Bakken, bakken, bakken. Koekjes, koeken, cake.

26-07-2020 23:47 679 berichten
Na het koken ben ik inmiddels verzot geraakt aan bakken. En dan voornamelijk koekjes en koeken. Iedere zondagochtend sta ik in de keuken om weer wat lekkers te bakken. Vooral omdat ik het leuk vindt want het meeste deel ik uit aan de buren omdat ik zelf een GBP heb gehad.
Wie bakt er ook graag en wil zijn/haar favoriete koekrecepten delen?
De afgelopen weken heb ik gebakken; amandelkoekjes, cake met citroen en Griekse yoghurt, speculaasjes en volgende week staan er gevulde koeken op het programma.

Kom maar door met die lekkere recepten. Buitenlandse recepten zijn zeker ook welkom.
Alle reacties Link kopieren
mayolijn28 schreef:
22-08-2020 20:06
Ziet er lekker uit May_ka! Was het goed gelukt met de pruimen?
ja, was erg lekker. Ik denk dat ‘ie ook lekker is met abrikozen, of met nectarines. Eigenlijk alles met een pit.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
22-08-2020 14:11
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Zeeuwse bloem en merk je het verschil met gewone bloem?

Mijn koekjes worden nooit zo bros als bij de banketbakker, zou Zeeuwse bloem hier de oplossing voor zijn?

Welke roomboter gebruiken jullie.
Ik koop het vaak bij de Aldi of Lidl maar kan de roombotersmaak vaak niet terug proeven in mijn baksels. Ook bij de Campina boter proef ik het niet zoals bij de bakker.
Ik denk dat hoe kleiner je recept is, hoe minder je het verschil gaat merken.

Heb je al eens geprobeerd om met ammonium te bakken ipv bakpoeder?
Alle reacties Link kopieren
Ammonium gebruik je naar mijn weten alleen in eierkoeken. Met reden (het stinkt nogal na het bakken, daarom kun je het alleen in nogal plat, luchtig gebak gebruiken: dan kan de ammoniastank eruit wasemen na het bakken.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Als je brosse koekjes wilt, moet je eens glutenvrije koekmix proberen. Ze kruimelen zo uit elkaar als je niet oppast!
Alle reacties Link kopieren
O, en roomboter van de zuivelboerderij die dat zelf maakt. Je kunt ook eens proberen zelf slagroom tot boter te kloppen.
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
22-08-2020 21:45
Ammonium gebruik je naar mijn weten alleen in eierkoeken. Met reden (het stinkt nogal na het bakken, daarom kun je het alleen in nogal plat, luchtig gebak gebruiken: dan kan de ammoniastank eruit wasemen na het bakken.
Ammonium wordt in de banketbakkerij ook gebruikt in zetdegen, juist omdat er geen water vrij komt tijdens het bakken. In het recept voor eierkoeken wordt heel veel ammonium gebruikt, dus dat ruik en proef je inderdaad. Voor koekdeeg is minder nodig voor evengoed een brosser resultaat.
Alle reacties Link kopieren
Oke, veel moeite doen voor Zeeuwse bloem is dus niet nodig. Was ik eerlijk gezegd al bang voor. Wel zal ik de volgende keer boerenboter proberen. Bedankt voor de tip🙏
Merel7 schreef:
22-08-2020 14:11
Heeft iemand ervaring met het gebruik van Zeeuwse bloem en merk je het verschil met gewone bloem?

Mijn koekjes worden nooit zo bros als bij de banketbakker, zou Zeeuwse bloem hier de oplossing voor zijn?

Welke roomboter gebruiken jullie.
Ik koop het vaak bij de Aldi of Lidl maar kan de roombotersmaak vaak niet terug proeven in mijn baksels. Ook bij de Campina boter proef ik het niet zoals bij de bakker.
Ik gebruik altijd grasboter van campina en ik vind de smaak goed overkomen.

Denk dat er bij een banketbakker meer houdbaarheidsingredienten (E-nummers) doorheen gaan.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
23-08-2020 09:23
Ik gebruik altijd grasboter van campina en ik vind de smaak goed overkomen.

Denk dat er bij een banketbakker meer houdbaarheidsingredienten (E-nummers) doorheen gaan.
Oh ja, grasboter daar zit waarschijnlijk net wat meer smaak aan.
Bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
22-08-2020 21:45
Ammonium gebruik je naar mijn weten alleen in eierkoeken. Met reden (het stinkt nogal na het bakken, daarom kun je het alleen in nogal plat, luchtig gebak gebruiken: dan kan de ammoniastank eruit wasemen na het bakken.
in speculaas ook en in meerdere recepten
Alle reacties Link kopieren
Oh jongens, ik heb laatst heerlijke taart gegeten en wil ik hem namaken.
De bodem was een biscuitlaag (denk ik) en daarop zat een soort laag aarbeien-yoghurtcreme of - bavarois.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken of misschien een recept van de yoghurtlaag?
Tijgerprintje2 schreef:
23-08-2020 21:24
Oh jongens, ik heb laatst heerlijke taart gegeten en wil ik hem namaken.
De bodem was een biscuitlaag (denk ik) en daarop zat een soort laag aarbeien-yoghurtcreme of - bavarois.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken of misschien een recept van de yoghurtlaag?
Ik kwam deze tegen. Vind ik er wel heel lekker uitzien. En in plaats van oreo koekjes kun je misschien bastognekoeken gebruiken.

https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... hurttaart/
Alle reacties Link kopieren
Heel lang hadden ze bij Multivlaai de Gouverneur vlaai. Inmiddels is hij al een paar jaar uit het assortiment. Het is een soort mokka bavarois vlaai.
Heeft iemand voor mij het recept of een vergelijkbaar recept.

Dit is het plaatje
https://nl.pinterest.com/pin/332281278737370849/
Alle reacties Link kopieren
Ah, wat een leuk topic, ik krijg zin om allemaal dingen uit te proberen. Ik moet glutenvrij eten en bak liever zelf dan dure vervangsels te kopen, dus ik bak elke week wel iets.

Afgelopen week maakte ik een simpele ontbijtcake met havervlokken, kokosrasp, eieren, en nectarines, en mijn standaardkoekje van de laatste tijd: gemberkoekjes met chocola. Ik gebruik meestal een 5:3:2 mengsel van tijgernootmeel, tapiocameel, en kokosmeel voor zoete baksels, en voor een kleine lading koekjes gebruik ik 100 gram meelmix, een beetje bakpoeder, een ei, een eetlepel kokosolie, 50 gram gembersnippers op siroop, en fijngehakte pure chocolade. Bolletjes deeg uitduwen (het deeg loopt niet uit), minuut of 12 in de oven tot ze opkleuren, klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest tijgernootmeel even opzoeken...
Weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
Naatje2000 schreef:
25-08-2020 22:54
Ik moest tijgernootmeel even opzoeken...
Weer wat geleerd!
Het is mijn favoriete glutenvrije meel voor zoete toepassingen! Het kan een beetje zanderig zijn qua textuur, maar als je het combineert met een fijn zetmeel heb je daar geen last van.
Blablablaatschaap schreef:
25-08-2020 20:52
Ah, wat een leuk topic, ik krijg zin om allemaal dingen uit te proberen. Ik moet glutenvrij eten en bak liever zelf dan dure vervangsels te kopen, dus ik bak elke week wel iets.

Afgelopen week maakte ik een simpele ontbijtcake met havervlokken, kokosrasp, eieren, en nectarines, en mijn standaardkoekje van de laatste tijd: gemberkoekjes met chocola. Ik gebruik meestal een 5:3:2 mengsel van tijgernootmeel, tapiocameel, en kokosmeel voor zoete baksels, en voor een kleine lading koekjes gebruik ik 100 gram meelmix, een beetje bakpoeder, een ei, een eetlepel kokosolie, 50 gram gembersnippers op siroop, en fijngehakte pure chocolade. Bolletjes deeg uitduwen (het deeg loopt niet uit), minuut of 12 in de oven tot ze opkleuren, klaar.
Klinkt goed. Vandaag heb ik met de kleindochter van 2.5 jaar koekjes met smarties gebakkken. Wat ontzettend leuk om te doen zo samen. Heerlijk kneuterig :love:
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
23-08-2020 21:35
Ik kwam deze tegen. Vind ik er wel heel lekker uitzien. En in plaats van oreo koekjes kun je misschien bastognekoeken gebruiken.

https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl ... hurttaart/
Oeh lijkt me lekker. Ik ga denk ik wel proberen om losse yoghurt en aarbeien te proberen, maar lijkte een goed idee.

Vandaag Flammkuchen(?) gemaakt met courgette en paddenstoelen. Was lekker, maar de volgende keer doe ik er ook parmezaanse kaas op.
Alle reacties Link kopieren
Tijgerprintje2 schreef:
23-08-2020 21:24
Oh jongens, ik heb laatst heerlijke taart gegeten en wil ik hem namaken.
De bodem was een biscuitlaag (denk ik) en daarop zat een soort laag aarbeien-yoghurtcreme of - bavarois.
Hebben jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken of misschien een recept van de yoghurtlaag?
Bedoel je dat het een bavarois was? Ik gebruik daarvoor altijd dit recept: 200 slagroom lobbig, 2 eiwitten stijfgeklopt en 3 geweekte, uitgeknepen gelatineblaadjes in warm citroensap opgelost + 250 g (diepvries)vruchtenpuree +4 eetlepels (60 gram) stevia-suiker. Bramen en alles met pitjes, zeef ik altijd eerst.

Voor de bodem gebruik ik het recept voor Angel Food cake. Daarvan zijn vele recepten te vinden. Ik doe:

60 rijstebloem en 20maizena
70 poedersuiker
70 suikervervanger incl 2 vanillesuiker
citroenrasp, zout, bakpoeder
6 stijfgeklopte eiwitten

Van de overgebleven dooiers maak ik crème brûlée, vla, chocolademousse of ze gaan door de rijstepap. Je kunt ook eiwitten in een flesje kopen.
Alle reacties Link kopieren
prada schreef:
26-08-2020 18:21
Klinkt goed. Vandaag heb ik met de kleindochter van 2.5 jaar koekjes met smarties gebakkken. Wat ontzettend leuk om te doen zo samen. Heerlijk kneuterig :love:
Mijn dochtertje is net drie en ook een welkom slachtoffer om me uit te leven met cakejes, koekjes en mini appeltaartjes bakken. En de koekjes daarna natuurlijk versieren met glazuur en andere chemische troep :lol:
Naatje2000 schreef:
27-08-2020 17:51
Mijn dochtertje is net drie en ook een welkom slachtoffer om me uit te leven met cakejes, koekjes en mini appeltaartjes bakken. En de koekjes daarna natuurlijk versieren met glazuur en andere chemische troep :lol:
Haha heerlijk toch? Ik was vandaag even bij mijn dochter en de kleine kwam met de koektrommel aanlopen. Niemand mocht daar aankomen want dat waren haar koekjes. :heart:
Ik heb net heerlijke kokosmakroontjes gemaakt en ze zijn echt super gelukt :jump:
https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/kok ... en-recept/
prada schreef:
30-08-2020 10:42
Ik heb net heerlijke kokosmakroontjes gemaakt en ze zijn echt super gelukt :jump:
https://rutgerbakt.nl/koek-recepten/kok ... en-recept/
En als je nu gek bent op chocolade, dan smelt je wat chocola en dipt de onderkant daar nog even in.
friezinnetje2014 schreef:
30-08-2020 12:30
En als je nu gek bent op chocolade, dan smelt je wat chocola en dipt de onderkant daar nog even in.
Haha, dat schoot ook door mijn gedachten maar geen chocolade in huis.
Alle reacties Link kopieren
Oeh lekker, kokoskoekjes en die zijn glutenvrij! Met glutenvrij meel dan. Ik maak ze altijd met stijfgeklopte eiwitten, ik ga deze variant ook eens maken.

Mijn dochter bakt graag haverkoekjes. Die koekjes zijn best veel werk omdat je ze elke 8 minuten uit de oven moet halen. Ze lopen uit, dus er passen niet veel tegelijk op een plaat. Maar echt de moeite waard.

Ze zijn ook buigzaam als ze warm zijn en dus ook goed over de achterkant van een kommetje als “ijsbakje” te maken. Kun je de show mee stelen. Ook als je er gewoon yoghurt met honing en kaneel in doet trouwens.

Afbeelding

Recept:

50 g roomboter
1 cup suiker
1/4 cup zelfrijzend bakmeel
1 cup havermout
1 ei

Het zelfrijzend bakmeel kun je vervangen door 1/4 cup havermeel met een tl bakpoeder.

Oven hetelucht 180 graden en elke 8 minuten, ja echt, let op want ze zijn zomaar verbrand, haal je de koekjes eruit.

Aan het einde wordt mijn oven steeds warmer en is het 7 minuten.

Ik gebruik bakpapier want ze zijn niet goed op te pakken als ze warm zijn. Ik wissel altijd twee sheets bakpapier af: één met afkoelende koekjes en één waarop alvast de nieuwe hoopjes deeg liggen.

Het recept kun je makkelijk verdubbelen maar ik heb niet zoveel geduld bij het bakken, dus na 4x bakplaat met ongeveer 6 à 8 koekjes ben ik er wel klaar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven