Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
10-09-2019 23:48
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die blauw-met-gele rolschaatsen of rode bal zijn gewoon nergens meer te koop, dus je kunt alleen kiezen uit meisjes- of jongensvarianten. En dan koop je dus voor je dochter inderdaad maar die roze Little Pony rolschaatsen en voor je zoon de blauwe Cars.

Trouwens, daarover gesproken: mijn dochter is idolaat van Paw Patrol en daar zitten meisjespups en jongenspups in. En die worden dus ook zo gemarket: de jongenspups staan op blauwe jongensonderbroeken en de meisjespups op roze meisjesonderbroeken. Mijn dochter vindt echter een van die jongenspups het tofst, dus nu moet ik altijd verplicht donkerblauw met zwarte spullen kopen. Waarom maken ze dat niet gewoon groen of geel ofzo en dan met alle verschillende pups?
Geen idee hoe het nu is, ik zit niet meer in dat soort meuk gelukkig :hihi:
Toen mijn kind kleiner was kon het nog wel, moest je soms wel goed zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-09-2019 23:47
Het ligt er ook aan waar je je speelgoed koopt. Wij hadden veel hout, al snel neutraal.

Maar ondanks mijn keurig verantwoorde spelaanbod met bijpassende verantwoorde attributen heeft mijn kind nooit een pop aangeraakt en het fornuis na 2x aan de knoppen klooien vakkundig genegeerd.
Wij krijgen veel spullen, en die zijn vaak akelig niet-genderneutraal.

Met zijn pop speelde mijn zoon ook nooit, maar zijn speelkeukentje heeft hij een paar jaar lang zeer intensief gebruikt. Helaas vertaalt zich dat vooralsnog niet in bereidwilligheid om ons dan ook echt te helpen met eten voorbereiden.
Griebus67 schreef:
10-09-2019 23:52
Wij krijgen veel spullen, en die zijn vaak akelig niet-genderneutraal.

Met zijn pop speelde mijn zoon ook nooit, maar zijn speelkeukentje heeft hij een paar jaar lang zeer intensief gebruikt. Helaas vertaalt zich dat vooralsnog niet in bereidwilligheid om ons dan ook echt te helpen met eten voorbereiden.
Dat vind ik dan wel weer een geruststelling. Zijn gebrek aan interesse om voortaan de avondmaaltijd te verkopen ligt dan iig niet aan te weinig dwang mijnerzijds mbt het keukentje.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-09-2019 23:48
Dat is dan geen genderneutraal toilet.
Ik mocht ook wel op zo, n urinoir... 😛.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-09-2019 23:53
Dat vind ik dan wel weer een geruststelling. Zijn gebrek aan interesse om voortaan de avondmaaltijd te verkopen ligt dan iig niet aan te weinig dwang mijnerzijds mbt het keukentje.
;-D
valentinamaria schreef:
10-09-2019 23:54
Ik mocht ook wel op zo, n urinoir... 😛.
Er zijn vrouwen die dat kunnen! En ik wil niet weten waarom ik dat weet.
Alle reacties Link kopieren
Dat stoort me dus mateloos. Eigenlijk zijn heel veel films en series en boeken echt al heel goed bezig met genderneutraal zijn. Kijk naar zo'n Paw Patrol, dikke prima. Want jongens en meisjes en allemaal even slim en dapper en even stoere functies. Of Frozen, supergoed want de ware liefde die alles overwint is niet de kus van een jongen die ze 1 uur of 1 dag geleden ontmoet hebben, maar de onvoorwaardelijke loyaliteit van hun zus. Supergoede boodschap voor een meisje.

En dat valt me in bijna alles wat mijn dochtertje leuk vindt om te kijken op. Meisjes zijn in al die programma's stoer, slim, grappig, ondernemend, heldhaftig maar ook gewoon leuk om te zien. En omgekeerd geldt dat voor jongens ook, ook die zijn behoorlijk well-rounded. Dus stoer én empathisch, en sterk én slim.

Maar dan heb je vervolgens de bijbehorende merchandise en die doen letterlijk alles wat de makers van de film/serie/boek er zo zorgvuldig in hebben geprobeerd te stoppen qua neutrale boodschap teniet. Zo frustrerend vind ik dat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon had geen keukentje maar kan al behoorlijk koken. Hij vindt het ook leuk, volgt van die kook series. Verder is hij een echte nerd en ziet er ook zo uit. Mijn dochter ordent kasten, die heeft een enorm goed ruimtelijk inzicht.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
10-09-2019 23:59
Mijn zoon had geen keukentje maar kan al behoorlijk koken. Hij vindt het ook leuk, volgt van die kook series. Verder is hij een echte nerd en ziet er ook zo uit. Mijn dochter ordent kasten, die heeft een enorm goed ruimtelijk inzicht.
Ja kut. Had je dat niet even eerder kunnen zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 00:03
Ja kut. Had je dat niet even eerder kunnen zeggen?
Ja sorry, mijn kinderen waren niet van de keukentjes en de poppen. Gelukkig maar, want poppen vind ik eng. En ik heb nog een enorm jeugdtrauma van de poppenwagen die ik op een verjaardag kreeg, verschrikkelijk. Ik heb nooit met het ding gespeeld. Mijn vriendin wel, dan liep ik er naast als vader.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
11-09-2019 00:07
Ja sorry, mijn kinderen waren niet van de keukentjes en de poppen. Gelukkig maar, want poppen vind ik eng. En ik heb nog een enorm jeugdtrauma van de poppenwagen die ik op een verjaardag kreeg, verschrikkelijk. Ik heb nooit met het ding gespeeld. Mijn vriendin wel, dan liep ik er naast als vader.
Ik had zo’n mooie. Een bruine van kunstleer met een roomwitte voering in de bak en kap :heart:
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 00:09
Ik had zo’n mooie. Een bruine van kunstleer met een roomwitte voering in de bak en kap :heart:
O gaver! Ik was gewoon zwaar teleurgesteld toen ik het ding kreeg. Het zal best een mooie geweest zijn, maar moedertje spelen is nooit mijn ding geweest. Ik vind het ook een beetje ranzig, zulk speelgoed. Waarom moeten kleine meisjes al moedertje spelen?
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
11-09-2019 00:13
O gaver! Ik was gewoon zwaar teleurgesteld toen ik het ding kreeg. Het zal best een mooie geweest zijn, maar moedertje spelen is nooit mijn ding geweest. Ik vind het ook een beetje ranzig, zulk speelgoed. Waarom moeten kleine meisjes al moedertje spelen?
Mijn grootste wens was moeder worden :love: en de kap was aan de zijkanten zo ingesneden dat er een bloem ontstond door de roomwitte kunstleren voering. Wat was ik trots op mijn echte kinderwagen :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 00:20
Mijn grootste wens was moeder worden :love: en de kap was aan de zijkanten zo ingesneden dat er een bloem ontstond door de roomwitte kunstleren voering. Wat was ik trots op mijn echte kinderwagen :flirting:
Ik heb de mijne samen met mijn broers omgebouwd tot een race kar. Mijn dochter heeft godzijdank ook nooit zoiets willen hebben. Die had wel een barbiefase van 10 maanden. Ik had haar nog zo gewaarschuwd dat het snel zou gaan vervelen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
11-09-2019 00:13
O gaver! Ik was gewoon zwaar teleurgesteld toen ik het ding kreeg. Het zal best een mooie geweest zijn, maar moedertje spelen is nooit mijn ding geweest. Ik vind het ook een beetje ranzig, zulk speelgoed. Waarom moeten kleine meisjes al moedertje spelen?
Omdat ze dat leuk vinden. Het moet niet, maar ze doen het wel. Kind noemt het niet ‘moedertje spelen’ trouwens, maar ‘vadertje en moedertje spelen’. Of schooltje, of kdv. Ze is enorm van het dagelijks leven naspelen. Eigenlijk niet omdat ze dat wil, maar omdat ze ‘moet’, het is echt een drang. Dus daarom moet het.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
10-09-2019 23:48
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Die blauw-met-gele rolschaatsen of rode bal zijn gewoon nergens meer te koop, dus je kunt alleen kiezen uit meisjes- of jongensvarianten. En dan koop je dus voor je dochter inderdaad maar die roze Little Pony rolschaatsen en voor je zoon de blauwe Cars.

Trouwens, daarover gesproken: mijn dochter is idolaat van Paw Patrol en daar zitten meisjespups en jongenspups in. En die worden dus ook zo gemarket: de jongenspups staan op blauwe jongensonderbroeken en de meisjespups op roze meisjesonderbroeken. Mijn dochter vindt echter een van die jongenspups het tofst, dus nu moet ik altijd verplicht donkerblauw met zwarte spullen kopen. Waarom maken ze dat niet gewoon groen of geel ofzo en dan met alle verschillende pups?
Volgens mij hebben juist alle paw patrols hun eigen kleur, dus kun je alles van die brandweerpup in het rood kopen en de politie inderdaad in het blauw.
Dat het meisje dan weer in een roze helicopter vliegt vind ik dan weer jammer.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
10-09-2019 23:30
Dat doen ouders toch zelf?
Niet helemaal. Want je hebt belachelijk weinig keus in unisex. Het is óf jongens- óf meisjes- en dan volledig over the top. Ons kind heeft van heel veel de jongensvariant maar wordt dagelijks aangesproken als jongen, terwijl ze dat niet is.
Alle reacties Link kopieren
Even ingaan op het stukje zelfbeeld en een meer positief beeld van jongens zouden meekrijgen op het gebied van mogelijkheden.
Ik zou er zo benieuwd naar zijn wat er uit de onderzoeken komt wanneer je dit experiment op iets oudere leeftijd doet.
Wat ik bij mijn jongens nl zie is dat ze veel negatieve boodschappen meekrijgen, voornamelijk binnen het basisonderwijs. Waar juist de meiden geprijsd worden op bv inzet en werkhouding, kregen ze hier juist zo vaak mee: tempo traag, snel afgeleid, te beweeglijk, slechte werkhouding, waar ze vervolgens dagelijks op gecorrigeerd worden.
Ik herken dan ook het beeld helemaal niet dat jongens positiever gestimuleerd zouden worden.
In het middelbaar onderwijs zijn de cijfers er juist naar dat jongens vaker blijven zitten, of een niveau lager zitten dan wat ze eigenlijk aan zouden kunnen.
Wat meer genderneutraal juich ik dan ook van harte toe, waar zowel de cliché beelden van de juist ijverige dames en de ongehoorzame jongens wat mij betreft ook niet uit het oog verloren moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer dat iemand over mijn oudste zei dat ie 'een halve meid' was kan ik me nog goed herinneren.
Kind was 3.
In mijn genderneutrale wereldbeeld was dat een verbijsterende opmerking.
Kind is daarna zo vaak aangesproken op zijn 'meisjes'gedrag dat het rap verdween.
Hoewel het nog steeds een zachtaardig gevoelig 'kind' is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
valentinamaria schreef:
11-09-2019 00:07
Ja sorry, mijn kinderen waren niet van de keukentjes en de poppen. Gelukkig maar, want poppen vind ik eng. En ik heb nog een enorm jeugdtrauma van de poppenwagen die ik op een verjaardag kreeg, verschrikkelijk. Ik heb nooit met het ding gespeeld. Mijn vriendin wel, dan liep ik er naast als vader.
Ik had er ook eentje als kleuter (een donkerblauwe als ik me goed herinner). De babypop flikkerde ik in een hoek en ik deed er al mijn knuffelbeesten in. ;-D
Ik heb nooit roze speelgoed gehad, blauw, geel en groen waren mijn kleuren.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
11-09-2019 07:06
Volgens mij hebben juist alle paw patrols hun eigen kleur, dus kun je alles van die brandweerpup in het rood kopen en de politie inderdaad in het blauw.
Dat het meisje dan weer in een roze helicopter vliegt vind ik dan weer jammer.
Nee, ik bedoelde dingen als badschuim van Paw Patrol of pyjama's en ondergoed enzo. Paw Patrol badschuim is alleen voor jongens, dus dat zit in een donkerblauw-grijze-zwarte fles en daar staan alleen de jongenspups op. De meisjesvariant is dan roze-paars-zilver met Shimmer & Shine plaatje. Mijn dochter zwaar teleurgesteld want die wil ook gewoon Paw Patrol maar zo klein als ze is ziet ze aan de fles al dat die 'voor jongens' is. Net als dat ze ziet dat de blauwe onderbroek met gulp ook voor jongens bedoeld is.

Ik koop gewoon de blauwe flessen hoor, maar mijn dochter vindt dat zelf niet leuk (en volgens mij ruikt die variant ook wat minder lekker, heb ik het idee. )
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Dolfijn911 schreef:
11-09-2019 07:42
Even ingaan op het stukje zelfbeeld en een meer positief beeld van jongens zouden meekrijgen op het gebied van mogelijkheden.
Ik zou er zo benieuwd naar zijn wat er uit de onderzoeken komt wanneer je dit experiment op iets oudere leeftijd doet.
Wat ik bij mijn jongens nl zie is dat ze veel negatieve boodschappen meekrijgen, voornamelijk binnen het basisonderwijs. Waar juist de meiden geprijsd worden op bv inzet en werkhouding, kregen ze hier juist zo vaak mee: tempo traag, snel afgeleid, te beweeglijk, slechte werkhouding, waar ze vervolgens dagelijks op gecorrigeerd worden.
Ik herken dan ook het beeld helemaal niet dat jongens positiever gestimuleerd zouden worden.
In het middelbaar onderwijs zijn de cijfers er juist naar dat jongens vaker blijven zitten, of een niveau lager zitten dan wat ze eigenlijk aan zouden kunnen.
Wat meer genderneutraal juich ik dan ook van harte toe, waar zowel de cliché beelden van de juist ijverige dames en de ongehoorzame jongens wat mij betreft ook niet uit het oog verloren moeten worden.
Dat werd in de docu ook belicht inderdaad, dat jongens ook vaker negatief gedrag laten zien dóórdat ze negatieve boodschappen krijgen. En doordat ze van kleins af aan worden ontmoedigd om hun emoties op een meer constructieve manier te uiten. De presentator vertelde ook dat jongens op latere leeftijd inderdaad veel negatieve gevolgen ondervinden, zoals lager schoolniveau, significant vaker in de gevangenis, meer te maken met geweld, etc.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 08:33
Ik had er ook eentje als kleuter (een donkerblauwe als ik me goed herinner). De babypop flikkerde ik in een hoek en ik deed er al mijn knuffelbeesten in. ;-D
Ik heb nooit roze speelgoed gehad, blauw, geel en groen waren mijn kleuren.
In onze jeugd speelde dit echt veel minder dan tegenwoordig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 08:42
In onze jeugd speelde dit echt veel minder dan tegenwoordig.
ja, maar misschien ook omdat we toen veel meer ruimte en vrijheid hadden.
wij gingen in een groep, zowel jongens als meiden, hutten bouwen, belletje trekken, slootje springen, noem maar op.

kraaide geen haan naar.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
11-09-2019 08:51
ja, maar misschien ook omdat we toen veel meer ruimte en vrijheid hadden.
wij gingen in een groep, zowel jongens als meiden, hutten bouwen, belletje trekken, slootje springen, noem maar op.

kraaide geen haan naar.
Dat soort dingen deed ik ook 't liefst. Maar mijn ervaring is dat er toch meer jongens aan mee deden. Meiden hadden ook wel 'ns een vandaag ga ik met de barbies, of zullen we vadertje/moedertje spelen dag. Ik had zo'n meisje/meisje ook als vriendinnetje, maar daar sprak ik alleen mee af om te gaan tekenen ofzo. Hutten bouwen, skelteren in het bos, deed ik vooral met de buurjongens. Rollerskaten en hoepelen weer met meisjes. Mooie geel/blauwe skates!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven