Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 428 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Harderwijk2021 schreef:
28-10-2025 09:06
Ja die bedoelde ik eigenlijk. En naar mijn idee was het rond die tijd inderdaad nog niet zo ver met stemmen nabootsen via AI.
En een vrouw die een mannenstem nadoet, dat hoor je gelijk. Helemaal mer de stem van "Roos" zoals we die konden horen op dat terras.

Dus dat vond ik een beetje vreemd.
Klopt. Dat was ook een vraag die de makers aan Roos hadden, maar die gaf geen zinnige antwoorden.
Wombat schreef:
28-10-2025 10:12
Ik weet niet exact wanneer dit telefoongesprek heeft plaatsgevonden, maar hier een artikel uit voorjaar 2023 dat er fraudegevallen bekend waren: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... n-tot-zorg
Volgens mij was dat relatief snel nadat Marlotte niet meer kon appen, want het telefonische contact was in het begin van het contact met het ziekenhuis. Daarna heeft Annika nooit meer opgenomen. En het was tijdens de wintersportvakantie van Annika.
[...] In oktober 2021 overlijdt de vader van Marlotte. Nog geen maand later komt Marlotte na een levertransplantatie in een soort ‘locked-in’ situatie terecht, waardoor ze niet meer kan communiceren. Vanaf dat moment heeft Annika dagelijks contact met het ziekenhuis over Marlotte. Annika krijgt eindeloze berichten over hoe het met Marlotte gaat (slecht) en ze wordt steeds dwingender aangesproken om iets voor Marlotte te betekenen. De voogdijinstelling is niet betrokken en Annika wordt om toestemming gevraagd voor medische beslissingen. Dit duurt twee jaar, tot dat Marlotte in november 2023 overlijdt, helemaal alleen, alleen Annika is bij haar, zij luistert mee via haar telefoon. [...]
https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... r-marlotte

Dus najaar 2021 - voorjaar 2022 moet dat ergens zijn geweest.
AnAppleADay schreef:
28-10-2025 09:31
Die stem van die mannelijke arts hoorde je niet in de podcast toch? Alleen Annika die vertelt dat ze hem aan de telefoon heeft gesproken.
Klopt, dat die mannelijke arts in de podcast te horen geweest zou zijn klopt niet. Puur dat Annika die had gesproken.
AnAppleADay schreef:
28-10-2025 09:31
Die stem van die mannelijke arts hoorde je niet in de podcast toch? Alleen Annika die vertelt dat ze hem aan de telefoon heeft gesproken.
Ik zou de hele podcast nog eens moeten beluisteren voor die "telefoonstukjes" maar tussendoor (dat het verhaal wordt verteld) hoor je fragmentjes van telefoongesprekken (met dus zowel een mannelijke als vrouwelijke spreker) die het over Marlotte en haar toestand hebben. Wat óók zou kunnen is dat dit in de podcast een verwoording is geweest (voor de luisteraar) van wat Annika aan berichten (mail/whatsapp) heeft ontvangen van het ziekenhuis en dat dit dus geen voicemailberichten waren zoals ik het eigenlijk had opgevat.

Toch blijf ik dit dan nog steeds wel heel vreemd van Annika vinden. Ook al is dat misschien makkelijk lullen achteraf en van buitenaf. Maar toch hoor. Dat je zó intens benaderd bent en echt niet alleen door een verpleegkundige met de naam Roos, maar in de veronderstelling dat artsen jou intensief benaderen maar dat je niet één keer zelf terugbelt naar het ziekenhuis, de naam van de betreffende arts opzoekt en belt of je hem kunt spreken. Blijf ik raar vinden.
Kingsqueen schreef:
28-10-2025 09:12
Ik heb ergens gelezen dat er nog een aflevering 6 komt waarin de makers vragen beantwoorden.
Over de onduidelijkheid over de spraakberichten/stemmen die je hoort, zou je vragen kunnen stellen. Ik dacht via Instagram.
Ik heb even gezocht en dit klopt! Zie https://www.instagram.com/reel/DQE2v0HD ... BiNWFlZA==
Dala schreef:
28-10-2025 10:58
Ik zou de hele podcast nog eens moeten beluisteren voor die "telefoonstukjes" maar tussendoor (dat het verhaal wordt verteld) hoor je fragmentjes van telefoongesprekken (met dus zowel een mannelijke als vrouwelijke spreker) die het over Marlotte en haar toestand hebben. Wat óók zou kunnen is dat dit in de podcast een verwoording is geweest (voor de luisteraar) van wat Annika aan berichten (mail/whatsapp) heeft ontvangen van het ziekenhuis en dat dit dus geen voicemailberichten waren zoals ik het eigenlijk had opgevat.

Toch blijf ik dit dan nog steeds wel heel vreemd van Annika vinden. Ook al is dat misschien makkelijk lullen achteraf en van buitenaf. Maar toch hoor. Dat je zó intens benaderd bent en echt niet alleen door een verpleegkundige met de naam Roos, maar in de veronderstelling dat artsen jou intensief benaderen maar dat je niet één keer zelf terugbelt naar het ziekenhuis, de naam van de betreffende arts opzoekt en belt of je hem kunt spreken. Blijf ik raar vinden.
In de podcast hoor je wel dat Annika op bepaalde momenten bepaalde twijfels had, maar dan werd het verhaal meestal plotseling meeslepender en absurder. En vanaf een bepaald punt is ze er uit zelfbescherming niet meer mee bezig dan nodig doordat ze overvloed wordt.
Dus ik denk dat ze in die zin ook succesvol is bespeeld en de architect heel goed wist wat ze deed.

Daarnaast helpt het enorm dat het redelijk onvoorstelbaar is dat alles nep is met deze omvang maakt ook dat als iemand weet dat dingen niet kunnen kloppen/niet juist zijn (bijv. de nagels van Roos) dat niet zorgt voor twijfels die groot genoeg zijn om het geheel in twijfel te trekken. Ondertussen blijven er heel veel dingen wel kloppen zoals de terugkoppeling die ze van het ministerie krijgt.

Ik denk niet dat wij er ons iets bij kunnen voorstellen als er op die manier een loopje wordt genomen met je perceptie van de werkelijkheid.
Prei schreef:
28-10-2025 10:59
Ik heb even gezocht en dit klopt! Zie https://www.instagram.com/reel/DQE2v0HD ... BiNWFlZA==
Oh leuk, interessant!
Dala schreef:
Dat waren volgens mij gewoon voorgelezen berichtjes. Het enige echt ingesproken bericht is dat van Roos met die rontgen.
Met de mannelijke arts was een telefoongesprek, dus echt een dialoog, geen eenzijdige voice-message.
Dala schreef:

Dit. Ik krijg steeds het gevoel dat het verhaal van Annika niet klopt. En dan denk ik, de onderzoekers van Zembla zullen het wel zorgvuldig gedaan hebben maar toch, ergens kan ik niet geloven dat iemand, die nota bene psychologie studeert, dus niet dom is, dit allemaal geloofd heeft. Iedereen met een kleine beetje verstand zou toch op zijn minst het gek vinden dat een ziekenhuis iemand verantwoordelijk maakt voor het uitvoeren van medische handelingen via whatsapp. Dat kan ik gewoon niet geloven. Dat verhaal klopt niet.
I wanna live my life with the volume full!
AnAppleADay schreef:
28-10-2025 13:57
Dat waren volgens mij gewoon voorgelezen berichtjes. Het enige echt ingesproken bericht is dat van Roos met die rontgen.
Met de mannelijke arts was een telefoongesprek, dus echt een dialoog, geen eenzijdige voice-message.
Dan ben ik echt héél benieuwd hoe ze dat gedaan heeft. Want zo'n verhaal verzinnen en er (veel te) ver in doorschieten is nog één ding maar welk meisje van in de twintig zónder netwerk en waarbij geld proberen afhandig te maken niet het hoofdmotief is (en eigenlijk helemaal geen rol speelt in deze case) heeft er nou beschikking tot dit soort apparatuur die dit zo goed en echt kunnen laten doen overkomen? Stel er zat nou een crimineel brein of netwerk achter dat tot doel had geld afhandig te maken (bijv. omdat een medische behandeling bekostigd zou moeten worden) dan had ik dat nog begrepen.

Maar deze hele zaak klinkt als het idee van een (eenzaam) meisje dat zich verveelde, nooit de bedoeling had het zo groot en uitgebreid te laten worden maar er ook niet meer mee kon stoppen. Maar misschien versoepel en versimpel ik dan wat er is gebeurd en kan iemand blijkbaar ook zo ver gaan (met apparatuur en al) ook zonder dat het verder de gebruikelijke criminele doeleinden heeft (de wereld van geld, seks, drugs etc)
Ik denk ook dat ze gewoon een vriend of bekende heeft overgehaald om mee te doen aan 'een grap', wie weet zelfs tegen betaling.
Maar diegene zal niet op de hoogte zijn geweest van de grootte van het bedrog.
AnAppleADay schreef:
28-10-2025 14:23
Ik denk ook dat ze gewoon een vriend of bekende heeft overgehaald om mee te doen aan 'een grap', wie weet zelfs tegen betaling.
Maar diegene zal niet op de hoogte zijn geweest van de grootte van het bedrog.

Dat lijkt mij ook het meest logisch.
Courage schreef:
28-10-2025 16:19
Dat lijkt mij ook het meest logisch.
Dat is wel echt flink gestoord hoor. Ook als je daar je medewerking aan verleent. Zéker omdat je zogenaamd over een minderjarig kind spreekt. Echt, waarom? Het lijkt wel alsof ze die Annika iets hebben willen aandoen zo op deze manier, zo ver gaat dit...
Eidde schreef:
28-10-2025 14:02
Dit. Ik krijg steeds het gevoel dat het verhaal van Annika niet klopt. En dan denk ik, de onderzoekers van Zembla zullen het wel zorgvuldig gedaan hebben maar toch, ergens kan ik niet geloven dat iemand, die nota bene psychologie studeert, dus niet dom is, dit allemaal geloofd heeft. Iedereen met een kleine beetje verstand zou toch op zijn minst het gek vinden dat een ziekenhuis iemand verantwoordelijk maakt voor het uitvoeren van medische handelingen via whatsapp. Dat kan ik gewoon niet geloven. Dat verhaal klopt niet.
[/
kingsqueen wijzigde dit bericht op 30-10-2025 22:35
34.37% gewijzigd
Hier kom ik nog op terug
Kingsqueen schreef:
28-10-2025 18:41
Ik wilde dit ook schrijven. Maar ik hoop en denk dat Zembla dat allemaal goed heeft uitgezocht en nagetrokken.
Om te beginnen het feit dat ze het mail-adres vroeg aan Marlotte om netflix-tips te geven. Ehm okay? Dit moet allemaal snel gegaan zijn aangezien haar dienst er op zat. Toch had ‘Roos/Marlotte’ meteen een mail-adres beschikbaar. Het was veel logischer geweest om te zeggen: vraag het aan een collega of ik blijf nog even zitten, want ik schud er zo wel wat uit mijn mouw.
Maar dan ook nog daarna haar 06-nummer vragen om verder te kletsen? Nee. Dat snap ik niet en vind ik bijna ongeloofwaardig.
Ja, want dan heb je dus éérst mailadressen uitgewisseld (waarvan je al weet dat dit buiten het boekje gaat maar oke) maar daarna dan ook telefoonnummers uitgewisseld wat misschien nog wel een stap verder gaat.

Verder: Annika had toch eerst "telefonisch contact met Marlotte via de Kindertelefoon? Dan heeft ze de stem van deze persoon gehoord. Later heeft ze met Roos gesproken en haar ook ontmoet. Niet opgevallen dat het dezelfde stem was? Misschien een redelijk gangbare stem, geen accent etc. Maar toch...

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er bij zo'n serieus programma nog een addertje komt maar dit zijn wel vreemde zaken.
Eidde schreef:
28-10-2025 14:02
Ik denk dat die Annika eigenlijk ook kwetsbaarder is dan we denken. Ze was jong, maar ook wel erg naïef en dat is ze de jaren daarna gebleven. Dat zij niet een stevig woord heeft gesproken met het ziekenhuis of een fysiek overleg geeist heeft toen het ziekenhuis haar zo bleef stalken, vind ik echt heel gek.

En ik denk zeker ook, dat het voor ons heel moeilijk voor te stellen is dat je hier zomaar intuint, maar dat het zo geleidelijk is gegaan en er inderdaad genoeg geloofwaardige details waren, dat zoiets toch kan gebeuren.
Appelflap schreef:
28-10-2025 19:21
Ik denk dat die Annika eigenlijk ook kwetsbaarder is dan we denken. Ze was jong, maar ook wel erg naïef en dat is ze de jaren daarna gebleven. Dat zij niet een stevig woord heeft gesproken met het ziekenhuis of een fysiek overleg geeist heeft toen het ziekenhuis haar zo bleef stalken, vind ik echt heel gek.

En ik denk zeker ook, dat het voor ons heel moeilijk voor te stellen is dat je hier zomaar intuint, maar dat het zo geleidelijk is gegaan en er inderdaad genoeg geloofwaardige details waren, dat zoiets toch kan gebeuren.
Ik denk dat iedereen misleid of opgelicht kan worden. Ik zou dingen heel anders gedaan hebben dan Annika, maar je zou mij ook van alles kunnen laten geloven simpelweg omdat het niet in me op zou komen dat ik belazerd zou worden over zoiets gruwelijks en dan inderdaad zo lang en geleidelijk aan.

Ik vind het verhaal van Annika heel vreemd. En dat bedoel ik niet van: ze had er achter kunnen komen dat het niet echt is, maar meer van: wat een merkwaardige keuzes
* de keuze om het mail-adres te vragen
* de keuze om verder te gaan per telefoon
* de keuze om toch toestemming te geven voor allerlei behandelingen, terwijl zij (en ook familie van haar) weten dat dit wettelijk niet mag
* de keuze om wel contact op te nemen met VWS, maar nooit naar Beverwijk te rijden en een face to face afspraak te eisen over de gang van zaken
* de keuze om de spulletjes van Marlotte te ontvangen na het overlijden van haar vader
* de keuze om geen hulp te vragen hierbij. Althans daar heb ik niets over gehoord. Ze had natuurlijk als een gek aan de bel moeten trekken bij allerlei instanties, omdat ze wist dat het echt niet oké was dat er gebeurde.
Maar ook familie van haar begrijp ik niet.
Als Annika mijn dochter zou zijn, zou ik me er tegenaan bemoeid hebben.
Hier kom ik nog op terug
Kingsqueen schreef:
28-10-2025 20:56
Ik denk dat iedereen misleid of opgelicht kan worden. Ik zou dingen heel anders gedaan hebben dan Annika, maar je zou mij ook van alles kunnen laten geloven simpelweg omdat het niet in me op zou komen dat ik belazerd zou worden over zoiets gruwelijks en dan inderdaad zo lang en geleidelijk aan.

Ik vind het verhaal van Annika heel vreemd. En dat bedoel ik niet van: ze had er achter kunnen komen dat het niet echt is, maar meer van: wat een merkwaardige keuzes
* de keuze om het mail-adres te vragen
* de keuze om verder te gaan per telefoon
* de keuze om toch toestemming te geven voor allerlei behandelingen, terwijl zij (en ook familie van haar) weten dat dit wettelijk niet mag
* de keuze om wel contact op te nemen met VWS, maar nooit naar Beverwijk te rijden en een face to face afspraak te eisen over de gang van zaken
* de keuze om de spulletjes van Marlotte te ontvangen na het overlijden van haar vader
* de keuze om geen hulp te vragen hierbij. Althans daar heb ik niets over gehoord. Ze had natuurlijk als een gek aan de bel moeten trekken bij allerlei instanties, omdat ze wist dat het echt niet oké was dat er gebeurde.
Maar ook familie van haar begrijp ik niet.
Als Annika mijn dochter zou zijn, zou ik me er tegenaan bemoeid hebben.
Als je de punten zo onder elkaar zet, ben ik het wel met je eens dat Annika vreemde keuzes heeft gemaakt. Maar ja, in hoeverre waren het weloverwogen keuzes? Veel dingen deed ze misschien spontaan, uit medelijden of omdat ze geen seconde aan een scam dacht. Naïef en vol goede bedoelingen. En naarmate de toestand van Marlotte verslechterde, ging ze mee in dat donkere konijnenhol, en dan is het niet gek dat ze vooral aan Marlotte dacht en niet aan eventuele vormfouten en protocollaire missers. Zij voelde zich verantwoordelijk voor dat meisje, de rest is in haar beleving waarschijnlijk ruis geweest. Ja, als ze even de rust had gehad om alles van een afstandje te bekijken, had ze vast wel ingezien dat het raar was. Maar ik denk dat ze helemaal overdonderd was en ook echt begaan was met Marlotte. Een beetje zoals sommige mensen zich helemaal in de luren laten leggen door een Grote Liefde die ze alleen online hebben ontmoet en die opeens een levensreddende operatie moeten ondergaan waar dringend geld voor nodig is. Wij, buitenstaanders, weten meteen dat het een scam is, maar dat is het verraderlijke van gevoelens: die zijn niet rationeel.
Ik vind het ook heel zorgelijk dat het VWS niet heeft geadviseerd om Veilig Thuis te bellen bij deze grote zorgen. Hoezo kennen zij die route niet? Dat Annika dat niet weet, terwijl ze bij de kindertelefoon werkt en Psychologie studeert, is al heel erg jammer. Maar een instantie als het VWS ook niet? Veilig thuis had kunnen overleggen met het ziekenhuis en de vermeende jeugdbescherming, die hebben geen toestemming nodig.
framboosje123 schreef:
28-10-2025 23:35
Ik vind het ook heel zorgelijk dat het VWS niet heeft geadviseerd om Veilig Thuis te bellen bij deze grote zorgen. Hoezo kennen zij die route niet? Dat Annika dat niet weet, terwijl ze bij de kindertelefoon werkt en Psychologie studeert, is al heel erg jammer. Maar een instantie als het VWS ook niet? Veilig thuis had kunnen overleggen met het ziekenhuis en de vermeende jeugdbescherming, die hebben geen toestemming nodig.
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van hulp-instanties maar deze podcast heeft me niet bepaald het idee gegeven dat er een goede onderlinge samenwerking is; het kwam op mij over alsof het allemaal eilandjes zijn met hun eigen privacy-protocollen en bureaucratische regels, dus op basis van dit verhaal lijkt het me nogal een illusie om erg veel vertrouwen te hebben in een goede begeleiding door dit soort instanties. Of ben ik te negatief?
Claire45 schreef:
29-10-2025 00:44
Ik ben helemaal niet thuis in de wereld van hulp-instanties maar deze podcast heeft me niet bepaald het idee gegeven dat er een goede onderlinge samenwerking is; het kwam op mij over alsof het allemaal eilandjes zijn met hun eigen privacy-protocollen en bureaucratische regels, dus op basis van dit verhaal lijkt het me nogal een illusie om erg veel vertrouwen te hebben in een goede begeleiding door dit soort instanties. Of ben ik te negatief?

Nee zeker niet, dit is precies wat er mis is en waarom het zo schrijnend slecht gaat met vooral de jeugdzorg. Deze podcast legt dat heel duidelijk bloot. Al het menselijke is er uit gesloopt. Het draait om protocollen, bureaucratie en financieel gewin. Het is stuitend!

Lijkt me ook zo erg voor welwillende empathische mensen die dit vak hebben gekozen vanuit de behoefte om mensen te helpen.

Eigenlijk hetzelfde waar Annika tegenaan loopt. Al blijf ik erbij dat ze daarnaast vreemde keuzes heeft gemaakt.
I wanna live my life with the volume full!
Claire45 schreef:
29-10-2025 00:44
Over welke instanties heb je het dan? Feitelijk is alleen VWS rechtstreeks bij betrokken geraakt toch? En dan is absoluut geen instantie die je zou moeten benaderen bij zorgen. Heb daar echt nog nooit van gehoord.
Annika heeft dit verhaal ook met haar naasten gedeeld. Vriendinnen wisten er van, familie wist er van. Met haar samenzijn met vrienden en familie werd ze continue geappt of er bij weg geroepen en zat ze in een andere kamer te appen of bellen. En dan is er helemaal niemand in haar omgeving die zegt, stop dit!?
Dala schreef:
28-10-2025 14:22
Maar deze hele zaak klinkt als het idee van een (eenzaam) meisje dat zich verveelde, nooit de bedoeling had het zo groot en uitgebreid te laten worden maar er ook niet meer mee kon stoppen.
Dat denk ik ook. Maar hoe kwam dit meisje aan zó veel medische kennis en kon ze zo veel schriftelijk bewijs produceren? ChatGPT bestond toen nog niet he. Nu zou je het er met 2 druk op de knop uit krijgen.
framboosje123 schreef:
29-10-2025 08:00
Over welke instanties heb je het dan? Feitelijk is alleen VWS rechtstreeks bij betrokken geraakt toch? En dan is absoluut geen instantie die je zou moeten benaderen bij zorgen. Heb daar echt nog nooit van gehoord.
Een voorbeeld uit de podcast is die mevrouw (weet niet precies meer van welke hulp-instantie) die al in een eerder stadium op het spoor kwam van Marlotte en die compleet vastliep in haar zoektocht omdat de privacy-regels alle deuren dichthielden. Toen heeft ze de zaak moeten opgeven. Terwijl zij toen nog geloofde dat er echt een Marlotte bestond, dus ze voelde zich erg bezwaard en gefrustreerd.
Claire45 schreef:
29-10-2025 10:54
Een voorbeeld uit de podcast is die mevrouw (weet niet precies meer van welke hulp-instantie) die al in een eerder stadium op het spoor kwam van Marlotte en die compleet vastliep in haar zoektocht omdat de privacy-regels alle deuren dichthielden. Toen heeft ze de zaak moeten opgeven. Terwijl zij toen nog geloofde dat er echt een Marlotte bestond, dus ze voelde zich erg bezwaard en gefrustreerd.
Ja die privacy regels slaan soms inderdaad nogal door en zijn soms heel irritant. Maar waarom is veilig thuis dan niet ingeschakeld? Dat vind ik een ernstige fout als ik er langer over nadenk. Veilig Thuis mag onder bepaalde voorwaarden informatie inwinnen of delen zonder toestemming.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven