Bakken, bakken, bakken. Koekjes, koeken, cake.

26-07-2020 23:47 679 berichten
Na het koken ben ik inmiddels verzot geraakt aan bakken. En dan voornamelijk koekjes en koeken. Iedere zondagochtend sta ik in de keuken om weer wat lekkers te bakken. Vooral omdat ik het leuk vindt want het meeste deel ik uit aan de buren omdat ik zelf een GBP heb gehad.
Wie bakt er ook graag en wil zijn/haar favoriete koekrecepten delen?
De afgelopen weken heb ik gebakken; amandelkoekjes, cake met citroen en Griekse yoghurt, speculaasjes en volgende week staan er gevulde koeken op het programma.

Kom maar door met die lekkere recepten. Buitenlandse recepten zijn zeker ook welkom.
Alle reacties Link kopieren
Lampreitje schreef:
01-11-2020 16:48
In dessert bakjes van steen (horen bij bordenset).
Het ligt overduidelijk aan de chocola gezien ik bij nadere inspectie de rand in de nog niet gesmolten chocola kon zien. En omdat andere nieuwe chocola wel goed smelt op exact dezelfde manier.
Ja ik doe dat ook in de bakjes van mijn bordenset.
Ja zou kunnen, ik doe soms ook weleens in de magnetron op de soften/melt stand.
Vanochtend gevuld speculaas gebakken, huis rook heerlijk en hij is goed gelukt. De kinderen en een vriendinnetje van de oudste hebben geholpen met decoreren dus ik heb speculaas met amandelbloemetjes :).
van de week een stoofperentaart gemaakt. Zelfde als appeltaart maar dan met gekookte stoofpeertjes als vulling
friezinnetje2014 schreef:
08-11-2020 15:39
van de week een stoofperentaart gemaakt. Zelfde als appeltaart maar dan met gekookte stoofpeertjes als vulling
Goed idee, ik heb nog stoofperen liggen.

Ik ga nu deze wortel dadeltaart maken:
https://bettyskitchen.nl/wortel-dadeltaart-met-honing/

Ik was laatst ergens waar ze worteldadelcake verkochten, dus ik ben naar een recept gaan googlen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanmiddag met mijn oudste de triple chocolate and cookie taart gemaakt van de allerhande. Hij ziet er erg mooi uit, hopelijk smaakt ie ook goed.
Het leukste vond ik het maken van de chocolade schotsen met bruine en witte chocolade, en versiering (caramel brokjes en goud glitter bij ons). Nog nooit gedaan, geen hogere wiskunde maar ben er trots op 😊

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... okie-taart
The past may be in tatters
But today is all that matters
gruffalo schreef:
08-11-2020 18:23
Ik heb vanmiddag met mijn oudste de triple chocolate and cookie taart gemaakt van de allerhande. Hij ziet er erg mooi uit, hopelijk smaakt ie ook goed.
Het leukste vond ik het maken van de chocolade schotsen met bruine en witte chocolade, en versiering (caramel brokjes en goud glitter bij ons). Nog nooit gedaan, geen hogere wiskunde maar ben er trots op 😊

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... okie-taart
O, lekker en mooi! Zo'n taart is inderdaad leuk om met zijn tweeën te maken. Wanneer gaan jullie hem eten?
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
08-11-2020 18:58
O, lekker en mooi! Zo'n taart is inderdaad leuk om met zijn tweeën te maken. Wanneer gaan jullie hem eten?
zometeen bij een kop thee :-) corona is niet goed voor de lijn. Ik hoop nog een stuk aan buren te kunnen geven :D
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
gisteren ook problemen met het smelten van chocola.

puur: geeen probleem
wit: werd een soort chewy chocolad
melk: idem

Bleek de melkchocolade hartstikke oud. Ander stuk gepakt en dat ging wel goed. de witte zal ook wel te oud zijn geweest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet alle bijdragen gelezen (woon tijdelijk op een plek waar ik niet zo makkelijk kan bakken, maar ga over twee weken naar huis en kan dan weer van alles uitproberen!), dus misschien is deze al eens genoemd, maar dit is de meest schandalige, lekkere, dikmakende taart die ik ooit gemaakt heb, een 'twixtaart':

https://www.laurasbakery.nl/caramel-shortcake/
Alle reacties Link kopieren
granny71 schreef:
28-10-2020 11:32
Tip, voor een nog betere bananensmaak kan je ze het beste even bakken en dan af laten koelen voor je ze toevoegt aan het beslag/deeg
Dat maakt echt een wereld van verschil
Als de bananen bij ons te lang liggen 'lusten' de kinderen ze niet meer. Ik laat ze dan nog een dag liggen, ze zijn dan vaak behoorlijk zwart, en doe ze in de vriezer. Als ik bananenbrood of -muffins wil bakken haal ik ze eruit. Het is een vieze smurrie als ze ontdooien, maar voor het recept echt superlekker!!
Alle reacties Link kopieren
Goede tip om bananen eerst nog even te bakken voor ze in het beslag gaan! Ik zag gisteren Nigella Lawson een soort sticky bananencake met chocola en tahin maken, dat moet ik nodig eens uitproberen.

Afgelopen weekend maakte ik nog een keer gevuld speculaas maar dan met in verhouding meer spijs en minder koek, en het was nog lekkerder zo. Daarnaast een lading ontbijtrepen met havermout, kokosrasp, en bosbessen, en een boekweitbroodje met pompoenpuree en -pitten van AH: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kweitbrood
Ik overweeg om een volgende keer als ik het maak wat psyllium toe te voegen want het kruimelt erg, maar het is sowieso al erg lekker en heeft een mooie korst, dat is al heel wat voor glutenvrij brood.
Alle reacties Link kopieren
Blablablaatschaap schreef:
10-11-2020 20:56
Goede tip om bananen eerst nog even te bakken voor ze in het beslag gaan! Ik zag gisteren Nigella Lawson een soort sticky bananencake met chocola en tahin maken, dat moet ik nodig eens uitproberen.

Afgelopen weekend maakte ik nog een keer gevuld speculaas maar dan met in verhouding meer spijs en minder koek, en het was nog lekkerder zo. Daarnaast een lading ontbijtrepen met havermout, kokosrasp, en bosbessen, en een boekweitbroodje met pompoenpuree en -pitten van AH: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... kweitbrood
Ik overweeg om een volgende keer als ik het maak wat psyllium toe te voegen want het kruimelt erg, maar het is sowieso al erg lekker en heeft een mooie korst, dat is al heel wat voor glutenvrij brood.
Hoi, ik eet alles glutenvrij en een methode die heel goed werkt voor een mooie korst is om een gietijzeren pan te gebruiken.

Ik warm oven+pan voor zo heet als maar mogelijk. Dan leg ik het deeg in de pan en ga bakken. Met de deksel op de gietijzeren pan, dus. Ik verlaag de temperatuur als dat nodig is naar 250 graden (ligt aan het soort meel) en bakken maar!

Misschien ken je dit al? Het werkt ook voor ‘gewoon’ meel en staat bekend onder de naam ‘no knead bread’.
Alle reacties Link kopieren
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Mijn honeycomb is voor het eerst gelukt.
Hij is niet zo hoog gerezen als zou moeten (baking soda is 10+ jaar) maar in ieder geval niet verbrand zoals de afgelopen 100 pogingen
granny71 schreef:
12-11-2020 16:40
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
Mijn honeycomb is voor het eerst gelukt.
Hij is niet zo hoog gerezen als zou moeten (baking soda is 10+ jaar) maar in ieder geval niet verbrand zoals de afgelopen 100 pogingen
Meid, wat goeeeeeed :proud: Leuk dat het gelukt is.
https://www.denotenshop.nl/blog/salted- ... -brownies/

Ik heb deze gemaakt, de smaak is goed maar het valt wel helemaal uit elkaar, het lijkt wel aarde. :P
Ik had er al meer kokosvest in gedaan, wat had ik nog meer kunnen doen?
aardbeienslof schreef:
12-11-2020 16:47
https://www.denotenshop.nl/blog/salted- ... -brownies/

Ik heb deze gemaakt, de smaak is goed maar het valt wel helemaal uit elkaar, het lijkt wel aarde. :P
Ik had er al meer kokosvest in gedaan, wat had ik nog meer kunnen doen?
Ik las ergens de tip om er dan een half ei bij te doen.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
10-11-2020 22:52
Hoi, ik eet alles glutenvrij en een methode die heel goed werkt voor een mooie korst is om een gietijzeren pan te gebruiken.

Ik warm oven+pan voor zo heet als maar mogelijk. Dan leg ik het deeg in de pan en ga bakken. Met de deksel op de gietijzeren pan, dus. Ik verlaag de temperatuur als dat nodig is naar 250 graden (ligt aan het soort meel) en bakken maar!

Misschien ken je dit al? Het werkt ook voor ‘gewoon’ meel en staat bekend onder de naam ‘no knead bread’.
Dankjewel voor de tip! Ik eet ook strikt glutenvrij maar ben pas sinds kort zelf broodachtige dingen aan het bakken, dus ik heb nog een hoop te ontdekken. Ik heb mijn bak-energie altijd meer in koekjes en muffins gestoken :kwijl:
prada schreef:
12-11-2020 18:33
Ik las ergens de tip om er dan een half ei bij te doen.
Dank voor de tip, ga ik de volgende keer doen!
Vanmorgen wegens succes deze weer eens gemaakt;

https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/kok ... en-recept/

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Alle reacties Link kopieren
https://www.laurasbakery.nl/caramel-shortcake/

Ik heb deze gisteren gemaakt. Heeeeeeerlijk
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
15-11-2020 10:53
https://www.laurasbakery.nl/caramel-shortcake/

Ik heb deze gisteren gemaakt. Heeeeeeerlijk
Ja die is heerlijk, moet ik ook weer eens maken :yum:
Als vulling gebruik ik meestal een blikje dulche de leche (blikje gecondenseerde melk voor ongeveer 2.5 uur laten koken, blikje moet altijd onder water blijven)
Alle reacties Link kopieren
Ha, caramel shortbread heb ik gisteren ook gemaakt, er is er hier een jarig en ook zonder bezoek willen we wel wat lekkers hebben. Ik maak de tussenlaag van gelijke delen zachte (Iraanse) dadels en volvette kokosmelk en een flinke snuf zout, als je dat zachtjes laat sudderen krijg je een mooie zachte caramelsaus die in de koelkast stevig wordt.

De verjaardagstaart die ik heb gemaakt is een rijstevlaai met bessen, met een brosse bodem want dat vinden we lekkerder (en is bovendien makkelijker glutenvrij). De rijstvulling met kokosmelk en vanille is nog lekkerder dan de klassieke melkversie.

En ook deze week gemaakt: ontbijtmuffins op basis van havermout met bananen, cacao, en tahin. Niet zo decadent als de cake van Nigella, wel heel lekker.
blablablaatschaap wijzigde dit bericht op 19-11-2020 12:46
Reden: muffins vergeten
11.44% gewijzigd
Blablablaatschaap schreef:
19-11-2020 12:32
Ha, caramel shortbread heb ik gisteren ook gemaakt, er is er hier een jarig en ook zonder bezoek willen we wel wat lekkers hebben. Ik maak de tussenlaag van gelijke delen zachte (Iraanse) dadels en volvette kokosmelk en een flinke snuf zout, als je dat zachtjes laat sudderen krijg je een mooie zachte caramelsaus die in de koelkast stevig wordt.

De verjaardagstaart die ik heb gemaakt is een rijstevlaai met bessen, met een brosse bodem want dat vinden we lekkerder (en is bovendien makkelijker glutenvrij). De rijstvulling met kokosmelk en vanille is nog lekkerder dan de klassieke melkversie.

En ook deze week gemaakt: ontbijtmuffins op basis van havermout met bananen, cacao, en tahin. Niet zo decadent als de cake van Nigella, wel heel lekker.
Wat ben je lekker bezig. En gefeliciteerd met de jarige :gift:
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
19-11-2020 13:17
Wat ben je lekker bezig. En gefeliciteerd met de jarige :gift:
Dankjewel :heart:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven