Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
vivamien schreef:
28-08-2017 12:38
Ik zou denk ik toch een paar uur willen blijven werken. Gewoon voor een beetje regelmaat, contact met collega's, deelnemen aan de maatschappij. Maar desnoods vrijwilligerswerk, in ieder geval iets wat ik erg leuk vind om te doen. Mijn huidige werk bevalt ook prima, hoor, dus wat dat betreft zou ik gewoon blijven werken, maar dan minder uren.
Ik zie werken als noodzakelijk kwaad, dus ik zou beslist niet meer willen werken als dat financieel zou kunnen. Ik verveel me nu ook totaal niet terwijl ik al langdurig in de ziektewet zit. Een werkweek duurde voor mij altijd 3 keer zolang als 'n week thuis.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
28-08-2017 12:55
Dan gaan ze naar de bieb, net als vroeger ;)
En een smartphone, die kan je tegenwoordig heel goedkoop kopen, hoeft geen iPhone te zijn natuurlijk.
Alles wat buiten je vaste lasten valt zijn toch gewoon eigen keuzes? En dan nog maar niet te spreken over bepaalde keuzes die financiële consequenties hebben..
Van mij zouden ze de regels voor bijstand nog 10x strenger mogen maken.
En daarom denk ik dat het goed is als iedereen eens een (flink) poosje zou moeten rondkomen van bijstand.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
ff
anoniem_353620 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 22:08
99.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-08-2017 13:00
En daarom denk ik dat het goed is als iedereen eens een (flink) poosje zou moeten rondkomen van bijstand.
heb ik gedaan. vroeger thuis en toen ik studeerde zat ik waarschijnlijk nog lager. en ook ik ken nu veel mensen die in de bijstand zitten ondanks dat wijzelf bovenmodaal verdienen.

wat ik zie bij mensen die het niet redden is 80% keuzes/prioriteiten verkeerd hebben
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk, nu al een deelnemer van het programma hier aan het meeschrijven!

Mooi conclusie Meccie. Wel blij dat je hebt meegedaan? (of wil je eerst de aflevering zien voordat je zegt dat het ok was ;-) )
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
28-08-2017 14:00
heb ik gedaan. vroeger thuis en toen ik studeerde zat ik waarschijnlijk nog lager. en ook ik ken nu veel mensen die in de bijstand zitten ondanks dat wijzelf bovenmodaal verdienen.

wat ik zie bij mensen die het niet redden is 80% keuzes/prioriteiten verkeerd hebben
Nou, precies. Familie die klaagt over dat ze geen nieuwe vaatwasser kunnen kopen nu de oude kapot is. Maar kind van 15 krijgt wel een (duur) muziekinstrument (waar het naar mijn mening ook (deels) zelf voor had kunnen werken) en als het vakantiegeld binnenkomt dan gaan we ineens de woonkamer verbouwen met nieuwe bank, stoelen en tafel. Tja, zo bouw je inderdaad nooit een spaarpotje op.
Alle reacties Link kopieren
f
anoniem_353620 wijzigde dit bericht op 03-09-2017 22:10
99.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 10:44
Met veel geld hoef je helemaal niet meer te werken: dát zou mijn ideaal zijn!
Ik zou het verschrikkelijk vinden om nooit meer te werken. Dat is even leuk, een half jaartje, maar daarna? Als wij een miljoen zouden winnen zou ik echt niet stoppen met werken. Ik haal juist voldoening uit mijn werk, vind mijn werk leuk, draai mee in de maatschappij.
Ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven thuis te zitten.
meccie schreef:
28-08-2017 13:58
Wij zitten in de eerste aflevering. Nee wij zijn er niks mee opgeschoten maar hebben wel een kijkje mogen nemen in het leven van een ander. Wij zijn erachter geld maakt niet gelukkig. Na een paar dagen kregen we zelfs heimwee naar ons eigen leventje. Alle luxe kunnen we missen en als we wat willen sparen we daarvoor (hoe moeilijk ook soms). Zo waardeer je juist wat je wel hebt en werk je hard om verder te komen
Leuk!
Ik zag een voorstukje met de Lamborghini!
gedanst schreef:
28-08-2017 15:31
Ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven thuis te zitten.
Oh ik wel hoor,kocht ik een leuke boerderij met rieten dak en minimaal 2 ha grond erbij en heel veel dieren waar ik dan de hele dag tijd voor heb want mijn nieuwe huishoudster verzorgt het huis en eten wel:-))
Alle reacties Link kopieren
meccie schreef:
28-08-2017 13:58
Wij zitten in de eerste aflevering. Nee wij zijn er niks mee opgeschoten maar hebben wel een kijkje mogen nemen in het leven van een ander. Wij zijn erachter geld maakt niet gelukkig. Na een paar dagen kregen we zelfs heimwee naar ons eigen leventje. Alle luxe kunnen we missen en als we wat willen sparen we daarvoor (hoe moeilijk ook soms). Zo waardeer je juist wat je wel hebt en werk je hard om verder te komen
Wat leuk, een insider!
Dat je terug wilde naar je eigen huis, dat snap ik wel, maar dat heeft natuurlijk helemaal niet te maken met het hebben van veel geld of niet. Daarom vind ik zo'n programma ook zo'n flauwekul. Je zet zomaar mensen in een compleet andere omgeving, moeten dingen doen die ze niet gewend zijn, nee, daar wordt volgens mij niemand gelukkig van.

Het gaat erom of je zelf blij wordt met zoveel geld en volgens mij ook hoe je dan aan dat geld komt. Ik persoonlijk zou niet stinkend rijk hoeven zijn als ik daarvoor 7 dagen per week 16 uur per dag moet werken of zo. Maar het is wel even wat anders als ik de Staatsloterij win, of iets erf van een hele rijke oudtante (waar ik het bestaan niet van weet, trouwens). Ik vind het altijd zo flauw als mensen zeggen dat ze geen miljoen hoeven omdat ze niet weten wat ze ermee moeten. Dan geef je het toch gewoon weg?
gedanst schreef:
28-08-2017 15:31
Ik zou het verschrikkelijk vinden om nooit meer te werken. Dat is even leuk, een half jaartje, maar daarna? Als wij een miljoen zouden winnen zou ik echt niet stoppen met werken. Ik haal juist voldoening uit mijn werk, vind mijn werk leuk, draai mee in de maatschappij.
Ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven thuis te zitten.
Dan moet je natuurlijk wel een leuke job hebben.

Als je in een rotjob zit die je eigenlijk al 5 jaar beu bent, maar houdt omdat de rekeningen nu éénmaal elke maand moeten betaald worden ... kan ik goed geloven dat je per direct eindelijk je ontslag geeft.

Jaren thuiszitten zou mij ook niets zeggen.
Maar de vrijheid en 't geld om bijvoorbeeld probleemloos een half jaar te gaan reizen en daarna een half jaar uit te zoeken of er geen leukere jobs zijn dan mijn huidige en of ik daar ook effectief wordt aangenomen ...
Direct.
Alle reacties Link kopieren
gedanst schreef:
28-08-2017 15:31
Ik zou het verschrikkelijk vinden om nooit meer te werken. Dat is even leuk, een half jaartje, maar daarna? Als wij een miljoen zouden winnen zou ik echt niet stoppen met werken. Ik haal juist voldoening uit mijn werk, vind mijn werk leuk, draai mee in de maatschappij.
Ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven thuis te zitten.
Waarom zou jedan thuis gaan zitten?
Er is zoveel anders te doen dan werken ( voor een baas?).
Mooie dingen msken en verkopen, eigen bedrijfje opzetten in iets waar je interesse/passie altijd lag. Vrijwilligerswerk doen, mooie reizen maken en in het buitenland wat beteken voor anderen.

Zoveel manieren om je leven mooi in te vullen ( en toch " mee te draaien met de maatschappij").
Alle reacties Link kopieren
vivamien schreef:
28-08-2017 18:33
Wat leuk, een insider!
Dat je terug wilde naar je eigen huis, dat snap ik wel, maar dat heeft natuurlijk helemaal niet te maken met het hebben van veel geld of niet. Daarom vind ik zo'n programma ook zo'n flauwekul. Je zet zomaar mensen in een compleet andere omgeving, moeten dingen doen die ze niet gewend zijn, nee, daar wordt volgens mij niemand gelukkig van.

Het gaat erom of je zelf blij wordt met zoveel geld en volgens mij ook hoe je dan aan dat geld komt. Ik persoonlijk zou niet stinkend rijk hoeven zijn als ik daarvoor 7 dagen per week 16 uur per dag moet werken of zo. Maar het is wel even wat anders als ik de Staatsloterij win, of iets erf van een hele rijke oudtante (waar ik het bestaan niet van weet, trouwens). Ik vind het altijd zo flauw als mensen zeggen dat ze geen miljoen hoeven omdat ze niet weten wat ze ermee moeten. Dan geef je het toch gewoon weg?
Een ja!
gedanst schreef:
28-08-2017 15:31
Ik zou het verschrikkelijk vinden om nooit meer te werken. Dat is even leuk, een half jaartje, maar daarna? Als wij een miljoen zouden winnen zou ik echt niet stoppen met werken. Ik haal juist voldoening uit mijn werk, vind mijn werk leuk, draai mee in de maatschappij.
Ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven thuis te zitten.
Ik vind het heerlijk om thuis te zitten en verveel me geen moment. En met geld zat zou ik ook nog 'ns vaker op reis kunnen. Ben niet sociaal ingesteld dus werk geeft me alleen maar innerlijke stress waar ik steeds moeilijker tegen kan.
juliadenders schreef:
28-08-2017 19:55

Zoveel manieren om je leven mooi in te vullen ( en toch " mee te draaien met de maatschappij").
Waarom zou je moeten willen meedraaien met de maatschappij?
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niks doen lijkt me ook niks aan maar ik zou wel alleen dingen doen waar ik blij van wordt zonder dat de wekker heel vroeg gaat en zonder functioneringsgesprekken ;-)

Heel leuk vrijwilligerswerk zoeken ofzo. Iets bij de dierenbescherming of juist met kinderen en ouderen.

Nog meer mantelzorgen voor mijn oma en andere familie ondersteunen op praktisch gebied.

Misschien iets voor mezelf doen, al heb ik geen idee wat.
Alle reacties Link kopieren
Thuis zitten vind ik leuk voor twee weken, daarna heb ik het wel gezien.
Merk in vakanties dat ik daar heel lamlendig van wordt en voor je het weet ben ik maandenlang alleen Netflix aan het kijken ;-)

Dus zou wel werken maar dan zonder het 'moeten' en zelf bepalen wat ik doe.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
28-08-2017 20:06
Waarom zou je moeten willen meedraaien met de maatschappij?
Moet van mij ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik zou vermogend zijn ook gebruiken om iets anders, nuttigs, maar wel iets wat voldoening geeft te gaan doen.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me erg lullig voor de mensen die een weekje in rijkdom mogen leven en daarna weer terug in de armoede zitten. Maar het lijkt me wel een interessant programma, ik ga zeker kijken.
Alle reacties Link kopieren
Roos_04 schreef:
28-08-2017 20:14
Lijkt me erg lullig voor de mensen die een weekje in rijkdom mogen leven en daarna weer terug in de armoede zitten. Maar het lijkt me wel een interessant programma, ik ga zeker kijken.
Hoezo lullig? Dat weet je toch van te voren?
Alle reacties Link kopieren
meccie schreef:
28-08-2017 13:58
Wij zitten in de eerste aflevering. Nee wij zijn er niks mee opgeschoten maar hebben wel een kijkje mogen nemen in het leven van een ander. Wij zijn erachter geld maakt niet gelukkig. Na een paar dagen kregen we zelfs heimwee naar ons eigen leventje. Alle luxe kunnen we missen en als we wat willen sparen we daarvoor (hoe moeilijk ook soms). Zo waardeer je juist wat je wel hebt en werk je hard om verder te komen
En even vanuit gaande dat je echt hebt meegedaan..is het programma gescript en gaat het die kant uit dat "geld net gelukkig maakt" ?
Snap ik wel, zal wel prettiger zijn voor veel kijkers.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

redbulletje schreef:
28-08-2017 20:06
Waarom zou je moeten willen meedraaien met de maatschappij?
Dat vind ik nu best een goeie vraag. De maatschappij in de zin van een baan dwingt je in een keurslijf, als je financieel onafhankelijk bent kun je zelf vorm geven aan je leven en tijd.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
29-08-2017 08:11
Dat vind ik nu best een goeie vraag. De maatschappij in de zin van een baan dwingt je in een keurslijf, als je financieel onafhankelijk bent kun je zelf vorm geven aan je leven en tijd.
Ik zou niet zozeer om het geld met de maatschappij mee willen draaien, maar meer om het contact met andere mensen en de regelmaat. Een soort "doel" in je leven. Het zou mij afstompen als ik iedere dag alleen maar thuis zou zitten, ondanks dat ik genoeg hobby's en bezigheden heb om mijn dagen te vullen. Daarom zou ik ook wel, in plaats van een baan, in bijv. een verzorgingshuis willen werken. Vrijwilligerswerk. Hand- en spandiensten bij een kringloopwinkel, ik zeg maar wat. En een beetje regelmaat zou mij ook geen kwaad doen, denk ik. Dat je ook echt een reden hebt om op ergens op tijd te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven