Avondeten "reboot"

22-08-2019 12:08 49 berichten
Ik wil graag even spiegelen. Ik heb een gezin met 2 jonge kinderen. We eten voornamelijk vegetarisch of veganistisch doordeweeks en vlees eigenlijk alleen op de pizza of bij de friet. We zijn niet principieel dus met vlees, we zijn gewoon geen grote vleesliefhebbers.
Nu eten we vaker AGV vanwege de kinderen en omdat we dat van thuis uit ook kennen, maar eerlijk gezegd merk ik dat niemand er echt meer voor warm loopt. Mij incluis, trouwens.

Het leeft in mijn hoofd dat AGV 'hoort' met 2 opgroeiende kinderen, dat weet ik. Ze lusten best veel, niet dagelijks strubbelingen aan tafel. Ik wil dus van dat saaie avondeten af en zou graag eens willen peilen wat jullie zoal eten doordeweeks. Misschien is mijn denken wel 'juist' en ga ik er hier achter komen, maar toch, misschien doe ik andere inzichten op.

Ter info: we eten niet uitsluitend zonder pakjes/zakjes, maar wel zo min mogelijk.

Ik hoor het graag van jullie! :)
Trouwens TO er is toch niks mis met pasta? Wij eten het wel meestal volkoren maar het zijn toch gewoon prima koolhydraten.
Als je nou 3x per week pizza zou eten vind ik dat wat anders maar pasta?
..
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 19:49
Reden: Vierdubbel
98.98% gewijzigd
.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 19:48
Reden: Vierdubbel
98.98% gewijzigd
...
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 19:48
Reden: Vierdubbel
98.99% gewijzigd
laatbloeiertje schreef:
22-08-2019 19:41

Bedankt in ieder geval al voor de inspiratie, ook fijn om te lezen dat mensen vaker dan eens pasta eten in de week. Gevuld met groenten moet dat eigenlijk ook geen kwaad kunnen lijkt me.
Waarom zou pasta kwaad kunnen?
Alle reacties Link kopieren
Hier geen kinderen en we eten wel vlees maar AGV met gekookte aardappels is hier een uitzondering.
In de winter iets vaker maar dan als stamppot met een rookworst bijvoorbeeld, zelden met groente en vlees en jus.

Deze week aten we :
Zondag Tom ka kai, zouden eigenlijk samosa’s erbij eten maar hadden nogal laat worstenbroodjes als lunch gegeten dus de samosa’s laten zitten.
Maandag : aardappels uit de oven met een vegetarische spinazie rondo geloof ik en sla dacht ik.
Dinsdag: ik at een boterham op werk en man roti met kip
Woensdag : hamburger met ovenfriet en sla
Donderdag :couscous met broccoli en een vega hamburger
Morgen wordt het taco’s met chili con carne en ijsbergsla
Zaterdag bbq

Toevallig deze week geen pasta of rijst maar er zijn ook weken dat we twee keer rijst/nasi goreng eten en een keer pasta( warm of als salade).
Man en ik eten heel graag AGV.
Maandag: gekookte aardappelen met sperziebonen en hamburgers.
Dinsdag: wortelpuree met braadworst
Woensdag : frietjes met biefstuk en gemengde sla, tomaten en geraspte wortelen
Donderdag: spinaziepuree met koolvis
Morgen wordt het aardappelpuree met rodekool en gehaktbrood.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
22-08-2019 22:22
Man en ik eten heel graag AGV.
Maandag: gekookte aardappelen met sperziebonen en hamburgers.
Dinsdag: wortelpuree met braadworst
Woensdag : frietjes met biefstuk en gemengde sla, tomaten en geraspte wortelen
Donderdag: spinaziepuree met koolvis
Morgen wordt het aardappelpuree met rodekool en gehaktbrood.
Moemoe, ik las al vaker van een andere Belgische al die purees van groenten. Toen nooit gevraagd wat dat toch is.
Pureer je dan wortels? Het lijkt me zo zacht eten allemaal.. of is het wat wij in Nederland stamppot noemen, bedenk ik me nu ineens?

Voor de TO; wij wisselen af met de koolhydraten, dus een dag aardappels, een dag rijst, een dag pasta, een dag soep, een dag wraps, een dag quiche.. en zo kunnen we een weekje doorkomen. Het is geen vaste prik welke volgorde, we kijken ook naar de aanbiedingen ed.
Voor twee personen vega en 1 vleeseter, dus soms alles vega, en soms 2 pannen apart.
Alle reacties Link kopieren
Standaard aardappels is net zoiets als standaard spruitjes. Geen enkel ding hoef je iedere dag te eten. Maar als je bv spinazie met eitjes eet, wat eet je er dan bij? Ik wil daar dan toch wel een aardappel bij hebben eigenlijk. Hoewel ik het niet standaard in het menu zet zijn er toch dingen waarbij het echt een aanvulling is, of gewoon lekker. Gebakken visje met wortels (hoe cliché :D ) is voor mij echt iets waar aardappelpuree bij hoort (lees het lekkerst smaakt) Alhoewel rijst ook erg lekker is bij gebakken vis. Maar dan niet met wortels maar gebakken prei oid.
Als je pasta alleen aanmaakt met wat saus en een pietsie groente snap ik dat je dat niet vaak wil eten. Maar als je de saus nu eens maakt met gepureerde groente? Of de pasta echt als vervanger van de aardappel naast een lekker groentenprutje?
aloha66 schreef:
23-08-2019 01:19
Standaard aardappels is net zoiets als standaard spruitjes. Geen enkel ding hoef je iedere dag te eten. Maar als je bv spinazie met eitjes eet, wat eet je er dan bij? Ik wil daar dan toch wel een aardappel bij hebben eigenlijk. Hoewel ik het niet standaard in het menu zet zijn er toch dingen waarbij het echt een aanvulling is, of gewoon lekker. Gebakken visje met wortels (hoe cliché :D ) is voor mij echt iets waar aardappelpuree bij hoort (lees het lekkerst smaakt) Alhoewel rijst ook erg lekker is bij gebakken vis. Maar dan niet met wortels maar gebakken prei oid.
Als je pasta alleen aanmaakt met wat saus en een pietsie groente snap ik dat je dat niet vaak wil eten. Maar als je de saus nu eens maakt met gepureerde groente? Of de pasta echt als vervanger van de aardappel naast een lekker groentenprutje?
Grappig aan een post als dit kan je zien hoe anders je kan denken over eten.
Voor mezelf: ik hou van spinazie en eet het echt best veel. Maar nooit gekookt en met een eitje (eet sowieso geen eieren). Ik gooi het door vanalles heen: curry of noodles of rauw in een salade of op een wrap. Koop vaak verse spinazie en heb altijd diepvriesspinazie in huis omdat je dan makkelijk nog een handje ervan ergens door doet.
Gebakken vis eet ik ook sowieso niet.
Pasta 'aanmaken met saus'? Ik koop nooit een potje saus, ik doe iets met groentes/kruiden en dat gaat dan over de pasta. Dat kan al heel simpel (arrabiata, alla norma) en als de pasta lunch of primo is zelfs nóg makkelijker (aglio, olio, peperoncino of pesto). Soms maak ik ook wel nederlandse pasta en belanden gewoon alle groentes die ik nog in huis had erin, dan gooi ik hem vaak in de oven. Ik pureer groentes nooit voor in de pasta. Ik maak de tomatensaus zelf in een grote hoeveelheid en dan vries ik die in porties in. Het duurt namelijk lang om de ragu te koken, dan komen de smaken pas echt goed los, dus daar heb ik niet altijd tijd voor. Maar het zou doodzonde en overbodig zijn om daarna de staafmixer in de ragu te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Zilver_ schreef:
22-08-2019 13:34
Wij,gezin met 1 peuter, eten ook weinig vlees en zelden AGV.
We maken graag dingen als een tajine, Indiase curry ofzo. In de zomer maak ik graag diverse salades (wortel, bieten, linzen, spinazie etc) met 'iets erbij', en dat kan vis vlees vega zijn of een toastje met spread en olijfjes bijvoorbeeld.
Dit, maar dan met een dreumes ipv peuter. Omgaat ze nu in een fase is waarin vooral dingen in rode saus en pasta er goed ingaan nu veel curry (met rijst), pasta met saus, soep met brood en tajine (met couscous). Deze dingen zitten ook allemaal in de vriezer voor de door de weekse dagen dat we snel willen eten. Veel met bv kikkererwten, soms ook een vega balletje, dat vindt dochter heerlijk. Ook wraps, taco's, sommige maaltijdsalades eten we door de weeks. In het weekend koken we vaak wat uitgebreider, en komt er lasagne, Indonesisch, Japans, quiche op tafel.
Aardappels worden hier af en toe gegeten, meestal gebakken, in de winter soms als puree of in de stamppot.
Alle reacties Link kopieren
Sinds mijn vader op de kinderen heeft gepast, een paar maanden geleden, eten we af en toe AVG met jus :) Vegetarisch dan, met een gehaktbal van de vegetarische slager. Ik heb sinds ik het huis uit ben nog nooit echt AVG gegeten, dus heel verfrissend eigenlijk.

Verder eten we pasta, rijst, risotto, noedels, wraps, glasloempia’s, gebakken aardappels, stamppotten, soep, brood, hapjes. Vanalles dus. We koken meestal zelf, we hebben een moestuin. De groente varieert met wat er uit de tuin komt.
TO, hier een gezin met een vierjarige en een een-jarige. We eten zelden een AGV-tje en eten meerdere dagen per vegetarisch. We eten ook vis en vlees. We koken graag van de site van Hello Fresh en Marley Spoon (we bestellen niet de boxen, veel te duur, maar gebruiken de recepten ter inspiratie omdat we die lekker vinden).
Onze kinderen eten eigenlijk vrijwel alles, behalve dingen die heel pittig zijn en gerechten met "blaadjes" (sla, rauwe spinazie, andijvie). Dat geeft dus veel mogelijkheden.

Denk ook aan peulvruchten als linzen en kikkererwten en lekkere kazen als halloumi of paneer. Daar kun je ook goed mee variëren!
Wij eten 1x per week AGV op verzoek van kind. Wij lopen er niet warm voor, zij wel. Dus op maandag eten we AGV (dan hebben we dat maar gehad). Op vrijdag is het ieder voor zich, dus ieder bepaalt zelf waar hij zin in heeft en maakt dat klaar/koopt dat.
De rest van de dagen eten we iets met rijst, pasta, couscous, groente+vis/vlees, soep.
Alle reacties Link kopieren
*Judy* schreef:
23-08-2019 08:37
. Dus op maandag eten we AGV (dan hebben we dat maar gehad).
Als wij aardappelen eten is dat gek genoeg ook altijd op maandag of dinsdag. Nooit op zaterdag of zondag of het moet friet zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt dol op aardappelen. Alleen mijn man niet, jongste niet.
Oudste wel. Dus we eten het niet vaak. En dan ook graag gewoon gekookt. Met een beetje mayo.
Liefst een goed ras, Opperdoes ofzo.
lilalinda schreef:
23-08-2019 08:43
Ik ben echt dol op aardappelen. Alleen mijn man niet, jongste niet.
Oudste wel. Dus we eten het niet vaak. En dan ook graag gewoon gekookt. Met een beetje mayo.
Liefst een goed ras, Opperdoes ofzo.
Zalig ja, ik ben echt gek op aardappelen en de kinderen ook, dus we eten best vaak aardappelen. Wel altijd lekkere aardappelen (kruimig gaat alleen in de stamppot). Ik vind het altijd wel grappig als er vrienden van de kinderen meeëten, het merendeel eet nooit Hollandse pot thuis.

Mijn ex-schoonmoeder (helaas nu overleden) was een ster in Hollandse pot. Alles uit eigen tuin en echt heerlijk klaargemaakt. Eten was daar altijd een feestje.
Als ik agv doe (soort van) is het altijd vegetarisch, dat hoeft niet per se met kant en klare vleesvervangers (daar is wel veel keus in tegenwoordig, persoonlijk vind ik dat er best lekkere tussen zitten) je kunt zelf ook een hoop doen met peulvruchten, noten, granen, paddestoelen, en eventueel kaas en eieren.
Op internet kun je een heleboel recepten vinden, persoonlijk vind ik een nutroast of bonenburger altijd lekker, met jus (je kunt op verschillende manieren vegetarische jus maken) en aardappelen uit de oven bijvoorbeeld.
Je kunt het ook anders aanpakken, bijvoorbeeld een stamppot met aardappelen en groente, gebakken uien en champignons erbij, eventueel een jus-achtig sausje, en een bijvoorbeeld een salade met peulvruchten en noten als je je zorgen maakt over de eiwitten.

Maar het hoeft natuurlijk niet, agv, er zijn hele volksstammen die nooit aardappelen eten, of die de aardappel alleen maar sporadisch in een curry gooien ofzo.
Zelf heb ik sinds ik het huis uit ben nog niet 1 keer stamppot gemaakt, en ik heb in de afgelopen twintig jaar misschien drie keer aardappelpuree klaargemaakt voor mezelf, meestal eet ik pasta of rijst bij het avondeten, of iets anders "graanachtigs" aardappelen hooguit 1 of twee keer per week.
Je kunt prima gezond leven zonder stamppot,dus kook vooral wat je zelf lekker vind.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 19:48
17.89% gewijzigd
ambra schreef:
23-08-2019 00:31
Moemoe, ik las al vaker van een andere Belgische al die purees van groenten. Toen nooit gevraagd wat dat toch is.
Pureer je dan wortels? Het lijkt me zo zacht eten allemaal.. of is het wat wij in Nederland stamppot noemen, bedenk ik me nu ineens?

Voor de TO; wij wisselen af met de koolhydraten, dus een dag aardappels, een dag rijst, een dag pasta, een dag soep, een dag wraps, een dag quiche.. en zo kunnen we een weekje doorkomen. Het is geen vaste prik welke volgorde, we kijken ook naar de aanbiedingen ed.
Voor twee personen vega en 1 vleeseter, dus soms alles vega, en soms 2 pannen apart.
Ja hoor. Stamppot dus. :)
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf soms mee op dit (overigens overvolle zie ik nu) topic en daar schrijven heel veel mensen die (vaak) vega eten.
Echt een leuke manier om inspiratie op te doen. Wordt verder ook niet heel veel gekletst echt delen van je weekmenu en soms een reactie/vraag.

eten/plaats-hier-jouw-weekmenu/list_messages/30037
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
22-08-2019 19:45
Compleet offtopic (sorry TO!) Maar ik begrijp ineens je nickname! Ben in het laatste boek bezig, paar weken geleden in boek 1 begonnen. En ineens zie ik t.
:proud:

Niet verklappen verder hoor, we willen anderen het plezier niet ontnemen! ;-)
Celaena_Aelin schreef:
24-08-2019 11:28
:proud:

Niet verklappen verder hoor, we willen anderen het plezier niet ontnemen! ;-)
Zeker niet!
Alle reacties Link kopieren
TO ik herken je worsteling hoor. Ik ben dan zelf alleenstaand maar heb mezelf ook tijdens/na mijn studententijd echt in het diepe moeten gooien om van die eeuwige paste/rode saus en AGVtjes af te komen. Simpelweg omdat ik eigenlijk niet echt heb leren koken van huis uit en je in je eentje ook vaak een impuls mist om eens wat anders te proberen. Dan blijf je terugvallen op dat wat je kent.

Terwijl ik ook nooit van aardappelen heb gehouden, en al helemaal niet gekookt. En ik net als jullie geen principieel vegetariër ben maar ook geen grote vleeseter.

Maar ik heb gemerkt dat er zoveel afwisseling is!
- Ovenschotels, eventueel wel met aardappelschijfjes maar ook met lekkere andere vulling
- Currys heb ik nu ook helemaal ontdekt. Lekker met rijst of met naanbrood
- Linzen/bonenschotels zijn ook lekker mits je goede smaakvolle combis maakt, want zonder lekkere tegenhanger zijn linzen ook saai. Maar je kunt er echt heerlijke dingen mee maken.
- Stoofschotels: hier heb ik me ook enorm in verdiept toen ik een tajine kreeg terwijl ik niet van lamsvlees hou, maar je kunt dus ook fantastische vegetarische tajine schotels maken. Of andere stoofgerechten.
- Verder ben ik veel met couscous/bulgur/quinoa gaan koken. Ook heel fijn om daarmee te kunnen varieren omdat je anders vaak terugvalt op die eeuwige rijst. Parelgort vond ik ook weer een leuke nieuwe afwisseling.

Ik kan je in ieder geval de website van de AH aanbevelen. Die helpt iig enorm om met dit soort gerechten te beginnen in varieren: de recepten zijn vaak niet moeilijk, kosten niet veel tijd en bevatten weinig/geen ingewikkelde of moeilijk verkrijgbare ingredienten. Vanuit daar ben ik gaan uitbouwen met behulp van allerlei andere kookboeken.

Hiermee heb ik qua koken mijn keuzes zo enorm uitgebreid!
Hier is zo weinig behoefte aan een hele maaltijd dat het meestal Of aardappel(vervanger) Of groente of vlees(vervanger) is, soms een combinatie van 2 van beide en zelden alle drie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven