Entertainment alle pijlers

Welk (kennis)spel leuk met 2 personen?

15-12-2025 20:46 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn verkering houdt van spelletjes. Liefst ook de wat langere uitgebreidere spellen. Ik zoek iets dat ook leuk met z'n 2-en is. Scrabble en Hitster heb ik al.

Iemand tips voor een leuk spel? Zat zelf ook te denken aan de nieuwste versie van Trivial Pursuit. Is dat nu nog leuk? Of iets vergelijkbaars?
Per seconde wijzer bordspel

Op Marktplaats worden ze verkocht voor een habbekrats.
Zoek eens een andere hobby
Wingspan of Kwakzalvers van Wakkerdam spelen wij graag met z’n tweeën.

Zijn overigens geen kennisspellen, maar wel leuke bordspellen die niet enkel van kans uitgaan.
octaviana wijzigde dit bericht op 15-12-2025 21:47
39.67% gewijzigd
Explorista schreef:
15-12-2025 21:43
Per seconde wijzer bordspel

Op Marktplaats worden ze verkocht voor een habbekrats.
Wat dan ook vaak wil zeggen dat je er snel mee uitgespeeld bent
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Maar waarom vraag je je verkering niet wat de leuke spelletjes zijn/.
Ik ken geen spellenliefhebber die niet minstens een Kallaxkast vol heeft
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind Patchwork erg leuk en speciaal voor twee personen. Maar Clever, Kwakzalvers, El Dorado en Azul doen we ook vaak met z’n tweeën en vind ik ook leuk maar kunnen ook goed met meer spelers.

Geen kennisspellen allemaal..
Patchwork is inderdaad leuk. Je hebt net als bij Tetris allerlei verschillende grootten van stukjes. Als het je beurt is mag je er één pakken uit voorste drie in de rij stukjes afhankelijk van hoeveel geld (knopen) je hebt. Dit stukje leg je op je bord. Elke beurt wordt je bord voller. Elk gat dat aan het eind van het spel op je bord over blijft kost je punten. Sommige stukjes leveren op sommige momenten in de loop van het spel geld (knopen) op. Geld is ook punten waard aan het eind.

Ook leuk:
Splendor. Met kaarten en valuta in de vorm van edelstenen. De bedoeling is met verschillende combinaties van edelstenen (bijvoorbeeld 3 robijn, 2 saffier) kaarten te kopen. Deze kaarten zijn an sich ook een edelsteen waard. Elke kaart vereist een andere edelsteencombi om te kopen. Je mag in een beurt:
- een kaart reserveren + joker kopen,
- drie verschillende edelstenen pakken,
- twee dezelfde edelstenen pakken
- of een kaart kopen.
Heb je een bepaalde combinatie van verschillende kaarten met edelstenen erop, kun je nog extra punten verdienen. Wie het eerst 15 punten heeft wint.

Old skool en evergreen:
- Rummikub
- Scrabble
- Stratego
- Jeu de barricade
- Trivial pursuit
- Schaken
- Dammen
- Yahtzee
Qwixx of Sequence al geprobeerd?
ik heb toevallig net "keer op keer" besteld. lijkt me ook leuk. wij zoeken altijd kleine spelletjes voor in de bar van het hotel als we een weekend weg gaan. kaarten hebben we altijd mee, maar reis rummikub of een dobbelspel zijn ook altijd leuk
En doooooor!
Octaviana schreef:
15-12-2025 21:46
Kwakzalvers van Wakkerdam spelen wij graag met z’n tweeën.
Lol, wie is de weerwolf onder de kwakzalvers?
Oef, Trivial Pursuit heb ik echt al 20 jaar niet meer gespeeld. Geen idee of dat nog leuk is.

Wij vinden zelf Keer op keer 2 leuk, Lost cities, Patchwork, Tayü. En voor even tussendoor The Mind (bizarre ervaring is dat).
Dat zijn allemaal geen kennisspellen maar tactische spelletjes (niet heel ingewikkeld).
Tweepersoons denkspellen waar je dieper bij moet nadenken (kaliber makkelijk te leren, lastig te winnen, zoals dammen en schaken): alle spellen van Project Gipf: https://www.999games.nl/nieuws/project- ... weggeweest

Wij doen ook graag thuis-escape rooms.

In mijn ervaring is een spel voor 2 of meer spelers trouwens vaak niet zo leuk als je het met zijn tweeën speelt en kan je beter gaan voor een spel dat ook echt bedoeld is voor twee personen. Er zijn uitzonderingen maar in het algemeen merk je dit wel.
Wombat schreef:
16-12-2025 09:24
Lol, wie is de weerwolf onder de kwakzalvers?
Oeps :')
Kwakzalvers van Kakelenburg moet het zijn inderdaad (maar dat weet ik ook echt alleen omdat ik het gegoogled heb, het zit blijkbaar als Wakkerdam in mijn hoofd opgeslagen...)
Ik vind Azul leuk, Wingspan, Quatro, Hive, Paleo. Allemaal leuk met 2 personen. Paleo is een samenwerkingsspel. Zijn geen kennisspellen, maar vooral tactisch.
Ik hou van spellen met weinig gedoe. Beverbende, Qwixx, Dobble, Regenwormen. Vooral spelletjes van 999 games. Clever, halligalli.
Wij spelen vaak phase 10, skibbo, patchwork (erg leuk), keer op keer, qwixx,
Ik lees ook wingspan, maar de spelregels alleen al zijn ingewikkeld. (Vind ik dan hè)
"Boring conversation anyway"
Leuke bordspellen:
- Azul
- Patchwork
- Brood en bier
- 7 wonders duel
- quirkle cards
- lost cities
Mij is ooit Berenpark aangeraden. Is ook erg leuk!
Wij doen eindeloos yahtzee en clever
Ook heel leuk: crime scene spellen. Eenmalig te spelen maar wel superleuk om te doen. Je moet dan raadsels oplossen, een soort escaperoom spel maar veel leuker.
Pandemic! :hyper: Dan speel je niet tegen, maar met elkaar. Eventueel uit te breiden met extra edities om het nog uitgebreider of complexer te maken.
En nu?
Als je echt een kennis spel wil zou je timeline kunnen proberen. Het spel draait het om dingen goed op een tijdlijn te leggen.

Verder spelen wij samen Splendor duel, 7 wonders duel, Azul, Time 4 tea, Jaipur, Mandala met twee personen.

Als je denkt dat de spelregels te ingewikkeld zijn helpt het soms om een filmpje te kijken waar ze het uitleggen, dat is vaak makkelijker dan de spelregels te lezen. En soms moet je ook gewoon even beginnen om er achter te komen hoe de spelregels werken.
Catan kaartspel voor 2.
Look me in the eyes and tell me what you see.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven