Entertainment alle pijlers

Woon je liever in de stad of dorp?

22-01-2023 17:15 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zou jij of waar woon jij liever? In de stad of een rustiger plaatsje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad, maar dan wel aan de rand zoals ik nu woon. Ik kom net thuis van 2 weken vakantie in een dorp en ja het is heel koddig maar daar ben ik op een gegeven moment toch echt wel klaar mee. Mini supermarkt om 17.00 dicht, geen normale winkels, geen sport/hobby centra, maar 1 buslijn, geen fatsoenlijke school...Je kan er niks behalve wandelen en fietsen, naar de kerk en naar de supermarkt. Heel onhandig en saai. Ik woon zelf aan de rand van de stad dus loop zo de natuur in maar kan tenminste gewoon tot 22.00 terecht bij een supermarkt en heb fatsoenlijke winkels, sport centra, een trein station, bussen en meerdere tramstation op fiets/loop afstand. Die gewoon 1x per 15 minuten gaan tot een normale tijd in plaats van 1x per half uur tot zelfs een uur tot een uur of 21.00 en daarna mag je het uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit nu in een rustig wijkje in de stad met alles op loopafstand. Voor ruimte en natuur is een dorp dan weer beter, maar ik denk dat ik geen zin zou hebben in altijd maar hetzelfde beperkte aantal mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
22-01-2023 18:19
Dorp in de buurt van een stad. Kan ik de drukte opzoeken als ik daar zijn in heb, maar verder lekker rust.
Ja dat is wel ideaal! Combi van de rust en drukte
Wissewis schreef:
22-01-2023 18:16
Rand van de stad.
Alles vlakbij en ook weer rustig.

Nooit meer een dorp.
Veel te veel geroddel, ons-kent-ons en niets is fatsoenlijk bereikbaar met openbaar vervoer.

Ik kan niet bij mijn ouders op bezoek zonder dat 5 man doorvertelt dat Wissewis van tante Sidonie op bezoek was bij haar ouders. Of dat mijn man mee was. Of net niet en of ik nu gescheiden zou zijn en een ander aan 't zoeken ben.

En ik word kregelig van winkels die tussen 12 en 2 sluiten :-D. Zo hard niet meer gewend.

Je hebt natuurlijk dorp en dorpje. Ik woon in een groot dorp. Roddel valt erg mee want veel niet van oudsher bewoners die hier neergestreken zijn.

Ik werk in een dorpje, waar iedereen elkaar kent, op elkaar let, en voor elkaar zorgt. Dat dan ook! Als ik er op zaterdag een keer ben dan lopen er in no-time mensen over het schoolplein om te kijken waarom het licht brandt. Als ik aan de andere kant het dorp in rijd omdat ik een andere route had genomen wordt dat direct genoteerd. Zou er niet willen wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar ik nu woon is perfect voor mij, een redelijk dorp in omvang waar alles aanwezig is. Er is niets in de stad wat ik nu hier mis. Supermarkt is gewoon tot 22.00 open en ook op zondag en tweede kerstdag. Nuttige winkels (Etos/Blokker/Hema etc) en ook wat leuke winkeltjes. Ruime keuze in onderwijs. In no time op de snelweg

Zou niet zo snel in een dorpje met 10 huizen en geen supermarkt willen wonen. Maar ook niet middenin in een grote stad
Linalina schreef:
22-01-2023 18:23
Ja dat is wel ideaal! Combi van de rust en drukte
Juist niet ideaal. Het is net niets.
Niet de voordelen van de voorzieningen van de stad en ook.niet het voordeel van de rust van het buiten wonen.

Maar wel het geroddel van het dorp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opgegroeid op een mooie plek midden in de natuur, niet ver van een dorp met aardig wat voorzieningen en ook niet zo heel ver weg van een hele leuke stad (fietsafstand). Geweldige plek om op te groeien.

Nu woon ik best stads, in een gezellige wijk aan de rand van het centrum (loopafstand) van een hele leuke stad. Ook erg fijn.

Ik denk dat ik op best veel plekken zou kunnen wonen.
Voorwaarden zijn wel: niet aan een weg met druk autoverkeer, meeste voorzieningen bereikbaar op de fiets zodat ik niet afhankelijk ben van auto of OV. Geen bemoeizuchtige (roddel)buren en ik hou ook wel van een beetje privacy dus niet dat als je buiten zit dat je (bovenburen) je zien zitten of dat ze bij wijze van spreken je ademhaling kunnen horen. :rrr:
Uiteindelijk denk ik toch dat mijn voorkeur uitgaat naar de stad: alles bij de hand en over het algemeen iets anoniemer.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren Quote
In een rustige wijk aan de rand van de stad. Voor mij het beste van twee werelden, zo in het centrum, alle voorzieningen bij de hand, maar ook zo buiten in de natuur. En ik kan vrijwel alles op de fiets doen en dat vind ik echt belangrijk. Ik rijd graag auto, maar ik zou er niet aan moeten denken om voor alles de auto te moeten pakken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een dorp, niet echt een klein dorp. Als ik de straat oversteek sta ik in het bos en loop van daar uit de hei op. Heerlijk.
Loop ik de andere kant op dan ben ik met vijf minuten in het centrum met een aardig compleet winkelaanbod (supermarkten, drogisterijen, hema, kapper, bruna etc). Oh en dan kan ik ook zo de fiets pakken en sta ik na nog geen kwartiertje middenin een van de grotere steden van het land. Vrij ideaal, dus ik blijf maar lekker zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een dorp, ben er geboren en getogen. Lekker blijven plakken, m’n kerngezin/familie heerlijk dichtbij. Een (vrij grote) supermarkt en snackbar en dan houdt het wel een eindje op. Dichtstbijzijnde stad op 15 autominuten. Belabberd ov.

I don’t give a damn. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon tussen een stad en dorp in, helemaal ideaal :mrgreen:
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een groot dorp, waar de kinderen nog makkelijk zelf overal heen kunnen fietsen zonder dat ik het onveilig vind (door groepen hangjongeren of drukke wegen bijvoorbeeld) maar wel in de buurt van meerdere steden, waarvan de meest dichtstbijzijnde op 20 minuten rijden. En in ons dorp alle standaard winkels aanwezig zoals Kruidvat, Hema, Action enzo. Voor mij prima zo.
*Red* schreef:
22-01-2023 19:58
Ik woon in een dorp, niet echt een klein dorp. Als ik de straat oversteek sta ik in het bos en loop van daar uit de hei op. Heerlijk.
Loop ik de andere kant op dan ben ik met vijf minuten in het centrum met een aardig compleet winkelaanbod (supermarkten, drogisterijen, hema, kapper, bruna etc). Oh en dan kan ik ook zo de fiets pakken en sta ik na nog geen kwartiertje middenin een van de grotere steden van het land. Vrij ideaal, dus ik blijf maar lekker zitten.
Dit kli kt als een ideale plek om te wonen.
*Red* schreef:
22-01-2023 19:58
Ik woon in een dorp, niet echt een klein dorp. Als ik de straat oversteek sta ik in het bos en loop van daar uit de hei op. Heerlijk.
Loop ik de andere kant op dan ben ik met vijf minuten in het centrum met een aardig compleet winkelaanbod (supermarkten, drogisterijen, hema, kapper, bruna etc). Oh en dan kan ik ook zo de fiets pakken en sta ik na nog geen kwartiertje middenin een van de grotere steden van het land. Vrij ideaal, dus ik blijf maar lekker zitten.
Dit kli kt als een ideale plek om te wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een groot dorp ( 22.000 inwoners), met fijne voorzieningen op 10 minuten lopen en 5 minuten fietsen ( waaronder theater, bieb, restaurants, leuk winkelaanbod en meer dan voldoende (sport)verenigingen). Loop ik de straat uit, dan sta ik in het Regge buitengebied en loop ik de woonwijk verder in, dan sta ik binnen 400 meter bij supermarkt, bakker, kapper, drogist en scholen en opvang.

Met de auto ben ik in 30 minuten in 3 grote steden, waarvan 1 provinciehoofdstad. Met het OV idem.

We wonen hier heerlijk ;-)

En rijden we de IJssel over richting huis, op de A1, dan voel je halverwege de brug een 'boink' en weet je dat je bijna thuis bent. Heerlijk..
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 22-01-2023 22:33
5.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad! Ik woon nu in het centrum van een kleine stad (153.000 inwoners). En dat vind ik wel het minimum. Alle dorpen eromheen is voor mij echt een brug te ver. Ik kom van de hoofdstad af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Velvetlady schreef:
22-01-2023 18:44
Juist niet ideaal. Het is net niets.
Niet de voordelen van de voorzieningen van de stad en ook.niet het voordeel van de rust van het buiten wonen.

Maar wel het geroddel van het dorp.
Waar ik woon heb ik nou net wel de voordelen van de voorzieningen van de stad en het voordeel van de rust van het dorpse wonen. En geen geroddel.

Dit is ook gewoon een dorp met ietsjes minder dan 25.000 inwoners en bijna vastgeplakt aan de stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
22-01-2023 18:16
Rand van de stad.
Alles vlakbij en ook weer rustig.

Nooit meer een dorp.
Veel te veel geroddel, ons-kent-ons en niets is fatsoenlijk bereikbaar met openbaar vervoer.

Ik kan niet bij mijn ouders op bezoek zonder dat 5 man doorvertelt dat Wissewis van tante Sidonie op bezoek was bij haar ouders. Of dat mijn man mee was. Of net niet en of ik nu gescheiden zou zijn en een ander aan 't zoeken ben.

En ik word kregelig van winkels die tussen 12 en 2 sluiten :-D. Zo hard niet meer gewend.
Wil je "effe snel langs winkel X" ... Gesloten voor middagpauze.
Je kan ook in een ander dorp wonen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Andersom schreef:
22-01-2023 17:55
Ben je verhuisd?

On topic. Ik woon in een groot dorp aan de buitenrand. Ruim 22.000 inwoners. Veel stadse dingen dichtbij met ov of auto.

Heb ooit in een ander groot dorp getoond in het centrum. Vond ik nog fijner. Even lopend uit eten gaan enzo.
Nee :) Zijn het er 22.000? Nou ja, groot dus.
Ik woon meer in een “nederzetting”. Ik heb een auto voor werk en boodschappen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een dorp. Als ik onze polder in rij, terug van een vakantie, dan voel ik dat ik thuis ben.
Ik zou nergens liever willen wonen dan hier! Net geen 10.000 mensen, compleet winkelaanbod, basisscholen en sportverenigingen op het dorp, heerlijk. Een dorp met tentfeesten zoals in het liedje van kraantje pappie, waar jong en oud komt.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad. Ik houd van winkels en uitgaansgelegenheden om me heen. En makkelijk openbaar vervoer etc. En diversiteit aan mensen en culturen en anoniem zijn.

Ik woon zelf midden het centrum van een stad. Heerlijk. Ook lallende mensen die ‘s nachts door mijn straat lopen.

En echt afgelegen wonen lijkt me ook nog eens eng.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 22-01-2023 22:30
22.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad! Nabij of in het centrum, of andere leuke drukke wijken. Geen vinexwijk van een stad o.i.d. Ik ben nu recent verhuisd van één van de grotere Nederlandse steden -> grote Europese stad -> klein Nederlands stadje. En dat voelt al teveel als een dorp, bleh.

Óf hutje op de hei. Maar niet in een dorp en dan toch met buren. Dat is mijn persoonlijke hel op aarde.

Heerlijk om in het weekend door een ontwakend stadscentrum te lopen, of 's avonds zo uit je deur een kroegje in, 's ochtends een onbijttentje in, even lopend naar wat winkels...
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een echt plattelandsdorpje. (5000 inwoners) Met 2 supermarkten, bakker, groenteboer, slager en drogist. Wij moeten altijd ver rijden voor vermaak, maar dat heb ik ervoor over. Altijd blij als ik mien dörpke weer inrijdt, waar iedereen iedereen kent en iedereen voor elkaar klaar staat. Waar we onze buren kennen en met iedereen goed op kunnen schieten.

Ik ben opgegroeid in een grote stad, maar zou nooit meer terug willen
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon het liefste midden in een grote stad. Ik ben echt een stadsmens in hart en nieren, we wonen dus ook in het centrum zo' n beetje. Tussen de studenten en yuppen. Heerlijk. Ga nooit meer weg hier.
sambuca- wijzigde dit bericht op 22-01-2023 22:41
38.14% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven