Op zoek naar Marlotte
zaterdag 18 oktober 2025 om 15:57
Ik heb gisteren deze podcast van Zembla geluisterd en het blijft me een beetje bezighouden dus toen dacht ik: ik open er topic over.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
Waar gaat het over?
Er komt een mail binnen bij een van de journalisten van Zembla met een ongelofelijk verhaal. De verzender, Annika, heeft 3 jaar lang appcontact gehad met Marlotte, een meisje wat toen het contact begon, 13 jaar oud was. Marlotte ligt in het brandwondenziekenhuis in Beverwijk, helemaal alleen, moeder is dood, vader overlijdt in de tijd dat Annika en Marlotte contact hebben. Annika is het enige contact dat Marlotte heeft.
De reden dat ze Zembla mailt, is omdat ze graag wil dat er onderzoek gedaan wordt naar de omstandigheden waarin Marlotte heeft geleefd en het feit dat iedereen haar in de steek lijkt te hebben gelaten.
Lizzie, de betreffende journaliste, duikt in het verhaal en gaat onderzoek doen.
Voor degenen die nog gaan luisteren, bepaal voor jezelf of je verder wil lezen, want het doel van mijn topic is om alles wat er in de podcast langskomt, te bespreken.
Ik ben heel benieuwd wat jullie van de podcast vonden en of jullie net zoveel vragen hebben als ik.
Om te zorgen dat de OP niet te lang wordt (beetje mislukt) ga ik in de volgende post verder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 20 oktober 2025 om 15:14
het ministerie heeft volgens mij die mediator ingeschakeld, maar met wie die mediator contact heeft gehad, is mij niet duidelijk. Vermoedelijk Roos, maar dat blijft onbesproken.Courage schreef: ↑20-10-2025 14:52Ik denk dat daar protocollen voor zijn en dat dat eerder via het tuchtcollege loopt.
Er kan niet zomaar een ambtenaar bellen en zeggen dat ze gegevens willen hebben.
Dat VWS hier iets in heeft laten liggen, denk ik ook wel (waarom niet doorverwezen naar de juiste instantie? klachtenprocedure ziekenhuis, tuchtcollega, en het mailtje 'niets aan de hand'), maar de privacy-regels gelden in principe ook voor de gewone medewerkers van VWS.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
maandag 20 oktober 2025 om 15:29
maandag 20 oktober 2025 om 15:33
Het is ook wel echt een bizar verhaal, dat iemand zóveel energie hierin steekt. Waarom?
Ik schat de kans vrij groot dat 'Roos' vroeg of laat hier wel een keer op het forum terecht komt trouwens. Als je zo'n gigantisch web hebt gesponnen dan ben je toch benieuwd wat anderen daarvan vinden. Ze is vast ook dolblij met de podcast.
Dus hoi Roos, wees welkom om het eens echt uit te leggen
maandag 20 oktober 2025 om 15:46
Wombat schreef: ↑20-10-2025 15:33Het is ook wel echt een bizar verhaal, dat iemand zóveel energie hierin steekt. Waarom?
Ik schat de kans vrij groot dat 'Roos' vroeg of laat hier wel een keer op het forum terecht komt trouwens. Als je zo'n gigantisch web hebt gesponnen dan ben je toch benieuwd wat anderen daarvan vinden. Ze is vast ook dolblij met de podcast.
Dus hoi Roos, wees welkom om het eens echt uit te leggen![]()
Voor iedereen een groene tuin
maandag 20 oktober 2025 om 15:49
Zijn vast verhalen waarbij dit wel zo is. Maar Zembla zat achter het onderzoek en die zijn echt wel betrouwbaarZonnebloem1996 schreef: ↑20-10-2025 00:54Zijn er ook mensen die ergens tijdens de afleveringen hebben gedacht dat Annika zelf de persoon was die alles verzonnen heeft? Uiteindelijk was dat duidelijk niet zo natuurlijk. Maar het had wel gekund.
Voor iedereen een groene tuin
maandag 20 oktober 2025 om 15:54
Dank je wel!Yildizlar2 schreef: ↑20-10-2025 15:29entertainment/true-crime-films-docu-s-p ... t=Podcasts
Hier staan er een paar
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 20 oktober 2025 om 15:58
Klopt en het "ziekenhuis" had aangegeven aan het ministerie de voorkeur te geven aan app-contactCourage schreef: ↑20-10-2025 14:40Het was Annika die aan de bel trok bij het ministerie. Ik vermoed dat zij dus de contactgegevens van het ziekenhuis heeft verstrekt (ergo de gegevens van Roos). En dat het ministerie daarmee verder is gegaan. En dat dan gecombineerd met de privacy-regels waardoor men / het ministerie (ook) niet verder kwam.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 20 oktober 2025 om 16:03
Het is een verhaal waar je gewoon niet over uitgepraat raakt.
Ik snap ook wel wat mensen zeggen hoor; corona, Annika nog jong, verhaal goed aan elkaar gemaakt door Roos, ziekenhuis zogenaamd betrokkenen. Met als klap op de vuurpijl, Roos die Annika uitnodigt IN het ziekenhuis. Hoe bizar is dat.... Het gaat je verstand voorbij dat dit in scene gezet zou zijn....
Maar tóch blijf ik bij mijn punt dat ik het raar vind dat dit jaren zo door is blijven gaan. Het is denk ik ook meer dat ik het raar vind dat er geen onderbuikgevoel bij Annika is ontstaan. Dat je niet je vinger er precies op kan leggen, oke, maar je moet toch voelen dat er iets totaal niet klopt, en dan bedoel ik dus niet het verhaal wat Annika geloofde (dat doodziek meisje alleen gelaten is door iedereen). En van omgeving van Annika vind ik het ook vreemd...
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef hoe slim Roos is. Wat zij heeft gedaan is echt heel knap. Wel heel ziek, maar wel heel knap. Zij heeft over alles na moeten denken. Dagboeken die moeten matchen met wat ze tegen Annika zegt, communicatie vanuit het ziekenhuis waar ze dus allemaal medische zaken heeft moeten uitzoeken, maar ook vanuit 'Roos' zelf (hoe bizar ook, want dat is dus ook niet echt) heeft ze documenten van een nabootsen van een gesprek met een advocaat (dacht ik?), een dood in scène zetten met alle geluiden die daarbij komen (hoe!!?), nummer van het meisje weer doorgeven aan Mare (wat zij ook zelf is???!!) en dat verhaal weer aan elkaar praten met de dingen die ze eerder heeft gezegd tegen Annika over het verleden van Marlotte. Overal heeft ze aan gedacht.
Deze 'Roos' is ontzettend slim. Als ik de kans zou krijgen, zou ik haar graag spreken, omdat dit zo interessant is.
Ik snap ook wel wat mensen zeggen hoor; corona, Annika nog jong, verhaal goed aan elkaar gemaakt door Roos, ziekenhuis zogenaamd betrokkenen. Met als klap op de vuurpijl, Roos die Annika uitnodigt IN het ziekenhuis. Hoe bizar is dat.... Het gaat je verstand voorbij dat dit in scene gezet zou zijn....
Maar tóch blijf ik bij mijn punt dat ik het raar vind dat dit jaren zo door is blijven gaan. Het is denk ik ook meer dat ik het raar vind dat er geen onderbuikgevoel bij Annika is ontstaan. Dat je niet je vinger er precies op kan leggen, oke, maar je moet toch voelen dat er iets totaal niet klopt, en dan bedoel ik dus niet het verhaal wat Annika geloofde (dat doodziek meisje alleen gelaten is door iedereen). En van omgeving van Annika vind ik het ook vreemd...
Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik besef hoe slim Roos is. Wat zij heeft gedaan is echt heel knap. Wel heel ziek, maar wel heel knap. Zij heeft over alles na moeten denken. Dagboeken die moeten matchen met wat ze tegen Annika zegt, communicatie vanuit het ziekenhuis waar ze dus allemaal medische zaken heeft moeten uitzoeken, maar ook vanuit 'Roos' zelf (hoe bizar ook, want dat is dus ook niet echt) heeft ze documenten van een nabootsen van een gesprek met een advocaat (dacht ik?), een dood in scène zetten met alle geluiden die daarbij komen (hoe!!?), nummer van het meisje weer doorgeven aan Mare (wat zij ook zelf is???!!) en dat verhaal weer aan elkaar praten met de dingen die ze eerder heeft gezegd tegen Annika over het verleden van Marlotte. Overal heeft ze aan gedacht.
Deze 'Roos' is ontzettend slim. Als ik de kans zou krijgen, zou ik haar graag spreken, omdat dit zo interessant is.
maandag 20 oktober 2025 om 16:11
Ik vind het ook lastig dat bij Annika niet eerder een belletje is gaan rinkelen maar dat komt misschien wel omdat ik zelf altijd in het ziekenhuis heb gewerkt en weet dat het er niet zo aan toe gaat. Dus wat die arts van het ziekenhuis in Beverwijk ook zei. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat de coronaregels er voor hebben gezorgd dat Roos van alles kon verzinnen/recht kletsen wat eigenlijk in het normale leven niet zou kunnen.
Wel een heel zielig en ziek persoon die Roos.
maandag 20 oktober 2025 om 16:11
En wat iemand hier ook al schreef, natuurlijk gaat Roos dit lezen. En Annika vast ook. Het blijft lastig dat zo'n verhaal online vertelt wordt, omdat het eigenlijk natuurlijk een kwetsbare zaak is, met uiteindelijk alleen maar verliezers. Ergens hoop ik dat er nog een vervolg komt. Een soort 'hoe gaat het nu met'. Ik ben benieuwd hoe het Annika afgaat na een tijd. Het moet voor haar enorm lastig zijn te realiseren dat het vertrouwen wat zij heeft in de mens, haar geen goed heeft gedaan. Ik denk echt dat het iets doet met je identiteit en je zelfvertrouwen. Vraag mij ook af of ze haar studie heeft voortgezet.
Van Roos zou ik ook graag meer willen weten. Maar dat zal vast niet gebeuren. Het zou wel heel leerzaam zijn voor de hulpverlening als zij uiteindelijk haar verhaal doet. Echt een inkijkje in haar belevingswereld. Maarja, of dat dan het eerlijke verhaal is, kan je dan natuurlijk niet van op aan
Van Roos zou ik ook graag meer willen weten. Maar dat zal vast niet gebeuren. Het zou wel heel leerzaam zijn voor de hulpverlening als zij uiteindelijk haar verhaal doet. Echt een inkijkje in haar belevingswereld. Maarja, of dat dan het eerlijke verhaal is, kan je dan natuurlijk niet van op aan
maandag 20 oktober 2025 om 16:12
Dit vind ik eigenlijk de interessantste vraag. De psychiater die in de podcast wordt geïnterviewd zegt er wel wat zinnige dingen over, maar echt begrijpen wat zo iemand drijft... dat blijft toch intrigerend. Zoals ze wel zeggen: het is zinloos om te proberen je te verplaatsen in iemand die gek is (of: een psychische stoornis heeft).Wombat schreef: ↑20-10-2025 12:05
Natuurlijk was Annika belangrijk voor haar. Hoeveel uren heeft ze wel niet in Annika gestoken? Waarom zou je dat doen als je het niet belangrijk vindt? Maar waarom steek je zoveel energie in een onzinnig verhaal, dat is een raadsel. Ze had met al die creativiteit en tegelijk degelijkheid beter een thriller kunnen schrijven of een escape room verzinnen of zoiets. Zoveel leukere en interessantere mogelijkheden dan een random persoon jarenlang in onzin laten geloven. Is het macht of zo: kijk eens wat ik iemand wijs kan maken? Maar waarom vindt iemand dat zo interessant?
Wat ik denk, is dat Roos een tweede werkelijkheid heeft gecreëerd waarin ze helemaal kon geloven (en waardoor ze zichzelf en haar eigen ellende kon vergeten). Daar had ze Annika voor nodig, want zo maar een verhaal verzinnen en opschrijven, is niet zo prikkelend en spannend als een verhaal waarmee je de werkelijkheid (en bestaande mensen) kunt beïnvloeden, en dat bovendien niet helemáál gescript is, omdat er van buitenaf (door Annika) op gereageerd wordt en die reacties kon Roos niet voorspellen. Ze moest dus steeds op scherp staan en blijven improviseren, maar dat is waarschijnlijk precies de kick geweest. Dat het haar lukte om die parallelle werkelijkheid zo ver door te voeren dat het 'echt' werd, want ze ontving de cadeautjes van Annika, de appjes, en daardoor is ze er zelf waarschijnlijk ook steeds meer in gaan geloven.
Ik denk ook dat Roos een macaber soort fascinatie heeft (een soort fetisj) voor gruwelverhalen - en misschien heeft ze zich wel geïdentificeerd met haar zelf-gefabriceerde personage, Marlotte, die het zo vreselijk zwaar had, die misbruikt was, die bij een enge sekte had gezeten, die mishandeld was door haar intens slechte vader, die nu zonder benen en met maar één arm (en zonder ouders!) door het leven moest, en die door niemand werd gezien terwijl ze álle liefde en aandacht van de wereld verdiende. Die liefde en aandacht kreeg zij, Roos, nu via Annika. Ik denk dat Roos in haar fantasie Marlotte was. En daarnaast was er een verhaallijn waarin ze Roos was, de verpleegkundige die door het vuur ging voor die arme Marlotte, een redster dus. Slachtoffer en redster in één. Volgens mij bestaan er wel mensen, narcisten en zo, die erop kicken om slachtoffer te zijn. Voor de aandacht. Daarnaast is het Munchhausen-syndroom dat door de psychiater wordt genoemd ook wel van toepassing, lijkt me. Levertransplantaties, amputaties, wondspoelingen... gadverdamme, dat iemand al die gruwelijkheden verzint, kan toch alleen maar zijn om medelijden te wekken en aandacht te krijgen?
Enfin, mij lijkt Roos iemand die behoorlijk opbloeide van de aandacht (en liefde, zorg, betrokkenheid, medelijden) van Annika, en die bovendien kickte op ernstig leed (zowel lichamelijk als psychisch). De emotieloze manier waarop ze reageerde tijdens de confrontatie met de journalisten geeft ook wel iets weg van haar stoornis. Roos lijkt me rijp voor een langdurige behandeling. Ik vond het overigens wel griezelig dat ze zo 'normaal' en coherent klonk.
claire45 wijzigde dit bericht op 20-10-2025 16:13
0.14% gewijzigd
maandag 20 oktober 2025 om 16:14
Gewoon as uit de open haard, gok ik.
maandag 20 oktober 2025 om 16:15
Ja maar ook zonder ziekenhuis ervaring... Ze was/is psychologie student he, dus dan heb je echt wel het vermogen om dit soort dingen op een logische manier te kunnen bedenken. Normaal gesproken. Maargoed, ik snap de andere kant ervan zeker ook!PoesMinoes schreef: ↑20-10-2025 16:11Ik vind het ook lastig dat bij Annika niet eerder een belletje is gaan rinkelen maar dat komt misschien wel omdat ik zelf altijd in het ziekenhuis heb gewerkt en weet dat het er niet zo aan toe gaat. Dus wat die arts van het ziekenhuis in Beverwijk ook zei. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat de coronaregels er voor hebben gezorgd dat Roos van alles kon verzinnen/recht kletsen wat eigenlijk in het normale leven niet zou kunnen.
maandag 20 oktober 2025 om 16:41
maandag 20 oktober 2025 om 16:50
Dat ziet er totaal anders uit dan as van een crematie. Lijkt er echt niet op. Dan neem je de gok dat niemand van de aanwezigen ooit as na een crematie van dichtbij heeft gezien. Wat ook nog kan is as van een gecremeerd huisdier. Dat is wel hetzelfde.
Je eerdere analyse van de beweegredenen van Roos klinkt trouwens heel plausibel!
Alleen vond ik haarzelf inderdaad wel emotieloos klinken maar niet coherent. 'Het is inderdaad niet waar, maar Marlotte is wel echt.' Eh?
De zinnen die ze formuleerden waren dan wel weer coherent: zolang je niet naar de inhoud luisterde leek ze prima uit haar woorden te komen. Geen schrikreactie, geen eh. Misschien bedoelde je dat?
maandag 20 oktober 2025 om 16:57
Echt? Ik heb wel een paar keer as verstrooid (na een crematie) en het leek wel op 'gewone' as, vond ik. Misschien was de crematie-as iets 'zwaarder', dichter van structuur, beetje zand-achtig, maar het waaide moeiteloos weg in de wind. Mij had Roos wel kunnen foppen, vrees ik
maandag 20 oktober 2025 om 16:58
Ja, klopt, ik had beter kunnen schrijven: quasi-coherent. Het klonk logisch, ze sprak het heel vloeiend en vanzelfsprekend uit allemaal, maar het was allemaal onzin.Wombat schreef: ↑20-10-2025 16:50Dat ziet er totaal anders uit dan as van een crematie. Lijkt er echt niet op. Dan neem je de gok dat niemand van de aanwezigen ooit as na een crematie van dichtbij heeft gezien. Wat ook nog kan is as van een gecremeerd huisdier. Dat is wel hetzelfde.
Je eerdere analyse van de beweegredenen van Roos klinkt trouwens heel plausibel!
Alleen vond ik haarzelf inderdaad wel emotieloos klinken maar niet coherent. 'Het is inderdaad niet waar, maar Marlotte is wel echt.' Eh?
De zinnen die ze formuleerden waren dan wel weer coherent: zolang je niet naar de inhoud luisterde leek ze prima uit haar woorden te komen. Geen schrikreactie, geen eh. Misschien bedoelde je dat?
maandag 20 oktober 2025 om 17:03
maandag 20 oktober 2025 om 17:11
maandag 20 oktober 2025 om 17:16
Ja, goed punt: redderssyndroom. Ik denk dat ik op die leeftijd geschokt was afgehaakt (na alle amputaties en andere horror), gewoon omdat het te heftig voor me zou zijn geweest. Op de een of andere manier moet Annika zich toch 'uitverkoren' hebben gevoeld, dat zij op deze wereld de enige persoon was die echt iets betekende voor dat arme meisje.
maandag 20 oktober 2025 om 17:25
Ik had bij Roos ook wel het idee dar zij mogelijk zelf een deel van de nare dingen die ze bij Marlotte had verzonnen heeft meegemaakt. Dat Marlotte een soort alterego is over wiens leven zij wel controle had ofzo. Een manier van dissocieren ofzo? Ik heb verder een psychologische kennis, hoor, dus dit is slechts een gevoel wat ik had.
maandag 20 oktober 2025 om 17:26
Dan had de psychiater dat wel als mogelijkheid aangekaart denk ik .Bbubbels schreef: ↑20-10-2025 17:25Ik had bij Roos ook wel het idee dar zij mogelijk zelf een deel van de nare dingen die ze bij Marlotte had verzonnen heeft meegemaakt. Dat Marlotte een soort alterego is over wiens leven zij wel controle had ofzo. Een manier van dissocieren ofzo? Ik heb verder een psychologische kennis, hoor, dus dit is slechts een gevoel wat ik had.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in