veel meer. Kan het zo gauw niet terugvinden maar ik vond het erg indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
@heejhallo Alledrie ook gezien, en de laatste vond ik echt zo bizar. Goed, je moet t maar verzinnen om dat gat in de markt te vinden, maar die gamers die echt uren en uren doorgaan. Volgens mij valt die jongen uit dat programma met Keith nog wat daarbij in het niet.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
Verder vind ik ook de films als Microcosmos en the Traveling Birds erg mooi, vooral omdat het zo mooi gefilmd is.



Ook Dirt:The movie, gaat over bodems en landbouw, klinkt saai, maar ik vond em hartstikke mooi klik. en als je in voedselproductie geinteresseerd bent is er natuurlijk een hele lijst als Tony and the Chocolate Factory, maar echt indrukwekkend vond ik our daily bread, vooral ook omdat het zonder commentaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Selma Duim schreef op 21 september 2009 @ 23:12:

Jaaaren geleden was er een meerdelige docu over 'De kinderen van de Hondsberg' waar kinderen wonen met trauma's, gedragsproblemen, verstandelijke beperkingen en nog veel meer. Kan het zo gauw niet terugvinden maar ik vond het erg indrukwekkend.Ja, die was van NCRV's Dokument en die voeren ivm copyright enzo geen archief. Kan me die reeks ook nog herinneren. Zat ook een meisje in met hechtingsproblematiek die echt een beetje opgegeven was door de hulpverlening. Denk nog wel s aan haar.
Er zijn momenten waar je intens van geniet, tel die momenten en je leeft!
quote:noanne schreef op 21 september 2009 @ 23:14:

@heejhallo Alledrie ook gezien, en de laatste vond ik echt zo bizar. Goed, je moet t maar verzinnen om dat gat in de markt te vinden, maar die gamers die echt uren en uren doorgaan. Volgens mij valt die jongen uit dat programma met Keith nog wat daarbij in het niet.Het heeft inderdaad iets triestsigs, misschien dat het me daardoor zo is bijgebleven. Vond trouwens ook een andere documantaire een keer over India in de categorie passen. Het ging om callcentres, en liet zien hoe eingelijk hele gezinslevens ineens op zijn kop staan, omdat vooral veel vrouwen in India nu 's nachts werken in zo'n call centre voor Britse bedrijven. Een beetje eng vond ik het.
Als je docu's over dementie/Alzheimer interessant vindt: NCRV Dokument, uitzendingen van 9 of 10 januari, en 9 of 10 februari.
Sisters in Law

Ik vond dit echt een leuke documantaire omdat in Kameroen het helemaal niet zo normaal is dat er vrouwelijke rechters zijn. Wat me is bij gebleven is hoe veel ze van hun werk hielden en ook hoeveel compassie ze toch ook hadden met bijvoorbeeld een vrouw die heel slecht was voor haar nichtje. Ze kreeg haar straf, maar de rechter besefte zich ook heel goed dat deze vrouw ook een heel verleden met zich mee zeulde en ook slachtoffer was.
Doku 'Angst' van Michiel van Erp, maar die komt pas volgende maand op tv. Doku heeft in de bioscoop gedraaid, en gaat over zes personen die een angststoornis hebben en daardoor in een isolement leven. Heel aangrijpend om te zien.
En un momento dado - Over Johan Cruijfs periode als voetballer en trainer bij Barcelona. Zijn fans vertellen wat zijn komst (en de overwinningen op Madrid) voor hen betekende. Het is dus verteld vannuit hun ervaring, niet die van Johan. ik vond het niet superontroerend, maar soms wel grappig en ook wel 'gezellig' zeg maar. Ook al heb ik niks met voetbal. Een documantiare hoeft voor mij ook niet altijd schokkend of zielig te zijn om indruk te maken.



(Ben overigens gek op de Hollanddoc website, als ik me soms verveel ga ik gewoon kijken of er nog wat leuks te bekijken valt).
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het in deze docu dat er een boer gevolgd wordt op een dagje uit naar amsterdam, voor hem een hele beleving: de trein, een roltrap, oppassen voor de trams en een (hard) broodje bij de bijenkorf/.



Holland Doc op Ned2: Nestblijvers

Juul Bovenberg, IKON, 2008



Het verlaten van het ouderlijk huis is in de meeste Westerse landen de eerste stap naar meer zelfstandigheid. Iemand die besluit thuis te blijven wonen heeft in andermans ogen al snel ‘de boot gemist’. We noemen hen Nestblijvers. Over hen gaat deze film.



Nestblijvers zijn een maatschappelijk fenomeen waar vaak wat lacherig over gedaan wordt. Want waarom vlogen zij niet uit? Juul Bovenberg zocht bij drie van hen naar een antwoord.



Ebgert Stellink (80) woont nog in de boerderij waar zijn voorouders generaties lang hebben gewoond. Hij kookt, wast en onderhoudt het erf zoals zijn ouders het deden. ‘Waarom zou je iets nieuws kopen als het oude nog functioneert?’ Egbert vind het jammer dat hij nooit een relatie heeft gehad, maar, zegt hij: ‘Tegenwoordig zie je wel dat heel veel stellen uit elkaar gaan, nou, dan ben ik nog liever vrijgezel’.



Heleen Letteboer (46) woont nog bij haar moeder Greet Jansen (72). Al heel jong wist Heleen dat ze geen kinderen wilde. Haar ouders zijn gescheiden en Heleen zag dat haar moeder geen vrijheid meer had omdat ze hard moest werken om Heleen en haar broer een goed bestaan te kunnen geven. ‘Dat nooit’, dacht Heleen. Zelf werkt ze in een chique kledingzaak in Amsterdam en geniet van haar vrijheid; ze reist veel samen met haar moeder, zonder de verantwoordelijkheid te hebben voor een partner of kinderen.



Michel de Brave (81) woont samen met zijn 100-jarige moeder Dilia in Amsterdam in een woning van 30 m2. Zijn moeder is alles voor hem. Hun woning is een paleis, zijn moeder de koningin en Michel een onderdaan. Moeder doet nog alles zelf, Michel hoeft alleen maar boodschappen te doen aan de overkant van de straat en de aardappels af te gieten. De vader van Michel is na de oorlog niet meer terug gekomen uit Duitsland waar hij te werk werd gesteld. ‘Toen heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en ben voor het gezin gaan zorgen.’ Één liefje is er ooit langsgekomen, maar ze liep voorbij, omdat Michel te zwijgzaam was.



Na de filmopnamen werd bij Michel Brave kanker geconstateerd.Een week na uitzending is hij thuis op de bank overleden.



‘Nestblijvers’ biedt een perspectief op een samenleving die we zijn kwijtgeraakt. In deze jachtige tijd van carrièrejagers, gelukzoekers en moderne nomaden vormen nestblijvers oases van rust.





nestblijvers
Alle reacties Link kopieren
Pfff..net ruim een uur naar die docu Jesus Camp gekeken.



Wat een verschrikking zeg, niet te geloven. Inderdaad, arme kinderen. Wat een vreselijke brainwash toestanden..
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven