Bakken, bakken, bakken. Koekjes, koeken, cake.

26-07-2020 23:47 679 berichten
Na het koken ben ik inmiddels verzot geraakt aan bakken. En dan voornamelijk koekjes en koeken. Iedere zondagochtend sta ik in de keuken om weer wat lekkers te bakken. Vooral omdat ik het leuk vindt want het meeste deel ik uit aan de buren omdat ik zelf een GBP heb gehad.
Wie bakt er ook graag en wil zijn/haar favoriete koekrecepten delen?
De afgelopen weken heb ik gebakken; amandelkoekjes, cake met citroen en Griekse yoghurt, speculaasjes en volgende week staan er gevulde koeken op het programma.

Kom maar door met die lekkere recepten. Buitenlandse recepten zijn zeker ook welkom.
lindaatje1900 schreef:
27-10-2020 21:45
Dat lijkt mij erg leuk. Het is wel een werk, denk ik.

Ik ga binnenkort een bananencake bakken.
Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb dit recept gevonden. Oke, het is eigenlijk een paasbrood maar dat mag de pret niet drukken :proud:

https://www.lekkerensimpel.com/paasbrood-met-spijs/
Alle reacties Link kopieren
vorige week de chocoladekoekjes gebakken (dochter was ziekjes en verzot op chocolade).
Dit weekend ook maar weer eens wat bakken. ik weet nog niet wat..... zaterdag komt mijn nicht en haar vriend eten dus ik denk iets halloweengriezeligs
mikado123 schreef:
28-10-2020 07:46
vorige week de chocoladekoekjes gebakken (dochter was ziekjes en verzot op chocolade).
Dit weekend ook maar weer eens wat bakken. ik weet nog niet wat..... zaterdag komt mijn nicht en haar vriend eten dus ik denk iets halloweengriezeligs
Oh leuk, ik ben benieuwd wat je gaat maken.
Alle reacties Link kopieren
lindaatje1900 schreef:
27-10-2020 21:45
Dat lijkt mij erg leuk. Het is wel een werk, denk ik.

Ik ga binnenkort een bananencake bakken.
Tip, voor een nog betere bananensmaak kan je ze het beste even bakken en dan af laten koelen voor je ze toevoegt aan het beslag/deeg
Dat maakt echt een wereld van verschil
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
27-10-2020 22:37
Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb dit recept gevonden. Oke, het is eigenlijk een paasbrood maar dat mag de pret niet drukken :proud:

https://www.lekkerensimpel.com/paasbrood-met-spijs/
Dank je. Eigenlijk wel gezellig om dat zelf te maken. Nooit gedaan maar wel leuk, als het tenminste lukt :)
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
28-10-2020 11:32
Tip, voor een nog betere bananensmaak kan je ze het beste even bakken en dan af laten koelen voor je ze toevoegt aan het beslag/deeg
Dat maakt echt een wereld van verschil
Dat is een goede tip! Ik vind die bananensmaak ook zo lekker.
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
28-10-2020 11:32
Tip, voor een nog betere bananensmaak kan je ze het beste even bakken en dan af laten koelen voor je ze toevoegt aan het beslag/deeg
Dat maakt echt een wereld van verschil
Goede tip! Hoe lang kun je het het beste bakken? En met olie/boter in de pan of zonder?
Alle reacties Link kopieren
Agari schreef:
28-10-2020 14:18
Goede tip! Hoe lang kun je het het beste bakken? En met olie/boter in de pan of zonder?
Ik doe het heel erg lekker (lees ongezond) met een flinke klont boter.
Banaan in 4en en op flink hoog vuur bruin bakken aan beide kanten, de fruitsuiker veranderd dan in karamel, een flinke eetlepel honing (1 eetlepel per 2 bananen) erdoor roeren en vuur laag tot het goddelijke bananenprut is.
Ik gebruik dit recept voor m'n kerststol: linkje, erg lekker.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is een goed idee om banaan te bakken voordat je ze in bananencake gooit! Ga ik onthouden. Dochter houdt van het bananenbrood van miljuschka.
Morgen ga ik eclairs maken. Man is er dol op dus ik heb de boot al tijden afgehouden want die gaat het niet bij eentje laten :mrgreen:

Volgende week komen mijn dochters eten en ik heb citroen-kwarktaart met eiwitschuim als toetje beloofd.
Alle reacties Link kopieren
Krijg lekkere trek van dit topic... ik ben dol op bakken, maar wel een enorme amateur. Ben al trots als een cake lukt, aan ingewikkelde taarten begin ik niet. Het houdt bij mij wel op met een appeltaart.

Ik heb gisteravond amandelspijs en speculaasdeeg gemaakt. Dat ligt nu tot morgen in de koelkast, dan transformeer ik het tot gevuld speculaas. Zooooo lekker rond deze tijd van het jaar. En het huis ruikt heerlijk als het in de oven staat.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal goed, maar gevuld speculaas gaat hier op het te-bakken-lijstje. Klinkt heel goed!
Alle reacties Link kopieren
Bij mij staat deze af te koelen. Ruikt zalig. Doe er straks nog gesmolten chocolade over. En slagroom. 😋
https://www.lekkerensimpel.com/zweedse-chocolade-taart/
vivapimpelmees schreef:
31-10-2020 14:57
Bij mij staat deze af te koelen. Ruikt zalig. Doe er straks nog gesmolten chocolade over. En slagroom. 😋
https://www.lekkerensimpel.com/zweedse-chocolade-taart/
:kwijl:
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten de kaasstengels in de oven.
Mijn buurmeisje voelde zich wat achtergesteld omdat ze niet van zoete baksels houdt.
granny71 schreef:
31-10-2020 15:19
Hier zitten de kaasstengels in de oven.
Mijn buurmeisje voelde zich wat achtergesteld omdat ze niet van zoete baksels houdt.
Ahh wat lief van jou :heart:
Kan/wil iemand mij helpen?
Ik wil chocola smelten, maar het wordt niet zacht. Ik heb verschillende temperaturen geprobeerd tot zo warm dat ik het amper kom aanraken. Als ik een (stukje) reep in een au bain Marie bakje doe en verwarm blijft het stuk in vorm, als ik er vervolgens zacht op druk loopt de vloeibare chocola er aan de vers afgebroken kant uit. (Alsof je een hapje kaassoufle neem en hem daarna platdruk en de kaas erbij de hap uitloopt)
Als ik het geheel al roerend opwarm (abm) komen er stukjes buitenkant in het mengsel en word het geheel niet dunner dan nutella, ik kan een bolletje ter grootte van een flinke druif op de lepel doen en die blijft op z'n kop plakken.

Het is bij vrijwel alle chocola (verschillende merken) die ik in huis heb (behalve m'n nieuwe zak Ruby callebout gelukkig). Ik ben bij de supermarkt geweest en de nieuw gekochte chocola heeft het niet en smelt normaal. De oude chocola is niet over datum of vochtig geworden en smaakt ook gewoon normaal in harde toestand.
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
31-10-2020 18:24
Kan/wil iemand mij helpen?
Ik wil chocola smelten, maar het wordt niet zacht. Ik heb verschillende temperaturen geprobeerd tot zo warm dat ik het amper kom aanraken. Als ik een (stukje) reep in een au bain Marie bakje doe en verwarm blijft het stuk in vorm, als ik er vervolgens zacht op druk loopt de vloeibare chocola er aan de vers afgebroken kant uit. (Alsof je een hapje kaassoufle neem en hem daarna platdruk en de kaas erbij de hap uitloopt)
Als ik het geheel al roerend opwarm (abm) komen er stukjes buitenkant in het mengsel en word het geheel niet dunner dan nutella, ik kan een bolletje ter grootte van een flinke druif op de lepel doen en die blijft op z'n kop plakken.

Het is bij vrijwel alle chocola (verschillende merken) die ik in huis heb (behalve m'n nieuwe zak Ruby callebout gelukkig). Ik ben bij de supermarkt geweest en de nieuw gekochte chocola heeft het niet en smelt normaal. De oude chocola is niet over datum of vochtig geworden en smaakt ook gewoon normaal in harde toestand.
Snij of breek je de chocolade wel eerst in stukjes? Uit je omschrijving lijkt het alsof je een reep in zijn geheel probeert te smelten..?
Verder zou ik het niet weten, nog nooit last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vandaag voor het eerst echte smeltchocolade gebruikt. Dat werkt wel erg fijn.
bij ABM smelten moet je er om denken dat de onderkant van de schaal niet in het water hangt. Verder niet roeren, want dan wil het ook niet. Alleen pas op het laatste moment. Hou wat chocolade achter, wat je door de gesmolten chocolade doet, zodra je hem van het bad haalt.
Het ligt denk ik niet aan mijn smelttechniek:
Bij nieuwe vandaag gekochte chocola op exact dezelfde manieren gesmolten,waarbij nieuw wel smelt en bij oud alleen de binnenkant. Zowel grotere stukken als geraspte chocola terwijl het chocobakje het waterbakje niet raakt.
Ik moet wel een keer roeren want bij de oude chocola weet ik anders onmogelijk of het gesmolten is, ik zie decoratielijntjes zelfs als het te heet is om aan te raken (langzaam verwarmd, ik weet dat chocola niet te heet verwarm mag zijn, maar gezien het toch slecht was nieuwsgierig hoe het zou reageren als het heet zou worden.

Ik had het bij zowel witte als melkchocolade, beide oude chocola reageert hetzelfde en nieuwe reageert zoals het zou moeten.
Alle reacties Link kopieren
het zijn speculaasjes geworden (na het recept van mijn moeder). in halloweenvormpjes
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
31-10-2020 23:19
Het ligt denk ik niet aan mijn smelttechniek:
Bij nieuwe vandaag gekochte chocola op exact dezelfde manieren gesmolten,waarbij nieuw wel smelt en bij oud alleen de binnenkant. Zowel grotere stukken als geraspte chocola terwijl het chocobakje het waterbakje niet raakt.
Ik moet wel een keer roeren want bij de oude chocola weet ik anders onmogelijk of het gesmolten is, ik zie decoratielijntjes zelfs als het te heet is om aan te raken (langzaam verwarmd, ik weet dat chocola niet te heet verwarm mag zijn, maar gezien het toch slecht was nieuwsgierig hoe het zou reageren als het heet zou worden.

Ik had het bij zowel witte als melkchocolade, beide oude chocola reageert hetzelfde en nieuwe reageert zoals het zou moeten.
Ik wat voor bakje smelt je dan?
Ik heb nog nooit problemen gehad met smelten, zelfs niet met goedkope witte chocolade.
Ik smelt in een stenen schaaltje boven water.
mano28 schreef:
01-11-2020 16:11
Ik wat voor bakje smelt je dan?
Ik heb nog nooit problemen gehad met smelten, zelfs niet met goedkope witte chocolade.
Ik smelt in een stenen schaaltje boven water.
In dessert bakjes van steen (horen bij bordenset).
Het ligt overduidelijk aan de chocola gezien ik bij nadere inspectie de rand in de nog niet gesmolten chocola kon zien. En omdat andere nieuwe chocola wel goed smelt op exact dezelfde manier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven