Entertainment alle pijlers

Steenrijk,straatarm,maakt geld gelukkig?

26-08-2017 20:17 2339 berichten
In dit nieuwe SBS6-programma ruilen een rijk en een arm gezin een week lang van huis, bestedingsbudget en leven. Zou geld gelukkig maken? In dit sociale experiment wordt duidelijk hoe het is om ineens rijk te zijn of juist krap bij kas te zitten. Steenrijk, straatarm is te zien vanaf woensdag 30 augustus bij SBS6.
-----------------------------------------------------------------

Het lijkt me wel even slikken als je met zeer weinig geld rond moet komen en na een week rijkdom weer terug gaat naar armoede.
Zou die rijkdom ervaring je juist motiveren om meer uit je leven te halen?
Lijkt me een interessant programma. Ik heb het al opgenomen voor het geval ik vergeet te kijken.
Hoe denken jullie over dit nieuwe programma?
Waar ging dat stel trouwens boodschappen doen? 4 speklappen voor 4 euro knap dure supermarkt. Bij AH 5 stuks voor 2.45 euro
grasklokje schreef:
16-05-2018 14:12
Dan vindt ik 12 tot 15 duizend euro voor een vakantie heel erg duur! Dat kan een modaal (of anderhalf modaal) gezin zich echt niet veroorloven, dan heb je het dus echt heel goed.
Dan praat je over bijna 3000 per persoon, de allerduurste vakantie die we ooit hebben gedaan was met 3 pubers 13 dagen naar Rhodos (omdat ze dan 1x konden ervaren wat vakantie met vliegtuig is). Dat konden we doen door kleine erfenis en was toen 3800 euro (half pension in mooi hotel). Wij vonden dat al best veel geld, omdat we anders 3 weken kamperen met caravan voor max 1200 euro incl tol en brandstof.
Ik ben als alleenreizende wel vaker zo'n 3000 euro per reis kwijt. Zal eerder tegen de 5000 zitten bij reizen naar Australie of Noord Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Habbekratz schreef:
16-05-2018 14:13
Waar ging dat stel trouwens boodschappen doen? 4 speklappen voor 4 euro knap dure supermarkt. Bij AH 5 stuks voor 2.45 euro
Dat zijn de ala minuutjes. Die wegen niks. Kilo prijs is zon 7 euro dus per lapje iets meer dan een ons, kan toch prima.
Alle reacties Link kopieren
Btw ik heb zomaar het idee dat het geld voor een groot deel van de vriendin van hans komt :D
Alle reacties Link kopieren
Die inrichting van die "arme" mensen wat knap aan de prijzige kant. Dat vijftiger jaren spul is echt duur. En dan een waterbed... Is ook niet het goedkoopst.
nina1966 schreef:
16-05-2018 14:21
Dat zijn de ala minuutjes. Die wegen niks. Kilo prijs is zon 7 euro dus per lapje iets meer dan een ons, kan toch prima.
Ik vond het nogal duur voor een speklap (wij eten dat vlees niet maar man vond het voor een speklap ook duur) .Als je op je geld moet letten zou ik voor 500 gr rundergehakt gaan voor 4 gehakballen,kost maar 2.50 euro +ei+wat paneermeel en gehaktkruiden,zeg maar 3 euro totaal :proud:
Alle reacties Link kopieren
Zou er weer een luv revival op het programma staan? De luv muziek word zo enorm gepromoot :D
nina1966 schreef:
16-05-2018 14:31
Die inrichting van die "arme" mensen wat knap aan de prijzige kant. Dat vijftiger jaren spul is echt duur. En dan een waterbed... Is ook niet het goedkoopst.
Net op Marktplaats gekeken maar er staat ook een gratis waterbed op. Tweedehands kost het niet zoveel. En vintage design (bepaalde merken)uit een dure zaak of tweedehands spul uit de jaren 50 van de kringloop is ook een heel verschil.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond die twee mannen in ieder geval lieverds!

En ik was eigenlijk in shock dat het kan dat een gezin met 2 kinderen twee jaar op een kamer bij het Leger des Heils moest wonen, dat dat kan o_o

Maar wat ik dan niet begrijp, zij heeft reuma en kan daardoor niet werken. Want, zegt ze, de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Dat begrijp ik hoor, reuma lijkt me verschrikkelijk. Maar kan je dan echt helemaal niks doen om wat te erbij te verdienen?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
16-05-2018 14:40
Ik vond die twee mannen in ieder geval lieverds!

En ik was eigenlijk in shock dat het kan dat een gezin met 2 kinderen twee jaar op een kamer bij het Leger des Heils moest wonen, dat dat kan o_o

Maar wat ik dan niet begrijp, zij heeft reuma en kan daardoor niet werken. Want, zegt ze, de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Dat begrijp ik hoor, reuma lijkt me verschrikkelijk. Maar kan je dan echt helemaal niks doen om wat te erbij te verdienen?
Dan raakt ze haar uitkering vast kwijt en dat zal helemaal niet de bedoeling zijn. Of ze moet een zwart poetsadresje erbij hebben en dat zal ze dan natuurlijk niet op nationale tv rondbazuinen.
felice71 schreef:
16-05-2018 14:40

Maar wat ik dan niet begrijp, zij heeft reuma en kan daardoor niet werken. Want, zegt ze, de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Dat begrijp ik hoor, reuma lijkt me verschrikkelijk. Maar kan je dan echt helemaal niks doen om wat te erbij te verdienen?
https://mvonederland.nl/praktijkvoorbee ... callcenter
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
16-05-2018 14:40
Ik vond die twee mannen in ieder geval lieverds!

En ik was eigenlijk in shock dat het kan dat een gezin met 2 kinderen twee jaar op een kamer bij het Leger des Heils moest wonen, dat dat kan o_o

Maar wat ik dan niet begrijp, zij heeft reuma en kan daardoor niet werken. Want, zegt ze, de ene dag gaat het wel en de andere dag gaat het niet. Dat begrijp ik hoor, reuma lijkt me verschrikkelijk. Maar kan je dan echt helemaal niks doen om wat te erbij te verdienen?
Weinig. Op goede dagen veel op slechte dagen niets. En flexibele bazen zijn er gewoon haast niet. Een werkgever zit gewoon niet te wachten op een werknemer die dan wel en dan niet komt en waar je dus niet van op aan kunt.
Alle reacties Link kopieren
grasklokje schreef:
16-05-2018 14:12
Dan vindt ik 12 tot 15 duizend euro voor een vakantie heel erg duur! Dat kan een modaal (of anderhalf modaal) gezin zich echt niet veroorloven, dan heb je het dus echt heel goed.
Dan praat je over bijna 3000 per persoon, de allerduurste vakantie die we ooit hebben gedaan was met 3 pubers 13 dagen naar Rhodos (omdat ze dan 1x konden ervaren wat vakantie met vliegtuig is). Dat konden we doen door kleine erfenis en was toen 3800 euro (half pension in mooi hotel). Wij vonden dat al best veel geld, omdat we anders 3 weken kamperen met caravan voor max 1200 euro incl tol en brandstof.

Ik realiseer mij ook wel dat wij het zeker niet slecht hebben, maar rijk zijn wij echt niet. Niet zoals die stellen op tv. Man en ik werken beiden ft en kunnen gelukkig goed sparen. Dit soort vakanties doen wij ook niet elk jaar, maar eens in de 2 jaar. Alle extra's sparen wij hiervoor.
Arizona15 schreef:
16-05-2018 15:26
Ik realiseer mij ook wel dat wij het zeker niet slecht hebben, maar rijk zijn wij echt niet. Niet zoals die stellen op tv. Man en ik werken beiden ft en kunnen gelukkig goed sparen. Dit soort vakanties doen wij ook niet elk jaar, maar eens in de 2 jaar. Alle extra's sparen wij hiervoor.
Ik gun jullie het van harte hoor! Geniet er lekker van als je er hard voor gewerkt hebt! maar zelf vindt ik het veel geld voor een vakantie en denk dat de meeste Nederlanders niet te besteden hebben voor hun vakantie. Dan zit je bij de mensen die het echt goed hebben, maar dat is natuurlijk niet steenrijk.
En het is ook net wat je belangrijk vindt, voor de een een reis en de andere een grote tv of nieuwe auto etc.
redbulletje schreef:
16-05-2018 14:21
Ik ben als alleenreizende wel vaker zo'n 3000 euro per reis kwijt. Zal eerder tegen de 5000 zitten bij reizen naar Australie of Noord Amerika.
Dat snap ik, zo'n verre reis is duurder dan simpele Costa vakantie. Toch denk ik dat de meeste gezinnen met kinderen dit niet jaarlijks kunnen besteden aan reizen. Dat zit je wel bij de rijkere groep.
Ik vond het stel van Beverly Beethoven juist wel charmant.
Ja media-geil, het zal best, maar ik vond ze zeker niet naar, gewoon een beetje extravagant. Ik liep toevallig vandaag langs hun zaakje en daar hadden ze tientallen blikken met soep opgestapeld in de etalage, vond ik grappig.

En er stond een enorme container met allemaal (2e) hands kleding erin. Die verzamelde ze naar aanleiding van het programma. Ze zullen er vast zelf ook beter van worden, maar ik kreeg een sympathiek beeld, zowel vandaag als tijdens de uitzending.

Ik vond de aflevering met het Belgische stel een beetje saai. Zowel rijk als arm vond ik nietszeggend.

De aflevering met Hans vond ik zo-zo. Sowieso je kind Diablo noemen, hoe leuk je zelf de duivel ook vind, vind ik gewoon echt heel erg tja.. Simpel ofzo. Vreselijk.
Ik vond het rijke gezin prima, helemaal niet vergane glorie, ja die liedjes, maar daar heeft hij maar mooi zijn geld mee verdient. Ik werd wel gek van Luv.

De laatste afleveringen met de 2 heren vond ik fijn.
Wel goed om op het laatst te horen dat het arme gezin gewoon dingen heeft gekocht die ze niet hebben kunnen betalen en daarom schulden hebben.

Ik vind het programma-concept nog steeds heerlijk om naar te kijken, maar het is wel vaak hetzelfde verhaal. Vaak is een van de gezinsleden te ziek om te werken. Nu werd ook de nadruk op domme keuze's gemaakt. Jammergenoeg maar heel kort.

Natuurlijk zijn er heel veel mensen die weinig hebben om nare redenen, maar er zijn er echt heel veel (meer) die dat hebben omdat ze denken dat ze alles maar op krediet kunnen kopen.
grasklokje schreef:
16-05-2018 17:10
Dat snap ik, zo'n verre reis is duurder dan simpele Costa vakantie. Toch denk ik dat de meeste gezinnen met kinderen dit niet jaarlijks kunnen besteden aan reizen. Dat zit je wel bij de rijkere groep.
Dat klopt. En een modaal gezin gaat ook niet naar Aspen voor 'n skivakantie maar gaat gewoon hier in Europa. En ze hadden het ook over hun kosten per vakantie en ik zou me zo voor kunnen stellen dat dat homokoppel het niet bij één vakantie per jaar houdt. Met 'n weekbudget van 2000 euro zijn ze volgens mij de rijksten die we tot nu toe in dit programma hebben gezien.
Ligt het aan mij of kunnen 'al die vrouwen niet werken omdat ze reuma hebben'?
Zijn ze daar op geselecteerd ofzo?
Er zijn mijns inziens altijd dingen die je wel kan. En ja ik weet waar ik het over heb.

Ik ben trouwens de format een beetje zat geloof ik. Veel van hetzelfde en het nieuwtje is er nu wel af.
100 euro pw voor 4 vind ik trouwens niet weinig. Ik heb met minder dan de helft jaren geleefd. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar 100 euro is ook niet weinig.
En je kan sportpassen en laptops en telefoons voor school krijgen. Voor minima zijn overal potjes voor.
Maar ze wonen wel erg klein. Een 40 kamer appartement met 3 slaapkamers is dan weer wel knap. Kan dat eigenlijk?
Nou ja ik vond het niet een heel leuk gezin. Die van vorige week vond ik leuker.
Die homo's vond ik dan weer wel enig.
Yggdrasil- schreef:
16-05-2018 18:31
100 euro pw voor 4 vind ik trouwens niet weinig. Ik heb met minder dan de helft jaren geleefd. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar 100 euro is ook niet weinig.
En je kan sportpassen en laptops en telefoons voor school krijgen. Voor minima zijn overal potjes voor.
Maar ze wonen wel erg klein. Een 40 kamer appartement met 3 slaapkamers is dan weer wel knap. Kan dat eigenlijk?
Nou ja ik vond het niet een heel leuk gezin. Die van vorige week vond ik leuker.
Die homo's vond ik dan weer wel enig.
Bij een 40 kamer appartement wel meer dan 3 slaapkamers denk ik ;))

De mannen waren leuk !
redbulletje schreef:
16-05-2018 14:21
Ik ben als alleenreizende wel vaker zo'n 3000 euro per reis kwijt. Zal eerder tegen de 5000 zitten bij reizen naar Australie of Noord Amerika.
Wij zijn met 4 personen een maand door Australië gereisd nergens naar gekeken gelukt net onder de 10.000€ . Maar alleen reizen is duurder denk ik .
Simitçi schreef:
16-05-2018 18:48
Wij zijn met 4 personen een maand door Australië gereisd nergens naar gekeken gelukt net onder de 10.000€ . Maar alleen reizen is duurder denk ik .
Klopt want ik betaal die hotelkamer alleen en die huurauto ook.
Simitçi schreef:
16-05-2018 18:47
Bij een 40 kamer appartement wel meer dan 3 slaapkamers denk ik ;))

De mannen waren leuk !
hahaha oeps. 40m2 bedoel ik natuurlijk, lol
Yggdrasil- schreef:
16-05-2018 18:31
Maar ze wonen wel erg klein. Een 40 m2 kamer appartement met 3 slaapkamers is dan weer wel knap. Kan dat eigenlijk?
Ik vind het juist andersom: het valt mij juist op hoeveel van de arme gezinnen in deze serie vrij ruim wonen. Hoeveel gezinnen met een eensgezinswoning / rijtjeswoning zijn er inmiddels al niet langsgekomen, terwijl ze dat zonder forse huursubsidie natuurlijk nooit zouden kunnen betalen. Dit is juist een woning die ik meer vind passen bij een gezin in de schulden met een klein inkomen.
Wat is er mis met dit appartement? Ja, het is klein, maar ouders en beide kinderen hebben een eigen kamer, dus ik zie echt het probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
16-05-2018 11:29
Wij zijn niet rijk maar onze vakanties komen ook daar ruim in de buurt.

Ik vond dit een leuk stel (de rijken dan).
Wat is je definitie van rijk? Ik denk dat je jezelf gerust rijk kan noemen hoor. Misschien niet steenrijk nee, maar als je zo’n vakantie kan betalen verdien je zeker meer dan modaal.
Wij kunnen dat iig by far niet betalen, terwijl ik al boven modaal verdien (2200).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven