Bakken met zuurdesem

24-03-2024 10:58 42 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil graag beginnen met het bakken van zuurdesem. Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben. Hebben jullie tips qua boeken en materiaal wat je zeker nodig hebt?

Ik ben niet echt een kookwonder, maar kan wel enorm genieten van een beetje aan pruttelen in de keuken :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier vindt je echt de beste beschrijving:
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... m.html?m=1
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
24-03-2024 11:01
Hier vindt je echt de beste beschrijving:
https://uitdekeukenvanarden.blogspot.co ... m.html?m=1
Dank je wel! Ik kwam haar boek al tegen , dat zal dan ook wel goed in elkaar zitten.

Ik kwam ook het boek van christian verweij tegen, maar daar kon ik geen reviews van vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh wat leuk ik ga volgen .
Zit er ook over na te denken heb al glazen potten voor de starter gekocht .
Mijn collega bakt veel desem maar zij werkt puur op gevoel en op het oog .
Ik ga van haar ook een starter krijgen .
Zelf wil ik deze starter gaan proberen ze begint met appelschillen naar een recept van Robert van Bekhoven .

https://bettyskitchen.nl/zelf-zuurdesem ... maken/amp/
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 11:34
Oh wat leuk ik ga volgen .
Zit er ook over na te denken heb al glazen potten voor de starter gekocht .
Mijn collega bakt veel desem maar zij werkt puur op gevoel en op het oog .
Ik ga van haar ook een starter krijgen .
Zelf wil ik deze starter gaan proberen ze begint met appelschillen naar een recept van Robert van Bekhoven .

https://bettyskitchen.nl/zelf-zuurdesem ... maken/amp/
Wat leuk! Een starter heb ik al. Die gebruik ik altijd om pannenkoeken mee te maken.

Ik heb hem vrij eenvoudig gemaakt met roggemeel en hij doet het al een jaar .
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
24-03-2024 11:42
Wat leuk! Een starter heb ik al. Die gebruik ik altijd om pannenkoeken mee te maken.

Ik heb hem vrij eenvoudig gemaakt met roggemeel en hij doet het al een jaar .
Bewaar jij je starter standaard in de koelkast en dan voor gebruik er uit halen en voeden ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 11:50
Bewaar jij je starter standaard in de koelkast en dan voor gebruik er uit halen en voeden ?
Nee, hij staat altijd op mijn aanrecht. Het ligt een beetje aan de temperatuur in huis en wat ik ga doen wat ik doe qua verversen.

Als het warm is dan ververs ik hem iedere dag. Is het onder de 17 graden soms maar om de drie dagen ( als ik hem niet ga gebruiken )
Alle reacties Link kopieren Quote
Net aan collega gevraagd wat zeker nodig is , gietijzeren pan (dutchoven) , rijsmand . bakmatten met een sling om het brood er uit te halen en zo’n mesje om het brood in te snijden
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het ook een tijdje gedaan. Eerst een workshop gevolgd, dat is ook een tip (leuk om te doen en je kan gelijk vragen stellen). Helaas is mijn starter na een paar weken overleden en heb het even zo gelaten. Bleek met vakantie enzo toch niet zo handig. Wel heerlijk brood weten te maken en het is ergens ook heel rustgevend, dat hele proces van kneden, rijzen etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
'Bread' uit de River Cottage-serie. Daar staat de beste gebruiksaanwijzing in. De rest van de recepten is ook erg goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
24-03-2024 12:14
Helaas is mijn starter na een paar weken overleden en heb het even zo gelaten. Bleek met vakantie enzo toch niet zo handig.
Je kunt je starter ook invriezen. Als ik langer dan twee weken wegga, stop ik m in de vriezer en ontdooi hem weer wanneer ik weer wil gaan bakken. Dat gaat prima. Mijn starter gaat nu al bijna 5 jaar mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 12:10
Net aan collega gevraagd wat zeker nodig is , gietijzeren pan (dutchoven) , rijsmand . bakmatten met een sling om het brood er uit te halen en zo’n mesje om het brood in te snijden
Ik ga het allemaal even opzoeken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
24-03-2024 12:31
Je kunt je starter ook invriezen. Als ik langer dan twee weken wegga, stop ik m in de vriezer en ontdooi hem weer wanneer ik weer wil gaan bakken. Dat gaat prima. Mijn starter gaat nu al bijna 5 jaar mee.
Oh wat goed dat dat zo werkt. Ze zeiden dat bij de workshop ook, maar het klonk wel als wat gedoe. Valt dus mee als ik het zo lees.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind de website van Weekend Bakery een goede voor meer informatie en recepten voor desembrood: https://www.weekendbakery.com/posts/pai ... esembrood/

Ze hebben ook een webshop waar je alle benodigdheden kunt kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
24-03-2024 12:14
Ik heb het ook een tijdje gedaan. Eerst een workshop gevolgd, dat is ook een tip (leuk om te doen en je kan gelijk vragen stellen). Helaas is mijn starter na een paar weken overleden en heb het even zo gelaten. Bleek met vakantie enzo toch niet zo handig. Wel heerlijk brood weten te maken en het is ergens ook heel rustgevend, dat hele proces van kneden, rijzen etc.
Dat klinkt inderdaad leuk! Daar ga ik eens over nadenken.

Voor de vakantie heb ik mijn starter verschoont en achterin de koelkast gezet. Het zag er wel wat viezig uit toen ik thuis kwam. Ik heb een theelepeltje van ervan genomen en weer verschoont en hij deed het gelukkig direct weer
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
24-03-2024 12:32
Oh wat goed dat dat zo werkt. Ze zeiden dat bij de workshop ook, maar het klonk wel als wat gedoe. Valt dus mee als ik het zo lees.
Gewoon in een vershoudbakje scheppen en invriezen. En na het ontdooien weer voeden. Geen enkel gedoe.

Ik bewaar m’n desem verder standaard in de koelkast, want ik bak nu nog maar 1 keer per maand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
24-03-2024 12:36
Gewoon in een vershoudbakje scheppen en invriezen. En na het ontdooien weer voeden. Geen enkel gedoe.

Ik bewaar m’n desem verder standaard in de koelkast, want ik bak nu nog maar 1 keer per maand.
Ik ga denk ik toch weer aan de slag als ik jullie zo lees. Kijken of het me lukt om zelf een starter te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 12:10
Net aan collega gevraagd wat zeker nodig is , gietijzeren pan (dutchoven) , rijsmand . bakmatten met een sling om het brood er uit te halen en zo’n mesje om het brood in te snijden
Nee joh, dat heb je echt niet nodig allemaal. Een potje voor het desem, een bak om te kneden en een gewone bakvorm.
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
24-03-2024 12:43
Nee joh, dat heb je echt niet nodig allemaal. Een potje voor het desem, een bak om te kneden en een gewone bakvorm.
Zit al een tijdje op diverse fb groepen maar velen bakken daar wel in een gietijzeren pan . Die hebben de meeste mensen wel thuis in de kast dus zo’n rijsmandje en een bakmat zijn nou ook weer niet enorme uitgaves
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdje gedaan toen ik veel vrije tijd had. Het hele proces is heel rustgevend. Nadeel was dat ik, ondanks dat we jaren in een zuurdesemland gewoond hebben, de enige ben, die zuurdesembrood oprecht lekker vind. Rest van het gezin is meer van de gistbroden. Jongste van 10 jaar vindt brood bakken leuk, dus die bakt zo eens in de maand een gistbrood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 13:07
Zit al een tijdje op diverse fb groepen maar velen bakken daar wel in een gietijzeren pan . Die hebben de meeste mensen wel thuis in de kast dus zo’n rijsmandje en een bakmat zijn nou ook weer niet enorme uitgaves
Ik ben even aan het googlen. Maar als je een dutchoven gebruikt die laag is, hoef je geen bakmat erin te leggen of heb je dan de sling niet nodig , maar alsnog een bakmat.

Ik vind dat er als je onervaren bent en best veel bij komt kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
24-03-2024 13:21
Ik ben even aan het googlen. Maar als je een dutchoven gebruikt die laag is, hoef je geen bakmat erin te leggen of heb je dan de sling niet nodig , maar alsnog een bakmat.

Ik vind dat er als je onervaren bent en best veel bij komt kijken.
Geen idee collega zei dat ze anders vaak haar handen verbrandde maar met bakpapier zelf iets fabrieken kan ook .
Ik denk dat een workshop idd wel handig kan zijn .
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga je zelf een starter maken?
Alle reacties Link kopieren Quote
In de creuset ging prima bij ons zonder bakpapier of sling. Wel wat semolina op de bodem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yildizlar2 schreef:
24-03-2024 13:07
Zit al een tijdje op diverse fb groepen maar velen bakken daar wel in een gietijzeren pan . Die hebben de meeste mensen wel thuis in de kast dus zo’n rijsmandje en een bakmat zijn nou ook weer niet enorme uitgaves
Precies, Facebookgroepen. Daar moet iedereen een peperdure Emile Henry hebben. Ik zou eerst eens lekker gaan bakken en kijken hoe vaak je het doet, je moet namelijk wel een behoorlijke tijdje thuis zijn voor zo een broodje. En als je dan na een tijdje een stapje verder wilt, dan kan je prima een gietijzeren pan kopen. Als je een oven gebruikt kan je een doodgewone gietijzeren pan gebruiken, bv je braadpan. Een dutch oven is een speciaal soort gietijzeren pan, met pootjes en een deksel met opstaande rand zodat je er kooltjes op kan leggen, die gebruik je op een kampvuur, niet in je oven.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven