Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
gedanst schreef:
27-08-2017 12:01
Daar kies je allemaal zelf voor.
Alsof alles een keuze is. Iets met sociale druk.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
27-08-2017 11:36
Dat geld kan dan geschonken worden door de rijke familie. Het kan ook andere hulp zijn, heb je niet zo'n groot verstand maar wel gouden handjes? Ok, helpen we je met een eigen bedrijfsbus en een bedrijfje op te starten.
Dat klopt. Heb je gelijk in. Maar als je bijvoorbeeld in de bijstand zit en kinderen hebt is het niet zo makkelijk om een opleiding te gaan volgen. Ik snap best waardoor armoede kan blijven bestaan.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
27-08-2017 12:02
Alsof alles een keuze is. Iets met sociale druk.
Dat begrijp ik best.

Maar dan nog kies je er zelf voor. Toevallig zag ik van de week een programma over twee mensen die kookboeken schrijven en daar zo'n 100.000 euro per jaar mee verdienen. Ze waren gewend om van het minimuminkomen te leven, zo'n 20.000 euro en doen dat nu nog steeds. De rest komen ze niet aan.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
27-08-2017 11:57
Ik denk dat mensen een goed loon of rijk zijn nogal door elkaar halen.
Rijk zijn is het leven juist duurder. Door je status word er niet van je verwacht dat je 3 hoog woont dus moet er een duur huis komen, met tuin, die moet onderhouden. Een fiatje oid (geen auto kenner ik) neee daar kun je al die kilometers niet mee maken dus moet er een dure auto komen. Maar bij een dure auto horen ook meer onkosten. De uitlaat van dat goedkope autootje is stukken goedkoper dan de uitlaat voor die dure auto. Een pak van c en a kan echt niet dus moet er een maatpak komen.
Ergo het leven is echt heel duur als je rijk bent.
Ik heb het wat ongelukkig geformuleerd merk ik. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als je arm bent sommige noodzakelijke uitgaves duurder uitpakken dan wanneer je rijk bent. En korte termijn beslissingen zijn vaak duurder.
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
27-08-2017 12:06
Dat begrijp ik best.

Maar dan nog kies je er zelf voor. Toevallig zag ik van de week een programma over twee mensen die kookboeken schrijven en daar zo'n 100.000 euro per jaar mee verdienen. Ze waren gewend om van het minimuminkomen te leven, zo'n 20.000 euro en doen dat nu nog steeds. De rest komen ze niet aan.
Slim!
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
27-08-2017 11:43
Lange dagen maken (>12 uur per dag), uitdagingen aangaan, investeren en in de weekenden doorwerken. Soms zelfs nachten doorwerken.
En dat kan lang niet iedereen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
27-08-2017 00:06
Wat ik bedoel is dat wanneer je geen geld hebt de keuzes die je maakt vaak (op langere termijn) duurder zijn. Denk bijvoorbeeld aan een kapotte wasmachine die je op afbetaling koopt omdat je het geld niet hebt liggen. Als je geld hebt koop je van je eigen geld een goede wasmachine. Is goedkoper dan op de pof en je koopt wellicht een die duurder is, maar zuiniger en langer meegaat.
Je kunt er ook voor kiezen om op de hand te wassen , grote was bij een vriendin/familie en te sparen.

Ik heb een half jaar de was op de hand gedaan omdat ik het verdom om meer te betalen dmv afbetaling
Dat is een keuze die je hebt.
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
27-08-2017 11:17
Dat kan.

Maar mensen met minder geld werken net zo hard als mensen met meer geld. Rijk zijn betekent niet dat je dus ook automatisch harder werkt dan armere mensen.
Ik doelde niet alleen op een baan/bedrijf maar in het algemeen.
Rijk zijn daar hangt vaak status vanaf en ga dán maar eens met een vogelnestje op je hoofd boodschappen doen oid Dus vaker bij de kapper, voeten altijd gedaan, nagels, huis, auto, kleding.. alles moet altijd tip top zijn. Veel verplichtingen die je na moet komen , meer dan als je al die connecties niet moet onderhouden.
Iemand met een gewone baan ploft na zijn werk op de bank Een rijk iemand daar stopt het nooit voor, of iig zelden.
En dan ga je naar het uitje dat je dochter heeft geregeld dan komt er ineens een zakenrelatie mee want die zou door jou door de stad geleid worden :"-( Dat zijn dingen die met rijke mensen toch wel heel vaak gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
27-08-2017 12:33
Je kunt er ook voor kiezen om op de hand te wassen , grote was bij een vriendin/familie en te sparen.

Ik heb een half jaar de was op de hand gedaan omdat ik het verdom om meer te betalen dmv afbetaling
Dat is een keuze die je hebt.
Goede keuze! Zou ik ook doen. Heb een hekel aan rood staan of andere leningen. Dan maar een alternatief bedenken. Helaas is het wel vaak zo dat arme mensen (wat klinkt dat onaardig) minder slimme keuzes maken. Ik heb eens gelezen dat dit door armoede veroorzaakt wordt (IQ gaat achteruit).
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
27-08-2017 11:31
Wat verstaan jullie onder hard werken?
Geen 9 tot 5 en doei naar de baas als je weggaat maar een leven dat gewoon 24/7 door anderen geleefd word.
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
27-08-2017 12:11
Slim!
Dat vind ik juist stom. Ga lekker genieten van je geld
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
27-08-2017 11:56
Met geld koop je iig niet je algehele geluk.
Het wel makkelijk als je voldoende hebt.

Elke wereldburger wil graag rijk worden. Dat zit eenmaal in de mens.
Het karakter wordt bedorven wanneer er egoïsme in het spel komt. Hebzucht is de wortel...
Nee hoor. Veel mensen die echte rijkdom mee maken en ze kunnen er voor kiezen kiezen voor normaal.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-08-2017 12:40
Dat vind ik juist stom. Ga lekker genieten van je geld
En dan is het op en heb je niets. Kun je die wasmachine weer op aanbetaling kopen.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-08-2017 12:40
Dat vind ik juist stom. Ga lekker genieten van je geld
:cencored: :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
26-08-2017 20:36
Geld maakt niet gelukkig, maar geen geld maakt zeker wel ongelukkig.
Ik denk juist andersom, veel geld hebben is makkelijk, maar meer ook niet.
Ik denk juist dat je met weinig geld veel meer waardeert en geniet van wat je wel hebt en beseft dat niet alles vanzelfsprekend is.
anoniem_351879 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 17:02
7.03% gewijzigd
Alicereturns schreef:
27-08-2017 12:47
Ik denk juist andersom, veel geld hebben is makkelijk, maar meer ook niet.
Ik denk juist dat je met weinig geld veel meer waardeerd en geniet van wat je wel hebt.
Precies zoals ik er ook over denk. Geld maakt niet gelukkig, maar maakt het leven wel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Alicereturns schreef:
27-08-2017 12:47
Ik denk juist andersom, veel geld hebben is makkelijk, maar meer ook niet.
Ik denk juist dat je met weinig geld veel meer waardeerd en geniet van wat je wel hebt.
Vooral de kleine dingen worden gemist.
Toen ik op mijzelf ging wonen had ik alles zesde honderdste hands en knapte dat wat op.
Een tante die eens langskwam was best envious (weet geen goed nederlands woord daarvoor ) Met niks beginnen, moeite doen enz Dat miste ze blijkbaar enorm.
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
27-08-2017 12:50
Precies zoals ik er ook over denk. Geld maakt niet gelukkig, maar maakt het leven wel makkelijker.
Maar ik ben liever ongelukkig mét geld dan ongelukkig zonder geld.
Elle1976 schreef:
27-08-2017 12:55
Maar ik ben liever ongelukkig mét geld dan ongelukkig zonder geld.
Er is natuurlijk ook een middenweg. Ik ben gelukkig met genoeg geld zodat ik elke maand de rekeningen kan betalen.
nina1966 schreef:
26-08-2017 21:31
En weer zo'n pareltje. Hoe denk je dat rijke mensen aan hun geld komen? geldboompje?
Rijk zijn brengt ook heel wat werk met zich mee en verantwoordelijkheid.
Leuk hoor een groot huis met zwembad maar dat moet wel onderhouden worden. Dus iemand die op het huis past als je er niet bent, zwembad meneer, tuin meneer etc.
Het is fijn als je je huur etc gewoon kunt betalen maar rijk zijn is echt niet wat het merendeel hier er van schijnt te denken.
Rijk zijn is hard werken en áltijd je moeten verantwoorden voor van alles want "ach dat kan jij wel missen toch "
Wij werken en hebben daarmee een prima inkomen.
Maar we hebben ook goede investeringen kunnen doen die geld opleveren. Eerlijk gezegd zie ik dat als 'geluk hebben'. We hebben de mogelijkheid gehad te investeren en voor het geld dat we daaruit hebben gekregen hoefden we eigenlijk niks te doen.
Net als wanneer je een huis koopt en dan verkoopt op een goede tijd, kan je behoorlijk wat geld aan overhouden waar je niks voor hoeft te doen.
Of een erfenis ontvangen.
Geld geeft vrijheid en dat is heel fijn vind ik zelf. Dat brengt ook geluk met zich mee wat mij betreft. Maar als je zelf problemen hebt, maakt geld die problemen niet weg. En geldzorgen maken wel ongelukkig, het is beperkend en geeft stress.
Ik weet niet wanneer je 'rijk' bent overigens, wij hebben hier geen villa met zwembad enz. Rijk zijn is natuurlijk niet altijd een villa met zwembad en champagne elk weekend of een duur dagelijks leven dat veel geld kost om te onderhouden. Je kan je geld ook op andere manieren besteden.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 13:13
10.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FiIee schreef:
27-08-2017 12:57
Er is natuurlijk ook een middenweg. Ik ben gelukkig met genoeg geld zodat ik elke maand de rekeningen kan betalen.
Tuurlijk. En ik heb natuurlijk makkelijk praten want geld is voldoende aanwezig. Maar ik heb vroeger wel het tegenovergestelde meegemaakt en ik weet daardoor dat geld veel kan compenseren.
nina1966 schreef:
26-08-2017 21:28
Kijk en die houding bedoel ik nou. Waarom maakt het dan ineens niet uit?
Als je al schatrijk bent en je verdient elk jaar miljoenen bij waarom zou je je daar dan druk om maken?
Of ze nu 5000 of 10000 euro voor de beste fles wijn betalen maakt de miljardair niet uit ,als het maar goed smaakt.
nina1966 schreef:
26-08-2017 21:31
En weer zo'n pareltje. Hoe denk je dat rijke mensen aan hun geld komen? geldboompje?
Rijk zijn brengt ook heel wat werk met zich mee en verantwoordelijkheid.
Leuk hoor een groot huis met zwembad maar dat moet wel onderhouden worden. Dus iemand die op het huis past als je er niet bent, zwembad meneer, tuin meneer etc.
Het is fijn als je je huur etc gewoon kunt betalen maar rijk zijn is echt niet wat het merendeel hier er van schijnt te denken.
Rijk zijn is hard werken en áltijd je moeten verantwoorden voor van alles want "ach dat kan jij wel missen toch "
Er is een heel verschil met rijk zijn of schatrijk zijn zoals in dat nieuwe programma. Als je schatrijk bent verzorg je niet je zwembad,tuin of huis. Daar heb je een hoofd huishouding voor die zorgt dat al je personeel dat onderhoudt. Schatrijk zijn is delegeren. Je hoeft eigenlijk niet meer te werken maar dat doe je toch meer voor de status en de roem. Rijk zijn is hard werken dan kun je nog niet rentenieren.
FiIee schreef:
26-08-2017 21:53
Hou je er ook rekening mee dat steenrijke vaak meer werken dan niet steenrijke mensen. Waarom zouden zij dan meer moeten betalen "omdat ze het kunnen missen"
Zij werken er ook hard voor.
Belastingtechnisch betalen ze toch ook al veel meer.....
kopjekoffie70 schreef:
26-08-2017 22:57
In de bouw is het hard werken, of als verpleegkundige of in de thuiszorg. De directeur van de thuiszorgorganisatie maakt niet zich juist niet te moe maar int zoveel mogelijk belastinggeld en delegeert. Een goede ondernemer werkt vooral in het begin hard, daarna is het zoveel mogelijk uitbesteden. Dat is juist de clou; met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk geld binnen harken. Ik weet het is geen populaire stelling hier op viva.

On topic. Het idee voor het programma is leuk, nu nog wachten op de uitwerking. Vroeger was er ook een leuk programma idee "Groeten uit de rimboe" maar wat ze daarvan gemaakt hebben :nope:
In Tv-land worden ze ook graag rijk en dat is door shit maken voor randdebielen, heeft ook niks met hard werken te maken. Maar gewoon hoe kunnen we zo makkelijk mogelijk zoveel mogelijk winst maken.
Hoe meer shit hoe beter bekeken. Dubbeltje op z'n kant,mijn man is klusser.....leed van anderen wordt goed bekeken dat is nu eenmaal zo.
Een goede ondernemer werkt vooral in het begin hard, daarna is het zoveel mogelijk uitbesteden. Dat is juist de clou; met zo min mogelijk inspanning zoveel mogelijk geld binnen harken. Ik weet het is geen populaire stelling hier op viva...Inderdaad zo werkt dat als je steenrijk bent,lekker toch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven