Entertainment alle pijlers

Non-fictie aanraders voor 'gewone' mensen

11-01-2026 11:38 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke non-fictie boeken zou jij aanraden voor leken op het onderwerp? Het mag overal over gaan, als je het maar echt goed vindt. Ik hou van lezen en leren maar wil niet ál te hard hoeven ploeteren in mijn vrije tijd. Dus ik ben op zoek naar interessante en leerzame, maar enigszins laagdrempelige boeken. Het mag best een beetje uitdagend zijn, maar geen studieboeken of boeken voor experts in het vak zeg maar.
https://www.pulitzer.org/winners/siddhartha-mukherjee

https://eandtbooks.com/authors/tim-marshall/

https://carolinecriadoperez.com/books/

Bedoel je dit soort boeken?

Ik lees zelf graag familiegeschiedenissen. Over gewone mensen en hoe de wereld tijdens hun leven was en veranderde. Ook non-fictie maar waarschijnlijk niet wat jij bedoelt.
ravintola wijzigde dit bericht op 11-01-2026 11:57
73.23% gewijzigd
Maar wat zijn je interesses dan? Stel er worden allemaal geschiedenisboeken genoemd, maar jij bent geïnteresseerd in techniek, dan slaan de suggesties de plank wellicht mis.
Heb je De eeuw van mijn vader en In Europa al gelezen?
Ik vond de boeken van Stephen Hawking erg interessant. Als het onderwerp je interesseert natuurlijk.

- Het Heelal
- Een korte geschiedenis van de tijd

Op zich niet heel moeilijk geschreven, en de man was natuurlijk briljant op zijn gebied.

Ook de boeken van Govert Schilling zijn leuk geschreven en interessant. Het Universum, en hij heeft ook wat boeken over sterrenkunde geschreven.
Dat ligt toch helemaal aan je interesses?
Het onsterfelijke leven van Henrietta Lacks van Rebecca Skloot.
In koelen bloede van Truman Capote
Alle true crime boeken van Ann Rule.
Het handboek voor gifmengers van Deborah Blum.
Seks met de koning van Eleanor Herman.
Haal de vroedvrouw! van Jennifer Worth.
Stil van Susan Cain.
De boeken van Mary Roach.
Ik heb pas "Alle geschiedenis ooit" gekocht. Daar staan 100 verhalen inover van alles uit de Nederlandse geschiedenis. Van heel vroeger tot recent. En alle verhalen staan op zich dus als een onderwerp je niet interesseert hoef je dat hoofdstuk niet te lezen.
Appletje schreef:
11-01-2026 12:21
Ik heb pas "Alle geschiedenis ooit" gekocht. Daar staan 100 verhalen inover van alles uit de Nederlandse geschiedenis. Van heel vroeger tot recent. En alle verhalen staan op zich dus als een onderwerp je niet interesseert hoef je dat hoofdstuk niet te lezen.
Dat klinkt leuk dank je wel ik heb hem op mijn boekenplank gezet
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het is wel gemakkelijker om tips te geven als we weten waar je interesses liggen.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
The spirit catches you and you fall down - Anne Fadiman.
Freakonomics - Steven D. Levitt en Stephen J. Dubner.
The restless sleep - Stacy Horn.
De wildernis in - Jon Krakauer.
Sterfelijk zijn - Atul Gawande.
De monnik van Mokka - Dave Eggers.
In Europa - Geert Mak.
As nature made him - John Colapinto.
De keizer aller ziektes - Siddhartha Mukherjee.
Sporen van misdaad - Val McDermid.
Unbroken/De Zamperini legende - Laura Hillenbrand.
Wild - Cheryl Strayed.
Het idee M/V - Asha ten Broeke.
Crime scene investigations - Connie Fletcher.
Macht der gewoonte - Charles Duhigg.
Not my father's son - Alan Cummings.
Naakt - David Sedaris.
De boeken van Olliver Sacks.
Stasiland - Anna Funder.
The last days of the Romanovs - Helen Rappaport.
anoniem_698dba7b99105 wijzigde dit bericht op 11-01-2026 12:59
0.14% gewijzigd
SirDidymus schreef:
11-01-2026 11:55
Ik vond de boeken van Stephen Hawking erg interessant. Als het onderwerp je interesseert natuurlijk.

- Het Heelal
- Een korte geschiedenis van de tijd

Op zich niet heel moeilijk geschreven, en de man was natuurlijk briljant op zijn gebied.

Ook de boeken van Govert Schilling zijn leuk geschreven en interessant. Het Universum, en hij heeft ook wat boeken over sterrenkunde geschreven.
Ik vond A Brief History of Time van Stephen Hawking te saai, maar ik ben dan ook niet heel erg into natuurkunde. Brief Answers To The Big Questions van hem leest prettig.

Verder:

Atomic Habits van James Clear. Over het jezelf aanleren van nieuwe gewoontes. Als je net begint met lezen en je vind het moeilijk om trouw te lezen, raad ik deze als eerste aan, want deze leert je je lees “habit” op te bouwen. Also de boeken over digitale verslavingen hieronder, dan schrik je zo dat je meer wil lezen. XD

A Brief History of Everyone Who Ever Lived van Adam Rutherford. Over de genetische historie van de mens.

Digital Minimalism van Cal Newport. Over de verslaving van de digitale wereld en hoe je dat kan de kop in kan drukken.

The Day The World Stops Shopping van J.B MacKinnon. Over overconsumptie.

Stolen Focus van Johann Hari. Ook over digitale verslaving en hoe het huidige internet ervoor zorgt dat je focus naar de herrie gaat en wat je er tegen kan doen.

Sapiens van Yuval Noah Harari. Over de historie van de mens, maar in tegenstelling tot het boek van Rutherford wat vanuit biologisch perspectief is, is dit vanuit sociologisch perspectief. Homo Deus is het tweede deel en gaat over de toekomst van de mens en Nexus gaat over de historie van informatienetwerken (o.a de kerk) helemaal tot aan de huidige tijd naar de toekomst (AI).

A Brief History Of Intelligence van Max Solomon. Over hoe intelligentie in levensvormen zich heeft ontwikkeld, van bacterie naar worm naar vis naar muis naar aap en eindigend bij de mens.

Getting Things Done van David Allen, voor als je vaak execution paralysis hebt en het overzicht kwijt bent. Heeft me vooral op werkgebied goed geholpen dus zou ik meer voor je werk lezen dan voor je vrije tijd.
Ik ben onlangs begonnen in Mythos van Stephen Fry ( na een tip op dit forum), en ben aangenaam verrast. Het is een soort inleiding in de Griekse mythologie, maar dan niet droog geschreven.
De correspondent is misschien een idee om eens te neuzen als je niet terugschrikt voor een beetje moralistische boeken.
Op het snijvlak van non-fictie en fictie zijn de boeken van frank Westerman leuk.
Leerschool van Tara Westover, een indrukwekkende biografie.
Verder Joris Luyendijk. Vlot geschreven. Met thema's van het Oostblok en het midden Oosten tot de bankierswereld.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
11-01-2026 13:18
De correspondent is misschien een idee om eens te neuzen als je niet terugschrikt voor een beetje moralistische boeken.
Op het snijvlak van non-fictie en fictie zijn de boeken van frank Westerman leuk.
Leerschool van Tara Westover, een indrukwekkende biografie.
Verder Joris Luyendijk. Vlot geschreven. Met thema's van het Oostblok en het midden Oosten tot de bankierswereld.
Ik voeg graag Olaf Koens, Thomas Erdbrink en Pieter Waterdrinker aan bovenstaande toe.
viennas schreef:
11-01-2026 13:08
Ik ben onlangs begonnen in Mythos van Stephen Fry ( na een tip op dit forum), en ben aangenaam verrast. Het is een soort inleiding in de Griekse mythologie, maar dan niet droog geschreven.
Leuk! Die gaat op mijn lijstje. En dit is tevens een TVP ;-D
Tjezus, wat vals
Kleinezon schreef:
11-01-2026 13:18

Ja goede tip, vond 'Het kan niet waar zijn' ook heel tof. En zijn boek over hoe journalistiek in het Midden Oosten. En dat kleine boekje over de rol van lobbyisten in de politiek.
Tjezus, wat vals
En deze heb ik nog niet gelezen maar staat op mijn lijstje: 'Het is oorlog maar niemand die het ziet' van Huib Modderkolk. Over digitale dreigingen.
Tjezus, wat vals
En nog een tip: 'Alles begint bij Bach' van Merlijn Kerkhof. Heel toegankelijk boek over de geschiedenis van de klassieke muziek, met veel luistertips.

Leuk topic, juist vanwege de breedte eigenlijk.
Tjezus, wat vals
Net een artikel zitten lezen over Dick Swaab, allebei zijn boeken zijn goed. Wij zijn ons brein en ons creatieve brein.
MevrouwJack schreef:
11-01-2026 13:34
En nog een tip: 'Alles begint bij Bach' van Merlijn Kerkhof. Heel toegankelijk boek over de geschiedenis van de klassieke muziek, met veel luistertips.

Leuk topic, juist vanwege de breedte eigenlijk.
Ook intrigerend, de relatie tussen Tsjaikovski en Nadezhda von Meck.

https://www.amazon.nl/Best-Friend-Corre ... 0198161581
En nog meer mooie brieven, Kafka:

https://www.singeluitgeverijen.nl/athen ... schrijven/
Roofstaat - Ewald Vanvught
Genghis Khan and the Making of the Modern World - Jack Weatherford
Van vogola tot noncha - Miet Ooms
Taal is zeg maar echt mijn ding - Paulien Cornelisse
Into the wild / Into thin air - Jon Krakauer
Een geschiedenis van Rusland - J.W. Bezemer / Marc Jansen
De geschiedenis van het Aramees - Holger Gzella
Thinking: fast and slow van Daniel Kahneman
Appletje schreef:
11-01-2026 12:21
Klinkt goed! Gaat op mijn lijstje.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven