Aardappelgratin - succesrecept?

10-02-2017 14:12 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil Pommes Dauphinoise maken, laagjes aardappelschijfjes met room, knoflook en dan gegratineerd. Ik ben er gek op, maar heb het nog nooit zelf gemaakt (omdat het een vette hap is).



Wie heeft er een succesrecept? (Geen enorme hoeveelheid, voor 2 personen).

Welke aardappels kun je er het beste voor gebruiken?

Hoe krijg je mooie plakjes (worden ze te dun als ik de kaasschaaf gebruik? Ik heb geen mandoline)

En hoe voorkom je dat het een kledder wordt?

Doe je er nog kaas bovenop? En welke kaas dan?



.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg! Ik kan zo genieten van aardappel gratin. Die van de AH eet ik altijd alleen op.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is ook nog een optie, gewoon kopen

Maar is die van de AH écht lekker? Zit er bv wel knoflook in?
.
Alle reacties Link kopieren
Oh heerlijk en goed passend voor dit weer. Geen recept helaas, ik heb het nooit zelf gemaakt, wel in een restaurant gegeten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ooh ik ben ook zo benieuwd naar een goed recept.
Alle reacties Link kopieren
quote:Belle73 schreef op 10 februari 2017 @ 14:25:

Oh heerlijk en goed passend voor dit weer. Ja, dat is mijn smoes, om me eraan over te geven
.
Alle reacties Link kopieren
Hier zou ik ook wel een goed recept van willen hebben! Zo heerlijk...

Die van AH vind ik zelf niet lekker. Die van de Jumbo wel! Maar zelf maken is natuurlijk altijd nog veel lekkerder....
Pivot! PIVOT!!!
Ik maak die van de site van 24 kitchen regelmatig. Er staat aardappelschijfjes (kant en klaar) maar ik gebruik gewoon aardappels en snij ze zelf in iets dunnere plakjes. Even voorkoken en dan de oven in. Heerlijk! Met oude kaas en spekjes. Jammie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze gemaakt tijdens een kerstdiner:

Allerhande aardappelgratin



En ivm nog vele andere gerechten heb ik toen ipv aardappels schillen gewoon 2 pakjes aardappelschijfjes gebruikt. Omdat die schijfjes wat dikker zijn dan met een mandoline snijder heb ik ze even voorgegaard. (gaatjes in folie prikken en 5 minuten in de magnetron knikkeren). En voor de rest braaf het recept gebruikt.



Was heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kant en klare aardappelschijfjes zijn echt wel te dik, volgens mij. Ze zijn vaak ook zo smakeloos.

En voorgaren lijkt me ook niet tot de perfecte gratin leiden ? Ik ben nogal kritisch als het om eten gaat.



De Jumbo kan ik wel eens proberen Scheelt wel een hoop werk. En aanbevolen door een Belgische (toch?) dat is een pré
.
Alle reacties Link kopieren
quote:rianne323 schreef op 10 februari 2017 @ 14:41:

Ik maak die van de site van 24 kitchen regelmatig. Er staat aardappelschijfjes (kant en klaar) maar ik gebruik gewoon aardappels en snij ze zelf in iets dunnere plakjes. Even voorkoken en dan de oven in. Heerlijk! Met oude kaas en spekjes. Jammie!



Spekjes?

En oude kaas? Ik zou er eerder Gruyere opgooien ofzo. Als kaas wel de bedoeling is eigenlijk.



Het AH recept lijkt me wel de basis, als dat niet te nat wordt? En daar staat gewoon 'vastkokende aardappel'. Maar als ik dit ga maken wil ik graag de perfecte aardappel voor dit gerecht. Met smaak. Hier ook weer oude kaas trouwens. Die AH recepten zijn het vaak gewoon nét niet.
.
quote:impala schreef op 10 februari 2017 @ 14:50:

[...]





Spekjes?

Hoeft natuurlijk niet he!
Alle reacties Link kopieren
24 kitchen noemt wel Gruyere en zegt nooít voorkoken, maar daar raden ze weer een half-kruimige aardappel aan (welke dan??). En er staan veel berichten van mensen bij wie het maar niet lukt. Het is nog niet zo makkelijk.
.
Alle reacties Link kopieren
Aardappels schillen en ongekookt in plakjes snijden (dat gaat makkelijker).

Plakjes aardappel in een pan koken in slagroom (ipv water), toevoegen: zout, tijm!! en knoflook (alle naar smaak). Na ongeveer 6 minuten zijn ze gaar.



Schep met een schuimspatel de aardappels in een schaal. De slagroom kun je nog even op hoger vuur verder in laten dikken. Goed roeren want slagroom koekt snel aan. Giet de ingedikte slagroom over de aardappels (als je te veel slagroom hebt gebruikt moet je niet alles over de aardappels gieten, want dan wordt je overschoten te papperig).



Tip: Zet daarna je pan met slagroom alvast in de week.



Strooi er geraspte kaas overheen en zet het in de oven 200 graden: klaar na 25-30 minuten (gewoon af en toe kijken wanneer de kaas mooi goudbruin wordt).



Eet smakelijk.
Leef en laat leven
Alle reacties Link kopieren
Dat is de snelle versie? Niet voorgekookt moet het wel anderhalf uur in de oven, zegt 24 Kitchen.

Lijkt me sowieso nogal papperig of te massief worden of niet? Kun je er gewoon blokken van snijden, met vrij 'losse' aardappelschijfjes zoals op mijn plaatje?

En wat voor aardappel??
.
Alle reacties Link kopieren
quote:rianne323 schreef op 10 februari 2017 @ 15:01:

[...]





Hoeft natuurlijk niet he!



Nee snap ik. Maar als iemand er spekjes en oude kaas ingooit, ga ik meteen twijfelen aan de authenticiteit van de rest van het recept. Sorry

Ik wil een échte Franse versie.
.
Alle reacties Link kopieren
Mijn versie is de beste (zeg ik zonder de andere versies geproefd te hebben).



Schil de aardappelen en snij ze in dunne plakjes met een mandoline of met de keukenmachine. Met een mes kan ook maar dan moet je echt heel netjes snijden.



Smeer boter op de bodem van een ovenschaal. Wrijf in met een doorgesneden teentje knoflook.



Leg de aardappelplakjes dakpansgewijs in de ovenschaal. Over elk laagje peper en zout strooien. Niet kinderachtig doen met peper en zout anders wordt het een flauwe hap.



Oven voorverwarmen op 175 graden. Alle aardappels in de schaal? Overgiet met slagroom. Leg op de bovenkant nog wat vlokjes boter. Schuif in de oven en bak in een uur, soms iets langer, goudbruin en gaar.



Ik gebruik voor 4 mensen 1 kilo aardappelen en een halve liter slagroom. Nee, het is niet bepaald light - maar wel heel lekker.



Experimenten: kaas tussen de laagjes (mwah), plakjes spek er tussen (what was I thinking), afwisselen met laagjes pompoen of zoete aardappel (best lekker maar niet een echte gratin dauphinois), aardappelen voorkoken (vond ik niet lekker, het werd erg papperig en ook massief), kant-en-klare aardappelen (niet lekker) en kant-en-klare gratin (nog erger).



Dit is goddelijk. Maak voor 2 mensen ook gewoon de hoeveelheid voor 4 en dan kun je er morgenmiddag weer van eten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt al een stuk beter. Wat voor aardappel gebruik je?

Keukenmachine heb ik wel, zal eens in de verstofte doos met hulpstukken kijken
.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als je voor authentiek gaat: deze versie heb ik geleerd op mijn Franse koksopleiding. Dus eh.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik kruimige aardappels, het heeft geen zin om chique te gaan doen met opperdoezers of truffelaardappels ofzo, je wilt gewoon mooie grote piepers om mooie grote plakjes te krijgen. Met de keukenmachine is echt het beste.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Met kruimige aardappels wordt het niet te massief? Misschien toch half kruimig?

Het hoeft niet chic, maar ik wil wél aardappelsmaak. En ik ben niet zo thuis in de aardappels. Heb wel eens totaal smakeloze gehad, vandaar.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik kruimige aardappels en snij ze gewoon met de hand. Zo groot als de ringen van een ui. Geen keukenmachine of kaasschaaf nodig hoor. Ze hoeven niet flinterdun. Doordat het plakjes zijn kook je ze snel gaar.
Leef en laat leven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met ook een gratin dauphinois gemaakt. Doe het net als Makreel. Gaat hier anderhalf uur in de oven ongeveer. Langer mag ook

Hmmm lekker !

Dus aardappels schillen en in hele dunne plakjes snijden. Een ovenschaal invetten en inwrijven met knoflook. Aadrappelschijfjes, eventueel wat extra knof, zout, peper en slagroom indoen. Klontjes roomboter erbovenop en anderhalf uur op 170°. Let er wel op dat de bovenkant niet te snel bruin wordt. Eventueel bedekken met alufolie.



In de "echte" gratin dauphinois hoort trouwens geen kaas of spekjes enzo. Alleen aadrappels, knoflook en slagroom. Maar andere gratins zijn natuurlijk ook lekker



Ik ga het vanavond eten met gebakken biefstuk, alleen nog ff nadenken over de groente. En jullie ?
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik trouwens ook van die grote, kruimige, goedkope aardappels
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het eten met haas (ik scoor na de kerst altijd afgeprijsde hazenrug, en vries dat in. Dit jaar helaas alleen filets kunnen krijgen). Met spruitjes (gebruind uit de oven of evt geroerbakt). En misschien nog een waldorfsalade vooraf (heb nog bleekselderij, walnoten en appel). Maar misschien laat ik dat laatste ook wel zitten, is er meer plek voor de gratin Eet ik die salade morgen, met de rest van de gratin.



En ik ga dan toch maar voor de kruimige aardappels. Thanks. Ik ga boodschappen doen.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven