Entertainment alle pijlers

Woon je liever in de stad of dorp?

22-01-2023 17:15 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zou jij of waar woon jij liever? In de stad of een rustiger plaatsje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad en het liefst vlakbij centrum. In een dorp zou ik me enorm vervelen. Niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een dorp omdat ik hou van stilte en helemaal niet hou van parkeerproblemen en files. Maar ik zie zeker ook de voordelen van in een stad wonen en vind het jammer dat ik het nooit gedaan heb! Het is dat wonen in een stad ergens waar je wél parkeerplaats hebt en het tóch stil is heel erg duur is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
blueroosje schreef:
22-01-2023 22:37
Stad en het liefst vlakbij centrum. In een dorp zou ik me enorm vervelen. Niks voor mij.
Dat snap ik maar zelf woon ik in een dorp op een kwartier rijden van de stad. Mijn werk is ook in of aan de rand van de stad. Dus geen probleem om alsnog de stad in te gaan voor hobby 's en sociale contacten, desnoods elke dag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook lekker dat als ik naar concert of theater ga, dat ik 15 minuten van tevoren op de fiets spring en ik ben er. Ik heb qua voorzieningen meer nodig dan AH, Etos, Hema en Blokker. Ik vind het handig dat ik bijvoorbeeld alle soorten pakketpunten op loopafstand heb, dat winkels laat open zijn, en vooral dat ik werk in mijn stad, dus nauwelijks reistijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een dorp in Zeeland met 1500 inwoners. We hebben niet eens een supermarkt. Wat een rust, daar geniet ik echt van. Je hoort hier niks. Ik heb een jaar in een stad gewoond zo groot als Breda en ik werd gek van het geluid dag en nacht.

Ik heb wel 5 restaurants met terras op 6 minuten lopen en woon 10 minuten van de grote stad.
exodusredux wijzigde dit bericht op 22-01-2023 22:59
Reden: Aanvulling
16.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Qua voorzieningen vind ik het ook fijn dat er een intercity station op fietsafstand is. Met kinderen kan ik mij voorstellen dat het fijn is als er basisscholen, middelbare scholen, eventueel mbo/hbo/universiteit in de buurt is en voorzieningen als sportclubjes of een zwembad. Wat dat betreft past een stad beter bij mij, maar ik ben ook graag in de natuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen ideaal. In het buitengebied van een kleine stad. Binnen 10 minuten zijn we in het centrum waar alle mogelijke voorzieningen zijn, zoals een station, hema, kruidvat en kroegen. Middelbare scholen, bussen, reuring. Binnen 3 minuten loop ik door uitgestrekte velden en kom ik geen mens tegen. In het dagelijkse leven ervaren we door de ligging van ons huis in buitengebied vooral de rust van het buitengebied inclusief de krekel, haan -en landbouwgeluiden.

Voor mij is dit de ideale combinatie. Zo wilde ik vroeger altijd op een boerderij wonen met dieren maar moest er ook een uitgaansgebied en station in de buurt zijn. So be it.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geboren en getogen in een grotere stad (200.000 inwoners), vond alle voorzieningen prettig (elke 10min een bus alle richtingen uit, treinstation, diverse scholen, winkels, etcetera)

Maar nu al 16 jaar in een kleine stad (12.000 inwoners) en ik ben blij dat mijn kinderen hier opgroeien. Geen stoplichten, in bijna elke straat woont wel iemand die we (een beetje) kennen, genoeg groen, sterk verenigingsleven. We hebben ook gewoon diverse supermarkten, wat winkels (Hema, kruidvat, shoeby etc) en boetiekjes, bloemenwinkels, eetgelegenheden.
En op 12min met de auto staan we in 2 middelgrote stenen.
Binnen 30 min staan we in 2 grote steden.

Ik zou niet anders meer willen.

Aanvulling: enig nadeel is dat er slechts 1 middelbare school is (vmbo school) waardoor kinderen met een ander advies automatisch minimaal 40 min moeten fietsen naar een van de 2 middelgrote steden.
silent-witness wijzigde dit bericht op 22-01-2023 23:15
Reden: Aanvulling
12.90% gewijzigd
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij wonen in een nieuwbouwwijk aan de rand van een grote stad. De wijk zelf is een beetje een dorp en de meeste winkels zitten hier ook (AH, Lidl, kruidvat, etos, hema etc). Centrum is een goed kwartier met de auto, fiets een half uur, maar ook met de bus gaat prima. Kinderen zitten relatief dichtbij op de middelbare school, 1 op 5 minuten fietsen, de ander in een dorp vlakbij 20 minuten fietsen. Fijne stad om in de wonen, wij gaan hier voorlopig zeker niet weg.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb altijd in de stad gewoond (van groot naar klein) Parijs, Rotterdam en nu Den Bosch. In dit voorjaar ga ik in the middle of nowhere wonen, tussen Geneve en Lyon in. De bakker zit 5 km verderop, de supermarkt 25km.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
22-01-2023 18:10
Dorp maar wel 1 waar ik met de auto in 10 minuutjes bij bioscoop, winkelcentrum schouwburg, restaurants ed ben. Dus niet zo afgelegen dat dit een half uur rijden is.
Je hebt het over ‘afgelegen’ als het 30 minuten rijden is?
En een dorp van waaruit je binnen 10 min bij de bioscoop /schouwburg bent? Ik denk dat het merendeel van de huizen IN die stad op meer dan 10 minuten van die faciliteiten afliggen! En dan wonen ze gewoon IN de stad!
Jouw wens lijkt me niet haalbaar. (Hier gemiddeld dorp, maar ik heb al meer dan 5’ min nodig om het dorp uit te komen!
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
22-01-2023 23:46
Je hebt het over ‘afgelegen’ als het 30 minuten rijden is?
En een dorp van waaruit je binnen 10 min bij de bioscoop /schouwburg bent? Ik denk dat het merendeel van de huizen IN die stad op meer dan 10 minuten van die faciliteiten afliggen! En dan wonen ze gewoon IN de stad!
Jouw wens lijkt me niet haalbaar. (Hier gemiddeld dorp, maar ik heb al meer dan 5’ min nodig om het dorp uit te komen!
Niet mee eens.
The saddest thing I've ever seen on my tv screen. Was a dying man who died for his dream.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad. Ik hou van de reuring, anonimiteit en winkels :)
Alle reacties Link kopieren Quote
In woon in een dorp onder de rook van Amsterdam. Ik kan de reuring dus makkelijk opzoeken, maar ik hoef er niet 24/7 middenin te zitten.
Ik zou best in een of ander gat willen wonen, ergens waar ik schapen, kippen en een pony in mijn achtertuin kan laten lopen... Ik kwijl soms bij het zien van die idyllische B&B's ergens op een dijk aan het water. Van die onbekende oordjes waar nog een beetje ruimte lijkt te zijn.
Maar man en ik zouden beiden onze werkplekken niet kunnen meenemen, nog onze families, de scholen, winkels etc..
5 km rijden naar de dichtstbijzijnde bakker trekt me dan ook weer niet.. dus blijf ik maar zitten waar ik zit.
Ik woon in een dorp in Brabant tussen 2 steden in. Heerlijk! Dorp zelf heeft een grote supermarkt maar verder is er weinig te doen behalve de uiterst gezellige dorpskroeg waar we regelmatig gaan borrelen.

De stad is 3x niks voor mij. Snachts nog steeds teveel geluiden van verkeer en heb eens een paar keer vlakbij een tramhalte geslapen bij vrienden in hartje Amsterdam... dan doe ik dus geen oog dicht, verschrikkelijk die drukte om in te wonen.

Hier op 10 minuten een groot natuurgebied om te wandelen met de honden. En voor een restaurant of avondje uit gaan we met de auto of taxi of een hotelovernachting. Heerlijk. Geen parkeerproblemen, ook wel heel fijn!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een dorp vlakbij Amsterdam en Schiphol met 30.000 inwoners. Best veel eigenlijk, had het even opgezocht net.
Ik woon hier al mijn hele leven en wil er ook niet weg. Vind de rust en veiligheid hier heel fijn. Ik kom wel eens in Amsterdam maar ben binnen no time dik overprikkeld en ben altijd blij als ik weer mijn dorp zie vanuit de bus. Ik hoor vaak van oud collega's of andere mensen die hier niet wonen dat ze hier nog niet dood gevonden willen worden, dat het er zo saai is. Ik ben het er niet mee eens maar ieder zijn ding toch?

Er zit hier eigenlijk alles behalve een bioscoop en een zwembad, veel scholen, twee grote winkelcentra, veel horeca, bijna overal gratis parkeren en veel groen. Ik woon erg mooi in deze wijk, er zit een natuurgebied om de hoek, mijn kat kan rustig naar buiten want het is een redelijk rustige buurt qua auto's en je zit ook zo met het OV in de stad, of je nou naar Utrecht wil of naar Amsterdam. Er komt momenteel ook een trambaan die het OV nog sneller maakt.

Ik vind vooral het gemoedelijke sfeertje fijn, men is redelijk op zichzelf hier maar ook behulpzaam als je iets nodig hebt of als je valt op straat, dan komen er altijd wel mensen naar je toe. Als je gaat wandelen groet iedereen elkaar.
Het voelt veilig hier.

Ik heb wel eens in een grote stad in Brabant gewoond en hoewel dat prikkelarm was vergeleken met Amsterdam was het alsnog niets voor mij. Ik zit hier gewoon goed op mijn plekje. Heb een fijn appartement, mooi uitzicht en ik geniet dagelijks van de rust in mijn dorp. Het enige nadeel vind ik de vliegtuig overlast, maar die hoor ik hier gelukkig minder dan toen ik nog thuis woonde, bij mijn moeder die in een ander gedeelte van het dorp woont is het nog tien keer erger.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opgegroeid in een klein dorp. Vreselijk! Iedereen wist alles van elkaar. Er woonden zo'n 3000 mensen en wij waren als gezin anders dan de oorspronkelijke bewoners.
Toen naar de hoofdstad, naar een andere stad met zo'n 200.000 inwoners en nu woon ik het centrum van een middelgrote stad. En wij willen echt nooit meer de stad uit. Ik vind het heerlijk om alles om de hoek te hebben. Galeries, koffietentjes, restaurantjes, kroegen, alle winkels die je maar kunt bedenken en start ups vliegen je om de oren. Ik kan kiezen uit 5 verschillende supermarkten op loopafstand. We eten zo veel mogelijk veganistisch en alles is makkelijk te vinden. Als ik naar het dorp ga om familie te bezoeken of om te komen eten, hebben ze echt stad en land moeten afzoeken naar havermelk of vegan vleesvervangers oid. Om ons heen alleen maar mensen die ook van de stad genieten en het is thuis dus altijd rustig. In de tuin alleen maar voor een wijntje in de zomer, maar geen trampolines, gillende kinderen, luidruchtige feestjes, blaffende honden en ander ongemak.
Het nadeel is dat de tuintjes zo dicht bovenop elkaar zitten dat je werkelijk alles hoort van elkaar. Maar iedereen weet dat dus echtelijke ruzies worden binnen uitgevochten met de tuindeuren dicht ;-)
Nee ik ga nooit meer de stad uit. Ik houd van de diversiteit in mensen en soorten. Het enige wat ik erger zou vinden dan het wonen in een klein dorp, is om in een vinexwijk te wonen aan de rand van een dorp of stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik kom uit Groningen centrum en wil nooit niks anders meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Opgegroeid in een dorp van ik denk zo'n 3000 inwoners. Vond het er verschrikkelijk. Na de middelbare school ben ik verhuisd.

Ik woon nu in een stad, niet zo groot. Kleinsteeds noemen ze het. Woon aan de rand, als ik mijn straat uit loop en nog even doorloop zit ik in een natuurgebied.

OV gaat redelijk vaak. Winkels genoeg met ruime openingstijden, ook op zondag. Bioscoop op 10 min fietsen, supermarkten op 5 minuten fietsen (en dan heb ik het over 6 verschillende supermarkten).

Het is hier over het algemeen redelijk stil, (al woon ik in een te gehorig woonblok, burenoverlast) maar er is ook reuring en er wordt niet zo veel geroddeld. Ondertussen word je wel vriendelijk gegroet op straat. Mij bevalt het wel.

In de zomer ben ik 3 weken in een grotere stad en dan merk ik dat ik de drukte vermijd en liever het dorp verderop induik, of me in de bossen aan de rand van de stad begeef.

Ben ook weleens een paar weken in Amsterdam aan housesitten geweest en ik miste zó het groen, de frisse lucht en zichtlijnen. Ver kunnen kijken.

Mijn thuiskomst was, hoewel ook echt leuk daar, een feestje.
hanke321 wijzigde dit bericht op 24-01-2023 13:47
26.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het liefst in een lief klein vrijstaand huisje willen wonen met een stuk land eromheen in de middle of nowhere. Heerlijk lijkt me dat. Maar ja...geen geld voor, dus dan maar in een dorp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Interessant al jullie ervaringen/meningen te lezen, thanks!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben opgegroeid in een dorp, iets van 12.000 inwoners, dus niet dat iedereen elkaar kent. Daarna verhuisd naar een dorp verderop dat eigenlijk kleiner was, maar zich grootser voordeed en wat meer voorzieningen/winkels had.

En nu woon ik weer in m'n geboortedorp, inmiddels zo'n 16.000 inwoners, er bleek nog zat ruimte voor nieuwbouw. Nog steeds heerlijk rustig, weinig te beleven maar m'n vertier zoek ik dan wel ergens anders. Ik heb nooit in de stad gewoond, behalve als puber heb ik ook nooit de behoefte gehad om naar de stad te gaan. Als ik wil kan ik er heen, ik woon vlak bij Amsterdam, en daarna kan ik weer lekker naar huis de rust in.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de stad nét buiten het centrum. We wonen heerlijk, aan de rand van de singels, in een mooie rustige straat met uitzicht op het water - en toch op loopafstand van winkels, restaurants, cafés, musea en bioscopen. Ik ga hier nooit meer weg.
Stad! Vandaag wilde ik naar de film, even alle bioscoop-opties bekeken en gekozen voor ‘The worst person in the world’, een Noorse film. Hoe laat? Hm, op tien minuten lopen draaide hij laat in de middag maar we wilden eerder, dus wandelden we naar een bioscoop op 20 minuten afstand van ons huis. Na de film gingen we even de stad in voor een glas wijn en wat bitterballen, we liepen wat winkels in, beetje rondkijken en toen naar huis. Thuis koken of afhalen? Gewoon thuis, dus even naar de AH. Zo leef ik het liefst, zonder vaste routines (als het niet nodig is) en met genoeg leuke dingen om te doen.

Buiten wonen is ook leuk, maar ook een beetje saai.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad, Amsterdam, prima op mijn plek.

Opgegroeid in een klein dorp, kon niet wachten totdat ik weg kon.

Ik ben nu binnen 10 minuten op de fiets in het theater, de Stopera of een flink aantal bioscopen. Woon 5 minuten van het Museumplein dus laatst even naar Klimt geweest in het van Gogh voor een uurtje, hup weer terug op de fiets en weer thuis. Heerlijk, zou niet anders willen.

Naja een kleine tuin of rustig balkon was leuk geweest maar in de zomer zijn er zat terrasjes, parken, het Amsterdamse bos, Noord etc waar je ook even kan zitten.

De Appie en de Aldi zitten om de hoek, letterlijk, de Dirken de Coop op 3/ 5 minuten fietsen. Hier in mijn buurt is alles zoals de Hema, Blokker, kledingzaken, markt etc... Dus hoef die Kalverstraat nooit te zien. Top dus

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven