Vragen die opkomen door liedjes
woensdag 13 mei 2026 om 20:00
donderdag 14 mei 2026 om 08:43
Vlaamse cultuurMabel schreef: ↑13-05-2026 23:48Wäarom de flikken pret zouden hebben als ze sensueel voorbij marcheert, nooit begrepen. Hoezo, voorbij marcheert? Zit ze in het leger? En hoezo ongegeneerd?
En in welk raar land ruilt een premier een dame voor zijn portefeuille? En hoezo maken Koen en de premier uit wie haar krijgt? En die bisschop loopt stiekem vrouwen te checken?
Vroeger kwam Koen ermee weg blijkbaar.
donderdag 14 mei 2026 om 08:47
Ik blijf het een rare metafoor vinden, ja een stoep is statisch, maar je komt juist over de stoep wel ergens, dus als het om onveranderlijk gaat kun je het beter met iets anders vergelijken...Definitely_Maybe schreef: ↑13-05-2026 21:08Ik denk in de zin van het najagen van een statisch 'object' dat niet (mee)beweegt of verandert, en dus (in termen van een relatie) nooit van jou zal houden.
donderdag 14 mei 2026 om 08:49
Billy Joel schrijft een liedje voor je. Hij houdt van je precies zoals je bent.
Toch blijkt hij nogal een dwingelandje van wie je niet naar de kapper mag. Hiervan glijd je toch niet meteen van de bank?
"Don't go trying some new fashion
Don't change the color of your hair
You always have my unspoken passion
Although I might not seem to care
I don't want clever conversation
I never want to work that hard,
I just want someone that I can talk to
I want you just the way you are"
Toch blijkt hij nogal een dwingelandje van wie je niet naar de kapper mag. Hiervan glijd je toch niet meteen van de bank?
"Don't go trying some new fashion
Don't change the color of your hair
You always have my unspoken passion
Although I might not seem to care
I don't want clever conversation
I never want to work that hard,
I just want someone that I can talk to
I want you just the way you are"
Het is welbeschouwd een wonder dat het leven als geheel/ wel indruk maakt, zo’n zonneklare afdruk achterlaat
Lieke Marsman
Lieke Marsman
donderdag 14 mei 2026 om 08:51
Hoezo? Ik dacht trouwens dat ze het voor Warchild of zo gemaakt had, maar daar lees ik zo gauw niets van terug. Wel dat een show van haar ermee begon.
Ik vind vooral de volgorde/opbouw wat bijzonder. Niet zozeer de verschillende elementen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
donderdag 14 mei 2026 om 08:57
Ja, dat vond ik ook zo raar als kind.
Het is welbeschouwd een wonder dat het leven als geheel/ wel indruk maakt, zo’n zonneklare afdruk achterlaat
Lieke Marsman
Lieke Marsman
donderdag 14 mei 2026 om 08:58
donderdag 14 mei 2026 om 09:27
donderdag 14 mei 2026 om 09:35
Net als Every breath you take van the Police. In de top 2000 komt er dan altijd een romantisch verhaal voorbij: "Dit beschrijft zo goed mijn relatie met Bert, al 20 jaar mijn geliefde". Nou, blij dat ik niet met die bezitterige Bert heb.
Lieke Marsman
Lieke Marsman
donderdag 14 mei 2026 om 09:35
Famous blue raincoat van Leonard Cohen...
Ik had al eens gelezen dat het gaat over een man die zich bij Scientology heeft aangesloten. Toch roept het nummer veel vragen op. Wie is Jane? De ex van de Scientology-man en nu van Leonard Cohen? Een driehoeksverhouding?
En wat zocht hij precies bij die trein? Er wordt verwezen naar Lili Marlene maar wat doet die man nou daar precies en waarom?
Ik had al eens gelezen dat het gaat over een man die zich bij Scientology heeft aangesloten. Toch roept het nummer veel vragen op. Wie is Jane? De ex van de Scientology-man en nu van Leonard Cohen? Een driehoeksverhouding?
En wat zocht hij precies bij die trein? Er wordt verwezen naar Lili Marlene maar wat doet die man nou daar precies en waarom?
donderdag 14 mei 2026 om 09:40
Blijknaar was er een vrouw die beweetde dat Michael Jackson de vader van haar kind was, MJ gaf aan dat hij die vrouw niet kende. Dat was de inspiratie voor dit liedje. Dus vanuit het gezichtspunt van de 'vader'. (Heb ik ooit gehoord / gelezen)
donderdag 14 mei 2026 om 09:41
Heerlijk topic!
Mooi dat er meer mensen dit ook hebben bij liedjes.
Deze week hoorde ik Sting, met Every breath you take.
Eigenlijk is dat ook een stalk liedje!
He 's been watiching you all the time
En Belle Helene zou nu ook niet meer kunnen.
'Je bent ineens geen kind meer maar zo mooi en minstens zeventien.'
Mooi dat er meer mensen dit ook hebben bij liedjes.
Deze week hoorde ik Sting, met Every breath you take.
Eigenlijk is dat ook een stalk liedje!
He 's been watiching you all the time
donderdag 14 mei 2026 om 09:56
De OP was voor mij nogal een verrassing eigenlijk: al die jaren was ik in de veronderstelling dat Hans zong "ik reed zo sloom als ik kon." Wat dus volkomen logisch is, want dan zijn ze niet op tijd bij het station.
Dus ik wilde slim zijn en reageren dat hij helemaal geen "stom" zingt.
Maar ik checkte even voor de zekerheid. En verdomd, hij zingt wél "stom"
Oh. Nou ja, volgens mij betekent dat alsnog dat hij zijn best deed om juist níet zo snel mogelijk bij het station aan te komen.
Weer wat geleerd
Oh. Nou ja, volgens mij betekent dat alsnog dat hij zijn best deed om juist níet zo snel mogelijk bij het station aan te komen.
Weer wat geleerd
huismuis
donderdag 14 mei 2026 om 10:00
Het is sowieo een hele bijzondere plek om te wonen. Om 2 uur 's nachts komt er alweer llciht door de ramen. Dat, in combiatie met de verkoop van lege flessen wijn, is wel een aanwujzing voor het hoge noorden van Scandinavie.
donderdag 14 mei 2026 om 10:03
Als ik jullie berichten lees gelooft dus helemaal niemand dat die arme Hans echt serieus zijn best heeft gedaan dat meisje op tijd op die laatste trein te zetten.Milestone schreef: ↑14-05-2026 09:56De OP was voor mij nogal een verrassing eigenlijk: al die jaren was ik in de veronderstelling dat Hans zong "ik reed zo sloom als ik kon." Wat dus volkomen logisch is, want dan zijn ze niet op tijd bij het station.
Weer wat geleerd![]()
donderdag 14 mei 2026 om 10:06
Oh ik dacht altijd dat het een soort tweede zin was in de zin van dat hij zich daarna voor zijn kop kon slaan dat hij geaccepteerd had haar weg te brengen omdat er anders niks tussen hen gebeurd zou zijnRabarbara schreef: ↑13-05-2026 20:03Aanleiding voor dit topic is "Annabel" van Hans de Booy. Misschien door alle aandacht voor de manosphere vroeg ik me ineens af wat er bedoeld wordt met dit stuk: "Iemand zei dit is Annabel, ze moet nog naar het station. Neem jij de wagen dan redt ze het wel. Ik zei da's goed en reed zo stom als ik kon."
Ik nam eigenlijk altijd aan dat hij per ongeluk stom reed, maar ineens bedacht ik me: zou hij niet gewoon expres stom gereden hebben, zodat ze haar trein zou missen?
Het is verder niet zo spannend, maar ik vroeg het me toch af.
donderdag 14 mei 2026 om 10:07
Oh ik dacht altijd dat het een soort tweede zin was in de zin van dat hij zich daarna voor zijn kop kon slaan dat hij geaccepteerd had haar weg te brengen omdat er anders niks tussen hen gebeurd zou zijnRabarbara schreef: ↑13-05-2026 20:03Aanleiding voor dit topic is "Annabel" van Hans de Booy. Misschien door alle aandacht voor de manosphere vroeg ik me ineens af wat er bedoeld wordt met dit stuk: "Iemand zei dit is Annabel, ze moet nog naar het station. Neem jij de wagen dan redt ze het wel. Ik zei da's goed en reed zo stom als ik kon."
Ik nam eigenlijk altijd aan dat hij per ongeluk stom reed, maar ineens bedacht ik me: zou hij niet gewoon expres stom gereden hebben, zodat ze haar trein zou missen?
Het is verder niet zo spannend, maar ik vroeg het me toch af.
donderdag 14 mei 2026 om 10:17
Doe maaroutofthebox schreef: ↑14-05-2026 09:41
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in