Entertainment alle pijlers

Netflix: Unorthodox

03-04-2020 10:09 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
KAN SPOILERS BEVATTEN

Een Netflix original serie over een Chassidische vrouw uit Brooklyn die haar gearrangeerde huwelijk ontvlucht. . De serie is losjes gebaseerd op Deborah Feldmans autobiografie Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots. Ook is het de allereerste Netflix serie in Jiddisch.
De serie geeft een bijzonder open en heftige kijk in de gesloten orthodoxe Joodse wereld van Williamsburg, Brooklyn.


Wie heeft de serie nog meer gezien? Ik heb er zelf onwijs van genoten. Het is een zeer realistische maar ook educatieve serie die echt de werkelijkheid heeft vertaald. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.
anoniem_396914 wijzigde dit bericht op 03-04-2020 10:19
1.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zag 'm gisteren staan, ik wil hem wel zien. Ik vond het boek van Deborah Feldman wel boeiend in elk geval.

Wat lijkt het me vreselijk zo te moeten leven.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Ik niet, maar hij gaat op mijn lijstje.
Ik vond alleen het stukje in de club leuk. Goeie muziek.
Zet maar SpoilerAlert in de titel.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
03-04-2020 10:14
Ik zag 'm gisteren staan, ik wil hem wel zien. Ik vond het boek van Deborah Feldman wel boeiend in elk geval.

Wat lijkt het me vreselijk zo te moeten leven.
Het is geen 1 op 1 kopie van het boek, dat maakt het misschien ook wat boeiender.

Het leven is zo’n gemeenschap heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Wij Nederlanders met onze ik-mentaliteit kunnen ons hier vaak weinig bij voorstellen. In zo’n gemeenschap vervalt de ‘ik’ en draait alles om de ‘wij. Voor vrouwe is het een ‘makkelijke’ omgeving om zo maar even te zeggen; je zorgt voor de kinderen en voor je familie. Of het een ideaal bestaan is; daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld.
Ik heb ‘m gezien en ik vond het een indrukwekkende, goed gemaakte serie. Was er de dagen erna nog op momenten over aan het nadenken.
Ik vond 'm mooi. Je hebt de serie zo uit, is maar een paar afleveringen. Het heeft me de dagen daarna nog wel bezig gehouden.
Ik heb hem vorige week gezien en ik vond hem erg goed en realistisch, en ook heftig.
Ik ben overigens jaren geleden zelf in Israel geweest, waar ook genoeg mensen Orthodox zijn dus ik herkende wel het een en ander.
Ik begrijp die mensen overigens wel beter door een realistische serie als dit.

Shuri: mij ook. Ik heb het ook niet droog gehouden... (toen ze ging zingen)
Ik ben gister begonnen met kijken, ben nu bezig met de tweede aflevering. Lijkt me ook een heel mooi verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Sarza schreef:
03-04-2020 10:23
Het is geen 1 op 1 kopie van het boek, dat maakt het misschien ook wat boeiender.

Het leven is zo’n gemeenschap heeft uiteraard zijn voor- en nadelen. Wij Nederlanders met onze ik-mentaliteit kunnen ons hier vaak weinig bij voorstellen. In zo’n gemeenschap vervalt de ‘ik’ en draait alles om de ‘wij. Voor vrouwe is het een ‘makkelijke’ omgeving om zo maar even te zeggen; je zorgt voor de kinderen en voor je familie. Of het een ideaal bestaan is; daar zijn de meningen uiteraard over verdeeld.

Het gaat me niet zozeer om de gemeenschapszin maar meer om de extreme sociale controle, het afwijzen van het grotere maatschappelijke geheel en de grote hoeveelheid regels waar je je aan dient te houden. Niet voor niks dat zo'n gemeenschap vrijwel uitsluitend bestaat uit mensen die erin geboren zijn.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem ook gezien, en heb jarenlang in de orthodox joodse gemeenschap gewerkt.... Ik herken erg veel....
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
03-04-2020 10:43
Het gaat me niet zozeer om de gemeenschapszin maar meer om de extreme sociale controle, het afwijzen van het grotere maatschappelijke geheel en de grote hoeveelheid regels waar je je aan dient te houden. Niet voor niks dat zo'n gemeenschap vrijwel uitsluitend bestaat uit mensen die erin geboren zijn.

Dat laatste wat je zegt vind ik altijd erg opvallend. Ik hoor zeer weinig over mensen die zich bekeren naar het Jodendom. De geslotenheid van de (orthodoxe) Joodse gemeenschap is erg aanwezig. Juist omdat er zo’n enorme sociale controle is kom je er zogezegd niet ‘tussen’.

Persoonlijk vind ik dit soort gemeenschappen altijd erg fascinerend. Ik denk ook dat als je er in geboren wordt en er mee opgroeit het ook niet zo eng en bekrompen is als dat het vanaf de buitenkant lijkt. Het is echt een bubbel met gelijkgestemden.
Ik heb hem ook gezien en vind het een erg mooi opgezet. Ik vond het wel grappig om hun keuken te zien. Ik heb nog nooit zoveel ......... gezien. (Even het woord weggelaten) :-D
Alle reacties Link kopieren
Vond het ook erg indrukwekkend. Tijd geleden ook Shtisel gezien, was wat luchtiger maar maakte op mij ook veel indruk.
Sarza schreef:
03-04-2020 10:09
Het is een zeer realistische maar ook educatieve serie die echt de werkelijkheid heeft vertaald.
Klinkt interessant, jij bent dus in die wereld opgegroeid? Of hoe weet je dat de serie zo realistisch is?
Alle reacties Link kopieren
BlaZoo schreef:
03-04-2020 11:33
Klinkt interessant, jij bent dus in die wereld opgegroeid? Of hoe weet je dat de serie zo realistisch is?
Realistisch op het educatieve gebied. Het zet gebruiken, rituelen en andere details realistisch neer. Dat weet ik oa door eigen ervaring en ervaring van anderen :)
Alle reacties Link kopieren
Sarza schreef:
03-04-2020 11:02
Dat laatste wat je zegt vind ik altijd erg opvallend. Ik hoor zeer weinig over mensen die zich bekeren naar het Jodendom. De geslotenheid van de (orthodoxe) Joodse gemeenschap is erg aanwezig. Juist omdat er zo’n enorme sociale controle is kom je er zogezegd niet ‘tussen’.
Ik ken een joodse man en hij heeft me eens verteld dat bekeren heel moeilijk is en ook niet zo makkelijk wordt aanvaard binnen de gemeenschap. Hij is niet erg streng gelovig maar als hij met een niet-joodse vrouw zou trouwen, zou hij bijvoorbeeld niet meer welkom zijn in de synagoge. Ook niet als zijn vrouw zich probeert te bekeren.

Ik vond de serie trouwens erg mooi en indrukwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vandaag beginnen aan de serie dus nog geen mening.

Ik ken overigens zowel in Nederland als in Israël diverse mensen die bekeerd zijn. Wel allemaal vrouwen, realiseer ik me nu.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig gister mee begonnen. Ben onder de indruk van weergave van een wereld die we nauwelijks kennen! Ben heel benieuwd.
Sarza schreef:
03-04-2020 11:02
Dat laatste wat je zegt vind ik altijd erg opvallend. Ik hoor zeer weinig over mensen die zich bekeren naar het Jodendom. De geslotenheid van de (orthodoxe) Joodse gemeenschap is erg aanwezig. Juist omdat er zo’n enorme sociale controle is kom je er zogezegd niet ‘tussen’.
Volgens mij is het ook zeer moeilijk om je te bekeren naar het orthodoxe jodendom en wordt dat binnen de gemeenschap ook ontmoedigd en niet heel makkelijk geaccepteerd.
fashionvictim schreef:
03-04-2020 13:27
Ik ga vandaag beginnen aan de serie dus nog geen mening.

Ik ken overigens zowel in Nederland als in Israël diverse mensen die bekeerd zijn. Wel allemaal vrouwen, realiseer ik me nu.
Door een huwelijk met een Joodse man?
Alle reacties Link kopieren
Prachtige serie, heb het ademloos uitgekeken. Ik kan er niets positiefs uithalen over deze gemeenschap. De verstikkende werking van zo obsessief met geloofsregels bezig zijn komt zo goed naar voren, en je ziet hoe ook (sommige) mannen daarvan slachtoffer zijn. Mooi hoe je in de Pesachscene hoorde hoe deze groep hun leefwijze voor zichzelf rechtvaardigt: je aanpassen aan anderen zou de joden alleen altijd maar slechte dingen hebben gebracht.

Bijzonder ook om zo veel jiddisch te horen, en te zien hoe de ‘seksuele voorlichting’ eraan toegaat.

In het Netflixtopic zei iemand dat het een open einde had, dat vond ik juist helemaal niet.

Ik ben benieuwd naar het boek. Voor de geinteresseerden: het boek Mazzel Tov van Margot Vanderstraeten is ook een aanrader. Geschreven door een voormalig (sjikse) kindermeisje van een Antwerpse orthodoxe familie. Geeft ook een bijzondere inkijk.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ben wel benieuwd hoe dat dan werkt. Jodendom wordt toch 'doorgegeven' via de lijn van de moeder? Zou dat dan wel even zwaar wegen als je moeder bekeerd is?
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
03-04-2020 13:53
Door een huwelijk met een Joodse man?
Nee, niet allemaal. Wel de meeste. En niet door een huwelijk, maar vanwege een voorgenomen huwelijk. Bekeren is een proces dat meer dan een jaar in beslag neemt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven