Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het een illusie is dat heel rijk je gelukkig maakt.
Je kan dan wel alles kopen, maar is dat echt wat je gelukkig maakt? Volgens mij is dat gevoel maar heel kortdurend. Ik word gelukkiger van geld als ik er echt voor gespaard heb, ipv dat het zo komt aanwaaien. En vaak betekent een heel hoog salaris ook gewoon dat je veel verantwoordelijkheden hebt en heel hard moet werken en weinig vrije tijd. Tenzij je natuurlijk de jackpot hebt gewonnen, maar volgens mij wordt dan de band met vrienden en familie ineens heel anders ook.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
28-08-2017 04:08
Vertel :)
Verdiep je gewoon eens in bijv de definitie van armoede, de gevolgen van jaren en jaren elk dubbeltje moeten omdraaien.
In Nederland heerst wel degelijk armoede.
Dat de bijstand genoeg is om niet dood te gaan betekent niet dat het genoeg is om van te leven.
En dat er op de wereld mensen zijn die het nog (vele malen) slechter hebben horen mensen met een minimum net iets te vaak.
Dat ze zich vooral blijven realiseren dat ze het zo goed hebben.
Dat hun kinderen toch naar school kunnen en te eten hebben, dus niet zeuren.
Dat diezelfde kinderen verder nergens aan mee kunnen doen, niet zeuren, elders op de wereld zijn er kinderen die niet eens te eten hebben.

Ik vul maar even in én ik generaliseer meteen ook maar: vooral mensen die een goed inkomen hebben en denken dat dat allemaal eigen keus is zouden eens een poosje in de bijstand moeten.
En ik vind dat vooral de beleidsmakers eens een poosje van het minimum zouden moeten leven (en dan wat langer dan een week), dan zou ik het mss wel een interessant programma vinden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
28-08-2017 06:27
Ik denk dat het een illusie is dat heel rijk je gelukkig maakt.
Je kan dan wel alles kopen, maar is dat echt wat je gelukkig maakt? Volgens mij is dat gevoel maar heel kortdurend. Ik word gelukkiger van geld als ik er echt voor gespaard heb, ipv dat het zo komt aanwaaien. En vaak betekent een heel hoog salaris ook gewoon dat je veel verantwoordelijkheden hebt en heel hard moet werken en weinig vrije tijd. Tenzij je natuurlijk de jackpot hebt gewonnen, maar volgens mij wordt dan de band met vrienden en familie ineens heel anders ook.
Als je ervoor gespaard hebt.......

Voor veel mensen valt er niks te sparen, die zijn allang blij als hun vakantiegeld niet helemaal hoeft te worden gebruikt om de gaten te vullen.

Ik denk trouwens niet dat ik gelukkiger zou worden van veel geld, wel dat ik wat minder zorgen zou hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ken bijv ook een aantal gezinnen die geen nagel hebben om aan hun kont te krabben en wel immense dure cadeau's voor hun kinderen kopen en hun kinderen in bijzondere dure kleding steken, en allerlei andere bijzondere keuzes maken. Als vervolgens de auto stuk gaat, stort alles als een kaartenhuis in elkaar. Want er is geen spaarpotje niks, nada, noppes. Er is iedere maand eigenlijk net te weinig geld om van rond te komen met een gezin van 5. Ja ik vind daar wel wat van.
Op het oog zien deze gezinnen er welvarend uit, maar uiteindelijk blijkt er veel stress en onwijze financiële problemen. Daar kan ik niet bij!
Maak dan andere keuzes!

Ik denk dat de hoeveelheid geld dat je kunt besteden ook gebaseerd is op je omgeving en op de norm die je zelf stelt. Veel mensen kijken naar anderen en baseren daarop hun mate van behoefte.
NYC schreef:
27-08-2017 22:54
Nee, ik denk niet dat geld (per definitie) gelukkig maakt maar ik ben het eens met eerdere opmerkingen dat het niet hebben van geld vaak wel ongelukkig maakt.

Waar het m.i. vooral mee te maken: controle en balans.
Het gevoel dat je controle hebt over je leven, je keuzes, de dingen die je meemaakt. En dat is denk ik ook waarom 'het niet hebben van geld' vaak ongelukkig maakt. Dat heeft niet denk ik zozeer te maken met arm zijn, weinig geld hebben en minder bestedingsruimte maar meer met de angst om verder de controle te verliezen over je leven.
En daarin zit denk ik tevens ook het antwoord aan de andere kant. Als iemand die steenrijk in principe alles met geld zou kunnen kopen maar zichzelf toch niet als gelukkig ervaart dan heeft dat ook te maken met het gevoel dat er sprake is van controleverlies of disbalans. Men leeft dan kennelijk niet helemaal het leven zoals bij hem/haar zou passen om echt gelukkig te zijn.

Iemand die het gevoel heeft controle te hebben over zijn eigen leven en in balans is met zijn/haar omgeving zal - ongeacht steenrijk, straatarm of alles daar tussenin - sneller gelukkig zijn dan iemand die het gevoel heeft controle te verliezen of in disbalans te zijn, ook ongeacht de financiële positie.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.
NYC schreef:
27-08-2017 22:54
Nee, ik denk niet dat geld (per definitie) gelukkig maakt maar ik ben het eens met eerdere opmerkingen dat het niet hebben van geld vaak wel ongelukkig maakt.

Waar het m.i. vooral mee te maken: controle en balans.
Het gevoel dat je controle hebt over je leven, je keuzes, de dingen die je meemaakt. En dat is denk ik ook waarom 'het niet hebben van geld' vaak ongelukkig maakt. Dat heeft niet denk ik zozeer te maken met arm zijn, weinig geld hebben en minder bestedingsruimte maar meer met de angst om verder de controle te verliezen over je leven.
En daarin zit denk ik tevens ook het antwoord aan de andere kant. Als iemand die steenrijk in principe alles met geld zou kunnen kopen maar zichzelf toch niet als gelukkig ervaart dan heeft dat ook te maken met het gevoel dat er sprake is van controleverlies of disbalans. Men leeft dan kennelijk niet helemaal het leven zoals bij hem/haar zou passen om echt gelukkig te zijn.

Iemand die het gevoel heeft controle te hebben over zijn eigen leven en in balans is met zijn/haar omgeving zal - ongeacht steenrijk, straatarm of alles daar tussenin - sneller gelukkig zijn dan iemand die het gevoel heeft controle te verliezen of in disbalans te zijn, ook ongeacht de financiële positie.
Dit geloof ik ook ja
Alle reacties Link kopieren
ouder1980 schreef:
28-08-2017 07:00
Ik ken bijv ook een aantal gezinnen die geen nagel hebben om aan hun kont te krabben en wel immense dure cadeau's voor hun kinderen kopen en hun kinderen in bijzondere dure kleding steken, en allerlei andere bijzondere keuzes maken. Als vervolgens de auto stuk gaat, stort alles als een kaartenhuis in elkaar. Want er is geen spaarpotje niks, nada, noppes. Er is iedere maand eigenlijk net te weinig geld om van rond te komen met een gezin van 5. Ja ik vind daar wel wat van.
Op het oog zien deze gezinnen er welvarend uit, maar uiteindelijk blijkt er veel stress en onwijze financiële problemen. Daar kan ik niet bij!
Maak dan andere keuzes!

Ik denk dat de hoeveelheid geld dat je kunt besteden ook gebaseerd is op je omgeving en op de norm die je zelf stelt. Veel mensen kijken naar anderen en baseren daarop hun mate van behoefte.
Opvallend dat dit soort voorbeelden altijd langskomen.
Ik verkeer in de kringen waar mensen niet zo veel geld hebben en zonder uitzondering redden we het. Maar vrijwel niemand die ik ken heeft een auto, hecht aan dure kleding of spullen of wil duur op vakantie.
Mss noodgedwongen, geen idee.
Maar die mensen die verkeerde keuzes maken, tja, dat is lastig te beoordelen. Ze zullen er vast zijn, maar jij ziet ook alleen maar de buitenkant.
Ik zie vooral mensen die ondanks hun armoede gewoon redelijk tevreden zijn, maar wel geldzorgen hebben, waardoor soms chronische stress.

Ik koop ook wel eens iets wat financieel eigenlijk onverantwoord is, maar soms word ik er schijtziek van dat ik elke maand weer net wel of net niet uitkom met mijn geld. Al jaren en jaren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Het idee van het programma is wel leuk, maar ik ben bang voor de SBS6 uitwerking ervan...
_Marana_ schreef:
28-08-2017 07:34
Het idee van het programma is wel leuk, maar ik ben bang voor de SBS6 uitwerking ervan...
Juist dat bedoelde ik. Meestal sensatiebelust, beetje een ranzig kantje......
Ik ben van mening dat geld wél gelukkig maakt. Ook al krijg je met dezelfde shit te maken als iemand zonder geld (ziekte, liefdesverdriet, overlijden van dierbaren, onoprechte vrienden etc) met geld heb je wel meer mogelijkheden alles comfortabeler te maken en je (winter)depressie in 'n zonnig land te gaan uitzitten bijv. En een comfortabel huis voorzien van alle gemakken geeft je ook troost/gezelligheid. En de uwv hijgt niet meer in je nek terwijl je nooit meer hoeft te gaan werken.
Of mensen die deelnemen aan dit programma er wat mee opschieten betwijfel ik. De rijke zal zijn rijkdom weer extra waarderen na thuiskomst, maar de arme beseft nu juist wat hij allemaal moet missen.
Wij filosoferen wel eens over "stel dat we een paar miljoen winnen".
Zou je in een hele "dure wijk " gaan wonen, tussen mensen van een veel hogere sociale klasse? Zou je je daar thuis voelen bij een praatje over de heg...kopje koffie bij de buren......mwah....
....Misschien krijg je dan toch het Gooische vrouwen effect (niet dat ik me vergelijk met cherryl, maar je snapt me wel)
Solomio schreef:
28-08-2017 07:28
Opvallend dat dit soort voorbeelden altijd langskomen.
Ik verkeer in de kringen waar mensen niet zo veel geld hebben en zonder uitzondering redden we het. Maar vrijwel niemand die ik ken heeft een auto, hecht aan dure kleding of spullen of wil duur op vakantie.
Mss noodgedwongen, geen idee.
Maar die mensen die verkeerde keuzes maken, tja, dat is lastig te beoordelen. Ze zullen er vast zijn, maar jij ziet ook alleen maar de buitenkant.
Ik zie vooral mensen die ondanks hun armoede gewoon redelijk tevreden zijn, maar wel geldzorgen hebben, waardoor soms chronische stress.

Ik koop ook wel eens iets wat financieel eigenlijk onverantwoord is, maar soms word ik er schijtziek van dat ik elke maand weer net wel of net niet uitkom met mijn geld. Al jaren en jaren.
Het voorbeeld wat ik aanhaal zijn mensen die zichzelf dus arm vinden en door verkeerde keuzes dieper in de shit komen. En als ze daarover blijven klagen en zeuren.....dan moet je geen cadeau kopen van 100,- en geen aarbeien, maar gewoon appels en geen merkkleding, maar tweedehands of anders. Ze doen alsof ze niet arm zijn en het is zo krom om aan de zijlijn te staan.
En daarme wil ik trouwens niks bagataliseren, want ieder huisje heeft zijn kruisje. En ik snap ook heel goed wat jij benoemt.

Wij hebben zelf een aantal jaar extreem zuinig moeten leven en dat was niet leuk. Hooguit 30e per week voor 3 personen en een baby op komst. Ik heb daar ontzettend veel van geleerd. En ik had ook kunnen doen alsof mijn neus bloedde, maar dan zaten we nu in de shit. Ik heb toen een baantje genomen, poetsen, het moest.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 07:41
Ik ben van mening dat geld wél gelukkig maakt. Ook al krijg je met dezelfde shit te maken als iemand zonder geld (ziekte, liefdesverdriet, overlijden van dierbaren, onoprechte vrienden etc) met geld heb je wel meer mogelijkheden alles comfortabeler te maken en je (winter)depressie in 'n zonnig land te gaan uitzitten bijv. En een comfortabel huis voorzien van alle gemakken geeft je ook troost/gezelligheid. En de uwv hijgt niet meer in je nek terwijl je nooit meer hoeft te gaan werken.
Helemaal eens! Met veel geld zou je bijvoorbeeld wat minder kunnen gaan werken, mooie lange reizen maken, je het jezelf allemaal wat makkelijker maken, heerlijk.
Natuurlijk is iedereen liever gezond dan rijk, maar áls je ziek bent , dan liever met veel geld dan zonder.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
28-08-2017 07:55
Wij filosoferen wel eens over "stel dat we een paar miljoen winnen".
Zou je in een hele "dure wijk " gaan wonen, tussen mensen van een veel hogere sociale klasse? Zou je je daar thuis voelen bij een praatje over de heg...kopje koffie bij de buren......mwah....
Maar dat hoeft toch helemaal niet? Ik geloof niet dat ik ineens hele extreme dingen zou gaan doen. Ook moet 10 miljoen hoef ik nog geen mega-villa met zwembad. Of een Ferrari of zo. Gewoon doorleven, maar wel met extra luxe. En heel veel mensen helpen die het niet makkelijk helpen. Familie die in zwaar weer zit door werkeloosheid, of een zieke tante uit een verzorgingshuis halen, terug naar haar oude huisje en daar zorg voor inkopen of zo. Kinderen op weg helpen met een huisje, dat soort dingen.
vivamien schreef:
28-08-2017 08:19
Maar dat hoeft toch helemaal niet? Ik geloof niet dat ik ineens hele extreme dingen zou gaan doen. Ook moet 10 miljoen hoef ik nog geen mega-villa met zwembad. Of een Ferrari of zo. Gewoon doorleven, maar wel met extra luxe. En heel veel mensen helpen die het niet makkelijk helpen. Familie die in zwaar weer zit door werkeloosheid, of een zieke tante uit een verzorgingshuis halen, terug naar haar oude huisje en daar zorg voor inkopen of zo. Kinderen op weg helpen met een huisje, dat soort dingen.
Helemaal mee eens. Dat is precies zoals wij het ook zouden doen. Niet ineens je levensstijl omgooien. Dat maakt volgens mij niet gelukkig.
redbulletje schreef:
28-08-2017 07:41
Ik ben van mening day geld wél gelukkig maakt. Ook al krijg je met dezelfde shit te maken als iemand zonder geld (ziekte, liefdesverdriet, overlijden van dierbaren, onoprechte vrienden etc) met geld heb je wel meer mogelijkheden alles comfortabeler te maken en je (winter)depressie in 'n zonnig land te gaan uitzitten bijv. En een comfortabel huis voorzien van alle gemakken geeft je ook troost/gezelligheid. En de uwv hijgt niet meer in je nek terwijl je nooit meer hoeft te gaan werken.
Ten dele mee eens. Maar ik denk dat dat geluk dus vooral bestaat uit het feit dat je je keuzemogelijkheden kunt verruimen. Dat zorgt voor een groter gevoel van onafhankelijkheid, vrijheid, controle en balans. Meer nog dan puur dure reizen en mooie huizen.
minnimouse schreef:
27-08-2017 19:56
:facepalm:
Echt, hoe weet jij nou of iemand het wel of niet goed aanpakt.
Alsof het in elk bedrijf hetzelfde werkt.
Kom op zeg. Omzet 50 miljoen per jaar en toch nog 4 ton negatief per jaar? Dan doe je het echt verkeerd.
Was trouwens een programma van The Profit (RTL Z),een miljonair die slecht gaande bedrijven weer laat floreren,tenminste als ze naar hem luisteren en daarna handelen. En in het programma zag je duidelijk waar het mis ging en dat ligt wel aan de ondernemers,maar ja die waren ook zo eigenwijs dat ze niet wilden luisteren en uiteindelijk toch failliet gingen.
Iedereen moet eigen dat programma kijken,leer je heel veel van niet alleen ondernemers.
herfstappeltaart schreef:
28-08-2017 07:55
Wij filosoferen wel eens over "stel dat we een paar miljoen winnen".
Zou je in een hele "dure wijk " gaan wonen, tussen mensen van een veel hogere sociale klasse? Zou je je daar thuis voelen bij een praatje over de heg...kopje koffie bij de buren......mwah....
Ik woon al vrijstaand dus ik zou gewoon blijven wonen waar ik woon (Al zou ik zodra de kans zich voordoet wel mijn naaste buren willen uitkopen zodat ik nóg rustiger zou komen wonen!). Ik zou juist nóg minder sociale verplichtingen aangaan omdat je met geld hulp kunt kopen. Dus zeer zeker niet met mensen van stand optrekken. Ik wil gewoon met rust gelaten worden en de financiele mogelijkheid hebben om af en toe lekker naar 'n ander land te kunnen reizen.
vivamien schreef:
28-08-2017 08:14
Helemaal eens! Met veel geld zou je bijvoorbeeld wat minder kunnen gaan werken, mooie lange reizen maken, je het jezelf allemaal wat makkelijker maken, heerlijk.
Natuurlijk is iedereen liever gezond dan rijk, maar áls je ziek bent , dan liever met veel geld dan zonder.
Met veel geld hoef je helemaal niet meer te werken: dát zou mijn ideaal zijn!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-08-2017 06:31
Verdiep je gewoon eens in bijv de definitie van armoede, de gevolgen van jaren en jaren elk dubbeltje moeten omdraaien.
In Nederland heerst wel degelijk armoede.
Dat de bijstand genoeg is om niet dood te gaan betekent niet dat het genoeg is om van te leven.
En dat er op de wereld mensen zijn die het nog (vele malen) slechter hebben horen mensen met een minimum net iets te vaak.
Dat ze zich vooral blijven realiseren dat ze het zo goed hebben.
Dat hun kinderen toch naar school kunnen en te eten hebben, dus niet zeuren.
Dat diezelfde kinderen verder nergens aan mee kunnen doen, niet zeuren, elders op de wereld zijn er kinderen die niet eens te eten hebben.

Ik vul maar even in én ik generaliseer meteen ook maar: vooral mensen die een goed inkomen hebben en denken dat dat allemaal eigen keus is zouden eens een poosje in de bijstand moeten.
En ik vind dat vooral de beleidsmakers eens een poosje van het minimum zouden moeten leven (en dan wat langer dan een week), dan zou ik het mss wel een interessant programma vinden.
Ik zou het geen probleem vinden hoor tijdje in de bijstand. Zou daar ruim van kunnen leven. Heb overigens ook geen bijzonder hoog inkomen.
Maar feit is wel gewoon dat je niet doodgaat zonder vakanties,
zonder telefoonabonnement, zonder dure tv. In NL zijn wij echt gruwelijk verwend tov andere landen. Kan er echt slecht tegen als hier gesproken wordt over armoede omdat ze niet weten hoe het elders in de wereld is.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 10:44
Met veel geld hoef je helemaal niet meer te werken: dát zou mijn ideaal zijn!
Ik zou denk ik toch een paar uur willen blijven werken. Gewoon voor een beetje regelmaat, contact met collega's, deelnemen aan de maatschappij. Maar desnoods vrijwilligerswerk, in ieder geval iets wat ik erg leuk vind om te doen. Mijn huidige werk bevalt ook prima, hoor, dus wat dat betreft zou ik gewoon blijven werken, maar dan minder uren.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
28-08-2017 12:38
Ik zou het geen probleem vinden hoor tijdje in de bijstand. Zou daar ruim van kunnen leven. Heb overigens ook geen bijzonder hoog inkomen.
Maar feit is wel gewoon dat je niet doodgaat zonder vakanties,
zonder telefoonabonnement, zonder dure tv. In NL zijn wij echt gruwelijk verwend tov andere landen. Kan er echt slecht tegen als hier gesproken wordt over armoede omdat ze niet weten hoe het elders in de wereld is.
En ik kan er slecht tegen als de armoede in eigen land gebagatelliseerd wordt omdat het elders in de wereld nog erger is.

Armoede heeft ook te maken met niet mee kunnen doen. Kinderen hebben bijv een computer en internet nodig voor school. Kun je wel overbodige luxe vinden, maar zonder staan die kinderen gelijk op achterstand.
Een dure tv is iets anders dan gewoon een tv.
Ik las dat arme brugklassers een smartphone krijgen ergens, blijkbaar heb je dat tegenwoordig nodig op de middelbare school.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Dan gaan ze naar de bieb, net als vroeger ;)
En een smartphone, die kan je tegenwoordig heel goedkoop kopen, hoeft geen iPhone te zijn natuurlijk.
Alles wat buiten je vaste lasten valt zijn toch gewoon eigen keuzes? En dan nog maar niet te spreken over bepaalde keuzes die financiële consequenties hebben..
Van mij zouden ze de regels voor bijstand nog 10x strenger mogen maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven