Entertainment alle pijlers

Squid game - waarom is het zo’n hype?!

12-10-2021 23:34 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou net de eerste aflevering van squid game gekeken. Zoals je kan zien aan mijn nick was dat niet zo’n goed idee 😂 (ik dacht: het is zo’n hype, laat ik eens kijken)

Dat mensen die van horror houden het leuk vinden kan ik nog wel begrijpen, maar dat echt IEDEREEN het zo te gek vindt, vind ik echt onbegrijpelijk. Zelfs jonge kinderen zijn er gek van lees ik, krijgen die daar niet vreselijke nachtmerries van??!

Verlicht mij: wat is er in godsnaam zo aantrekkelijk aan deze serie? (Ik ga sowieso nevernooit meer verder kijken 😬😬)
Nee, een kind van 9 hoort dit definitief zeer zeker nog niet te kijken. Helemaal mee eens.

En toch is het bij ons kind dus echt al zo bekend en hebben ze het er over. In de klas, op het schoolplein, in hun vrije tijd.
Alle reacties Link kopieren
Het is zeker niet geschikt voor kinderen. Ik verbaas mij erover dat blijkbaar veel kinderen dat wel kijken, zelfs basisschoolkinderen.

Ik kijk zelf wel, maar nog niet af. Het is natuurlijk absurd en bizar, maar het is ook maatschappijkritisch: verschil tussen arm en rijk, hoe ver gaan mensen voor geld, wat is vriendschap
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tot aflevering 4 geloof ik gezien, tot het touwtrekken en toen was ik er klaar mee.
Met geweld op zich heb ik niet zo'n probleem (op tv dan), ik kijk graag horror, the walking dead, game of thrones, Scandinavische krimi's, allemaal geen probleem, maar dit vond ik zo ziek en sadistisch, dat trok ik heel slecht.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-10-2021 06:21
Ik vond de serie oké. Zeker niet geweldig. Horror is het zeker niet en ik vind het ook niet echt gruwelijk. Gewoon een serie voor tussendoor. Een tweede seizoen hoeft van mij ook niet.
Dit.
Iedereen heeft het er over. Ik was nieuwsgierig en we zijn er in begonnen. Wel geinig tot nu toe.

Rest van de tv is bagger met de zoveelste tvoh, kopen zonder kijken met zwangere stellen, herhalingen en weet ik wat....

En dat veel mensen kijken maakt het nog geen goede serie natuurlijk. De film Just Say Yes was ook goed bekeken maar een slechte film. De nieuwe bond net zo...

Ik zou de serie ook niet kijken met mijn jonge tiener. 16 + is niet voor niets.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 12 heeft het ook gekeken, er stond als leeftijd 12+ bij. Ze vond het geweldig, maar toen ik hem later keek, bleek het veranderd te zijn naar 16. En ik had ook liever gehad dat ze er niet naar had gekeken, eerlijk gezegd.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1997006 ... af-12-jaar
Alle reacties Link kopieren
Ik vond er ook niks aan, gruwelijk al helemaal niet, eng ook niet, ja wat geweld, maar ik ben wel wat meer gewend, mijn jongste dochter vond het wel leuk, maar ook niet zo heeeeeel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond hem echt heel leuk om te zien na de trage opstart, met name aflevering 6 waar je ziet hoe mensen hun maskers laten vallen. Ik hou van actie met een psychologisch kantje.

Ik vind hem verder ook echt niet bijzonder bloederig of grof, gezien het vele schieten. Wat close up is, is zo vreselijk nep dat het effect er wel af is.

Ik heb hem eerst samen gekeken met mijn oudste dochter die de eerste aflevering had gekeken op Netflix en het echt een aanrader vond. Kijk hem nu nogmaals in het weekend met mijn vriend en doordeweeks met de andere dochter. Die is 11 en ook niet onder de indruk tot dusver. Wij zullen wel hele nuchtere mensen zijn.

Met de oudste kijk ik nu Alice in Borderland maar die weet me nog niet te boeien.
Alle reacties Link kopieren
Ow en sadistisch is het verre van. Uiteindelijk blijft het iedereen zijn eigen keuze om mee te doen. Sadisme is heel anders, kan ik nog wel wat titels voor doorgeven 🙈
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
13-10-2021 07:19
Nee, een kind van 9 hoort dit definitief zeer zeker nog niet te kijken. Helemaal mee eens.

En toch is het bij ons kind dus echt al zo bekend en hebben ze het er over. In de klas, op het schoolplein, in hun vrije tijd.
Roblox staat vol Squidgame spellen, waarvan sommige exact de spelen nadoen dus ze hoeven geen Netflix te kijken om de inhoud mee te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Stroopwafeltje1979 schreef:
13-10-2021 07:50
Roblox staat vol Squidgame spellen, waarvan sommige exact de spelen nadoen dus ze hoeven geen Netflix te kijken om de inhoud mee te krijgen.
Precies dat. Roblox wordt hier ook gespeeld. Kind heeft geen flauw idee hoe het origineel eruit ziet. En in die computerspellen is het vrij normaal om elkaar 'dood' te maken. Waarna je gewoon weer verder speelt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het een vermakelijke serie. De sets zijn echt heel mooi gemaakt, zeker de ruimte met alle trappen die gebasseerd is op de relativiteit van Escher. Het is interessant om te zien hoe mensen samenwerken, maar deze beginnende vriendschappen weer uit elkaar knallen op het moment dat het ieder voor zich is.
En de gedachte erachter over het kapitalisme vind ik ook wel interessant.
Qua geweld, tja ik ben wel wat gewend en echt gruwelijk zou ik het niet noemen. Ja er gaan veel mensen dood, maar het is niets in vergelijking met bijvoorbeeld Saw. En de enkele keer dat het een andere dood is dan neergeschoten worden, ziet het er overduidelijk nep uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk ontzettend veel kdrama’s (Koreaanse series), en ik denk dat je hem in het licht van de hallyu wave (de golf waarin Koreaanse popcultuur populair wordt over de hele wereld) moet zien. The Squid Game is eigenlijk ontzettend veramerikaanst. De populairste kdrama’s zijn vaak veel gekker geacteerd, manga-achtig. Met van dat ze inzoomen op de gebalde vuist van een acteur als deze boos is, gekke geluidjes en ronduit bizarre humor. Koreanen vinden dingen als bloederigheid en echt enge geesten enzo ook veel minder een probleem in hun mainstreammedia. Daar wordt sowieso namelijk gewoon nog veel in geloofd.

Dus de reden dat The Squid Game zo goed valt bij internationaal publiek is denk ik dat het ‘tof’ Koreaans werk is; het is niet doorspekt van die typisch Koreaanse (Aziatische) theatrale gebruiken, die op ons heel onecht overkomen, maar het is wel iets ‘nieuws’.

Voor de Koreanen zelf is het een serie met een aantal van de grootste K-acteurs allertijden.

De hoofdrolspeler is echt een heel bekende acteur, maar Wi Ha Joon (die agent) is echt heel populair onder de meisjes en zelfs Gong Yoo verschijnt, en dat is echt hét Goblin-icoon.

En daar komt dan bij dat ze elke aflevering eindigen met een cliffhanger, dus ja, de kdrama suspense is compleet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
13-10-2021 08:07
maar Wi Ha Joon (die agent) is echt heel populair onder de meisjes
Mijn oudste heeft ook een crush op hem :P
Alle reacties Link kopieren
Nou Google maar eens op die hoofdrolspeler, waarvan de dochter naar Amerika verhuist, jeetje die mag wel eens langskomen inclusief zijn wasbordje 😍
Alle reacties Link kopieren
Ik was ook nieuwschierig maar na 1 aflevering afgezet en ook niet meer aangezet.
De manier van acteren en de taal irriteren me mateloos. Kind van 10 vroeg ook om te kijken maar daar beginnen we niet aan, total ongeschikt.
Overigens is dit wel een serie waar je het even de tijd moet geven.
Op basis van de eerste aflevering denk ik dat je het niets vind.

Dat komt ook omdat wij, westerse mensen, moeten wennen aan de taal en de manier van acteren.
Alle reacties Link kopieren
Nee aan de hand van de eerste aflevering kun je niet weten wat het is. Eigenlijk totaal niet. Feitelijk pas na de eerste test.
Alle reacties Link kopieren
Schitterende serie, ik heb hem in 2 dagen af gekeken en ben toen direct door gegaan naar Alice in borderland, ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
13-10-2021 08:03
Precies dat. Roblox wordt hier ook gespeeld. Kind heeft geen flauw idee hoe het origineel eruit ziet. En in die computerspellen is het vrij normaal om elkaar 'dood' te maken. Waarna je gewoon weer verder speelt.
Hier wordt het op school ook nagespeeld. Zonder geweld. Komt inderdaad door alle Roblox games en door vloggers op youtube. Ik ben heel duidelijk geweest dat zoon (9) de serie niet mag kijken, geldt ook voor zijn vriendjes. Maar ik ben nu zelf aan het kijken en vertel ze, zonder alle gruwelijke details, per aflevering waar de serie over gaat en wat er gebeurd. Dat de serie interessant is omdat het (ook) gaat over hoe ver mensen bereid zijn om te gaan als ze schulden/armoede hebben. Dat ze “vrijwillig” deelnemen aan het spel. Waar vervolgens mooie discussies uit ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem in 2 dagen gekeken en ik zal seizoen 2 ook absoluut kijken.
Ik val niet op Koreaanse mannen, en al wat afkomstig is van die regionen.
Ik kan me daarom niets voorstellen bij een crush.
Wat ik wel zie is dat de bekenden heel verfijnde gezichtjes hebben. Bijna popperig, vrouwelijk, sierlijk.

Zo ook die popgroep BTS. Het zijn geplastificeerde make-up poppen.

Maar dit is volledig off topic. I know.
Alle reacties Link kopieren
Elodea schreef:
13-10-2021 08:03
Precies dat. Roblox wordt hier ook gespeeld. Kind heeft geen flauw idee hoe het origineel eruit ziet. En in die computerspellen is het vrij normaal om elkaar 'dood' te maken. Waarna je gewoon weer verder speelt.
Hier wordt het op school ook nagespeeld. Zonder geweld. Komt inderdaad door alle Roblox games en door vloggers op youtube. Ik ben heel duidelijk geweest dat zoon (9) de serie niet mag kijken, geldt ook voor zijn vriendjes. Maar ik ben nu zelf aan het kijken en vertel ze, zonder alle gruwelijke details, per aflevering waar de serie over gaat en wat er gebeurd. Dat de serie interessant is omdat het (ook) gaat over hoe ver mensen bereid zijn om te gaan als ze schulden/armoede hebben. Dat ze “vrijwillig” deelnemen aan het spel. Hier ontstaan vervolgens mooie discussies uit.
Het is de aantrekkingskracht van een groepsdynamiek die dat soort series interessant maakt.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
13-10-2021 08:29
Overigens is dit wel een serie waar je het even de tijd moet geven.
Op basis van de eerste aflevering denk ik dat je het niets vind.

Dat komt ook omdat wij, westerse mensen, moeten wennen aan de taal en de manier van acteren.
Ja, eens. Na aflevering 1 was ik ook nog niet helemaal overtuigd. Maar dat heb ik wel vaker met series, ook met boeken.
Soms moet je even doorzetten en dan pakt het je ineens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven