Entertainment alle pijlers

No more boys and girls: can our kids go gender free?

10-09-2019 20:29 309 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er hier veel vrouwen rondlopen die - in ieder geval hier - met grote regelmaat discussiëren over seksisme, rolpatronen, ongelijkheid tussen de seksen, etc. Ik kwam net bij het rondstruinen op youtube een vrij recent BBC programma tegen dat hier over gaat.
Het gaat over een experiment waarbij ze een schoolklas volledig genderneutraal gaan benaderen en dan bekijken welk effect dat op leerprestaties, zelfvertrouwen, toekomstdromen, etcetera heeft. Erg interessant!

Het zijn twee afleveringen van ongeveer een uur, dus je moet er wel even voor gaan zitten.

Het lijkt me leuk om met geïnteresseerden hierover verder te praten.

Hier de link:

https://youtu.be/wN5R2LWhTrY
fashionvictim wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:13
7.23% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Onze oudste is meisje meisje...poppen, roze en rokjes, glitters etc. Onze jongste dochter is dat niet. Die heeft het piratenschip van playmobil. Draagt graag blauw en geen roze. Jurken zijn vreselijk en loopt het liefst in spijkerbroek en trui. Kamer is blauw, haar is lang en verder speelt ze graag met jongens. Gewoon lekker zichzelf.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-09-2019 16:03
Roze en glitter, had ook roze of glitter kunnen zijn. Blauwe glitter of groene of rode. .
Er is echt niks mis met roze glitter. Wat er wel mis is als er van uit gegaan wordt dat je van roze glitter houdt omdat je een meisje bent. Als er alleen keuze is uit roze glitters of iets 'jongensachtig'. Als er gezegd wordt dat je het 'jongensachtige' niet mag omdat je een meisje bent.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
11-09-2019 16:03
Roze en glitter, had ook roze of glitter kunnen zijn. Blauwe glitter of groene of rode. .
Er is echt niks mis met roze glitter. Wat er wel mis is als er van uit gegaan wordt dat je van roze glitter houdt omdat je een meisje bent. Als er alleen keuze is uit roze glitters of iets 'jongensachtig'. Als er gezegd wordt dat je het 'jongensachtige' niet mag omdat je een meisje bent.
fashionvictim schreef:
11-09-2019 13:55
Barbie was altijd al wel geëmancipeerd, toch? Ik had als kind ook al Barbies die werkten en dokter waren ofzo.
Mijn Barbies waren prinsessen in mooie jurken die (in mijn hoofd) volslagen hulpeloos en afhankelijk waren van Ken :sherlock: Ik was dan ook een absoluut niet-genderneutraal meisje.

(Eigenlijk is dit een tvp en ga ik straks eerst de docu kijken, ik moest alleen even grinniken over barbie).
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
11-09-2019 15:37
Maar het is niet erg dat het roze glitter is. Ik denk dat we erg moeten uitkijken dat we niet alles wat meisjes mooi vinden weg moeten doen en de 'neutrale' versie promoten, die toevallig vaak erg jongensachtig is.
Ik vind dat ook niet erg hoor, ik ben helemaal niet van de genderneutrale kleding. Mijn dochter loopt as we speak in een hardroze tule laagjesrok met daaronder Uggs en daarboven een Nathalie Lété bloemetjesshirt en daar een Oilily vestje met hartjes zakken overheen. Echt, alsof Holly Hobby een LSD-trip heeft. En ze zei toevallig net in de auto tegen me: "dit is mijn stijl , mama". En dat klopt, ze heeft eigenlijk altijd wel een variant op een hysterische meisjestutu aan. Maar ze kan ook "bergbeklimmen en heel goed mensen in nood redden" en ze is "superslim".

Ik vind het jammer dat het in dit soort discussies meestal al vrij snel verzandt in kleding en andere oppervlakkigheden, want hoewel de docu wat dat betreft ook voor mij een eye opener is geweest, denk ik toch dat het feit dat ik mijn dochter dagelijks vertel wat een slimmerik ik haar vind en dat ze ziet dat ik dagelijks naar mijn serieuze en 'mannelijke' baan ga van veel groter belang is dan of ik haar in roze tutu of grijze joggingbroek kleed.
Am Yisrael Chai!
Waarom moet je beamen dat ze superslim is of een slimmerik. Dat is toch net zo oppervlakkig? Het is geen verdienste om slim te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
11-09-2019 18:57
Waarom moet je beamen dat ze superslim is of een slimmerik. Dat is toch net zo oppervlakkig? Het is geen verdienste om slim te zijn.
In de docu blijkt dat meisjes zichzelf veel vaker dom vinden dan jongens. Wat dat betreft kan het denk ik geen kwaad te benadrukken dat ze slim is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
fashionvictim schreef:
11-09-2019 17:18
Ik vind dat ook niet erg hoor, ik ben helemaal niet van de genderneutrale kleding. Mijn dochter loopt as we speak in een hardroze tule laagjesrok met daaronder Uggs en daarboven een Nathalie Lété bloemetjesshirt en daar een Oilily vestje met hartjes zakken overheen. Echt, alsof Holly Hobby een LSD-trip heeft. En ze zei toevallig net in de auto tegen me: "dit is mijn stijl , mama". En dat klopt, ze heeft eigenlijk altijd wel een variant op een hysterische meisjestutu aan. Maar ze kan ook "bergbeklimmen en heel goed mensen in nood redden" en ze is "superslim".
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
11-09-2019 18:57
Waarom moet je beamen dat ze superslim is of een slimmerik. Dat is toch net zo oppervlakkig? Het is geen verdienste om slim te zijn.


Ik ken persoonlijk ook meer jongens en meisjes die van zichzelf sterke punten kunnen benoemen (of anderen die visie delen is dan nog niet aan de orde dus geen papegaaien). Daarom vind ik het jammer van die docu dat die achtergrondinformatie zo beperkt is. Wel een school in een heel traditionele wijk denk ik. Als ik het vergelijk met de twee basisscholen waar ik regelmatig kom in mijn ‘functie’ als moeder en tante.

Zoiets simpels als de toiletten: bij zoon zijn die niet voornamelijk m/v verdeeld maar naar groep. Blokje voor de kleuters, blok voor groepen 3/4, blok voor de middenbouw 5/6 en pas in groep 7/8 zijn er meisjestoiletten. Wat mij ook praktischer lijkt omdat in die groepen al meisjes ongesteld kunnen zijn en dan is zo’n emmertje wel prettig. Of ongestoord een maandverbandje uit het mandje kunnen pakken indien nodig.

Verder, ik ben met terugwerkende kracht jaloers op mensen die vroeger Barbies hadden. Ik kreeg enkel een Fleur :cry:. Want die had volgens mijn moeder een realistischer lichaam. En geen glitteroutfits.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik herinner me van vroeger op de lagere school dat vrijwel alle meisjes goed konden (voor)lezen en dat de jongens daar vrijwel allemaal ontzettend slecht in waren. Er is me ook niets bijgebleven van de basisschool waar de jongens op die jonge leeftijd al beter in waren in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
BescheidenBilspleet schreef:
11-09-2019 16:05
Ik denk juist dat we meer moeten gaan accepteren dat jongens ook vrouwelijke rolmodellen kunnen hebben (samen met dat meisjes mannelijke rolmodellen mogen hebben natuurlijk)

We focussen ons altijd heel erg op de meisjes in dit soort discussies maar voor meisjes/vrouwen is het al redelijk geaccepteerd om wat "mannelijker" te zijn. Nu nog de acceptatie voor mannen om iets "vrouwelijker" te zijn. Dit zorgt er denk ik meer voor dat gender minder een issue wordt.

Ik vind dit wel een mooi stukje er over:
https://famme.be/vrouwelijke-rolmodellen-jongens/
Heel erg mee eens!

Daarom is diversiteit ook zo belangrijk. Niet alleen zodat meisjes in allerlei vormen en maten (dus ook een dik meisje, een meisje in een rolstoel, een getint meisje) zélf zich kunnen zien als 'de held'/centrale figuur/slimmerik/etc in een verhaal. Maar net zo goed zodat jongens ook zien dat al die soorten meisjes de held kunnen zijn ipv uitsluitend randfiguren.

En nu ga ik even de rest van het topic lezen want ik vind dit heel erg interessant :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik kende het eerste deel, maar niet het (hele) tweede.

Waar ik me misschien wel het meest aan erger is de verdeling 'jongenskleding'/'meisjeskleding'. Helemaal online, dat je eerst in het menu naar de mening van iemand anders moet, voor je bij feiten komt (jurk, trui, kleur, print erop). Als ik bijvoorbeeld een trui voor mijn dochter zoek, kan daar een dinosaurus of een vlinder op staan. Kost dus twee keer de moeite dan wanneer je gewoon kan kiezen voor "trui" en dan scrollen.
elein schreef:
11-09-2019 21:57
Leuk! Ik kende het eerste deel, maar niet het (hele) tweede.

Waar ik me misschien wel het meest aan erger is de verdeling 'jongenskleding'/'meisjeskleding'. Helemaal online, dat je eerst in het menu naar de mening van iemand anders moet, voor je bij feiten komt (jurk, trui, kleur, print erop). Als ik bijvoorbeeld een trui voor mijn dochter zoek, kan daar een dinosaurus of een vlinder op staan. Kost dus twee keer de moeite dan wanneer je gewoon kan kiezen voor "trui" en dan scrollen.
Meisjes die jongenskleding dragen is nog steeds meer geaccepteerd dan andersom.
Dit vind ik toch wel leuke neutrale kleding in normale kleuren zonder kinderachtige prints:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1iresKb5Y ... .jpg_.webp
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB18XAxPVXX ... 20x220.jpg
http://www.cooltshirt4u.eu/images/cate_ ... 5-jwd0.jpg
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
11-09-2019 22:06
Meisjes die jongenskleding dragen is nog steeds meer geaccepteerd dan andersom.
Klopt, maar dat is geen reden om die onderverdeling te maken lijkt me.
elein schreef:
11-09-2019 22:17
Klopt, maar dat is geen reden om die onderverdeling te maken lijkt me.
Ik zou toch heel verdrietig worden als ik nog eens 700 extra truitjes door had moeten spitten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 22:16
Dit vind ik toch wel leuke neutrale kleding in normale kleuren zonder kinderachtige prints:
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1iresKb5Y ... .jpg_.webp
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB18XAxPVXX ... 20x220.jpg
http://www.cooltshirt4u.eu/images/cate_ ... 5-jwd0.jpg
Proberen je zoons in iets anders dan zwart, donkerblauw of bruin te kleden is echt een uitdaging.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk vind ik het maar jammer, al die meisjes in van die saaie "lekker stoere" kleren. Ik vind sowieso maar weinig kindjes leuk en vrolijk gekleed. Vaak vind ik het allemaal nogal armoedig en wat deprimerend, al die kinderen in doodse kleuren als grijs en zwart en beige enzo.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-09-2019 22:21
Proberen je zoons in iets anders dan zwart, donkerblauw of bruin te kleden is echt een uitdaging.
Nou, inderdaad! Alsof jongens al als peuter een depressie ingejaagd moeten worden.
Am Yisrael Chai!
Solomio schreef:
11-09-2019 22:21
Proberen je zoons in iets anders dan zwart, donkerblauw of bruin te kleden is echt een uitdaging.
Juist in die kleuren is er volgens mij best veel te vinden toch? Blauwe en zwarte jeans bijv. En neutrale shirts/blouses effen of neutraal motief ipv schreeuwerige kinderprint.

Een vriendin van mij had een hele garderobe voor haar jonge kids in natuurtinten, dus beige, kaki, bruin e.d. Niets schreeuwerigs aan. Maar goed die kids hebben inmiddels hun rijbewijs al, dus wellicht is zo'n smaakvolle garderobe anno nu niet meer samen te stellen.
Solomio schreef:
11-09-2019 22:21
Proberen je zoons in iets anders dan zwart, donkerblauw of bruin te kleden is echt een uitdaging.
Nou inderdaad. Of het dooie grijs.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-09-2019 22:25
Juist in die kleuren is er volgens mij best veel te vinden toch? Blauwe en zwarte jeans bijv. En neutrale shirts/blouses effen of neutraal motief ipv schreeuwerige kinderprint.
Dat zeg ik, er is niks anders te vinden voor jongens.
Een beetje vrolijk shirtje, zonder printjes, nauwelijks te vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ah, ik ben niet de enige die grijs een dooie keur vind. ITT de rest van Nederland :P
Solomio schreef:
11-09-2019 22:29
Dat zeg ik, er is niks anders te vinden voor jongens.
Een beetje vrolijk shirtje, zonder printjes, nauwelijks te vinden.
Mijn kind heeft een hele tijd turquoise als lievelingskleur gehad (nog steeds). Onmogelijk voor jongens.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
11-09-2019 22:23
Nou, inderdaad! Alsof jongens al als peuter een depressie ingejaagd moeten worden.
En meisjes richting anorexia, want volgens mij zijn meisjeskleren veel smaller dan jongenskleren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven