Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 417 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Wombat schreef:
26-10-2025 10:12
Ook wel gevalletje hoe dan??? Hoe heeft de ‘vader’ dat niet door?

Tegelijkertijd: in een artikel staat dat ze in de gevangenis thuishoort maar voor het overtreden van welke wet?
(Die nepzwangere vrouw dus)
Oplichting, misleiding, emotionele mishandeling (ik doe maar een gok)? Ze zei niet alleen dat ze zwanger was en alleen bevallen, ze kwam daarna ook nog met een hartafwijking. De vader vertelde ze dat de baby was overleden op een gegeven ogenblik.
Geen idee hoeveel geld ze nog heeft los gepulkt bij mensen (gender reveal feestje, andere cadeau’s).

Kan mij niet voorstellen hoe haar moeder zich moet hebben gevoeld toen ze ontdekte dat er een pop in die wieg lag. Dat je eigen vlees en bloed je zo heeft voorgelogen en zo geschift is. Die beste vriendin zei dat ze wat haar betreft in de gevangenis thuishoorde.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Ik snap niet dat niemand de baby heeft vastgehouden, t lijkt mij echt onmogelijk om je baby op afstand te houden. Bij ons zat iedereen om de baby heen en hield hem vast. En al hield je hem niet vast; je keek er wel naar van dichtbij.
Ben je strafbaar als mensen die dingen vrijwillig komen brengen op valse gronden? Ik weet het niet.

Wel heel raar dat je gelooft dat een kind met hartafwijking zomaar zonder enige medische hulp thuis is en dan ineens dood.
Die foto’s ziet er ook zó nep uit.
Zal ook wel zijn dat je dat allemaal gelooft omdat het te bizar is dat je dat verzint. Maar het is ook hier wel echt raar wat je allemaal bij elkaar moet verzinnen en dat dat dan nog lukt ook!
wombat wijzigde dit bericht op 26-10-2025 17:35
0.22% gewijzigd
LemoosGaatDoor schreef:
26-10-2025 13:05
Kan mij niet voorstellen hoe haar moeder zich moet hebben gevoeld toen ze ontdekte dat er een pop in die wieg lag. Dat je eigen vlees en bloed je zo heeft voorgelogen en zo geschift is. Die beste vriendin zei dat ze wat haar betreft in de gevangenis thuishoorde.
Ik zou mij vooral heel veel zorgen maken. Meer nog dan dat ik boos zou zijn en me voorgelogen zou voelen.
Ik heb de podcast deze week ook aan een stuk geluisterd. Vanaf het moment dat je hoorde dat Roos bij het verstrooien van de as was had ik wel geconcludeerd dat zij het brein was maar dat maakte het niet minder goed om te luisteren.

Deed me inderdaad heel erg denken aan Sweet Bobby.
Overigens is in dit genre de serie over Anna Delvey (Inventing Anna) ook heel goed. Dat blijft ook een bizar verhaal.
Wombat schreef:
26-10-2025 13:14
Ben je strafbaar als mensen die dingen vrijwillig komen brengen op valse gronden? Ik weet het niet.
Ik denk misleiding?
Wat eten we vanavond?
Dala schreef:
26-10-2025 13:30
Ik zou mij vooral heel veel zorgen maken. Meer nog dan dat ik boos zou zijn en me voorgelogen zou voelen.
Ik zou denk ik vooral heel hard gaan huilen :-$ . En niet weten of ik sta te janken uit verdriet, woede, zorgen, frustratie, schaamte, enz.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Heb de podcast geluisterd. Ongelofelijk allemaal. En onthutsend. Hoop dat "roos" goede hulp gaat krijgen.

Heb alleen gemist hoe ze die stem van die mannelijke arts voor elkaar heeft gekregen?
Harderwijk2021 schreef:
27-10-2025 07:47
Heb de podcast geluisterd. Ongelofelijk allemaal. En onthutsend. Hoop dat "roos" goede hulp gaat krijgen.

Heb alleen gemist hoe ze die stem van die mannelijke arts voor elkaar heeft gekregen?
Misschien vervormd ofzo?
framboosje123 schreef:
27-10-2025 08:14
Misschien vervormd ofzo?
Leek me geen vervormde stem ...
AnAppleADay schreef:
26-10-2025 20:49
Vanaf het moment dat je hoorde dat Roos bij het verstrooien van de as was had ik wel geconcludeerd dat zij het brein was
Ik ook, maar mijn dochter heeft hem ook geluisterd en zij vroeg mij na een paar afleveringen of ik alsjeblieft wilde vertellen wie erachter zat. Ik zei: maar dat weet je toch al, dat is in de eerste aflevering al duidelijk toch? Blijkbaar luistert en interpreteert iedereen anders.
Harderwijk2021 schreef:
27-10-2025 08:25
Er wordt toch ook uitgelegd dat dit gereconstrueerd is voor de podcast.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
27-10-2025 10:06
Dat heb ik dan gemist. Dank.
C
kingsqueen wijzigde dit bericht op 30-10-2025 22:33
0.00% gewijzigd
Hier kom ik nog op terug
Kingsqueen schreef:
27-10-2025 16:43
Ik heb vanaf moment 1 (dat ze mail-adres vroeg aan een kind als vrijwilliger Kindertelefoon, over red flag gesproken…!) gedacht dat Annika en Roos dezelfde zouden blijken te zijn. Dat Annika het hele verhaal verzonnen zou hebben.

Maar goed, dat is dus blijkbaar niet zo!

Het meest opvallende, naast alles wat hier al is besproken aan de lengte en de hoeveelheid van contact met en over Marlotte, vind ik dat Roos zich heeft laten zien.
En dat niet alleen: ze was ook bij de zogenaamde ‘verstrooiing’ van de as tussen vrienden en familie van Annika.

Ze had bij wijze van spreken zelfs een vriendin kunnen worden van Annika, omdat ze ongeveer dezelfde leeftijd hebben en een gedeelde intensieve tijd hebben meegemaakt. Ik had me kunnen voorstellen dat Roos, als pathologisch leugenaar/aandachtsvrager, daar op uit zou zijn geweest.

En ook bijzonder dat ze naar het terras is gekomen naar de Zembla journalisten.

Ze had zich in principe nooit hoeven laten zien en heeft ervoor gekozen om dat wel te doen. Waarom vraag ik me af
Misschien om toch iets van controle te houden? Ze wist al dat de podcast er ging komen, ze werd alleen benaderd voor wederhoor en zo kon ze nog proberen iets ‘goed te praten’, met de psychose en de meerdere persoonlijkheden en zo.
Harderwijk2021 schreef:
27-10-2025 08:25
Los van dat dit gereconstrueerd was: je kunt het tegenwoordig niet meer horen als een stem is vervormd. Op basis van een paar seconden spraakopname van jou kan iemand met jouw stem praten. Zeker als je de achtergrond een beetje druk maakt (allemaal ‘IC-herrie’).
Wombat schreef:
27-10-2025 21:03
Los van dat dit gereconstrueerd was: je kunt het tegenwoordig niet meer horen als een stem is vervormd. Op basis van een paar seconden spraakopname van jou kan iemand met jouw stem praten. Zeker als je de achtergrond een beetje druk maakt (allemaal ‘IC-herrie’).
Klopt, maar dit is rond 2022/2023 en die AI stemmen zijn echt pas 1-2 jaar oud. Ik vraag me af of Roos daar toen al toegang tot had, het is echt snel gegaan met de ontwikkeling van de kwaliteit.
cowandchicken schreef:
27-10-2025 10:06
Nee, want het gaat om de mannelijke arts die Annika aan de telefoon had toen ze op wintersport was. Dat heeft niks met de podcast te maken.
De stemmen die gereconstrueerd waren voor de poscast, waren die van Marlotte en Mare, zodat wij als luisteraars mee krijgen wat er plaatsvond in die app uitwisseling.

Die stemmen die je af en toe hoort vanuit het ziekenhuis is mij ook echt niet duidelijk hoe dat is gedaan. Zijn toch echt (ingesproken) berichten geweest op de voicemail en volgens mij ook real time gesprekken? Dan moet je echt wel geavanceerde technologie weten te gebruiken.
Prei schreef:
28-10-2025 07:24
Nee, want het gaat om de mannelijke arts die Annika aan de telefoon had toen ze op wintersport was. Dat heeft niks met de podcast te maken.
Ja die bedoelde ik eigenlijk. En naar mijn idee was het rond die tijd inderdaad nog niet zo ver met stemmen nabootsen via AI.
En een vrouw die een mannenstem nadoet, dat hoor je gelijk. Helemaal mer de stem van "Roos" zoals we die konden horen op dat terras.

Dus dat vond ik een beetje vreemd.
C
kingsqueen wijzigde dit bericht op 30-10-2025 22:34
0.00% gewijzigd
Hier kom ik nog op terug
Die stem van die mannelijke arts hoorde je niet in de podcast toch? Alleen Annika die vertelt dat ze hem aan de telefoon heeft gesproken.
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... ft-gemaakt

Wat je hoort in de podcast
De stemmen van verzonnen personages in het verhaal, zoals Marlotte en Mare, zijn ingesproken door collega’s bij BNNVARA. Ook de berichten die Annika heeft ontvangen via een whatsappnummer waarvan zij dacht dat het het ziekenhuis was, zijn ingesproken door verschillende collega’s. De berichten die zij voorlezen zijn de originele berichten die Annika heeft gekregen. Dat geldt ook voor de berichten die Zembla-journalist Lizzy Diercks heeft ontvangen van Mare.

De e-mails van het ministerie van Volksgezondheid, die in aflevering 3 te horen zijn, zijn de originele berichten, afkomstig van een bestaande ambtenaar. De tekst wordt voorgelezen door een collega van BNNVARA. De telefoongesprekken en de redactievergaderingen die je hoort, zijn echt en zijn opgenomen tijdens ons researchproces.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Oke maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe Annika een mannelijke arts aan de telefoon kon hebben op vakantie. Het lijkt me dat je hoort als een vrouw een man nadoet en AI was een paar jaar geleden qua stemmen voor particulieren nog niet zo ver, geloof ik
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 28-10-2025 13:03
0.59% gewijzigd
Harderwijk2021 schreef:
28-10-2025 10:04
Oke maar dan begrijp ik nog steeds niet hoe Annika een mannelijke arts aan de telefoon kon hebben op vakantie. Het lijkt me dat je hoort als een vrouw een man nadoet en AI was een paar jaar geleden qua stenen voor particulieren nog niet zo ver, geloof ik
Ik weet niet exact wanneer dit telefoongesprek heeft plaatsgevonden, maar hier een artikel uit voorjaar 2023 dat er fraudegevallen bekend waren: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... n-tot-zorg

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven