Entertainment alle pijlers

Woon je liever in de stad of dorp?

22-01-2023 17:15 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zou jij of waar woon jij liever? In de stad of een rustiger plaatsje?
Alle reacties Link kopieren Quote
Opgegroeid in en dorp 10.000 inwoners, jaren in een (binnen)stad gewoond, was ook erg leuk.

Nu al weer jaren terug naar het dorp, ook heerlijk die ruimte en rust.
We bouwen nu een grote veranda dat had in de (binnen) stad maarzo niet gekund.

Op fietsafstand ben ik binnen een half uur in het centrum van de stad.

Mss dat ze hier in het dorp alles van me (denken te) weten, prima.
Omgekeerd weet ik hier de laatste roddels echt niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Overal gewoond, hoofdstad, grote stad, weiland en dorp.
Alles heeft zo zn voordelen.
Maar nooit meer een klein dorp midden in de weilanden, wat saai, wat ver, wat klein.. pfff en dan was het nog wel onder de rook van grote stad. Misschien dat er daarom juist niks te beleven viel

Nu groot dorp midden in mooie veelzijdige natuur, bloeiend en gezellig verenigingsleven, een theater en zwembaden , winkels en sport.
Ik heb alles wat mijn hartje begeert, ga hier niet meer weg (zeg nooit nooit)
Alle reacties Link kopieren Quote
Dorp en dan ook een klein dorp en op een rustig plekje.
Wil wel graag de dagelijkse boodschappen binnen fietsafstand hebben.
Stad en in het centrum. Alles op loopafstand.
anoniem_63e20ea8ea23a wijzigde dit bericht op 29-01-2023 23:59
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dorp.

Ik ben geboren en getogen in een stad (net niet in de top 10). Heb altijd aan de rand van de stad gewoond, tegen het buitengebied aan. Alle voorzieningen waren, met auto, binnen 20 minuten te bereiken. (winkelcentra etc. minder dan de 20 minuten... maar ik heb het ook over theater, bioscoop etc. etc.)
Ik heb nog een paar jaar gewoond in het (grote) dorp vlakbij. Vond ik ook fijn wonen.

Nu woon ik inmiddels bijna 2 jaar in het buitengebied van een dorp op een ruim half uur van mijn geboorteplaats. Het dorp heeft 2100 inwoners en ik vind het heerlijk!
Heel fijn dat mensen eindelijk weten wie ik ben en dat ik me niet meer anoniem voel. Dat gevoel heb ik in mijn vorige woonplaatsen nooit gehad.
Ik woon natuurlijk ook op een prachtige plek, dus dat maakt ook heel veel goed.
Een stad als Amsterdam maakt me niet gelukkig, ik vind het best leuk voor een dagje, maar verder vind ik het veel te druk en ben ik blij als ik weer naar huis kan.

Edit: Oh, er zit een buurtsuper en een cafetaria in het dorp. En er zijn 3 restaurants. Verder veel boerderijwinkeltjes....
Voor de grotere boodschappen gaan we altijd naar een plaatsje 10 minuten verderop.
Alle reacties Link kopieren Quote
stad buiten centrum. Te oud om naar een dorp te verhuizen nu.
ik was liever knolselder....
Alle reacties Link kopieren Quote
Dorp. Moet er niet aan denken om in een stad te wonen. We wonen aan de rand van een dorp. Rustig en met best veel ruimte.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon het liefst in een stad, randje van het centrum. Zodat je zo het centrum in kunt lopen, maar het niet al te druk is. Op dit moment woon ik behoorlijk afgelegen met de dichtstbijzijnde supermarkt op 4 km afstand en hoewel het met mooi weer fijn is, vind ik het vooral ook erg saai. Toch had het uiteraard ook nadelen toen ik in de stad woonde, ik werd soms echt gek van de kerkklokken, het gebrek aan parkeerplaatsen en auto’s en vrachtwagens voor mijn voordeur, het opbouwen en afbreken van de markt. Altijd drukte en lawaai. Daarom lijkt wat verder uit het centrum me ook fijn, of een kleine stad met veel natuur op fietsafstand. Ik wil hier in ieder geval niet altijd blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een groot dorp en dat vind ik nu heel fijn. Voor mijn jonge kinderen zijn alle nodige voorzieningen er. Beperkte wachtlijsten voor kdv en bso, vrije keus wat betreft scholen en genoeg keuze in type onderwijs, veel ruimte om buiten te spelen, alle dagelijkse boodschappen in de buurt.

Ik mis hier wel heel erg de gezelligheid. Daarvoor moeten we naar de stad op een kwartier rijden. Maar dus niet even snel lopend ergens lunchen/ terras/ kroeg/ theater / film enz.

Zonder kinderen woonde ik het liefst net buiten het centrum van een niet te grote stad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verhuisd van hartje centrum middelgrote stad naar een dorp. Omdat het in de stad in korte tijd echt zoveel drukker werd... té druk, als er iets leuks te doen was, ging ik er niet meer heen terwijl ik om de hoek woonde. Op zaterdag ging ik sowieso niet, wel was het makkelijk om doordeweek in m'n pauze overal naartoe te kunnen.

Ik woon nu een paar maanden in het dorp en vind het wel erg rustig. Als ik nu in m'n pauze naar buiten ga, is het uitgestorven.! Komt natuurlijk ook omdat we in de winter zijn komen wonen en iedereen lekker binnen blijft, dat ik nog weinig mensen heb leren kennen. Ik denk nog wel 'ns terug, want ik weigerde de stad te verlaten, ook met kleine kinderen en gesleep met kinderwagen naar de verdieping... en opeens was het genoeg.

Op zich vind ik wat meer plannen geen probleem (voor boodschappen ed). Er is een buurtsuper en die is prima, maar meer is er niet. Het huis daarentegen is super (je krijgt zoveel meer 'huis' voor je geld)... en ook de tuin – die ik nooit heb gehad – is zo fijn. Ik denk dat het wel goed komt van de zomer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rosanna1985 schreef:
22-01-2023 22:43
Dat snap ik maar zelf woon ik in een dorp op een kwartier rijden van de stad. Mijn werk is ook in of aan de rand van de stad. Dus geen probleem om alsnog de stad in te gaan voor hobby 's en sociale contacten, desnoods elke dag!

Wij wonen aan de rand van de stad en wij moeten ook met de auto richting het centrum. Ook omdat wij drie kleine kinderen hebben en dus wel afhankelijk zijn van de auto. Maar wat ik een groot nadeel vind, zijn de parkeerkosten. Vlakbij of in het centrum parkeren kost geld, je kan dus ook niet al te lang wegblijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
blueroosje schreef:
25-01-2023 19:43
Wij wonen aan de rand van de stad en wij moeten ook met de auto richting het centrum. Ook omdat wij drie kleine kinderen hebben en dus wel afhankelijk zijn van de auto. Maar wat ik een groot nadeel vind, zijn de parkeerkosten. Vlakbij of in het centrum parkeren kost geld, je kan dus ook niet al te lang wegblijven.
Huh? Bakken mensen die ook met 3 kinderen met de fiets van de rand naar het centrum van de stad gaan, toch? Hoop ik ..
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw75 schreef:
26-01-2023 07:36
Huh? Bakken mensen die ook met 3 kinderen met de fiets van de rand naar het centrum van de stad gaan, toch? Hoop ik ..
Ja natuurlijk.

Maar sowieso zou ik niet met alle 3 de kleine kinderen tegelijk naar het centrum gaan, waardoor ik altijd zou kunnen fietsen :-)
Ik woon op loopafstand van het centrum en kom er vrijwel nooit. Er zijn ook winkelstraten nóg dichterbij.
Alle reacties Link kopieren Quote
blueroosje schreef:
25-01-2023 19:43
Wij wonen aan de rand van de stad en wij moeten ook met de auto richting het centrum. Ook omdat wij drie kleine kinderen hebben en dus wel afhankelijk zijn van de auto. Maar wat ik een groot nadeel vind, zijn de parkeerkosten. Vlakbij of in het centrum parkeren kost geld, je kan dus ook niet al te lang wegblijven.
Je kan ook een bakfiets aanschaffen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een stad, aan een park.
Heel rustig, maar alles onder handbereik.
Ik wil hier nooit meer weg ❤️
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kies voor het platteland. Maar dan in een bosrijke omgeving en niet tussen de bio-industriestallen.

Ik woon nu in een stad maar heb veel overlast van buren. Ook heb ik last van de auto's die tot diep in de nacht voorbij blijven rijden (50 km/uur weg een stukje verderop). Ik ben ook niet zo sociaal dus ik kom zelden in het stadscentrum.

Dus geef mij maar bos, rust en ruimte voor dieren. Als ik de loterij win...
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
26-01-2023 10:53
Je kan ook een bakfiets aanschaffen?
Ja dat had ik gedaan, zelfs de meest luxe namelijk de urban arrow. Die bakfietsen zijn niet gemaakt voor kleine mensen , met mijn tengere 1.62 ben ik 2 keer gevallen , omdat ik de fiets echt niet onder controle kon houden met de harde wind. Of ik kan het gewoon niet, ik doe alles met de auto als ik met mijn kinderen naar de bieb ga bijvoorbeeld (in het centrum). Bij ons vindt heel veel plaats in het centrum qua activiteiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in de bosrijke omgeving van een groot dorp (bijna 23.000 inwoners) dat het grootste dorp is in mijn gemeente. Ik loop zo in het bos, wat ik heerlijk vind.

Vlakbij het station (waar elk kwartier een trein naar een van de grootste steden van het land vertrekt) en het centrum met restaurants, terrasjes, bakkers, slager, visboer, kledingwinkels, AH, Kruidvat, Hema, kappers.

Binnen vijf minuten fietsen ook nog een Plus, Action, Hoogvliet, Spar, (middelbare) scholen, hockey, cricket, tennis, sportschool, zwembad, tandarts, natuurbegraafplaats/crematorium, etc.

Nog iets langer, (vijf)tien minuten fietsen, naar de twee andere plaatsen met nog meer winkels, restaurants en café’s.

Nog geen halfuur fietsen (of sneller met de auto of het OV) naar een van de grootste steden van het land: heerlijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon nu in een karakteristiek dorp dichtbij een grote stad. Dat vind ik echt het allerfijnst.
Alle reacties Link kopieren Quote
moizer schreef:
22-01-2023 23:46
Je hebt het over ‘afgelegen’ als het 30 minuten rijden is?
En een dorp van waaruit je binnen 10 min bij de bioscoop /schouwburg bent? Ik denk dat het merendeel van de huizen IN die stad op meer dan 10 minuten van die faciliteiten afliggen! En dan wonen ze gewoon IN de stad!
Jouw wens lijkt me niet haalbaar. (Hier gemiddeld dorp, maar ik heb al meer dan 5’ min nodig om het dorp uit te komen!
Ik woon in zo’n dorp. 1500 inwoners. Dorp zelf sportschool, bakker en slager. Supermarkten in 2 nabije dorpen op 3 km. Met de auto ben ik daar in 4 minuten. Met de fiets 10/12.
Twee plaatsen met schouwburg in de buurt. 1 op 8 km en 1 op 10 km. Die op 10 km ook een bioscoop.
Daarom vind ik zelf dat hier ook sommigen de voordelen van de stad ook overschatten. Ik werk in een stad. Als ik daar van 1 naar andere locatie moet doe ik daar over 4 km 8/10 minuten. Parkeer ik en moet ik nog 10 minuten lopen naar ons kantoor.
Vanuit huis rij ik in 10 minuten naar die plaats op 8 km. Parkeer gratis voor de deur van de schouwburg en loop naar binnen.
Dus geef mij maar het dorp ipv de stad. Geef mij maar de rust (sta in 1 minuut op het zandpad in buitengebied) en dat ik de drukte moet op zoeken dan drukte en de rust moeten op zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nina-tje schreef:
26-01-2023 12:20
Ik woon in zo’n dorp. 1500 inwoners. Dorp zelf sportschool, bakker en slager. Supermarkten in 2 nabije dorpen op 3 km. Met de auto ben ik daar in 4 minuten. Met de fiets 10/12.
Twee plaatsen met schouwburg in de buurt. 1 op 8 km en 1 op 10 km. Die op 10 km ook een bioscoop.
Daarom vind ik zelf dat hier ook sommigen de voordelen van de stad ook overschatten. Ik werk in een stad. Als ik daar van 1 naar andere locatie moet doe ik daar over 4 km 8/10 minuten. Parkeer ik en moet ik nog 10 minuten lopen naar ons kantoor.
Vanuit huis rij ik in 10 minuten naar die plaats op 8 km. Parkeer gratis voor de deur van de schouwburg en loop naar binnen.
Dus geef mij maar het dorp ipv de stad. Geef mij maar de rust (sta in 1 minuut op het zandpad in buitengebied) en dat ik de drukte moet op zoeken dan drukte en de rust moeten op zoeken.
Het is ook allemaal niet zo zwart/wit. Toen ik, op meerdere plekken in de stad, in de stad woonde waren mijn straten behoorlijk van het sociale, aka, iedereen wist alles van elkaar, en dat waren ook niet zogenaamde volkswijken. Mijn vriendin die in Amsterdam woont heeftvpoj maar een elektrische fiets aangeschaft, want dan kan ze tenminste op de fiets naar het werk, dwars door de stad. Want ‘in de stad’ is niet automatisch op 5 min loopafstand natuurlijk.

Wij wonen in een dorp, maar wel aan de doorgaande weg, en dus behoorlijk wat geluid. Mijn oude huisje middenin de binnenstad gaf vooral geluidsoverlast van zondagochtend wandelaars, er liep nl een lange afstandswandelroute door de straat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yraatje schreef:
25-01-2023 15:52


Heel fijn dat mensen eindelijk weten wie ik ben en dat ik me niet meer anoniem voel. Dat gevoel heb ik in mijn vorige woonplaatsen nooit gehad.
Exact dit vind ik fijn aan mijn dorp. Dat je gegroet wordt op straat, dat je op een dorpsfeest elkaar kent, dat je weet bij wie de vrienden van je kinderen horen vind ik heel fijn.
Ik voel me soms net Tante Es, met haar ‘wie is je vader en wie is je moeder’. 😅
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet zo dat het in de stad overal druk en lawaaierig is. En ik geloof niet dat het in een dorp altijd rustig en doodstil is. Het gaat hier om beeldvorming wat mensen hebben. Vaak worden dorpen positief omschreven en steden negatief. Dus, de mensen vullen het graag voor de ander in.

Er is dan ook nog een discussie te voeren over de omvang van plaatsen, om te bepalen of het over een dorp of stad gaat. Soms is de grootte van een bepaalde plaats een reden om het te beoordelen, als tussen stad en dorp in.

Ik heb weleens verschillende mensen uit Enschede gesproken. Sommige Enschedeërs denken op basis van beeldvorming dat in kleinere plaatsen/dorpen geen problemen kunnen ontstaan. En dat daar alles beter is dan in een grote stad (zoals Enschede). Ze kijken door een roze bril, naar bijvoorbeeld het kleinere Oldenzaal. Als je vervolgens doorvraagt, dan blijkt dat ze zelf nooit in Oldenzaal hebben gewoond en dat ze daar ook helemaal niet heen willen verhuizen. Ik zou adviseren om inwoners van Oldenzaal, individueel zelf te laten bepalen hoe zij het leven, wonen in hun woonplaats ervaren.

Voor mij is het belangrijkste dat in de buurt waar ik woon ik me veilig voel. Mijn voorkeur is voor het wonen in de stad, als ik daarbij ook in een buurt zit waar ik tussen de mensen pas, ben ik op de plek. Wonen in een heel klein dorp, daar kan ik niet over oordelen, want daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat ik niet snel in een heel klein dorp ga wonen, omdat ik niet weet of een hechte gemeenschap openstaat voor mensen van buitenaf. Het kan per dorp natuurlijk verschillen, hoe mensen omgaan met elkaar en met nieuwe bewoners.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
22-01-2023 17:18
Ik ben op mijn 18e gillend van het platteland gevlucht
Nooit meer
Verveelde jij je daar of werd je gepest?
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
27-01-2023 15:07
Exact dit vind ik fijn aan mijn dorp. Dat je gegroet wordt op straat, dat je op een dorpsfeest elkaar kent, dat je weet bij wie de vrienden van je kinderen horen vind ik heel fijn.
Ik voel me soms net Tante Es, met haar ‘wie is je vader en wie is je moeder’. 😅
Dit ervaar ik ook zo in mijn woonwijk in Amsterdam. Wordt in sommige winkels zelfs bij naam begroet, en het is onmogelijk om de hond uit te laten of om een boodschap te gaan zonder gegroet te worden of in gesprek te raken met een bekende. Zoon is nog op basisschoolleeftijd, dus dat we alle ouders goed kennen is sowieso nog wel vanzelfsprekend.

Ik zou dichtbij ruige natuur willen wonen. Buiten NL dus. Zijn aan het fantaseren / nadenken over Noorwegen. Beperkte reistijd naar werk en school vinden we belangrijk, dus wel in (de buurt van) een stad.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven