Entertainment alle pijlers

Op zoek naar Marlotte

18-10-2025 15:57 723 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over. :proud:

Waar gaat het over?

Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.

Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.

Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Charlotta schreef:
20-10-2025 11:52
Ik ben in aflevering 3 nu, ga straks ook 4 luisteren!

Annika was natuurlijk nog maar 22 jaar, dus ik denk dat zij gewoon niet wist hoe zoiets in het werk gaat normaal gesproken. Ook is ze natuurlijk wel naar het brandwondencentrum gegaan en heeft daar Roos ontmoet (slim gespeeld van Roos). Ik denk dat ze daarom zo lang hierin is mee gegaan.

Ik verbaasde me er nog meer over dat de reporters van Zembla enorm veel moeite doen om Marlotte te vinden maar pas heel laat het ziekenhuis bellen. Dat was toch een logische eerste stap geweest?
Ik denk dat ze het ziekenhuis wilde ontmaskeren met alle dingen die ze ‘fout’ hadden gedaan bij Marlotte. Ze wilde geen argwaan wekken dat ze bezig waren met een item.
Jemoederheethenk6 schreef:
20-10-2025 12:00
Ik denk dat ze het ziekenhuis wilde ontmaskeren met alle dingen die ze ‘fout’ hadden gedaan bij Marlotte. Ze wilde geen argwaan wekken dat ze bezig waren met een item.

Oh ja, zo had ik het nog niet gezien. Makes sense. Als je te vroeg aan de bel trekt krijg je natuurlijk de advocaten van het ziekenhuis achter je aan..
Bbubbels schreef:
20-10-2025 08:25
Bij die toestemmingsdingen en updates van het ziekenhuis via whatsapp haakte ik wel af. Daar ga je toch niet mee akkoord? En dan zooo lang? Dat Annika zelf nooit het Brandwondencentrum heeft gebeld om dit te verifiëren vind ik echt moeilijk te geloven.
Ja ik dacht eerst dat dat een speciale app was. Geen Whatsapp maar een app van het ziekenhuis. Dat zou ik me nog wel kunnen voorstellen. Ik dacht: dat zal wel zoiets als Caren zijn. Whatsapp kan natuurlijk absoluut niet.
En ze heeft denk ik dan met een stemvervormer een mannenstem gemaakt van haar eigen stem? Dat is niet zo moeilijk, althans, ik weet niet hoe, maar bedriegers doen dat wel vaker toch. Als je een stukje geluidsopname van iemands stem hebt, dan kan je alles zeggen en komt het real time met die stem eruit.
Ik heb ook weer iets verder geluisterd tot in afl 5 en ik snap Zembla ook wel beter. Als je al regelmatig hebt meegemaakt dat een verhaal dat te bizar is voor woorden toch waar blijkt te zijn, dan wil je het niet te snel afserveren. Ze hebben vanaf het begin wel degelijk hun twijfels gehad maar ook de beweegreden: als het nou wél waar is, dan moet dit verhaal de wereld in. En uiteindelijk hebben ze dus wel weten te ontrafelen dat het gelukkig niet klopt.

'Roos' is wel echt bizar. Die blijft gewoon alles bij elkaar verzinnen. Ook tijdens dat gesprek blijft ze onzin verkopen. Misschien zit er per ongeluk af en toe iets van waarheid tussen, maar misschien ook wel helemaal niet. Een psychose klinkt onzinnig in deze context, die kan op de stapel van verzinsels. Het had in een ander scenario een psychose van Annika kunnen zijn als al die bewijsmaterialen er niet waren en ze had alles bij elkaar gehallucineerd. Maar dat is niet aan de orde. En aan de kant van de onzinverteller, nee, dat slaat nergens op. Je gaat zelf dingen geloven die niet waar zijn in een psychose, niet een uitgebreid bedrog op poten zetten om een ánder dingen te laten geloven die niet waar zijn.

Natuurlijk was Annika belangrijk voor haar. Hoeveel uren heeft ze wel niet in Annika gestoken? Waarom zou je dat doen als je het niet belangrijk vindt? Maar waarom steek je zoveel energie in een onzinnig verhaal, dat is een raadsel. Ze had met al die creativiteit en tegelijk degelijkheid beter een thriller kunnen schrijven of een escape room verzinnen of zoiets. Zoveel leukere en interessantere mogelijkheden dan een random persoon jarenlang in onzin laten geloven. Is het macht of zo: kijk eens wat ik iemand wijs kan maken? Maar waarom vindt iemand dat zo interessant?
Ik snap trouwens ook waarom ze het bedrog vanaf het begin duidelijk maken. Ze willen absoluut niet hebben dat een luisteraar halverwege afhaakt en niet doorheeft dat het nep is. Daar zou Beverwijk een slechte naam van kunnen krijgen en dat zou natuurlijk afschuwelijk zijn.
Charlotta schreef:

Annika was natuurlijk nog maar 22 jaar, dus ik denk dat zij gewoon niet wist hoe zoiets in het werk gaat normaal gesproken. Ook is ze natuurlijk wel naar het brandwondencentrum gegaan en heeft daar Roos ontmoet (slim gespeeld van Roos). Ik denk dat ze daarom zo lang hierin is mee gegaan.

Ik verbaasde me er nog meer over dat de reporters van Zembla enorm veel moeite doen om Marlotte te vinden maar pas heel laat het ziekenhuis bellen. Dat was toch een logische eerste stap geweest?
Oh tot op zekere hoogte snap ik het wel hoor, de naiviteit. Maar Annika werd op een gegeven moment echt via die Whatsapp gevraagd om toestemming te geven voor best ingrijpende medische behandelingen enzo. Zeker als je psychologie studeert dan moeten daar toch alarmbellen afgaan? En daarnaast, hoe zielig het verhaal ook, ik zou die verantwoordelijkheid echt nooit willen hebben.
Zonnebloem1996 schreef:
20-10-2025 00:54
Zijn er ook mensen die ergens tijdens de afleveringen hebben gedacht dat Annika zelf de persoon was die alles verzonnen heeft? Uiteindelijk was dat duidelijk niet zo natuurlijk. Maar het had wel gekund.
Ik had wel verwacht dat de makers die afslag even zouden verkennen inderdaad.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Charlotta schreef:

Dit wordt in afl 5 uitgelegd
Ik denk zeker dat Annika's leeftijd een rol hierin heeft gespeeld. En inderdaad corona-tijd. Als je nog niet zo gepokt en gemazeld bent, dan begrijp je niet dat het whatsappen van het ziekenhuis niet kan. Dat zal ook mede een reden zijn waarom Zembla meteen transparant was over het bedrog; veel luisteraars zouden meteen al begrijpen dat het niet klopte.

Ze zullen vast ook wel hebben onderzocht of Annika hier niet zelf achter zat. Of zelfs dat Roos en Annika dit samen hebben gedaan (Roos was namelijk wel een persoon van vlees en bloed en ook gezien door haar moeder en zus). Maar dat hebben ze dan in de podcast niet meegenomen.
Nog een tip: de showbizzmoord

Ik heb nog nooit podcast geluisterd, ben meer van de luisterboeken, maar nu toch wel gegrepen.

Is er een topic over true crime podcast tips?
Courage schreef:
20-10-2025 13:17
Ik denk zeker dat Annika's leeftijd een rol hierin heeft gespeeld. En inderdaad corona-tijd. Als je nog niet zo gepokt en gemazeld bent, dan begrijp je niet dat het whatsappen van het ziekenhuis niet kan. Dat zal ook mede een reden zijn waarom Zembla meteen transparant was over het bedrog; veel luisteraars zouden meteen al begrijpen dat het niet klopte.

Ze zullen vast ook wel hebben onderzocht of Annika hier niet zelf achter zat. Of zelfs dat Roos en Annika dit samen hebben gedaan (Roos was namelijk wel een persoon van vlees en bloed en ook gezien door haar moeder en zus). Maar dat hebben ze dan in de podcast niet meegenomen.
Ze zeiden toch niet duidelijk dat het whatsapp was? Ik dacht tenminste te horen dat ze zeiden dat ze de communicatie via de speciale ziekenhuisapp deden. En ik vond het al indrukwekkend dat Roos kennelijk een hele app geprogrammeerd had.
Pas in het gesprek met de mensen van het brandwondencentrum hoorde ik ze Whatsapp zeggen.
Wombat schreef:
20-10-2025 14:25
Ze zeiden toch niet duidelijk dat het whatsapp was? Ik dacht tenminste te horen dat ze zeiden dat ze de communicatie via de speciale ziekenhuisapp deden. En ik vond het al indrukwekkend dat Roos kennelijk een hele app geprogrammeerd had.
Pas in het gesprek met de mensen van het brandwondencentrum hoorde ik ze Whatsapp zeggen.

Ja, ik begreep dat ook pas toen ze in gesprek gingen met het brandwondencentrum.

Maar wat ik nog niet begrijp is die mail van VWS waarin wordt gezegd dat ze contact hebben gehad met het ziekenhuis. Ik hoop dat daar nog opheldering over komt!

Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik begrijp dat Annika's ouders geen wantrouwen hadden over het hele gedoe. Een 22-jarige, okee. Maar als mijn dochter met zo'n verhaal te maken had, dan weet ik niet of ik het geloofd had.
Charlotta schreef:
20-10-2025 14:34
Ja, ik begreep dat ook pas toen ze in gesprek gingen met het brandwondencentrum.

Maar wat ik nog niet begrijp is die mail van VWS waarin wordt gezegd dat ze contact hebben gehad met het ziekenhuis. Ik hoop dat daar nog opheldering over komt!

Hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik begrijp dat Annika's ouders geen wantrouwen hadden over het hele gedoe. Een 22-jarige, okee. Maar als mijn dochter met zo'n verhaal te maken had, dan weet ik niet of ik het geloofd had.
Dat contact was dus ook via die app, dus met Roos.
Bizar he
calvijn1 schreef:
20-10-2025 14:36
Bizar he

Nee toch? Ik begreep dat de Zembla redactie email contact had gehad met een bestaand persoon van VWS?
calvijn1 schreef:
Bizar he
Dat vind ik dus ook raar. Hoe dan, dan moet Annika ze het nummer van Roos hebben gegeven of zo? Want het eerste wat je normaal zou doen als medewerker van VWS is toch naar de site van het ziekenhuis gaan om daar de contactgegevens op te zoeken?
calvijn1 schreef:
Bizar he

Het was Annika die aan de bel trok bij het ministerie. Ik vermoed dat zij dus de contactgegevens van het ziekenhuis heeft verstrekt (ergo de gegevens van Roos). En dat het ministerie daarmee verder is gegaan. En dat dan gecombineerd met de privacy-regels waardoor men / het ministerie (ook) niet verder kwam.
Wombat schreef:
20-10-2025 14:40
Dat vind ik dus ook raar. Hoe dan, dan moet Annika ze het nummer van Roos hebben gegeven of zo? Want het eerste wat je normaal zou doen als medewerker van VWS is toch naar de site van het ziekenhuis gaan om daar de contactgegevens op te zoeken?

Ja, dat lijkt mij ook. Maar ik denk dat die ook niet verder kwamen i.v.m. privacy. En wellicht wat onkunde, niet handelen van hun kant.
Want de schriftelijke verklaring laat veel vragen onbeantwoord...
courage wijzigde dit bericht op 20-10-2025 14:41
12.92% gewijzigd
Courage schreef:
Het was Annika die aan de bel trok bij het ministerie. Ik vermoed dat zij dus de contactgegevens van het ziekenhuis heeft verstrekt (ergo de gegevens van Roos). En dat het ministerie daarmee verder is gegaan. En dat dan gecombineerd met de privacy-regels waardoor men / het ministerie (ook) niet verder kwam.

Oh serieus?? Nou echt, wat bizar.. privacy okee, maar ik neem aan dat voor het ministerie toch wel een uitzondering gemaakt moet worden?
Charlotta schreef:
20-10-2025 14:41
Oh serieus?? Nou echt, wat bizar.. privacy okee, maar ik neem aan dat voor het ministerie toch wel een uitzondering gemaakt moet worden?

Waarom denk je dat?
Charlotta schreef:
20-10-2025 14:34

Dit! Als mijn kind op die leeftijd zo ongeveer dagelijks zou worden bestookt met berichten op deze manier, zelfs tijdens haar vakantie, tijdens het weekend, noem maar op... dan had ik toch echt wel mijn bedenkingen gehad. Of in elk geval ervoor proberen te zorgen dat ze wat meer afstand zou nemen, want deze situatie was hoe dan ook heel ongezond.
Nothing happens for a reason
Courage schreef:
20-10-2025 14:42
Waarom denk je dat?

Als er bij VWS een klacht binnenkomt, dan moeten ze dat toch kunnen onderzoeken zonder op privacy regels te stuiten? Anders zou er toch nooit iemand aan de bel kunnen trekken over misstanden in een ziekenhuis?
Dat het via Whatsapp liep begreep ik wel meteen. Eerste aflevering vanaf ca. minuut 25 t/m 27. Daar wordt het eigenlijk wel genoemd, want Annika kreeg contact met een 'whatsapp-nummer'.
Charlotta schreef:
20-10-2025 14:43
Als er bij VWS een klacht binnenkomt, dan moeten ze dat toch kunnen onderzoeken zonder op privacy regels te stuiten? Anders zou er toch nooit iemand aan de bel kunnen trekken over misstanden in een ziekenhuis?

Ik denk dat daar protocollen voor zijn en dat dat eerder via het tuchtcollege loopt.
Er kan niet zomaar een ambtenaar bellen en zeggen dat ze gegevens willen hebben.
Dat VWS hier iets in heeft laten liggen, denk ik ook wel (waarom niet doorverwezen naar de juiste instantie? klachtenprocedure ziekenhuis, tuchtcollega, en het mailtje 'niets aan de hand'), maar de privacy-regels gelden in principe ook voor de gewone medewerkers van VWS.
courage wijzigde dit bericht op 20-10-2025 14:59
0.28% gewijzigd
Courage schreef:
20-10-2025 14:52
Ik denk dat daar protocollen voor zijn en dat dat eerder via het tuchtcollege loopt.
Er kan niet zomaar een ambtenaar bellen en zeggen dat ze gegevens willen hebben.
Dat VWS hier iets in heeft laten liggen, denk ik ook wel (waarom nu doorverwezen naar de juiste instantie? klachtenprocedure ziekenhuis, tuchtcollega, en het mailtje 'niets aan de hand'), maar de privacy-regels gelden in principe ook voor de gewone medewerkers van VWS.

Okee, makes sense. Klinkt alsof ze te maken hebben gehad met een medewerker die de juiste route niet heeft bewandeld. Gelukje voor Roos!
Wombat schreef:
Annika heeft van Marlotte of Roos volgens mij het nummer gekregen van die app en een code waarmee ze dus meer infomatie zou kunnen krijgen over de situatie van Marlotte.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven