Entertainment alle pijlers

Victoria Koblenko zegt sorry voor foto

06-04-2021 15:05 779 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.ad.nl/show/victoria-koblenk ... ~a05a54b4/


jongens, zeg nou zelf, overdrijven is ook een vak he!


Toevallig laatst mijn witte/blanke dochter van 12 heeft de hele zomer met cornrows rondgelopen, haar oudere zus is goed in vlechten en heeft dat eens een middag zitten doen .
nou , is dat dan ook not done? Zijn er werkelijk mensen die dáár aanstoot aan nemen?


i
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
06-04-2021 16:55
Jij denkt dat al die backpackers met dreads affiniteit hebben met rastafari ?
Het is volgens mij niks meer dan mode bij een bepaalde - blanke - bevolkingsgroep tijdens een periode in hun leven. En bij Karin Bloemen.
ja dat denk ik, net zoals mensen met een Boeddha in huis weten van het bestaan van de religie boeddhisme, en er ook veel zijn die zich soort light-boeddhist noemen. Net als Erica Terpstra.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:57
He? Volgens mij lees jij steeds het tegenovergestelde van wat ik bedoel, want ik heb het over het collectief besef dat bepaalde dingen cultural appropriation of racisme zijn. Dus wat dat met beetjegek te maken heeft?
Volgens mij praten we inderdaad langs elkaar heen.

Ik bedoelde dat er niet ineens een collectief besef is in dit soort discussies (zo las ik het), dat besef is er allang. Maar er zijn een aantal mensen (o.a. beetjegek dus) die het fijn vinden er tegenaan te blijven trappen.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Goed dat ze hier aandacht aan besteed. Verbaasde me altijd over die foto, die ze jaren als profielfoto had. Nu ik haar reacties lees begrijp ik het minder, enerzijds wil ze ruimte bieden om het gesprek te voeren en om zelf te leren, anderzijds geeft ze aan voor het eerst een afkeer te voelen van de 'movement' die ze altijd heeft gesteund omdat ze niet meer weet wanneer iets wel/niet mag. Jammer dat ze hier de essentie uit het oog verliest.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-04-2021 16:50
Wat een vreemde post richting Lux. Je richt nu je pijlen op de verkeerde. Ze probeert gewoon een normaal gesprek te voeren, maar jij trekt haar, overigens goede vraag, in het belachelijke door je Action voorbeelden.

beetje vervelend ook dat je een post die ik bewust in de wij-vorm schrijf, want ook voor mij is deze materie uiteraard nieuw, verdraaid naar dat ik een verwijt richting iemand maak.

Graag gewoon lezen wat er staat.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
06-04-2021 16:51
Ja ik pas me aan. Ben ik het daar mee eens? Nee. Echt gewoon nee. Ik vind echt oprecht dat je altijd zou moeten kunnen dragen wat je wilt en dat we eens wat minder van alles zouden moeten ophangen aan uiterlijkheden. Ik ben geen slecht mens als ik mijn benen tentoonstel, ook niet als ik mijn schouders tentoonstel in een kerk. Ik pas me enkel aan omdat ik anders die kerk niet in kom, die ik wel graag wil zien. Ik pas me niet aan omdat ik het eens ben met die bedekkingsregel.

Kijk ik vind een kerel met zijn blote dikke bierbuik op de fiets in de stad ook niet mooi. Maar laat hem lekker. Echt, wie doet hij er kwaad mee?
En dat vind ik dus van elke dracht. Het zijn allemaal maar waardeoordelen, geen feiten ofzo, die we hangen aan kleding. Al die associaties. Echt serieus, wat een onzin.
Kijk ik vind het ook leuk om te doen waar ik zin in heb. Maar ik pas me aan omdat ik anderen niet wil kwetsen. Dat is me echt best wat waard. Tegelijkertijd vind ik niet dat iemand op eieren hoeft te lopen. Maar beetje nadenken over hoe je acties op een ander overkomen vind ik niet hetzelfde als op eieren lopen.

Voor wat betreft een dikke blote buik op een fiets, dat vind ik eerder raar, of een beetje storend. Net zoals een vieze scheet laten in de metro vies is. Maar niet kwetsend.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-04-2021 16:59
Volgens mij praten we inderdaad langs elkaar heen.

Ik bedoelde dat er niet ineens een collectief besef is in dit soort discussies (zo las ik het), dat besef is er allang. Maar er zijn een aantal mensen (o.a. beetjegek dus) die het fijn vinden er tegenaan te blijven trappen.
Het feit dat dit ineens een gespreksonderwerp is, DAT is toch een collectief besef? In de jaren negentig hadden we het nooit over of Hankypanky Shanghai wel kon, of Zwarte Piet, of of je wel een Boeddha kon neerzetten of je haar in cornrows kon vlechten. Dat voortschrijdende inzicht en daaruit voortvloeiende collectief besef heb ik het over.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:56
Ik zie nu dat je je post hebt aangepast.

Nogmaals: mijn antwoorden zijn gewoon algemeen bedoeld. En ik ben niet de cultural appropriation politie dus hoe moet ik nu weten wat wel en niet kan? Ik geef alleen mijn visie op waar dit sentiment vandaan komt en geef dankzij dit voortschrijdend inzicht zelf ook voor het eerst woorden aan een ongemak dat ik voorheen heus wel voelde, maar niet zo onder woorden kon brengen omdat we het toen met zijn allen "normaal" vonden.

Gelukkig is dat niet meer zo en groeien onze kinderen anders op, want als je er echt sec naar kijkt werd elke niet-witte cultuur gereduceerd tot vermaak voor witte mensen. En dat zijn ze natuurlijk niet en natuurlijk was dat voor al die culturen kwetsend.
Waarom reageer je dan zo stellig op haar vraag:
'Ik snap dat wel. Maar ik vind cultural appropriation wel een heel lastig fenomeen. Ik vind sommige dingen uit andere culturen leuk/mooi, maar dat durf ik dan bijna niet meer te kopen/dragen, omdat ik een witte vrouw ben. Terwijl puur vanuit mijn persoonlijke reden om het te kopen/dragen het juist een soort compliment aan die andere cultuur is, van: ‘hee, ik vind dit uit jullie cultuur heel mooi/tof/interessant.’

Hoe kun je daar dan mee omgaan?'

Dat iedereen het verschil wel ziet tussen iemand die een half jaar in Thailand is geweest of iemand die haar spullen bij de Action koopt.
En nu ineens weet je niet wat wel en niet kan?
Honey, you should see me in a crown
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:46
Je krijgt heus geen boete, wordt niet doodgeschoten en wordt ook niet op straat achterna gezeten en uitgescholden als je per se je haar in cornrows wil dragen, hoor.


Maar wat is er mis met onze bestaande structuren en instituties eindelijk eens onder de loep te nemen en gewoon wat meer respect op te brengen voor alles wat niet wit en hetero is? En ons te realiseren dat de rest van de mensheid ook mensen met gevoelens zijn, die dus ook pijn kunnen voelen, en niet alleen maar op de wereld zijn als een soort levensgroot entertainmentpark of circus voor de witte mens?
Die meiden die dat kapsel dragen doen dat waarschijnlijk omdat ze het mooi vinden, niet om de draak met iemand te steken.
Moeten we dan donkere mensen ook verbieden om hun haar te blonderen? En blonde mensen om hun haar rood te verven?
Juist door dit soort gedrag (dat klagen over die zogenaamde cultural appropriation) krijg je nog meer gedoe tussen bevolkingsgroepen. Je zou ook gewoon trots kunnen zijn dat iemand van andere roots iets uit jouw cultuur mooi vindt.

Vraag me af of er ooit Nederlanders geklaagd hebben over de massale overname van Nederlandse snackbars door Chinezen eigenlijk. Volgens de C.A. theorie horen die Chinees te koken en geen Hollandse kroketten en friet te bakken.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 17:00
beetje vervelend ook dat je een post die ik bewust in de wij-vorm schrijf, want ook voor mij is deze materie uiteraard nieuw, verdraaid naar dat ik een verwijt richting iemand maak.

Graag gewoon lezen wat er staat.
Ik lees prima. Maar je bent weer als vanouds aan het draaien.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
FashionVictim, toen dit topic net gepost was wist ik dat je ging reageren. Ik waardeer je reacties en lees ze met oprechte interesse. We weten gewoon heel weinig, en dat is afgelopen jaar ook wel gebleken. Er zijn nog veel open wonden en ik probeer (en zie anderen hetzelfde te doen) om het bij te houden.

Maar toch vind ik niet dat iets "ongepast" moet zijn. Het leven begint intussen een mijnenveld te worden, waardoor begrip en interesse in elkaar nu weer juist zorgt voor verwijdering en misschien weer onoverbrugbare kloven. Alsof we doorslaan en daardoor weer ons doel voorbij schieten.

Ik richt mij nu tot jou omdat ik jou enorm waardeer maar daardoor ook verzoek: grijp kansen aan om informatie te delen, maar niet dingen verbieden of toestaan. Daar win je geen mensen mee terwijl er juist meer mensen moeten begrijpen hoeveel pijn er nog is.

Wat de haardracht betreft zou ik veel meer geïnteresseerd zijn en meer achtergrondinformatie daarover dan de discussie over het al dan niet dragen er van. Uiteindelijk zal er niet eens 1% van de bevolking dit eens in de zoveel tijd dragen terwijl er meer mensen bereikt kunnen worden als het niet daar om gaat, maar over de geschiedenis. Echt, daar bereik je meer mee!

Mocht je bovenstaande niks vinden, ook goed, zal je nog even graag volgen. Maar denk er over na :)
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-04-2021 17:02
Waarom reageer je dan zo stellig op haar vraag:




Dat iedereen het verschil wel ziet tussen iemand die een half jaar in Thailand is geweest of iemand die haar spullen bij de Action koopt.
En nu ineens weet je niet wat wel en niet kan?
Oh god je wil me per se in de hoek van aanklager duwen he? Ik bedoelde er alleen mee dat je er in mijn ogen vast niet zo krampachtig mee om hoeft te gaan want dat iedereen wel ziet wanneer iets uit respect en interesse is of omdat het in de mode is. Maar hee, als jij dat anders ziet dan mag dat. IK heb persoonlijk met vrij weinig moeite maar snap wel waarom we er als maatschappij nu anders mee omgaan dan toen ik jong was. En gelukkig maar want in hindsight konden die dingen ook in mijn ogen echt niet, ook al zong ik zelf ook Hanky Panky Shanghai en deed ik bij wijze van spreken zelf ook zo'n leuke hindoestip midden op mijn voorhoofd. Toen wisten we niet beter, nu gelukkig wel. Dat is mijn mening en mijn opmerking aan het adres van Lux was als geruststelling dat het vast zo'n vaart niet zou lopen bedoeld.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het mooi en fijn dat Victoria dat zo heeft gedaan. Gewoon uit haar zelf. Als iemand daar wat van vindt mag je dat vinden. Zo werkt dat gelukkig in ons land. Maar zij mag dat zo voelen en vinden en ook melden.

Laat haar in haar waarde, ze is verder qua liefde en ontwikkeling voor haar medemens dan een een aantal hier.


En ja, je mag wel alles zeggen hier.

Alleen dat recht geldt niet alleen voor jou, dat geldt ook voor de mensen die wat vinden van je gedrag of je uitspraken.
Het werkt 2 kanten op, helaas is dat heel moeilijk te begrijpen door bepaalde type mensen.

Dus dat gemiep over dat je niks meer mag tegenwoordig... onzin. Je kan dan alleen eindelijk wel tegenspraak krijgen. Wil je dat niet, omdat je daar niet mee om kan gaan? Dan hou je beter je klep dicht.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 06-04-2021 17:07
3.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 16:58
ja dat denk ik, net zoals mensen met een Boeddha in huis weten van het bestaan van de religie boeddhisme, en er ook veel zijn die zich soort light-boeddhist noemen. Net als Erica Terpstra.
Denk jij dat echt, van al die mensen die hun Boeddha bij de Xenos en de Action hebben gekocht ? Serieus ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-04-2021 17:03
Ik lees prima. Maar je bent weer als vanouds aan het draaien.
Bekijk het lekker.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 17:01
Het feit dat dit ineens een gespreksonderwerp is, DAT is toch een collectief besef? In de jaren negentig hadden we het nooit over of Hankypanky Shanghai wel kon, of Zwarte Piet, of of je wel een Boeddha kon neerzetten of je haar in cornrows kon vlechten. Dat voortschrijdende inzicht en daaruit voortvloeiende collectief besef heb ik het over.
ik denk dat het voortschrijdende inzicht heel goed is.
Hankypanky shanghai en dan spleetoogjes trekken; ja ik kan me goed voorstellen dat dat kwetsend is en een no-go
Zwarte piet: zelfde verhaal

Maar een boeddha neerzetten of je haar vlechten, dat vind ik dus doorschieten als dat niet zou mogen.


Ik merk het aan mijn puberdochters; ontzettend woke ( om maar even een term te noemen ) , ze corrigeren mij regelmatig ( prima en ik luister wil luisteren naar de volgende generatie ) maar tegelijk schieten ze supersnel in een schuldgevoel reflex. Als ik zou zeggen tegen mijn dochter van 15 dat die vlechtjes die ze maakt door sommige als beledigend wordt beschouwd dan serieus, ze zou het absoluut niet meer durven te doen . Sterker nog; ze zou zich er nog schuldig om voelen ook.
Nou...dat vind ik dus heel erg. Dat je je schuldig voelt om haar invlechten.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-04-2021 17:03
Die meiden die dat kapsel dragen doen dat waarschijnlijk omdat ze het mooi vinden, niet om de draak met iemand te steken.
Moeten we dan donkere mensen ook verbieden om hun haar te blonderen? En blonde mensen om hun haar rood te verven?
Juist door dit soort gedrag (dat klagen over die zogenaamde cultural appropriation) krijg je nog meer gedoe tussen bevolkingsgroepen. Je zou ook gewoon trots kunnen zijn dat iemand van andere roots iets uit jouw cultuur mooi vindt.

Vraag me af of er ooit Nederlanders geklaagd hebben over de massale overname van Nederlandse snackbars door Chinezen eigenlijk. Volgens de C.A. theorie horen die Chinees te koken en geen Hollandse kroketten en friet te bakken.
Ze hebben de receptuur niet veranderd, toch.
Er staat ook geen bord op de deur dat je daar Chinees eten kunt kopen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
06-04-2021 17:04
FashionVictim, toen dit topic net gepost was wist ik dat je ging reageren. Ik waardeer je reacties en lees ze met oprechte interesse. We weten gewoon heel weinig, en dat is afgelopen jaar ook wel gebleken. Er zijn nog veel open wonden en ik probeer (en zie anderen hetzelfde te doen) om het bij te houden.

Maar toch vind ik niet dat iets "ongepast" moet zijn. Het leven begint intussen een mijnenveld te worden, waardoor begrip en interesse in elkaar nu weer juist zorgt voor verwijdering en misschien weer onoverbrugbare kloven. Alsof we doorslaan en daardoor weer ons doel voorbij schieten.

Ik richt mij nu tot jou omdat ik jou enorm waardeer maar daardoor ook verzoek: grijp kansen aan om informatie te delen, maar niet dingen verbieden of toestaan. Daar win je geen mensen mee terwijl er juist meer mensen moeten begrijpen hoeveel pijn er nog is.

Wat de haardracht betreft zou ik veel meer geïnteresseerd zijn en meer achtergrondinformatie daarover dan de discussie over het al dan niet dragen er van. Uiteindelijk zal er niet eens 1% van de bevolking dit eens in de zoveel tijd dragen terwijl er meer mensen bereikt kunnen worden als het niet daar om gaat, maar over de geschiedenis. Echt, daar bereik je meer mee!

Mocht je bovenstaande niks vinden, ook goed, zal je nog even graag volgen. Maar denk er over na :)
Ook jij doet net alsof IK persoonlijk heb gezegd dat niemand meer zijn haar mag vlechten.

Quite frankly zal het mij aan mijn reet roesten hoe wie dan ook zijn haar vlecht maar ik vond het slechts kortzichtig om ineens net te doen alsof we met zijn allen niet zien dat er natuurlijk een heel raar fenomeen achter zit.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
06-04-2021 17:02
Waarom reageer je dan zo stellig op haar vraag:




Dat iedereen het verschil wel ziet tussen iemand die een half jaar in Thailand is geweest of iemand die haar spullen bij de Action koopt.
En nu ineens weet je niet wat wel en niet kan?
Uhm FV zegt toch letterlijk dat ze het een lastig onderwerp vindt? En gebruikt dan een voorbeeld om aan te geven waar ze in ieder geval wel de grens kan duiden? Dat wil toch geenszins zeggen dat ze het onderwerp helemaal kan duiden?

Kijk ik vind cornrows niet okee en zwarte piet ook niet, maar thuis mn japanse yukata dragen als ochtendjas wel. Dat weet ik wel. Maar er is me verder nog veel onduidelijk. Dat kan toch gewoon?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
06-04-2021 16:46
Je krijgt heus geen boete, wordt niet doodgeschoten en wordt ook niet op straat achterna gezeten en uitgescholden als je per se je haar in cornrows wil dragen, hoor.


Maar wat is er mis met onze bestaande structuren en instituties eindelijk eens onder de loep te nemen en gewoon wat meer respect op te brengen voor alles wat niet wit en hetero is? En ons te realiseren dat de rest van de mensheid ook mensen met gevoelens zijn, die dus ook pijn kunnen voelen, en niet alleen maar op de wereld zijn als een soort levensgroot entertainmentpark of circus voor de witte mens?
Wat ik dus probeer te zeggen, is dat de witte vrouw die haar haar ik cornrows laat vlechten, dat waarschijnlijk doet omdat ze het mooi en leuk vindt staan bij zwarte vrouwen. En dat ik dat zou uitleggen als een vorm van respect. Óók al kent ze niet de culturele achtergrond en implicaties en negatieve associaties.

Dus, me verplaatsend in iemand die haar daar (lijkt me heel begrijpelijk) op zou willen wijzen, lijkt het mij veel éffectiever en juist veel meer ruimte bieden voor het onder de loep nemen van de bestaande structuren en instituties om te zeggen: ‘luister, leuk dat je ze mooi vindt, maar wist je eigenlijk van het verhaal erachter?’

Of kort gezegd: gooi je niet juist de ruimte voor de gang naar gelijkheid dicht door iemand van respectloosheid en iemand die alles als ‘een levensgroot entertainmentpark voor de witte mens’ ziet te betichten, die zich van geen kwaad bewust is (hoe dom misschien ook, maar dan nog, domheid is geen slechtheid).

Ik merk bijvoorbeeld dat ik best weerstand voel bij de toon in jouw post. Ik probeer namelijk een oprecht advies te krijgen hoe ik, zonder respectloos te zijn, toch gebruik kan maken van dingen die ik mooi/leuk/lekker vind uit andere culturen, maar ik heb het idee dat jij vindt dat ik daar geen recht op heb, boos op mij wordt omdat ik het zou willen. Misschien zelfs - hoewel je me niet zou ‘neerschieten’ als ik het zou doen - me graag zou verbieden van bepaalde dingen gebruik te maken. En misschien is daar wel geen ruimte voor totdat er daarwerkelijk gelijkheid bereikt is, dat kan.

Vandaar mijn vraag: of is het er misschien te vroeg voor? Neemt mijn vraag: hoe bereiken we die gelijkheid en waardering dan als we niet over en weer mogen uitproberen en kennismaken? Als de grenzen strikt bewaakt moeten worden. Ik denk namelijk dat dat niet gaat lukken.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
06-04-2021 17:10
Uhm FV zegt toch letterlijk dat ze het een lastig onderwerp vindt? En gebruikt dan een voorbeeld om aan te geven waar ze in ieder geval wel de grens kan duiden? Dat wil toch geenszins zeggen dat ze het onderwerp helemaal kan duiden?

Kijk ik vind cornrows niet okee en zwarte piet ook niet, maar thuis mn japanse yukata dragen als ochtendjas wel. Dat weet ik wel. Maar er is me verder nog veel onduidelijk. Dat kan toch gewoon?
Ik vind deze reactie helemaal niet van iemand die het lastig vindt:
Ik denk dat iedereen wel het verschil ziet en beseft van die vrouw die na een half jaar Thailand thuis ook een Boeddha neerzet in een soort altaartje of de tuinschilderijen, dekbedovertrekken en lichtgevende asbakken in Boeddhavorm van de Action.
En niet voor het eerst in dit soort topics. Ik ben het doorgaans helemaal met haar eens, maar de toon waarop in dit soort topics ben ik gewoon even klaar mee dus ik ben weg verder.
eurus wijzigde dit bericht op 06-04-2021 17:14
27.76% gewijzigd
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
06-04-2021 17:07
ik denk dat het voortschrijdende inzicht heel goed is.
Hankypanky shanghai en dan spleetoogjes trekken; ja ik kan me goed voorstellen dat dat kwetsend is en een no-go
Zwarte piet: zelfde verhaal

Maar een boeddha neerzetten of je haar vlechten, dat vind ik dus doorschieten als dat niet zou mogen.


Ik merk het aan mijn puberdochters; ontzettend woke ( om maar even een term te noemen ) , ze corrigeren mij regelmatig ( prima en ik luister wil luisteren naar de volgende generatie ) maar tegelijk schieten ze supersnel in een schuldgevoel reflex. Als ik zou zeggen tegen mijn dochter van 15 dat die vlechtjes die ze maakt door sommige als beledigend wordt beschouwd dan serieus, ze zou het absoluut niet meer durven te doen . Sterker nog; ze zou zich er nog schuldig om voelen ook.
Nou...dat vind ik dus heel erg. Dat je je schuldig voelt om haar invlechten.
Ik vind dat juist goed. Waarom mag de jeugd van nu niet leren dat niet alles op aarde er voor het entertainment van de witte mens is? Het IS toch gewoon zo dat in jouw en mijn jeugd en in die van onze ouders en die van onze opa's en oma's dat eigenlijk de onderliggende boodschap was?

Dat kristalliseert vanzelf wel weer uit naar een nieuw normaal waarin mensen überhaupt niet eens meer de behoefte voelen om een verentooi op hun hoofd te zetten of hun haar in cornrows te vlechten omdat ze zelf intrinsiek voelen dat andere mensen dezelfde gevoelens als zij hebben.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
06-04-2021 17:10
Uhm FV zegt toch letterlijk dat ze het een lastig onderwerp vindt? En gebruikt dan een voorbeeld om aan te geven waar ze in ieder geval wel de grens kan duiden? Dat wil toch geenszins zeggen dat ze het onderwerp helemaal kan duiden?

Kijk ik vind cornrows niet okee en zwarte piet ook niet, maar thuis mn japanse yukata dragen als ochtendjas wel. Dat weet ik wel. Maar er is me verder nog veel onduidelijk. Dat kan toch gewoon?
Het zijn ook hele lastige dingen. Ik heb ook eetstokjes in huis en Afrikaanse kunst.

Niet alles zal even beladen liggen, maar sommige dingen ( zoals religieuze symbolen of rouwsieraden ) best wel.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Mooie post Lux!
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-04-2021 17:12
Wat ik dus probeer te zeggen, is dat de witte vrouw die haar haar ik cornrows laat vlechten, dat waarschijnlijk doet omdat ze het mooi en leuk vindt staan bij zwarte vrouwen. En dat ik dat zou uitleggen als een vorm van respect. Óók al kent ze niet de culturele achtergrond en implicaties en negatieve associaties.

Dus, me verplaatsend in iemand die haar daar (lijkt me heel begrijpelijk) op zou willen wijzen, lijkt het mij veel éffectiever en juist veel meer ruimte bieden voor het onder de loep nemen van de bestaande structuren en instituties om te zeggen: ‘luister, leuk dat je ze mooi vindt, maar wist je eigenlijk van het verhaal erachter?’

Of kort gezegd: gooi je niet juist de ruimte voor de gang naar gelijkheid dicht door iemand van respectloosheid en iemand die alles als ‘een levensgroot entertainmentpark voor de witte mens’ ziet te betichten, die zich van geen kwaad bewust is (hoe dom misschien ook, maar dan nog, domheid is geen slechtheid).

Ik merk bijvoorbeeld dat ik best weerstand voel bij de toon in jouw post. Ik probeer namelijk een oprecht advies te krijgen hoe ik, zonder respectloos te zijn, toch gebruik kan maken van dingen die ik mooi/leuk/lekker vind uit andere culturen, maar ik heb het idee dat jij vindt dat ik daar geen recht op heb, boos op mij wordt omdat ik het zou willen. Misschien zelfs - hoewel je me niet zou ‘neerschieten’ als ik het zou doen - me graag zou verbieden van bepaalde dingen gebruik te maken. En misschien is daar wel geen ruimte voor totdat er daarwerkelijk gelijkheid bereikt is, dat kan.

Vandaar mijn vraag: of is het er misschien te vroeg voor? Neemt mijn vraag: hoe bereiken we die gelijkheid en waardering dan als we niet over en weer mogen uitproberen en kennismaken? Als de grenzen strikt bewaakt moeten worden. Ik denk namelijk dat dat niet gaat lukken.
Zo las ik het dus ook, maar dan krijg je te horen dat je wel goed moet lezen. Tsja, zo kom je nooit tot een fatsoenlijk gesprek op dit platform.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-04-2021 17:12
Wat ik dus probeer te zeggen, is dat de witte vrouw die haar haar ik cornrows laat vlechten, dat waarschijnlijk doet omdat ze het mooi en leuk vindt staan bij zwarte vrouwen. En dat ik dat zou uitleggen als een vorm van respect. Óók al kent ze niet de culturele achtergrond en implicaties en negatieve associaties.

Dus, me verplaatsend in iemand die haar daar (lijkt me heel begrijpelijk) op zou willen wijzen, lijkt het mij veel éffectiever en juist veel meer ruimte bieden voor het onder de loep nemen van de bestaande structuren en instituties om te zeggen: ‘luister, leuk dat je ze mooi vindt, maar wist je eigenlijk van het verhaal erachter?’

Of kort gezegd: gooi je niet juist de ruimte voor de gang naar gelijkheid dicht door iemand van respectloosheid en iemand die alles als ‘een levensgroot entertainmentpark voor de witte mens’ ziet te betichten, die zich van geen kwaad bewust is (hoe dom misschien ook, maar dan nog, domheid is geen slechtheid).

Ik merk bijvoorbeeld dat ik best weerstand voel bij de toon in jouw post. Ik probeer namelijk een oprecht advies te krijgen hoe ik, zonder respectloos te zijn, toch gebruik kan maken van dingen die ik mooi/leuk/lekker vind uit andere culturen, maar ik heb het idee dat jij vindt dat ik daar geen recht op heb, boos op mij wordt omdat ik het zou willen. Misschien zelfs - hoewel je me niet zou ‘neerschieten’ als ik het zou doen - me graag zou verbieden van bepaalde dingen gebruik te maken. En misschien is daar wel geen ruimte voor totdat er daarwerkelijk gelijkheid bereikt is, dat kan.

Vandaar mijn vraag: of is het er misschien te vroeg voor? Neemt mijn vraag: hoe bereiken we die gelijkheid en waardering dan als we niet over en weer mogen uitproberen en kennismaken? Als de grenzen strikt bewaakt moeten worden. Ik denk namelijk dat dat niet gaat lukken.
Maar hoe moet ik dat nu weten dan? Voor mij is deze ontwikkeling toch net zo nieuw als voor jou? Dus hoezo neem je aanstoot aan mijn post? Ik zeg nota bene nog dat ik denk dat iedereen met gezond verstand heus het verschil tussen respect en onwetendheid ziet / voelt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven