Entertainment alle pijlers

Woon je liever in de stad of dorp?

22-01-2023 17:15 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zou jij of waar woon jij liever? In de stad of een rustiger plaatsje?
Alle reacties Link kopieren Quote
minnimouse schreef:
22-01-2023 17:28
In een dorp waar wel alle voorzieningen zijn.
Ziekenhuizen zijn er vooral in de steden. Een compleet winkelaanbod is er in de steden, net zoals middelbare scholen met uitgebreide leerrichtingen. Er zijn over het algemeen meer openbaar vervoer mogelijkheden, verbindingen in de steden. Op het gebied van uitgaan, vrijetijdsbesteding hebben de steden vaak ook meer te bieden, dan de dorpen.

Ik denk dat je niet in een dorp moet gaan wonen als je voorzieningen dichtbij huis heel belangrijk vindt. In een dorp ga je juist wonen om andere redenen, bijvoorbeeld de nabijheid van het platteland en de natuur. En het willen leven in een hechte gemeenschap kan ook een goede reden zijn om in een dorp te gaan wonen.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zo’n 7 jaar geleden voor partner van stad naar dorp verhuisd. Hij wou in zijn geboortedorp blijven wonen en ik was wat flexibeler. Voordeel hier is dat ik zo mooi met de hond kan lopen. Iedereen is vriendelijker naar elkaar op straat. Maar de voorzieningen zijn beperkt: een dure supermarkt, 2 snackbars, 1 kroeg en een aantal kerken. Minst leuke aan het dorp is het geroddel, op een verjaardag gaat het altijd over heel veel mensen waarvan ik niet bij kan houden wie het zijn. Mocht mijn relatie strandden dan zou ik hier niet blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in het centrum van een niet al te grote stad en ik kom echt heel vaak bekenden tegen die ook in de binnenstad wonen. Wat dat betreft is het centrum net een dorp maar dan zonder de roddelcultuur. Ik vind dat eigenlijk wel leuk. Niet dat ik bij al die mensen over de vloer kom maar even groeten en soms een praatje vind ik wel leuk.

Ik heb zelf jarenlang in echt heel grote steden gewoond (5 mln+) en vond destijds die anonimiteit juist wel lekker. Ik moet er nu overigens niet meer aan denken. Ik woonde en werkte in de stad en toch deed ik er een uur over met het OV.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stad, maar ik ben geboren en getogen in de hoofdstad. Ik hou van de anonimiteit van een grote stad. Dat geklets, de sociale controle en het 'ons-kent-ons' van een dorp zou me vreselijk benauwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sansi schreef:
29-01-2023 22:34
Ik ben zo’n 7 jaar geleden voor partner van stad naar dorp verhuisd. Hij wou in zijn geboortedorp blijven wonen en ik was wat flexibeler. Voordeel hier is dat ik zo mooi met de hond kan lopen. Iedereen is vriendelijker naar elkaar op straat. Maar de voorzieningen zijn beperkt: een dure supermarkt, 2 snackbars, 1 kroeg en een aantal kerken. Minst leuke aan het dorp is het geroddel, op een verjaardag gaat het altijd over heel veel mensen waarvan ik niet bij kan houden wie het zijn. Mocht mijn relatie strandden dan zou ik hier niet blijven.
Jij bent inderdaad via jouw partner in het dorp terechtgekomen waar jij nu woont. Je bent in de gemeenschap opgenomen, omdat iedereen daar jouw partner al kende. Het leven in een dorp voelt dan als een lekker warm bad, kan ik me zo voorstellen.

Een ander scenario, is dat als jij alleen in hetzelfde dorp was komen wonen, zonder connecties daar, het gevoel misschien anders was geweest voor jou. Mogelijk ontving je dan geen of minder vriendelijkheid, warmte van de mensen uit die gemeenschap. Het komt er in dat geval op neer dat je meer moet investeren en meer van jezelf moet laten zien, richting de mensen van de gemeenschap, zodat je als buitenstaander alsnog kunt integreren in het dorp.
Een mooie schoolherinnering vind ik dat voor de verkeersveiligheid, het autoverkeer moest stoppen voor mijn schoolklas bij oversteeksituaties.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven