Wat doe ik met Soya melk?

11-11-2008 14:38 28 berichten
Op advies van een arts zocht ik alternatieven voor melkprodukten. Ik heb heel enthousiast een paar liter soya melk ingeslagen in de veronderstelling dat dit vergelijkbaar was met koe-melk. Helaas valt de smaak ontzettend tegen! Zelfs de chocolade-versie krijg ik niet naar binnen bij mijn dochter.



Voordat ik echter de hele voorraad door de plee spoel wil ik nog een poging wagen er iets nuttigs mee te doen. Proef je het heel erg als je er pannekoeken mee bakt?

Andere alternatieven? Alvast bedankt!
Mijn eerste reactie was, weggooien!

Maar dat had je zelf ook al bedacht.

Geen idee. Ik heb wel begrepen dat pannekoeken met soyamelk heel anders smaken.



Rijstmelk schijnt wel goed te drinken te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee, pannenkoeken kun je er prima mee bakken, het smaakt wel iets anders maar niet zo goor als het gewoon opdrinken.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Ja, je kunt er uitstekend pannekoeken mee bakken. Je kunt ook fruit pureren en daar een scheut sojamelk doordoen.
...
Alle reacties Link kopieren
als je het gebruikt bij het bakken van taart e.d. proef je het niet, moet je veel taarten bakken

ik maak er zelf altijd chocomelk van met cacao en honing..wel lekker!
Misschien als ik wat kaneel door het beslag meng?



Ik ga op zoek naar rijstmelk, of anders amandel-melk.
De soya-toetjes zijn ook al niet echt lekker... moeilijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt met soyamelk wel goed smoothies maken, vooral met het zuurdere fruit zoals bessen of grapefruit.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje met koemelkallergie en gebruik heel veel van Alpro. Als je pannenkoeken bakt moet je de rode versie hebben, speciaal voor bakken en koken (staat bij de houdbare pakken). Dan proef je bijna geen verschil. Die gebruik ik ook voor het bakken van muffins en dergelijke.



Ik gebruik ook de alpro kookroom voor bepaalde gerechten waar room in moet en dat smaakt prima.



Voor het drinken is de Alpro uit de koeling lekkerder dan de houdbare pakken.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje vindt de opvolgmelk van Alpro erg lekker trouwens. Ik weet niet hoe oud je dochter is? Dat zijn blauwe pakken met een giraf erop.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Ha, Queenie kwam op hetzelfde idee....



Heb je al eens geitenmelk(produkten) geprobeerd? Dat schijnt veel beter te smaken dan sojaprodukten. Je went er ook makkelijker aan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Dochter is 7 en een echte koemelk-junk.



Ik woon niet in Nederland maar ik geloof dat ik Alpro wel eens hier heb gezien.... ergens. Ik zal naar een speciaalzaak moeten.



Ik ga proberen vanavond pannekoeken te bakken met soyamelk. Ze weet toch niet precies hoe een pannekoek behoort te smaken, misschien trapt ze er wel in. Anders eet ik ze zelf op.
Alles went, echt waar. Ik moest op een koemelkvrij dieet en na een tijdje wou ik gewoon weer melkj! Of toch minstens chocolademelk.



En toen lustte ik het opeens wel. Soyayoghurt is sowieso lekker/



Je kan er ook een milkshake van maken: heel koud laten worden en pureren met banaan.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook je geklutste eieren ermee kunnen maken.

Of rijstepap, gewoon als koffiemelk gebruiken voor je gasten ;)

schuitje bij je groente gooien tegen de stank (bloemkool, spruiten. Gebruiken om te ontzouten (zoute vis, of te zoute aardappelen of andere te zoute gerechten bijv.)

Of je maakt vanaf nu alleen maar gerechten waar melk in moet.

Bij zulke vaak kleine hoeveelheden zal de smaak niet echt veranderen.

Of je kijkt even hier of er iets bij zit.



http://www.xquis.com/xquis/alles_recept ... /melk.html



http://www.smulweb.nl/130...ruchtenshake-met-sojamelk
Een shake lijkt me wel een optie, met fruit. En heel koud, zodat je die soya-smaak wat minder merkt.
Ik ben al niet zo,n kookwonder....
Alle reacties Link kopieren
cruesli met soya melk is ook lekker

pannenkoeken worden er nog lekkerder van

cacao erdoor

mengen met jus d'orange is net yoki of fristi.



ik doe het ook in de koffie

en ik gebruik het met mijn proteinedrankjes



griesmeelpudding is ook lekker ermee.
Alle reacties Link kopieren
In de supermarkt heb je van die pakjes poeder om van die toetjes te maken (halve liter melk en zo'n pakje is goed voor 2,5 personen). Je hebt de smaken vanille, sinaasappel, caramel, aarbei. Lekker is het om 2 smaken te mengen. Ik heb geen idee of het met sojamelk te doen is en wat de precieze ingredienten van die poeder is, maar misschien proberen waard? Ik weet ook het merk niet meer, iets met Sanomo ofzo? Pakjes zijn nog geen euro per stuk en liggen vaak onderop bij de bakproducten.



Wat een tip maar heb vandaag last van langdradig zijn ofzo. Sorry!
anoniem_2998 wijzigde dit bericht op 11-11-2008 15:06
Reden: langdradig en slordig...tssss
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Laat maar, het heet Saromapudding maar is idd op basis van Halfvolle melk (melkpoeder).



Nou, er gaat een wereld voor me open..

Ik heb zojuist pannekoeken gebakken met een liter soya-melk. Voor de smaak heb ik er flink wat kaneel doorgemixt. En het was echt lekker!

Het voordeel is dat ik me nu iets minder schuldig voel als ik me dik eet aan de pannekoeken.... soya is toch gezond?
Alle reacties Link kopieren
Smaken verschillen!



Aan het begin moest ik ook erg wennen aan de soja smaak en ik heb van alles geprobeerd. Rijstedrank bijvoorbeeld vind ik absoluut niet lekker. Toen uiteindelijk weer terug naar de chocolade sojamelk en nu wil ik echt niet meer anders.

Soja toetjes, jammie.......

Soja yoghurt, jammie .............



Overal waar melk in moet is de melk te vervangen door soja. Persoonlijk proef ik het verschil niet. Al had ik laatst melk opgewarmd voor koffie van bezoek en ik vond de melk echt stinken terwijl ik ook ooit een melkjunkie geweest ben.
Het is niet alleen melk maar ook yoghurt, kaas, toetjes.... Ik vind het erg moeilijk om lekkere alternatieven te vinden.

Het assortiment in de winkels hier is niet hetzelfde als in Nederland. Ik hoop dat ik in speciale natuurwinkels wat meer variatie aan ga treffen.

En het is ook nog eens schreeuwend duur...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dan wel geen koemelk allergie, maar ik vind de sojamelk van Alpro en van de Lidl echt lekkerder dan gewone melk, dus ik drink het best vaak.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf een lactose intolerantie en kan zelf ook geen melk, vla, yoghurt, slagroom etc meer eten en ik gebruik zelf ook af en toe soyaproducten. Mijn ervaring is dat de yoghurtjes uit de koeling best heel goed op echte yoghurt lijken(zelfde roomigheid en structuur), maar zijn alleen niet zuur (voor je dochter waarschijnlijk een pluspunt). Ik heb recentelijk de vanille-vla variant (in het houdbaarschap) geprobeerd en vond die ook erg lekker.

Voor muesli enzo gebruik ik zelf rijstemelk, proeft erg anders dan melk, maar het went best snel.

Voor pannekoeken gebruik ik de rode variant van de soyamelk(zoals hierboven ook al staat) of rijstemelk. Allebei werken wel goed en ik zelf proef niet het verschil met gewone pannekoeken (maar ik heb dan ook al heel lang geen gewone melk meer op).

Qua kaas weet ik niet wat voor alternatief lekker is, want met mijn intolerantie kan ik gelukkig nog wel gewoon de nederlandse harde kaas eten (o.a. goudse kaas), want daar zit geen lactose in.

Als toetje is sorbetijs ook wel erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het wel eens gebruikt, maar vond het niet zo bijzonder. Als alternatief voor kaas is er Tofutti. Dat is er in verschillende soorten bijvoorbeeld Cheddar style, Gouda style etc.

Het gebruik is wel hetzelfde als kaas.



Jammer genoeg merk ik ook bij kaas dat ik er niet goed tegen kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven