Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het wel een interessant programma en denk dat ik wel ga kijken. Het doet me wel een beetje denken aan How the other half live en Gooische meisjes in de bijstand. Maar desalniettemin ben ik erg benieuwd.

Persoonlijk denk ik wel dat geld gelukkig maakt, het is in ieder geval heel erg makkelijk en fijn als je het hebt en erg klote als je het niet hebt.
Ja, het is heerlijk om niet het ene gat met het andere te hoeven vullen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk vermaak waarschijnlijk maar je kunt er totaal geen leergeld uit trekken.
Iemand met geld maakt ook lastige dingen mee die je in één week, een maand of zelfs een jaar niet meekrijgt.
Vriendjes die zeer leuk lijken maar het blijkbaar om het geld doen. Meer moeten betalen bij bepaalde dingen dan een ander.
Anders behandeld worden gewoon omdat men er rijker uit ziet.
Rijk zijn is echt niet alles hoor.
Ik denk dat geld een mens niet gelukkig kan maken, maar dat heel arm zijn in een welvarend land iemand wel heel ongelukkig kan maken.

Zelf ben ik straatarm geweest, nu ben ik dat niet meer. Ik verdien redelijk. Dat geeft een bepaald gevoel van vrijheid, het neemt een bepaalde druk/angst weg. Maar het is niet zo dat het me gelukkig maakt. Ik ben ook niet materialistisch ingesteld.

Wat ik fijn vind is dat ik niet in paniek raak wanneer ik in inkomen achteruit ga. Het leven met weinig geld ken ik goed, als je er een sport van maakt zoveel mogelijk te doen met dat weinige geld is het best leefbaar. Maar je moet geen schulden hebben of ontwikkelen.
Geld maakt niet gelukkig, maar wel het leven een stuk makkelijker.
Geld maakt niet gelukkig maar te weinig geld maakt wel ongelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Onderzoeken tonen aan dat geld vanaf 75.000 euro bruto per jaar niets beduidends meer doet voor je geluksgevoel. Eronder dus wel. Het maakt je dan tevredener, rustiger, blijer, je hebt meer vrijheid, minder zorgen, meer comfort enz.
En dat kan ik me ook perfect voorstellen.
nina1966 schreef:
26-08-2017 20:25
Meer moeten betalen bij bepaalde dingen dan een ander.
Als je steenrijk bent maakt het niet uit dat je meer moet betalen dan een ander. Het lijkt me minder leuk dat als je 5 euro per maand minder aan inkomen had je nog wel recht had op alle toeslagen ed .
Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt zeker wel ongelukkig.
Ik ken het programma niet maar onderzoek heeft allang aangetoond dat geld wel degelijk gelukkig maakt. Minder kopzorgen en stress.
Tot een x-bedrag geldt dat, ik geloof anderhalf of twee keer modaal. Daarna voegen extras niks meer toe.

Kortom: de huur en een nieuwe wasmachine kunnen betalen maakt wel gelukkiger , een jacht en een zwembad niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat modaal tot 200 euro beneden modaal genoeg is om het meeste wat je nodig hebt te kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Lieke van Lexmond koos een keer in een interview voor de uitdrukking; ik leef om te werken.

In plaats van, ik werk om te leven.

Het merendeel van de mensheid denk ik werkt toch om te leven.

Alleen rijke mensen hoeven dat niet.

Het leven is dus zeker leuker met meer geld, want je kunt zelf kiezen wat je doet met je leven. Welk werk, wel/niet werk, vakantie.

Te weinig geld maakt mij wel ongelukkig en het is ook erg stressvol als je niet kunt rondkomen.
Gele_Suikerspin schreef:
26-08-2017 20:55
Lieke van Lexmond koos een keer in een interview voor de uitdrukking; ik leef om te werken.

In plaats van, ik werk om te leven.

Het merendeel van de mensheid denk ik werkt toch om te leven.

Alleen rijke mensen hoeven dat niet.
Ik leef ook om te werken. Ik vind mijn werk geweldig en zelfs als ik al het geld van de wereld had, zou ik niet stoppen of minderen met werken.

En nee ik heb niet veel geld, maar ben wel rijk (gezond, leuk huis, leuke vrienden, leuk werk). Ik interpreteer rijk anders dan veel geld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het is een middel om doelen te bereiken.
Het moet niet je leven gaan domineren zowel positief of negatief.
MarokkaanseVent schreef:
26-08-2017 21:12
Het is een middel om doelen te bereiken.
Het moet niet je leven gaan domineren zowel positief of negatief.
`


Mee eens. Je kunt er ook verslaafd aan raken. En als je te weinig hebt om een beetje leuk te kunnen leven kun je er vreselijk over tobben.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
26-08-2017 20:35
Als je steenrijk bent maakt het niet uit dat je meer moet betalen dan een ander.
Kijk en die houding bedoel ik nou. Waarom maakt het dan ineens niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
26-08-2017 20:55
Lieke van Lexmond koos een keer in een interview voor de uitdrukking; ik leef om te werken.

In plaats van, ik werk om te leven.

Het merendeel van de mensheid denk ik werkt toch om te leven.

Alleen rijke mensen hoeven dat niet.


Het leven is dus zeker leuker met meer geld, want je kunt zelf kiezen wat je doet met je leven. Welk werk, wel/niet werk, vakantie.

Te weinig geld maakt mij wel ongelukkig en het is ook erg stressvol als je niet kunt rondkomen.
En weer zo'n pareltje. Hoe denk je dat rijke mensen aan hun geld komen? geldboompje?
Rijk zijn brengt ook heel wat werk met zich mee en verantwoordelijkheid.
Leuk hoor een groot huis met zwembad maar dat moet wel onderhouden worden. Dus iemand die op het huis past als je er niet bent, zwembad meneer, tuin meneer etc.
Het is fijn als je je huur etc gewoon kunt betalen maar rijk zijn is echt niet wat het merendeel hier er van schijnt te denken.
Rijk zijn is hard werken en áltijd je moeten verantwoorden voor van alles want "ach dat kan jij wel missen toch "
Alle reacties Link kopieren
francieneke schreef:
26-08-2017 21:25
`


Mee eens. Je kunt er ook verslaafd aan raken. En als je te weinig hebt om een beetje leuk te kunnen leven kun je er vreselijk over tobben.
Het is in dat op zicht te vergelijken met alcohol of andere verslavende genotsmiddelen. Alles met mate.
Alle reacties Link kopieren
Ik kijk mee!
nina1966 schreef:
26-08-2017 21:31
En weer zo'n pareltje. Hoe denk je dat rijke mensen aan hun geld komen? geldboompje?
Rijk zijn brengt ook heel wat werk met zich mee en verantwoordelijkheid.
Leuk hoor een groot huis met zwembad maar dat moet wel onderhouden worden. Dus iemand die op het huis past als je er niet bent, zwembad meneer, tuin meneer etc.
Het is fijn als je je huur etc gewoon kunt betalen maar rijk zijn is echt niet wat het merendeel hier er van schijnt te denken.
Rijk zijn is hard werken en áltijd je moeten verantwoorden voor van alles want "ach dat kan jij wel missen toch "
Eens. Ik heb familieleden met geld, maar die hebben al meer dan 30 jaren keihard gewerkt. Dag en nacht. Ze zijn begonnen met niets en door keihard werken en besparen hebben die een klein fortuin opgebouwd. Het gevolg is wel dat ze door het dacht en nacht werken, minder tot geen tijd met hun familie doorbrachten waardoor de huwelijken op de klippen zijn gelopen.
Habbekratz schreef:
26-08-2017 20:35
Als je steenrijk bent maakt het niet uit dat je meer moet betalen dan een ander. Het lijkt me minder leuk dat als je 5 euro per maand minder aan inkomen had je nog wel recht had op alle toeslagen ed .
Hou je er ook rekening mee dat steenrijke vaak meer werken dan niet steenrijke mensen. Waarom zouden zij dan meer moeten betalen "omdat ze het kunnen missen"
Zij werken er ook hard voor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga kijken. Ben wel benieuwd.
Voor betekent genoeg geld hebben lekker kunnen leven i.p.v. overleven.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
26-08-2017 20:55
Lieke van Lexmond koos een keer in een interview voor de uitdrukking; ik leef om te werken.

In plaats van, ik werk om te leven.

Het merendeel van de mensheid denk ik werkt toch om te leven.

Alleen rijke mensen hoeven dat niet.

Het leven is dus zeker leuker met meer geld, want je kunt zelf kiezen wat je doet met je leven. Welk werk, wel/niet werk, vakantie.

Te weinig geld maakt mij wel ongelukkig en het is ook erg stressvol als je niet kunt rondkomen.
Jij denkt dat alle rijke mensen rijk zijn vanwege een erfenis of omdat ze toevallig geboren zijn in een rijke familie?
Ik ken rijke mensen (of in elk geval mensen die geen geldzorgen hebben) en die werken keihard.
Alle reacties Link kopieren
In de bouw is het hard werken, of als verpleegkundige of in de thuiszorg. De directeur van de thuiszorgorganisatie maakt niet zich juist niet te moe maar int zoveel mogelijk belastinggeld en delegeert. Een goede ondernemer werkt vooral in het begin hard, daarna is het zoveel mogelijk uitbesteden. Dat is juist de clou; met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk geld binnen harken. Ik weet het is geen populaire stelling hier op viva.

On topic. Het idee voor het programma is leuk, nu nog wachten op de uitwerking. Vroeger was er ook een leuk programma idee "Groeten uit de rimboe" maar wat ze daarvan gemaakt hebben :nope:
In Tv-land worden ze ook graag rijk en dat is door shit maken voor randdebielen, heeft ook niks met hard werken te maken. Maar gewoon hoe kunnen we zo makkelijk mogelijk zoveel mogelijk winst maken.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven