Entertainment alle pijlers

Squid game - waarom is het zo’n hype?!

12-10-2021 23:34 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou net de eerste aflevering van squid game gekeken. Zoals je kan zien aan mijn nick was dat niet zo’n goed idee 😂 (ik dacht: het is zo’n hype, laat ik eens kijken)

Dat mensen die van horror houden het leuk vinden kan ik nog wel begrijpen, maar dat echt IEDEREEN het zo te gek vindt, vind ik echt onbegrijpelijk. Zelfs jonge kinderen zijn er gek van lees ik, krijgen die daar niet vreselijke nachtmerries van??!

Verlicht mij: wat is er in godsnaam zo aantrekkelijk aan deze serie? (Ik ga sowieso nevernooit meer verder kijken 😬😬)
Het is origineel en lekker sadistisch en goed uitgevoerd, dan heb je al gauw een hype te pakken. Werkte voor Game of Thrones ook.
Ik hoop wel dat ze dit niet helemaal gaan uitmelken, zoals met Saw en Hostel gebeurde.
Vooral de spanning en het is een emotionele rollercoaster. Zo heftig om iemand te zien verliezen. Je beseft hoe erg mensen kunnen doordraaien en over lijken gaan. Ik zie zoiets in de echte wereld ook wel ontstaan. Dat er echt wel animo voor zou zijn. Het ene deel van de wereld is namelijk heel kill en koud.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-10-2021 09:34
Ik hoop wel dat ze dit niet helemaal gaan uitmelken, zoals met Saw en Hostel gebeurde.
Nee dat denk ik niet. Meerdere seizoenen van een serie is erg onkoreaans. In principe is het Koreaanse format 16 afleveringen van een uur en dan schluss. Er zijn er wel een aantal hoor, maar het is zeker niet gebruikelijk bij Koreaanse series.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
13-10-2021 08:29
Ik was ook nieuwschierig maar na 1 aflevering afgezet en ook niet meer aangezet.
De manier van acteren en de taal irriteren me mateloos. Kind van 10 vroeg ook om te kijken maar daar beginnen we niet aan, total ongeschikt.
Wat grappig. Ik kijk inmiddels al jaren Aziatische tv en vind The Squid Game dus echt heel toegankelijk geacteerd :lol:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Na één aflevering kan je eigenlijk nog geen mening erover hebben vind ik. Zie je vaak met beoordelingen. Ook de serie ' open your eyes'. Deze is erg langdradig in het begin, maar als die eenmaal loopt, dan loopt die. Ik zou de serie bij aflevering 4 een 6,5 geven, maar hij aflevering 6 zeker een 9! Dus een serie moet je echt vaak verder kijken of afkijken voor je echt een mening kan vormen.
Alle reacties Link kopieren
Betty schreef:
13-10-2021 08:50
Hier wordt het op school ook nagespeeld. Zonder geweld. Komt inderdaad door alle Roblox games en door vloggers op youtube. Ik ben heel duidelijk geweest dat zoon (9) de serie niet mag kijken, geldt ook voor zijn vriendjes.
Mijn kinderen kennen het via TikTok. Er komen ontzettend veel filmpjes voorbij met het liedje uit de trailer (spel aflevering 1). Dus een deel van het antwoord op je vraag is: hype via social media. Het aantrekkelijke voor kinderen (en volwassenen) is denk ik de bizarre combinatie van kinderspellen en -vormgeving en het spannende van "te eng om te (mogen) kijken." Mijn 9-jarige heeft een tijdje hetzelfde met horrors gehad, wilde per se IT kijken bijvoorbeeld.

Squid game heb ik gekeken met mijn 13-jarige. Na aflevering 1 samen besloten dat dit niets is voor de 9-jarige. Ik had er zelf een akelige droom over, dat is over het algemeen mijn graadmeter. Wel bleef hij nieuwsgierig, dus ik heb op hoofdlijnen het plot verteld en uitgelegd.
lux- schreef:
13-10-2021 10:05
Nee dat denk ik niet. Meerdere seizoenen van een serie is erg onkoreaans. In principe is het Koreaanse format 16 afleveringen van een uur en dan schluss. Er zijn er wel een aantal hoor, maar het is zeker niet gebruikelijk bij Koreaanse series.

Ik bedoel meer dat er dan een Amerikaanse remake komt en spin-offs en prequels en weet ik het.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
13-10-2021 10:08
Ik bedoel meer dat er dan een Amerikaanse remake komt en spin-offs en prequels en weet ik het.
Daar durf ik geen uitspraak over te doen. Amerikanen zijn wat dat betreft niet te vertrouwen :P
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oplader schreef:
13-10-2021 07:27
Ik heb tot aflevering 4 geloof ik gezien, tot het touwtrekken en toen was ik er klaar mee.
Met geweld op zich heb ik niet zo'n probleem (op tv dan), ik kijk graag horror, the walking dead, game of thrones, Scandinavische krimi's, allemaal geen probleem, maar dit vond ik zo ziek en sadistisch, dat trok ik heel slecht.
Ik maak zelf het verschil tussen verschillende soorten geweld, namelijk functioneel geweld en geweld als louter entertainment zonder verdere diepere onderlaag, functie of reden.
Ik kijk daarom geen films als Saw, Hostel.

Ben er alleen niet volledig zwart/wit in als groot fan van Tarantino maar dat is vaak zo bedoeld over de top qua geweld dat het voor mij een stuk makkelijker te verteren is.
Geldt ook voor The Walking Dead, zombies doden zie ik als functioneel, al moet ik zeggen dat ik wel in die serie gegroeid ben sinds seizoen 1. Als ik nu zonder die opbouw een losse aflevering zou zien zou ik wellicht ook wegzappen.

Gewelddadige videogames (entertainment) waarin karakters elkaar liefst op zo'n bizar mogelijke manier doodslaan etc heb ik ook nooit goed begrepen, zelfde geldt voor dergelijke films. Lijkt mij op langere termijn ook niet goed voor je brein en geest, zeker niet als minderjarige.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Dochter, 12 jaar, kijkt het ondanks mijn 'waarschuwingen'. Ik vind het niet leuk, zij wel en zegt 'het is toch niet echt en ik snap heus wel dat dat in het echt niet kan'. Ik heb liever niet dat ze het kijkt maar kan het ook niet echt verbieden.

Ze is ook een echte horrorfanaat en kijkt van alles waar ik afhaak (conjuring, chucky etc.)

Verder is ze vrij normaal :)

Ik heb gewoon niks met dat soort films/series. Maar ieder zijn ding.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Hele mooie decors, spanning.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het Japanse Battle Royale van twintig jaar geleden dit concept net iets beter doen, en ook dat kon me toentertijd niet echt bekoren.

Dat was dan natuurlijk net iets anders aangezien de deelnemers hier "vrijwillig" waren voor de poen, en het in BR een door de overheid gedwongen schoolklas was, maar dat vond ik juist boeiender, aangezien die elkaar kenden, en het in Squid Game zo goed als vreemden waren die ook nog baat hadden bij het doodgaan van de anderen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
13-10-2021 10:31
Hele mooie decors, spanning.
En hele mooie muziek. Ik vond de serie gewoon heel mooi, ondanks al die bloederige taferelen.
Verder ben ik best normaal hoor.
Eidde schreef:
13-10-2021 10:25
Dochter, 12 jaar, kijkt het ondanks mijn 'waarschuwingen'. Ik vind het niet leuk, zij wel en zegt 'het is toch niet echt en ik snap heus wel dat dat in het echt niet kan'. Ik heb liever niet dat ze het kijkt maar kan het ook niet echt verbieden.

Ze is ook een echte horrorfanaat en kijkt van alles waar ik afhaak (conjuring, chucky etc.)

Verder is ze vrij normaal :)

Ik heb gewoon niks met dat soort films/series. Maar ieder zijn ding.
Het interessante aan jouw verhaal is natuurlijk dat Squid Game wel echt(er) zou kunnen zijn en Chucky etc niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind "gewone" actiefilms al verschrikkelijk om naar te kijken. Gisteren kwam er ergens een stukje van deze serie voorbij (ging volgens mij voornamelijk over dat er ook kinderen naar kijken en de invloed enz) en man en ik keken elkaar echt aan van "wtf is dit"?!
Nee, we zien hier beide echt niks in. Maar goed; het is populair omdat kennelijk veeeeeel andere mensen een andere smaak hebben :)
Alle reacties Link kopieren
hadea1 schreef:
13-10-2021 10:06
Mijn kinderen kennen het via TikTok. Er komen ontzettend veel filmpjes voorbij met het liedje uit de trailer (spel aflevering 1). Dus een deel van het antwoord op je vraag is: hype via social media. Het aantrekkelijke voor kinderen (en volwassenen) is denk ik de bizarre combinatie van kinderspellen en -vormgeving en het spannende van "te eng om te (mogen) kijken." Mijn 9-jarige heeft een tijdje hetzelfde met horrors gehad, wilde per se IT kijken bijvoorbeeld.

Squid game heb ik gekeken met mijn 13-jarige. Na aflevering 1 samen besloten dat dit niets is voor de 9-jarige. Ik had er zelf een akelige droom over, dat is over het algemeen mijn graadmeter. Wel bleef hij nieuwsgierig, dus ik heb op hoofdlijnen het plot verteld en uitgelegd.
Heeft hij IT uiteindelijk gezien?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Dikkoppie schreef:
13-10-2021 08:29
Ik was ook nieuwschierig maar na 1 aflevering afgezet en ook niet meer aangezet.
De manier van acteren en de taal irriteren me mateloos. Kind van 10 vroeg ook om te kijken maar daar beginnen we niet aan, total ongeschikt.
Ik kijk 'm wel af, maar inderdaad vanwege de taal en het acteren kost het me wel moeite. Ik heb het idee dat er heel slecht en overdreven geacteerd wordt, maar kan dat niet goed beoordelen omdat de intonatie zo compleet anders is en ik dus niet weet of ze woorden of zinnen onnatuurlijk uitspreken. Idem voor de manier van acteren.
Nothing happens for a reason
Felidaes schreef:
13-10-2021 10:59
Het interessante aan jouw verhaal is natuurlijk dat Squid Game wel echt(er) zou kunnen zijn en Chucky etc niet.
Precies, ik las ergens dat de dystopie (alternatieve werkelijkheid) in Squid Game veel dichter bij onze eigen werkelijkheid staat dan je zou denken, en dat dát de verklaring is voor de hype: onze maatschappij kent steeds meer ‘have nots’ die misschien wel bereid zouden zijn hun leven op het spel te zetten om te ontsnappen aan de poel van ellende waarin ze terecht zijn gekomen, bijvoorbeeld door de Toeslagenaffaire. Of de Corona-crisis, om eens iets te noemen.

De regisseur van Squid Game bedacht het idee al jaren geleden - en kreeg het aan de straatstenen niet gesleten - maar nu is het publiek klaar voor het idee dat het leven soms zo bikkelhard en oneerlijk kan zijn, dat de dood voor een groeiende groep kanslozen een aanvaardbare prijs is wanneer ze kans maken op een beter leven waarin de huur weer betaald kan worden.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
13-10-2021 11:20
Ik kijk 'm wel af, maar inderdaad vanwege de taal en het acteren kost het me wel moeite. Ik heb het idee dat er heel slecht en overdreven geacteerd wordt, maar kan dat niet goed beoordelen omdat de intonatie zo compleet anders is en ik dus niet weet of ze woorden of zinnen onnatuurlijk uitspreken. Idem voor de manier van acteren.


Ja, dat had ik ook. Ik heb de eerste aflevering gekeken en een stukje van de tweede omdat ik wilde weten wat de hype nou was, maar ik kom er niet doorheen. Vanwege bovenstaande en vanwege het bloederige geweld.
juliet64 schreef:
13-10-2021 11:20
Ik kijk 'm wel af, maar inderdaad vanwege de taal en het acteren kost het me wel moeite. Ik heb het idee dat er heel slecht en overdreven geacteerd wordt, maar kan dat niet goed beoordelen omdat de intonatie zo compleet anders is en ik dus niet weet of ze woorden of zinnen onnatuurlijk uitspreken. Idem voor de manier van acteren.
Mijn man komt vaak in Korea en volgens hem zijn de Koreanen de Italianen van Azië: hyper-emotioneel, heetgebakerd en warmbloedig. Hij vond de acteurs wel goed acteren :)
Alle reacties Link kopieren
samarinde schreef:
13-10-2021 11:23
Precies, ik las ergens dat de dystopie (alternatieve werkelijkheid) in Squid Game veel dichter bij onze eigen werkelijkheid staat dan je zou denken, en dat dát de verklaring is voor de hype: onze maatschappij kent steeds meer ‘have nots’ die misschien wel bereid zouden zijn hun leven op het spel te zetten om te ontsnappen aan de poel van ellende waarin ze terecht zijn gekomen, bijvoorbeeld door de Toeslagenaffaire. Of de Corona-crisis, om eens iets te noemen.

De regisseur van Squid Game bedacht het idee al jaren geleden - en kreeg het aan de straatstenen niet gesleten - maar nu is het publiek klaar voor het idee dat het leven soms zo bikkelhard en oneerlijk kan zijn, dat de dood voor een groeiende groep kanslozen een aanvaardbare prijs is wanneer ze kans maken op een beter leven waarin de huur weer betaald kan worden.
Goede uitleg.
Zelfde geldt voor de Handmaids tale vind ik.
Dat boek verscheen al in de jaren 80 en is nu vrij ehhh actueel helaas, denkend aan het groeiende neo conservatisme en de huidige wetswijziging qua abortus in delen van Amerika.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
samarinde schreef:
13-10-2021 11:23
Precies, ik las ergens dat de dystopie (alternatieve werkelijkheid) in Squid Game veel dichter bij onze eigen werkelijkheid staat dan je zou denken, en dat dát de verklaring is voor de hype: onze maatschappij kent steeds meer ‘have nots’ die misschien wel bereid zouden zijn hun leven op het spel te zetten om te ontsnappen aan de poel van ellende waarin ze terecht zijn gekomen, bijvoorbeeld door de Toeslagenaffaire. Of de Corona-crisis, om eens iets te noemen.

De regisseur van Squid Game bedacht het idee al jaren geleden - en kreeg het aan de straatstenen niet gesleten - maar nu is het publiek klaar voor het idee dat het leven soms zo bikkelhard en oneerlijk kan zijn, dat de dood voor een groeiende groep kanslozen een aanvaardbare prijs is wanneer ze kans maken op een beter leven waarin de huur weer betaald kan worden.
En dat maakt de serie denk ik zo'n succes.
De herkenbaarheid, de wanhoop en de keuze's waarvoor elk normaal mens komt te staan. En je wordt dan in het echt niet door je hoofd geschoten, maar soms kan je zo wanhopig zijn dat het wel zo voelt.

Ik denk dat de gesprekken en discussies die (kunnen) ontstaan echt wel waardevol kunnen zijn.
RikM schreef:
13-10-2021 09:34
Ik hoop wel dat ze dit niet helemaal gaan uitmelken, zoals met Saw en Hostel gebeurde.
Hostel, de eerste film, heeft mij wel getekend voor het leven hoor.

Ik denk dat er heel veel gekken in de wereld zijn die dit soort verhalen, ook squid game, in de realiteit willen zien.

Maar dit is natuurlijk van alle tijden.
sprokkelientje schreef:
13-10-2021 11:32
Goede uitleg.
Zelfde geldt voor de Handmaids tale vind ik.
Dat boek verscheen al in de jaren 80 en is nu vrij ehhh actueel helaas, denkend aan het groeiende neo conservatisme en de huidige wetswijziging qua abortus in delen van Amerika.
Ja, precies! Hoe vaak ik tijdens de Corona-crisis niet in een uitgestorven buurt liep en voortdurend achter me keek, geen idee waarom, en de paniek voelde opkomen als ik een auto hoorde aankomen, tot ik bedacht dat ik me in 'The Handmaids Tale' waande. Dat was een paar jaar geleden toch ondenkbaar geweest?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven