Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
27-08-2017 12:01
Daar kies je allemaal zelf voor.
Nou nee vaak heb je die keuze niet. Wat vind je van een timmerman bij wie de kastdeuren scheef hangen? Als je succesvol wilt zijn zul je succes uit moeten stralen. Je neemt van iemand in maatpak met dure auto eerder aan dat die het geld heeft voor een bepaalde investering bv dan iemand met een afgeragde spijkerbroek en shirtje van zeeman.

Het voorbeeld uit pretty woman is echt niet ver bezijden de waarheid Dat fragment dat ze weggewuifd word uit een chique winkel.
FiIee schreef:
26-08-2017 23:23
Inderdaad. Zo is het bij familieleden met een groot eigen bedrijf ook het geval. Een heeft een eigen bouwbedrijf en werkt van 6 uur 's ochtends tot 9 uur 's avonds door en in drukke periodes haalt hij nachten door.
Dan doe je het niet goed. Op tv een slachtbedrijf gezien met 50 miljoen omzet per jaar,dag en nacht werken en toch nog in de rode cijfers aan het eind van het jaar.Gingen ook failliet.
Een ondernemer die het echt goed doet kan delegeren,dat zijn de ondernemers die steenrijk worden en toch nog 6x per jaar op vakantie gaan.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
27-08-2017 16:18
Als je al schatrijk bent en je verdient elk jaar miljoenen bij waarom zou je je daar dan druk om maken?
Of ze nu 5000 of 10000 euro voor de beste fles wijn betalen maakt de miljardair niet uit ,als het maar goed smaakt.
En dat gaat dus heel vaak niet op. Met die houding word je waarschijnlijk niet rijk.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
27-08-2017 16:25
Er is een heel verschil met rijk zijn of schatrijk zijn zoals in dat nieuwe programma. Als je schatrijk bent verzorg je niet je zwembad,tuin of huis. Daar heb je een hoofd huishouding voor die zorgt dat al je personeel dat onderhoudt. Schatrijk zijn is delegeren. Je hoeft eigenlijk niet meer te werken maar dat doe je toch meer voor de status en de roem. Rijk zijn is hard werken dan kun je nog niet rentenieren.
En wat denk je dat dat kost? En nee hoor heel veel rijke mensen hebben geen hoofd huishouding maar wel een poolman, tuinman etc. En dat moet toch betaald Als je 10 000 p maand uitgeeft aan personeel moet dat geld toch ook ergens binnenkomen en anders is dat milijoentje van de loterij zo op.
FiIee schreef:
27-08-2017 11:42
Je kan ook zonder een opleiding gevolgd te hebben een bedrijf starten en laten groeien. Dat is meerdere malen in mijn familie gebeurd. Ooms en tantes zonder diploma's startten een bedrijf wat door hard werken en schulden en uitdagingen aangaan, gegroeid is tot wat het nu is.

Je hoeft niet voor alles diploma's te hebben. Lef en doorzettingsvermogen is veel belangrijker.
De meeste steenrijke mensen hebben niet eens een beroepsopleiding gedaan.
nina1966 schreef:
27-08-2017 11:57
Ik denk dat mensen een goed loon of rijk zijn nogal door elkaar halen.
Rijk zijn is het leven juist duurder. Door je status word er niet van je verwacht dat je 3 hoog woont dus moet er een duur huis komen, met tuin, die moet onderhouden. Een fiatje oid (geen auto kenner ik) neee daar kun je al die kilometers niet mee maken dus moet er een dure auto komen. Maar bij een dure auto horen ook meer onkosten. De uitlaat van dat goedkope autootje is stukken goedkoper dan de uitlaat voor die dure auto. Een pak van c en a kan echt niet dus moet er een maatpak komen.
Ergo het leven is echt heel duur als je rijk bent.
Maar rijken willen ook niet winkelen bij C&A ,die gaan voor maatpakken naar Oger. En voor hun status geen Renault maar Mercedes.
gedanst schreef:
27-08-2017 12:06
Dat begrijp ik best.

Maar dan nog kies je er zelf voor. Toevallig zag ik van de week een programma over twee mensen die kookboeken schrijven en daar zo'n 100.000 euro per jaar mee verdienen. Ze waren gewend om van het minimuminkomen te leven, zo'n 20.000 euro en doen dat nu nog steeds. De rest komen ze niet aan.
Dat is hun keuze. Ik zou er zelf en mijn kinderen wel lekker meer van genieten. Ik hoef geen gouden kist als ik dood ben.
nina1966 schreef:
27-08-2017 16:38
En dat gaat dus heel vaak niet op. Met die houding word je waarschijnlijk niet rijk.
Ze zijn al rijk anders kunnen ze geen duizenden uitgeven voor 1 fles wijn.
nina1966 schreef:
27-08-2017 16:41
En wat denk je dat dat kost? En nee hoor heel veel rijke mensen hebben geen hoofd huishouding maar wel een poolman, tuinman etc. En dat moet toch betaald Als je 10 000 p maand uitgeeft aan personeel moet dat geld toch ook ergens binnenkomen en anders is dat milijoentje van de loterij zo op.
Onder steenrijk versta ik geen miljoen per jaar aan inkomen.
En eenmalig een miljoen winnen in een loterij maakt je ook niet steenrijk.
Ik ken 1 van de steenrijke deelnemers redelijk goed. Ik ben heel benieuwd wat ze over hen gaan uitzenden. Er wordt veel over hem geluld en ze doen gekke dingen met hun geld. Maar ook weer hele goede dingen voor de gemeenschap hier.
Ik zat naast hem bij economie op de havo en hij heeft duidelijk beter opgelet 😂.

En ja geld geeft rust. Ik ken beide kanten en weet heel goed wat niet genoeg geld met je kan doen. Nu hebben we genoeg geld om van te leven, dat is fijn!
Alle reacties Link kopieren
dubbel
robinson wijzigde dit bericht op 27-08-2017 17:03
91.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
27-08-2017 12:03
Dat klopt. Heb je gelijk in. Maar als je bijvoorbeeld in de bijstand zit en kinderen hebt is het niet zo makkelijk om een opleiding te gaan volgen. Ik snap best waardoor armoede kan blijven bestaan.
Armoede in NL..?
Kijk, in 99% van de gevallen heb je dan gewoon foute keuzes gemaakt. Ik vind een bijstandsuitkering en aanvullende toeslagen geen armoede.
Je kunt daarvan nog steeds huur betalen, eten en water en elektra. De rest is eigen keuze.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
27-08-2017 12:33
Je kunt er ook voor kiezen om op de hand te wassen , grote was bij een vriendin/familie en te sparen.

Ik heb een half jaar de was op de hand gedaan omdat ik het verdom om meer te betalen dmv afbetaling
Dat is een keuze die je hebt.
Ben het hier helemaal mee eens, je hebt altijd een keuze.
Jij hebt er gewoon ontzettend goed overna gedacht. Heedt i.m.o meer zin dan klagen en mopperen.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
27-08-2017 17:02
Armoede in NL..?
Kijk, in 99% van de gevallen heb je dan gewoon foute keuzes gemaakt. Ik vind een bijstandsuitkering en aanvullende toeslagen geen armoede.
Je kunt daarvan nog steeds huur betalen, eten en water en elektra. De rest is eigen keuze.
+ 1
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
27-08-2017 17:02
Armoede in NL..?
Kijk, in 99% van de gevallen heb je dan gewoon foute keuzes gemaakt. Ik vind een bijstandsuitkering en aanvullende toeslagen geen armoede.
Je kunt daarvan nog steeds huur betalen, eten en water en elektra. De rest is eigen keuze.
Je weet niet waar je over praat.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
27-08-2017 16:38
En dat gaat dus heel vaak niet op. Met die houding word je waarschijnlijk niet rijk.
ij spreekt jezelf wel tegen.

Enerzijds zeg je dat je, als je rijk bent, daar naar moet leven. Anderzijds zeg je dat je dus wel op de centen moet letten en een goedkopere fles wijn moet kopen om rijk te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
27-08-2017 16:48
Dat is hun keuze. Ik zou er zelf en mijn kinderen wel lekker meer van genieten. Ik hoef geen gouden kist als ik dood ben.
Tuurlijk is het hun keuze.
Daarom zeg ik ook dat je altijd een keuze hebt als je rijk bent.
Alle reacties Link kopieren
Elle1976 schreef:
27-08-2017 12:44
:cencored: :hihi:
Hoezo? Wie gaat er nu leven van 20,000 euro per jaar, dat is zwaar onder het minimum , terwijl je lekker verdient?
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
27-08-2017 16:38
Dan doe je het niet goed. Op tv een slachtbedrijf gezien met 50 miljoen omzet per jaar,dag en nacht werken en toch nog in de rode cijfers aan het eind van het jaar.Gingen ook failliet.
Een ondernemer die het echt goed doet kan delegeren,dat zijn de ondernemers die steenrijk worden en toch nog 6x per jaar op vakantie gaan.
:facepalm:
Echt, hoe weet jij nou of iemand het wel of niet goed aanpakt.
Alsof het in elk bedrijf hetzelfde werkt.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-08-2017 19:40
Hoezo? Wie gaat er nu leven van 20,000 euro per jaar, dat is zwaar onder het minimum , terwijl je lekker verdient?
Het gaat natuurlijk niet om die 20k, maar om het feit dat je niet meteen gaat leven naar een beter inkomen. Als ik jou goed begrijp zou jij lekker leven en 100k opmaken. Wat doe je als je inkomen terugloopt? Het is best moeilijk om een stap terug te doen hoor.

Aanvulling: en misschien sparen ze wel voor een woning waardoor je op de langere termijn weer meer geld hebt om lekker te kunnen leven. Maar goed iedereen is anders. Als jij alles op wilt maken doe je dat toch!
elle1976 wijzigde dit bericht op 27-08-2017 20:00
19.17% gewijzigd
Ik heb de reacties niet gelezen (ga ik nog doen), maar ik ga wel kijken, uit nieuwsgierigheid.
Alleen vind ik SBS6 een flutzender met flutprogramma's. Ik heb er dus ook niet veel vertrouwen in dat het echt wat wordt. Meer vermaak voor onderuitgezakt op de bank.
Alle reacties Link kopieren
Alles heeft zijn prijs.
Wil je een mooi en groot duur huis, dan zul je daar keihard voor moeten werken. Op een paar geluksvogels na die rijk zijn geworden door een combinatie van geluk, slimmigheid en op het juiste moment op de juiste plek je ding doen.

Veel geld hebben kost aan de andere kant ook dingen, vrije tijd, rust, slaap etc.
Ik zit een beetje in het midden, ik hou van geld en daar maak ik geen geheim van maar ik werk dan ook keihard en ja sommige mensen kunnen dan wat afgunstig zijn waarvan ik dan denk; ga dan meer werken want met werken verdien je geld.

Voor mij maakt geld me zeker wel gelukkig want nu kan ik alles doen waar ik zin in heb. Niet alles tegelijk maar de mogelijkheden zijn er en dat is een fijne gedachte.
Ja en?
Nee, ik denk niet dat geld (per definitie) gelukkig maakt maar ik ben het eens met eerdere opmerkingen dat het niet hebben van geld vaak wel ongelukkig maakt.

Waar het m.i. vooral mee te maken: controle en balans.
Het gevoel dat je controle hebt over je leven, je keuzes, de dingen die je meemaakt. En dat is denk ik ook waarom 'het niet hebben van geld' vaak ongelukkig maakt. Dat heeft niet denk ik zozeer te maken met arm zijn, weinig geld hebben en minder bestedingsruimte maar meer met de angst om verder de controle te verliezen over je leven.
En daarin zit denk ik tevens ook het antwoord aan de andere kant. Als iemand die steenrijk in principe alles met geld zou kunnen kopen maar zichzelf toch niet als gelukkig ervaart dan heeft dat ook te maken met het gevoel dat er sprake is van controleverlies of disbalans. Men leeft dan kennelijk niet helemaal het leven zoals bij hem/haar zou passen om echt gelukkig te zijn.

Iemand die het gevoel heeft controle te hebben over zijn eigen leven en in balans is met zijn/haar omgeving zal - ongeacht steenrijk, straatarm of alles daar tussenin - sneller gelukkig zijn dan iemand die het gevoel heeft controle te verliezen of in disbalans te zijn, ook ongeacht de financiële positie.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
27-08-2017 16:54
Onder steenrijk versta ik geen miljoen per jaar aan inkomen.
En eenmalig een miljoen winnen in een loterij maakt je ook niet steenrijk.
Tja, wat is steenrijk? Van een miljoen zou ik nog gelukkiger worden dan ik al ben :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
27-08-2017 18:49
Je weet niet waar je over praat.
Vertel :) Ik heb namelijk heel veel armoede gezien dus weet echt wel waar ik over praat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven