Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
Net dwdd gezien, in dit arme gezin was het wel netjes, met gigantische tv. De type mensen die arm zijn in alle afleveringen bevestigen toch een beetje mijn (voor?) oordeel. Net als rijke mensen.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
19-09-2017 20:32
Ik snap echt niet hoe je zoveel geld kunt opmaken. Want dan moet je ook een echt andere smaak krijgen om zoveel geld op te maken. Ik ben van mezelf al geen dure vrouw. Ik hou niet van sieraden en merkkleding heb ik geen oog voor. Dingen als chanel en gucci staan qua uiterlijk zo ver van me af, dat ik dat niet aan zou trekken, ook al zou ik het geld ervoor hebben. Zelfde geldt voor hobby's: ik heb niks met golf. Dus als ik lid zou moeten worden van een golfclub, dan zou dat echt alleen voor de zakelijke connecties moeten zijn en niet omdat het mij zo aantrekt. Ik merk ook dat mensen die bovenmodaal wannebe 'rijk' zijn ineens aan golfsporten gaan doen. Voor mij heeft dat meer te maken met kijk mij eens geld hebben dan met een fantastische sport die alleen maar betaald kan worden áls je er het geld voor hebt. Dan denk ik bijv. aan paardensport. Dat daar veel geld in omgaat kan ik me voorstellen en ik kan me dus ook voorstellen dat je dat alleen kunt bekostigen als je rijk bent. Maar goed, dan moet je het ook maar leuk vinden. Want om het nou te gaan beoefenen puur omdat de centen op je bankrekening staan??

En dat vind ik toch wel een beetje van deze rijke gezinnen. Het geld gaat op aan dingen waarvoor je alleen maar zogenaamd rijk voor moet zijn, want er moeten peperdure kapsalon bezoekjes met hairextensions gebracht worden en merkkleding waarvan de uitstraling is 'kijk mij eens centen hebben'.
Dat je voor goed eten gaat ipv kiloknallers snap ik ook best. Maar een budgetwijn van 3 euro versus een wijn van 10 euro is al een enorme upgrade. Een fles wijn van 20 euro de fles is echt niet ineens een heel veel betere wijn. Dat denk je alleen, omdat je nu geld uitschenkt.

Dus nee, eerlijk, ik snap niet waaraan je 1500 euro per week aan moet uitgeven. Dat is 6000 euro per maand. 6000 euro per maand aan onzin. Op een gegeven moment hangt die klerenkast wel vol hoor.
Misschien had je even een paar postings boven je moeten lezen want daar hadden we het net over hoe je met gemak 1500 euro per week uitgeeft zonder dan buitensporige dingen als Guccikleding of wekelijks hairextensions te kopen.

Ik heb overigens best vaak dure wijn gedronken en het verschil tussen een fles van bijvoorbeeld 35 euro of een fles van 10 euro proef je echt wel. Dat zit echt niet alleen in het idee dat je geld schenkt. Sterker nog, de allerduurste wijnen die ik ooit gedronken heb heb ik gewoon gekozen zonder de prijs ervan te weten, puur op smaak. Dat je alleen aangeeft dat je graag zus of zo drinkt en er dan iemand komt die je een paar verschillende wijnen laat proeven en je er bij 1 denkt "wow, die is echt zoooo lekker, doe me die maar!" en dat je dan later hoort dat je een fles van meer dan 200 euro hebt zitten drinken.

Als het alleen om het idee van geld schenken ging zou geen hond het kopen natuurlijk, de meeste echt rijke mensen zijn uiteraard niet rijk geworden door als kippen zonder kop honderden euro's aan iets wat een tientje waard is uit te geven.
Am Yisrael Chai!
Ik heb dat gelezen en las nog steeds geen goeie uitleg. Want het ging om goeie boodschappen. Ik haal dus juist aan dat een goeie wijn niet beter wordt naarmate de bedragen verdubbelen of vertienvoudigen. Het enige wat verbeterd is het gehalte aan decadentie. Want er zijn genoeg onderzoeken onder vinologen, dat een goede wijn en een dure wijn totaal geen verband hoeven te houden met elkaar. Een goede wijn kan dus net zo goed een paar euro kosten.
En eendenborst eten? Pourquoi? Is de smaaksensatie ook ineens zoveel anders als je meer geld hebt? Ik hou uberhaupt van goed eten en proef echt het verschil wel tussen goed en slecht eten. Maar dat kost mij niet ineens heel veel meer geld. Ik zou alleen niet meer letten op aanbiedingen als ik geld genoeg zou hebben. Maar denk dat het daarbij ophoudt. Ik zou ook niet naar de traitteur gaan voor mijn dagelijkse kostje. Ik kook nog altijd graag zelf en dan weet ik dat het vers is en gemaakt op de manier waarop ik er waarde aan hecht (gezondheid, biologisch, niet teveel vette sausjes, etc,)

Wat ik me wel kan voorstellen is dat een groot huis meer onderhoud vraagt en dat daar veel kosten in gaan zitten. Maar dat zou bij mij dan niet uit mijn weekbudget gehaalt worden. Dat zou uit mijn onderhoudsreservering komen en kostenpost 'huis', zoals een tuinman nodig voor een enorm grote tuin en een schoonmaker voor die vele vierkante meters meer.
Ik denk dat de echt rijke mensen veel zuniger leven dan de wannabe rijken. Die pronken graag en de 'normale' rijken zijn imo inderdaad veel geldbewuster. Soms zelfs op het hele absurde af, alsof er een soort armoedewaan heerst.
Maar goed, ik vond het laatste gezin eigenlijk best wel een tokkie gezin, maar dan een met geld. En dat vond ik ook uitstralen op hoe het geld werd uitgegeven.
diyer schreef:
19-09-2017 21:21
Ik denk dat de echt rijke mensen veel zuniger leven dan de wannabe rijken. Die pronken graag en de 'normale' rijken zijn imo inderdaad veel geldbewuster. Soms zelfs op het hele absurde af, alsof er een soort armoedewaan heerst.
Maar goed, ik vond het laatste gezin eigenlijk best wel een tokkie gezin, maar dan een met geld. En dat vond ik ook uitstralen op hoe het geld werd uitgegeven.
Welk gezin?
Het gezin met de haarsalons
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
19-09-2017 21:21
Ik denk dat de echt rijke mensen veel zuniger leven dan de wannabe rijken. Die pronken graag en de 'normale' rijken zijn imo inderdaad veel geldbewuster. Soms zelfs op het hele absurde af, alsof er een soort armoedewaan heerst.
Maar goed, ik vond het laatste gezin eigenlijk best wel een tokkie gezin, maar dan een met geld. En dat vond ik ook uitstralen op hoe het geld werd uitgegeven.
Ze waren toch gewoon aardig? Vond er niets tokkies aan
Ik vond zowel arm als rijk gezin geen tokkies. Deze week vind ik er wel tokkies bij zitten.
Is er alweer een nieuwe aflevering geweest?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
19-09-2017 21:38
Ik vond zowel arm als rijk gezin geen tokkies. Deze week vind ik er wel tokkies bij zitten.
De aflevering komt toch pas morgen?
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
19-09-2017 21:17
Ik heb dat gelezen en las nog steeds geen goeie uitleg. Want het ging om goeie boodschappen. Ik haal dus juist aan dat een goeie wijn niet beter wordt naarmate de bedragen verdubbelen of vertienvoudigen. Het enige wat verbeterd is het gehalte aan decadentie. Want er zijn genoeg onderzoeken onder vinologen, dat een goede wijn en een dure wijn totaal geen verband hoeven te houden met elkaar. Een goede wijn kan dus net zo goed een paar euro kosten.
En eendenborst eten? Pourquoi? Is de smaaksensatie ook ineens zoveel anders als je meer geld hebt? Ik hou uberhaupt van goed eten en proef echt het verschil wel tussen goed en slecht eten. Maar dat kost mij niet ineens heel veel meer geld. Ik zou alleen niet meer letten op aanbiedingen als ik geld genoeg zou hebben. Maar denk dat het daarbij ophoudt. Ik zou ook niet naar de traitteur gaan voor mijn dagelijkse kostje. Ik kook nog altijd graag zelf en dan weet ik dat het vers is en gemaakt op de manier waarop ik er waarde aan hecht (gezondheid, biologisch, niet teveel vette sausjes, etc,)

Wat ik me wel kan voorstellen is dat een groot huis meer onderhoud vraagt en dat daar veel kosten in gaan zitten. Maar dat zou bij mij dan niet uit mijn weekbudget gehaalt worden. Dat zou uit mijn onderhoudsreservering komen en kostenpost 'huis', zoals een tuinman nodig voor een enorm grote tuin en een schoonmaker voor die vele vierkante meters meer.
Dat was toch precies wat wij voorrekenden? Dat je als ondernemer met kinderen al met gemak alleen 1000 euro per week aan je werkster/nanny uitgeeft?

En hoezo zou je geen eendenborst eten? Ik ben verre van rijk maar wij eten echt wel een paar keer per jaar eend of eendenborst. Zo duur is dat nu ook weer niet, trouwens. Wel te duur om elke week te eten, maar ook nu weer niet zo duur dat je erop failliet gaat ofzo.

Edit: En als je een meer dan fulltime baan hebt dan heb je gewoon niet altijd tijd of zin om te koken en dan is een afhaalmaaltijd van de traiteur nog altijd lekkerder dan een koken & stomen maaltijd uit het koelvak van de Appie. Dat heeft dus niet per se met veranderde smaak of met geld uit willen geven te maken, maar simpelweg met je kostbare gezinstijd zo efficiënt mogelijk besteden.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 19-09-2017 21:55
9.50% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je trouwens nogal afgunstig klinken.
Am Yisrael Chai!
Als ik rijk was zou ik wel makkelijk veeeeeel meer aan eten uitgeven, namelijk alles biologisch en/of fairtrade. Da's toch echt een stuk duurder.
diyer schreef:
19-09-2017 20:32
Ik snap echt niet hoe je zoveel geld kunt opmaken. Want dan moet je ook een echt andere smaak krijgen om zoveel geld op te maken. Ik ben van mezelf al geen dure vrouw. Ik hou niet van sieraden en merkkleding heb ik geen oog voor. Dingen als chanel en gucci staan qua uiterlijk zo ver van me af, dat ik dat niet aan zou trekken, ook al zou ik het geld ervoor hebben. Zelfde geldt voor hobby's: ik heb niks met golf. Dus als ik lid zou moeten worden van een golfclub, dan zou dat echt alleen voor de zakelijke connecties moeten zijn en niet omdat het mij zo aantrekt. Ik merk ook dat mensen die bovenmodaal wannebe 'rijk' zijn ineens aan golfsporten gaan doen. Voor mij heeft dat meer te maken met kijk mij eens geld hebben dan met een fantastische sport die alleen maar betaald kan worden áls je er het geld voor hebt. Dan denk ik bijv. aan paardensport. Dat daar veel geld in omgaat kan ik me voorstellen en ik kan me dus ook voorstellen dat je dat alleen kunt bekostigen als je rijk bent. Maar goed, dan moet je het ook maar leuk vinden. Want om het nou te gaan beoefenen puur omdat de centen op je bankrekening staan??

En dat vind ik toch wel een beetje van deze rijke gezinnen. Het geld gaat op aan dingen waarvoor je alleen maar zogenaamd rijk voor moet zijn, want er moeten peperdure kapsalon bezoekjes met hairextensions gebracht worden en merkkleding waarvan de uitstraling is 'kijk mij eens centen hebben'.
Dat je voor goed eten gaat ipv kiloknallers snap ik ook best. Maar een budgetwijn van 3 euro versus een wijn van 10 euro is al een enorme upgrade. Een fles wijn van 20 euro de fles is echt niet ineens een heel veel betere wijn. Dat denk je alleen, omdat je nu geld uitschenkt.

Dus nee, eerlijk, ik snap niet waaraan je 1500 euro per week aan moet uitgeven. Dat is 6000 euro per maand. 6000 euro per maand aan onzin. Op een gegeven moment hangt die klerenkast wel vol hoor.
Sommige mensen (veel!) vinden golf wel echt heel erg leuk. Of paardensport. Of zeilen. Of sportvliegen.

Kan je allemaal los van elkaar al gemakkelijk duizend (en) euros per maand aan uitgeven.

Waarom is dat onzin? Of je nou 50 euro voor de voetbal of 1000 euro voor het paard van je kind uitgeeft, dat maakt de ene hobby niet beter dan de ander of de ander onzin puur omdat het duur is.

Plus 1000 euro aan huiskosten, 1000 voor je nanny, 1000 euro aan boodschappen, 1000 euro entertainment (concert/feest/diner/opera/weekendje weg) en 1000 euro kleding. Je bent er zo.

1 mooie jurk en je kledingbudget is al half op. Mag jij oninteressant vinden, maar met 12 mooie dure jurken per jaar is je kledingkast niet sneller vol dan met 12 h&m jurken.

Rijke mensen zijn ook maar mensen :idee: Dus bij de een gaat het geld naar haar salons en kleding, de ander shopt bij de zeeman en besteed alles aan zijn old-timer. Dat maakt het allemaal niet meer of minder onzin dan andermans interesses.
Ginerva schreef:
19-09-2017 21:43
De aflevering komt toch pas morgen?
De aflevering van deze week is inderdaad nog niet geweest. Ze zijn bij dwdd geweest en die lieten ook korte fragmenten zien.
Ik reageer vooral vanuit mijzelf en dat ik mijzelf dat geld niet zie spenderen, ook niet als ik het had. Ik heb nl. een vrij doorsnee interesse en de hobby's die ik leuk vind en beoefen kosten niet veel geld. Dat zou dus ook niet zomaar veranderen als ik het geld wel zou hebben. Idem voor kleren. Ik vind het echt wel leuk om er leuk uit te zien, maar zie bij heel veel kleding het verschil niet tussen een paar schoenen van 100 euro en die van 500 euro. Ik heb wel een dure designsmaak qua inrichting en daar zou mogelijk best veel geld naartoe gaan. Maar zodra de meubels staan zou het uitgeven daarvan 'af' zijn. Kan moeilijk 2 banken kopen en nog maar weer het zoveelste armatuur.

Maar komop, we hebben het wel over leefgeld. Geld dat voor de dagelijkse dingen is als eten en kleding. Ik zie in dit programma de (rijke) mensen niet zoveel werken, dat een fulltime nanny nodig is. Praktisch alle vrouwen zijn de hele dag thuis en alleen het laatste rijke gezin werkt de vrouw ook. Maar ook zij geven allebei aan dat ze zo ontzettend veel tijd hebben met elkaar en dat het oh zo lekker is dat ze alles vanuit huis kunnen doen. De nanny is er vooral om -naast het werken- de ouders vrije tijd te geven, zodat ze lekker kunnen golfen of in een van de drie auto's te rijden. Dat is een levensstijl die ik vooral vind passen bij het geld uitgeven en niet bij hoe het normale leven eruit ziet, óók als je veel geld hebt. Ik verwacht nl. echt dat mijn leven welliswaar duurder zou worden (vooral vakanties zouden duurder uitpakken), maar niet bizar veel zal veranderen. Een spijkerbroek van 120 euro zou ik nl. meer dan genoeg geld vinden (ipv de spijkerbroek van 50 euro nu) en als het meer zou worden (200 euro? 300 euro?), zou dat vooral komen omdat de broek van een bepaalde ontwerper is en niet omdat deze nu ineens kwalitatief zoveel beter is.

Ik hou dus absoluut van spullen die kwaliteit hebben. Maar kwaliteit heeft niks met over the top duur te maken. Maar goed, dat ben ik. Dat een ander wel weet hoe ze makkelijk 6000 euro per maand aan leefgeld kunnen opmaken, zegt waarschijnlijk veel over de smaak van die persoon. En ik zou bijvoorbeeld ook heel veel dingen niet zelf kopen. Waarom zou ik een zeilboot kopen? Als ik zoveel geld heb, dan huur ik er wel eentje als ik op vakantie ga. Hoef ik er de rest van het jaar qua onderhoud niet naar om te kijken. Mijn vakanties zouden dus wel even flink wat duurder uitpakken haha. Misschien gaan we dan wel voor 6000 euro op vakantie ofzo voor 2 weken. 4000 euro voor de huur van zo'n boot en dan nog 2000 euro om in allerlei cava's wijntjes te drinken. Maar goed, ik hou dan ook niet van dure restaurants. Vind die vaak wat te stijf overkomen. Zou er voor de lol 1 x heengaan om eens mee te maken hoe dat nou voelt om een sommelier aan tafel te hebben en denk dat ik daarna al snel weer voor de kleine pareltjes ga.

En verder zou ik me er gewoon niet goed bij voelen om zoveel te verbrassen. En mijn vrienden zouden dan ook haast mijn vrienden niet meer kunnen zijn. Wat zouden die te zoeken hebben op mijn 'poolparties' en golf-meetings? Ik zie ze daar al staan met hun piercings en tattoos haha. Wat zou ik er zelf te zoeken hebben???
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
19-09-2017 23:50
En verder zou ik me er gewoon niet goed bij voelen om zoveel te verbrassen. En mijn vrienden zouden dan ook haast mijn vrienden niet meer kunnen zijn. Wat zouden die te zoeken hebben op mijn 'poolparties' en golf-meetings? Ik zie ze daar al staan met hun piercings en tattoos haha. Wat zou ik er zelf te zoeken hebben???

Inderdaad. Blijf jij maar lekker de pauper die je bent. Maar juist types als jij zijn degene die veranderen wanneer ze een aanzienlijke som geld krijgen of verdienen. Want nu probeer je ook een statement te maken en dat zal je dan ook doen. En mocht je zelf niet veranderen, dan zullen je vol getatoeëerde vriendjes hun houding richting jou wel veranderen.
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Gisteren in de DWDD waren ze al te zien.
https://sterrenoptv.nl/louis-anita-kins ... straatarm/

Runningtherapeut daarhad ik nog nooit van gehoord jullie wel?
http://www.runningtherapiebaarn.nl/wie-zijn-wij.php
Alle reacties Link kopieren
Van het stel van vaanaaf vind ik de vrouw van het rijke stel nu al een Tokkie. Die zat gisteren bij De wereld draait door ontzettend arrogant te blaten. Zo vond ze het geen probleem dat het arme stel geen geld voor hun tv-optreden kreeg, want: 'Ze mochten toch in onze jacuzzi zitten?'

Dat is óók Tokkie, zo neerbuigend doen. Zeker als je je rijkdom aan de werklust van je man hebt te danken, vermoed ik zo.
Alle reacties Link kopieren
En over wijn heb ik wel eens een kenner horen vertellen dat er eigenlijk geen wijn gerechtvaardigd is om meer dan 15 a 20 euro te kosten per fles.

Ik ben geen kenner maar ik proef ook blind steevast de duurdere wijn. Maar het verschil zit 'm vooral onder de vier euro (bijna altijd slobber) en boven de zeven, acht euro. Dan zit je al een stuk beter.

Maar dit terzijde.
Ginerva schreef:
19-09-2017 21:34
Ze waren toch gewoon aardig? Vond er niets tokkies aan
Dus aardig = niet tokkie?

Niet aardig = tokkie.

Zoiets?

Ik ken heel aardige tokkies en heel onaardige niet-tokkies.

Wat is dat eigenlijk: tokkie zijn?
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
20-09-2017 13:08
Van het stel van vaanaaf vind ik de vrouw van het rijke stel nu al een Tokkie. Die zat gisteren bij De wereld draait door ontzettend arrogant te blaten. Zo vond ze het geen probleem dat het arme stel geen geld voor hun tv-optreden kreeg, want: 'Ze mochten toch in onze jacuzzi zitten?'

Dat is óók Tokkie, zo neerbuigend doen. Zeker als je je rijkdom aan de werklust van je man hebt te danken, vermoed ik zo.
Kreeg het rijke stel dan wel betaald?
Yggdrasil- schreef:
20-09-2017 13:12


Wat is dat eigenlijk: tokkie zijn?
Een aso zijn.
Yggdrasil- schreef:
20-09-2017 13:12
Dus aardig = niet tokkie?

Niet aardig = tokkie.

Zoiets?

Ik ken heel aardige tokkies en heel onaardige niet-tokkies.

Wat is dat eigenlijk: tokkie zijn?
Tokkie is in de spreektaal blijven hangen na een serie over de familie Tokkie (die heetten zo). Het was een asociale familie en sindsdien wordt aso vaak aangeduid als Tokkie (wel lullig voor de mensen die zo heten).
Habbekratz schreef:
20-09-2017 09:08
Gisteren in de DWDD waren ze al te zien.
https://sterrenoptv.nl/louis-anita-kins ... straatarm/

Runningtherapeut daarhad ik nog nooit van gehoord jullie wel?
http://www.runningtherapiebaarn.nl/wie-zijn-wij.php
Running therapie wordt zeer veel gebruikt in de GGZ en heeft ook goede resultaten bij bijvoorbeeld depressie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven