Entertainment alle pijlers

Waarom werken vrouwen niet? (NPO3)

12-11-2020 21:27 1687 berichten
Wie kijkt ook? Wat vinden jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal extreem kort door de bocht
De titel is al dom.
Ga ik nog even kijken morgen.
Huh? De titel suggereert dat geen enkele vrouw werkt. :wtf: Moet het even terug kijken later.
Net gezien: interessant. Vooralsnog goede afwisseling tussen het brede beeld en specifieke voorbeelden.

Wel verrassend dat er meerdere vrouwen geïnterviewd werden die duidelijk nog niet stil hadden gestaan bij hun financiële kwetsbaarheid en afhankelijkheid.

Ook de vrouw die het geluk had gehad om de filmacademie te mogen en er vervolgens niets mee deed was wat tekenend: "alsof ik moet verantwoorden waarom ik thuis blijf voor de kinderen".

Ben wel benieuwd naar volgende week.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
12-11-2020 21:44
De titel is al dom.
Ja inderdaad, te kort door de bocht.
Janiva schreef:
12-11-2020 21:53
Ja inderdaad, te kort door de bocht.
Ik vond het programma tot nu toe niet minder kort door de bocht
Ik had de indruk dat er nogal naar stereotiepe vrouwen was gezocht.

Spoiler alert, althans voor wie nog moet kijken, die ene vrouw die thuisblijfmoeder was en later ineens een (zeer) goed verdienende vlogger bleek dat vond ik dan wel raar om die in t begin als thuisblijfmoeder neer te zetten. De hele tijd die camera bij man en kinderen in de mik, en steeds maar filmpjes moeten maken, bewerken en publiceren, dat is een baan die volgens mij ontzettend veel meer invloed heeft op het dagelijks leven van je gezin dan mijn ‘normale’ fulltime kantoorbaan. Plus de hele wereld, of wie wil, kijkt mee. Dan ben je geen thuisblijfmoeder.

Van die andere dame die wel thuisblijfmoeder was, dacht ik vooral, trek ajb een schoon shirt aan.

De ‘damesclub’ zaten aantal vrouwen bij die stereotiepes bevestigen maar denk ook een paar meer gematigde vrouwen met serieuze carrière maar ook een open blik, ook naar vrouwen die minder carrièregericht zijn. Althans zo kwam het over.
Gezeik.

Ze doen alsof de hele wereld extreem geëmancipeerd, behalve Nederland. Maar ik las van de week een interessant stuk dat Duitse vrouwen in de coronacrisis massaal op konden draaien voor het thuisonderwijs van hun kinderen, terwijl de vaders te werk gingen. Lekker geëmancipeerd dus. NOT.

Ook viel ik over de aanname dat pt werkende vrouwen niet economisch zelfstandig zouden zijn. Niet waar, ook met pt werk kun je gewoon zelfstandig zijn.

Laat mensen toch lekker zelf bepalen hoe ze hun leven indelen. Er is wel meer dan alleen werken.
Ik vind het raar dat emancipatie afgemeten wordt aan het aantal uren dat je werkt.

Ik vond het heerlijk om weinig uren te werken toen kind klein was, paste ook veel beter bij mijn draagkracht ivm ziekte.
Nu werk ik 32 uur, precies genoeg. Ben ik dan nu ineens wel geëmancipeerd?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
12-11-2020 21:44
De titel is al dom.
Dit.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
Gaan we ook een 'Waarom werken mannen niet?" krijgen?
Met mannen in de gevangenis en mannen die liever gamen dan een baan zoeken.
Zonmuis schreef:
12-11-2020 22:44
Gaan we ook een 'Waarom werken mannen niet?" krijgen?
Met mannen in de gevangenis en mannen die liever gamen dan een baan zoeken.
Nee. Waarom nemen mannen hun verantwoordelijkheid voor hun gezin niet?
Want ik snap prima dat vrouwen liever pt werken zolang ze nog steeds opdraaien voor het huishouden en gezin.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het wel goed, al is het niets nieuws onder de zon.
Blijf het raar en dom vinden als je als vrouw niet financieel onafhankelijk wil zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dat 'vergelijken met andere landen in de EU" wordt ook steeds gekker. Is in elk geval maar nét zo gekozen als het -in dit geval de programmamakers- goed uitkomt.
We leven hier niet in 'de rest van Europa' maar in Nederland.

Bovendien doet men erg dramatisch over de cijfers. Als je naar de CBS cijfers kijkt, ziet her er toch heel anders uit:
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 5217292773
Daar kun je selecteren op:
Totaal, Man, Vrouw
Werknemer, Zelstandige
Positie in het huishouden (kostwinner, met/zonder kinderen e.d)
Migratieachtergrond
Leeftijd.

En daarnaast lijkt het mij niet zozeer de vraag of iemand NU economisch zelfstandig is (dat kan gewoon een keuze zijn naar gelang de omstandigheden) maar of iemand, INDIEN NODIG, economisch zelfstandig kan zijn.

Het is namelijk m.i. geen op zichzelf staand doel dat iedere persoon economisch zelfstandig is maar of mensen, indien de omstandigheden daar naar zijn/worden, economisch zelfstandig zou kunnen leven.

Beetje makkelijk om alle burgers vanaf 15 jaar tot de AOW-leeftijd bij elkaar op te tellen (inclusief alle thuiswonenden, uitkeringsgerechtigden e.d.) en dan te concluderen dat het zo verschrikkelijk slecht gesteld zou zijn met de economische zelfstandigheid.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
13-11-2020 00:01
Ik vond het wel goed, al is het niets nieuws onder de zon.
Blijf het raar en dom vinden als je als vrouw niet financieel onafhankelijk wil zijn.
En bedankt. Dat is gewoon jaloezie.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
13-11-2020 00:13
En bedankt. Dat is gewoon jaloezie.
Jaloezie?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou best willen weten waarom dat kleine deel dat niet werkt uit vrije keuze dat doet. En of dat echt vrije keuze is. Bij de mannen en vrouwen.
Of dat er toch een aangeleerd rolpatroon achter zit, al dan niet onbewust misschien.

En als dat dan vooral met kinderen en huishouden is of ze beseffen waarom ze daar voor kiezen en dat ze gratis aan het werk zijn en dat in die gevallen ( ook bij parttime werken) die partneralimentatie helemaal nog zo gek niet is.

Want zie ook hier en in RL nog steeds belachelijk veel vrouwen (vooral) degene zijn die minder gaat werken of stopt... maar dan wel eerder huwelijkse voorwaarden heeft getekend.

Vaak niet verder hebben nagedacht dan hun situatie dan. En dan inkomen mislopen, gratis huishouden en verzorger spelen en manager van hele gezinsleven.

Meeste werken er dan nog naast en dan mag je van de meeste ook niet in gemeenschap van goederen trouwen of laten opnemen in de voorwaarden dat je wel recht hebt op alimentatie mocht mis gaan.

Nee, dan doe je ongeveer alles gratis, vaak naast een parttime baan. En afzien van compensatie tijdens en na het huwelijk.

Daar zou ik graag wel eens een programma over zien. En dan die partners erbij betrekken. Camera erop en dan de denkwijze eens uitpluizen. Daar doe je de maatschappij een plezier mee.

De werkende en niet werkende vrouw en hun partners uiteindelijk ook. Iets met begrip.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 13-11-2020 00:42
10.37% gewijzigd
En daarnaast :

In totaal (ook de mannen dus) werken we hier minder uur dan in de meeste andere landen. Maar wel het efficiënts, dus dat kijken naar alleen uren is al weer heel beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
13-11-2020 00:30
En daarnaast :

In totaal (ook de mannen dus) werken we hier minder uur dan in de meeste andere landen. Maar wel het efficiënts, dus dat kijken naar alleen uren is al weer heel beperkt.
Al helemaal omdat er alleen naar contracturen gekeken wordt. Economisch is dat wel relevant, maar het verhuld een heel deel daadwerkelijk werk. Ik heb in een aantal andere Europese landen gewerkt waar de meeste mensen op papier wel full time werkten, maar dan ook echt geen minuut meer aanwezig waren. Terwijl in Nederland in sommige vakgebieden (zorg/onderwijs om maar eens iets te noemen) meer uren werken dan je contract echt veel normaler is.
Alle reacties Link kopieren
Eens, luci ster.
En naar nu blijkt houden de vrouwen de zorg en het onderwijs overeind.
Mannen doen soms wat nuffig over deze banen, maar die sectoren zijn full time niet vol te houden, ook niet (al helemaal niet!) door mannen.
Bepaalde taken en eigenschappen worden nog steeds als 'minder waardevol' gezien want als kostwinner kon je in deze beroepen niet Oz ver in veel delen van het land.
En waarom staan er zoveel vrouwen om 3 uur op het schoolplein?
Omdat de scholen dan uit zijn.
En waarom zijn de scholen dan uit?
Euhmmmm...
Man werkt nu veel thuis en het is echt een heel rare break ineens. Zijn thuiswerkende collega's zijn allemaal massaal tussen 2 en 4 niet bereikbaar.
Wat ik mis is een stuk kritiek op de maakbare samenleving (even een kort stukje over mijzelf: heb tot de jongste 8 was parttime gewerkt in de zorg en daarna een herverdeling op thuisfront waarbij ik steeds meer ging werken. Inmiddels bijna fulltime als zzper met kinderen die over de 16 jaar zijn).

Ik kan dit niet staven, want het is een onderbuikgevoel. Vroeger (50 jaar geleden) had je een hele duidelijke rolverdeling, waarbij huishouden en kinderen ook letterlijk alle tijd opslurpten. Er waren vaak veel kinderen en welvaart lag een stuk minder in gemak, dus wassen met de hand kost nu eenmaal meer tijd. Net als het verstellen of maken van kleding ipv nieuwe kopen. Vrouwen werkten toen trouwens vaak ook wel, maar dat was meestal in de eigen familiezaak, waarbij de man als de zaakhouder werd gezien en de vrouw ondersteunende taken deed.

Tegenwoordig is het inderdaad een stuk makkelijker geworden met alle comfort. Maar ik vind de belasting niet écht daadwerkelijk minder geworden. En dat betekent zeker in het geval als er kinderen komen, dat er nog altijd een ouder veel tijd moet steken in het gezin. Welvaartproducten als wasmachines hebben tijd vrijgemaakt. Maar ondertussen is het verwachtingspatroon daarmee komen te liggen op neventaken van scholen en het tot op hoge leeftijd begeleiden van onze kinderen die allemaal wel zéér goede cijfers moeten halen, naar allerlei clubs moeten kunnen om zich maximaal te kunnen ontwikkelen. Nu zijn ouders moeders de nieuwe butlers van hun kroost om het maar even zeer lomp uit te drukken. Waar ik mee wil zeggen dat welvaart andere verwachtingen heeft geschapen van ouderschap en er daarmee niet automatisch meer ruimte is gekomen om te besteden aan werk.

En eerlijk? Ik vind het leven behoorlijk hectisch en ik ben daarnaast behoorlijk ambitieus. Maar ik zou wérkelijk waar (ben een energiek mens, maar heb toch ook veel rust nodig) niet fulltime kunnen functioneren zonder dat dit ergens ten koste van gaat. En dat wordt ook weer niet geaccepteerd van ouders moeders. Want we moeten wel de kinderen in toerbeurten rijden naar de hockeywedstrijd. En een lullig verjaardagsfeestje met zaklopen in de achtertuin en een ranja volstaat ook niet meer. Dus dan heb je én stress van werken, file rijden, koters op tijd oppikken bij de creche en dan zit je in je achterhoofd nog een verjaardagsfeestje te plannen die een superleuke hippe uitnodiging moet hebben en op z'n minst een high tea aan hapjes en drankjes om niet te hoeven horen van je kind dat zijn/haar verjaardag de saaiste ooit was.

Fulltime werken? Prima. Mag ik dan ook gewoon niet een uur in de file hoeven staan? Niet mezelf door een winkel hoeven vechten en stressen om op tijd te zijn voor de kids en hun zoveelste voorstelling, open dag, meebeleefdag voor ouders etc. Mag ik ze dan ook gewoon na een lange schooldag a la Frankrijk pas om 17.00 uur hoeven ophalen? Of dat ze met de schoolbus naar huis worden gebracht en hooguit keuze hebben uit 2 clubs uit het eigen dorp die niet doen aan wedstrijden in het weekend op een uur rijden en waarvoor ik niet eerst een orthodontist, logopedist en weerbaarheidstraining voor af hoef te gaan? Ik vind dat het hier in Nederland met alle welvaart de knettergekke andere kant opgaat, wat nog steeds maakt dat een normale enigzinds stressvrije deelname aan het werkende leven in de weg staat. Dus dan moet daar imo ook wat aan veranderen.

Ik ben het eens met dat het gek is dat arbeidsparticipatie stopt bij hoogopgeleide vrouwen die net een ton aan een studie hebben gedaan en dat vervolgens in de luieremmer gooien. Maar haal de hele hectiek uit dat verdomde leven zeg. Ik en mijn ex man hebben allebei nooit iets gezien in en gewild van dat hele drukke leven. Ik word daar niet gelukkig van (binnen een gezin. Als single lijkt het me prima) om altijd achter de feiten aan te moeten hollen. Tis ook weer niet zo dat onze banen kapitalen binnenbrachten. Mijn ex heeft ook nooit full time werken geambieerd. Dus zo waren wij beiden part timers. Vanwege het simpele feit dat ik deze wereld met de Nederlandse verwachtingen en normen en waarden van 'hoogopgeleide' ouders niet kan opbrengen. Dus laten we daar dan ook even bij stil staan (of ben ik de enige die zich herkent in de hoogopgeleide ouders club waar de begeleiding en ontwikkeling van onze bloedjes voorop staat (mede dankzij school en alle andere niet werkende moeders) en je als ouders daaraan alleen al een part time baan hebt.
Corona heeft letterlijk home scholing over de drempel van onze huizen gebracht. Maar dat gevoel had ik al veel langer bij mijn kinderen.
Wow, mama is boos :$
sorry schatjes voor mijn lange lap tekst haha. Ik heb iig érgens passie voor tegen ....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven