Aubergine zouten en daarna afspoelen?

06-11-2019 18:48 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aubergine bakken/grillen vond ik altijd lastig. Of ik zat met van die kleddervette plakken, of met van die schrale, uitgedroogde velletjes.
Sinds een tijd bestrooi ik de plakken met ruim zout. Leg ze vervolgens tussen twee borden, iets zwaars erop, minimaal 20 minuutjes geduld en walla: het vocht ligt op de plakken.
Het maakt de aubergine veel makkelijker te bakken.
Maar nu komt het: ik lees overal dat je het zout eraf moet spoelen vóór het bakken. Maar als je water gebruikt, trekt het dan niet weer in de aubergine?
Ik gebruik keukenrol. Maar dan wel meteen heel veel.
Alle reacties Link kopieren
Ik spoel het kort af en dat gaat goed. Het zuigt zich niet binnen 20 seconde weer vol. Daarna deppen met een schone theedoek.
Ik spoel 'em af en droog hem nadien ook af.
Met een keuken-handdoek of keukenrol.
Ik bak aubergine in olijfolie en doe er tijdens het bakken een klein beetje zout en water bij.
Even kort spoelen idd en dan met de keukenrol droogmaken.


En walla? :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
En ja, walla. Op z’n Cas Spijkers, lekker fonetisch Frans. :biggrin:
Ik spoel het niet eraf, maar dep het eraf met wat keukenpapier.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe aubergines tegenwoordig veel vaker in de magnetron. 6 minuten op 600 watt en dan zijn ze gepoft en helemaal gaar en dan bak ik ze af in de pan. Al blijven ze dan inderdaad wel wat klef, ik vind het veel lekkerder.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er geen zout op, snij ze in plakken, beetje olie erop en dan op de (contactgrill). Gaat prima, ik zie geen reden om ze eerst te zouten.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven