Biologisch eten

04-03-2024 20:30 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben al een hele tijd vegetariër, maar heb mij nog nooit verdiept in biologische voeding. Zijn er meer mensen die biologisch eten? Ik ben aan het denken om de overstap naar bio voeding te maken. Al is het alleen voor groenten en fruit.

Graag hoor ik of er meer mensen hier biologisch eten of meer hierover kunnen vertellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil je erover weten dan? Het is niet meer dan de biologische variant kopen in plaats van de niet-biologische variant.
Alle reacties Link kopieren Quote
nerdopviva schreef:
04-03-2024 20:36
Wat wil je erover weten dan? Het is niet meer dan de biologische variant kopen in plaats van de niet-biologische variant.
Of het echt beter / gezonder is. Hoor ook wel eens dat de producten smaakvoller zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
Jull22 schreef:
04-03-2024 20:41
Of het echt beter / gezonder is. Hoor ook wel eens dat de producten smaakvoller zijn
Minder gif in je eten en ook zeer positief voor de planeet: veel beter voor de aarde als er minder of geen landbouwgif wordt gebruikt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het gaat niet (alleen) om gezonder: het is ook best heul fijn voor de natuur en de wereld als er bijvoorbeeld minder bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
We're just two lost souls
Ik vind biologisch inderdaad vaak een andere smaak (en vaak lekkerder) hebben.
Ik koop niet alles biologisch, dat is me eerlijk gezegd te duur. Maar er zijn producten die ik biologisch koop.

Vlees eten wij ook steeds minder. Ikzelf al nauwelijks. Man en kinderen steeds minder.
Ik schotel ze zo nu en dan zonder vooraankondiging de vegavariant voor en dat wordt soms verrassend positief ontvangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook vegetariër en eet alleen biologische dierlijke producten (kaas, eieren, melk, honing etc.) omdat ik tegen de bio-industrie en het dierenleed ben.

Biologische melk bijvoorbeeld smaakt inderdaad veel beter dan bio-industriemelk (dit waren zelfs mijn ouders, rasechte vleeseters, het met mij eens toen ze overstapten op biologische melk toen ik nog thuiswoonde).

Biologische fruit en groente koop ik soms, maar niet altijd. Het is wel beter voor het milieu om dat ook te doen, zoals hierboven al gezegd wordt.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer waar mogelijk biologisch te eten. Het is vrij duur dus ik maak daarin bewuste keuzes. Er zijn namelijk groentes en vruchten die echt beter biologisch zijn ivm pesticiden etc. Denk maar aan groentes die je met schil etc. eet. Die eet ik het liefst biologisch.

Daarnaast ben ik sinds kort weer vlees/vis gaan eten (lees maximaal 1x per week) en dit koop ik sowieso ook biologisch. Vaak vind ik bij de AH overigens ook wel veel biologische producten die afgeprijsd zijn dus die pik ik eruit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je er wat tijd in steekt, kun je in je omgeving vaak ook lokale boeren vinden die biologisch of zo goed als biologisch produceren. Dan koop je rechtstreeks en valt de prijs vaak best mee. Er zijn ook initiatieven zoals boeren en buren (Buurderij) of buurtmarkt, waar meerdere biologische producenten hun producten aanbieden op één site, je bestelt en betaalt op één online omgeving en haalt je bestelling een keer per week op. Scheelt ook weer flink wat geld vergeleken met de biologische supermarkt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je lékkere melk wilt kopen, dan koop je die rechtstreeks bij de boer.

Die is hoogstens gepasteuriseerd en alle voedingsstoffen zitten er nog in. Rauwe melk kun je vaak ook kopen.

https://lekkerder.nl/melk
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet biologisch en probeer het zo lokaal mogelijk te houden, dan maar wat saaier eten.
Ja, het is duur, maar snoep, koekjes, ijs enz komen we zelden tot niet aan.

Paar jaar geleden hield ik wel rauwe melk op, maar dat moet (van mij) van grasgevoerde koeien komen en daar is hier slecht aan te komen.
Kaas van grasgevoerde koeien bestel ik on line en grasgevoerd vlees ook.

Verder heb ik de app en bonus(premium) van ah en krijg 10% korting op hun biologische produkten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer zoveel mogelijk biologisch en lokaal te kopen, maar doe er niet panisch over als het niet biologisch is. Voor milieu en gezondheid.
(laatst een interessant boek gelezen over het belang van een goede darmflora, oa in relatie tot dementie/parkinson/depressie/ psyschose gevoeligheid etc. Deze wetenschapper vroeg zich af wat bespoten groenten en fruit met je darmflora doen; dat is nml niet goed onderzocht. Ze raadde aan om het zekere voor het onzekere te nemen).

Als ik echter moet kiezen tussen biologische haricots verts uit kenia of bespoten sperziebonen uit NL, dan kies ik voor het laatste. Biologisch is namelijk ook niet altijd duurzaam (bijv als het weinige schone water in een droog land gebruikt wordt voor biologische landbouw voor de export). Of fairtrade; ik vergeet nooit meer de aziatische vrouwen in de bossen in zweden die ellendelange dagen voor een miezerig loontje bosbessen in het wild aan het plukken waren. (Nu speelt deze vorm van moderne slavernij trouwens ook bij de NL landbouw en veeindustrie; het is lastig om te weten waar je goed aan doet als je iets koopt).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik neem altijd de biologische variant van de eieren. De rest als het zich voordoet. Als de biologische variant niet teveel van prijs verschilt en er beter uitziet neem ik die en vice versa.

Ik dacht dat het meer ruimte kostte dus meer natuur om biologisch te kweken en vooral bij dieren is dit erg duidelijk want die hebben enkele malen meer terrein nodig wat allemaal van de natuur wordt afgepakt.

Voor eieren wil ik dan wel een uitzondering maken. Ik doe dan ook drie weken met een doosje eieren.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Om zo verantwoord mogelijk te leven moet je een expert zijn op het gebied van diverse data die je moet kennen en die je op de juiste manier moet uitleggen. Je kan niet zomaar aannemen dat een of andere knappe meid die een videootje op de sociale media plaatst het bij het goede eind heeft. Die verdient centjes aan jou.

Wat altijd helpt is thuis te blijven met vakantie, geen kinderen te krijgen en spartaans te leven.
Dan moet het maar zoals het kan
tv-icoon schreef:
05-03-2024 06:25
Om zo verantwoord mogelijk te leven moet je een expert zijn op het gebied van diverse data die je moet kennen en die je op de juiste manier moet uitleggen. Je kan niet zomaar aannemen dat een of andere knappe meid die een videootje op de sociale media plaatst het bij het goede eind heeft. Die verdient centjes aan jou.

Wat altijd helpt is thuis te blijven met vakantie, geen kinderen te krijgen en spartaans te leven.
Dank voor je bijdrage.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat lokaal kopen echt heel veel doet. Geen tussenhandel, geen transport. Ik betaal liever rechtstreeks aan een boer die de eigen melk verkoopt en inmiddels een halve supermarkt is met streekproducten.

Vlees van een boerderij van familie, ijs dat op een sociale werkplaats wordt gemaakt van hun eigen melk. Meel van een goede molenaar uit de buurt, brood en banket van de bakker uit een naburig dorp, vruchtenwijn, kaas, eieren. Behalve het vlees alles uit een straal van <25 kilometer.

https://zuivelboerderijdedriesprong.nl/
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Daar vlakbij zit ook een biologische groenteboer / bezorgdienst.

Je trekt er net zo gemakkelijk groente als een kroket bij de Febo.
:)

https://www.ekonoom.nl/
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet ook al veel biologisch, qua groente en fruit. Via AH premium krijg je inderdaad standaard 10% korting. Dat het lekkerder smaakt dan de niet biologische spinazie dat proef ik dan weer niet moet ik zeggen. Ook qua fruit proef ik weinig verschil.
Vlees vind ik dan wel weer lekkerder biologisch, vooral de kip. Ik koop dat eens per twee weken eens denk ik, verder eet ik vega.
Ik koop vooral biologisch omdat er minder pesticiden op zitten en het beter is voor de natuur.
Melk koop ik nooit maar mijn kwark koop ik als het even kan ook biologisch.
Eieren standaard bio. Die zijn bij de Vomar 1,91 voor 6.

Ik zit op een krap budget dus ik kan niet alles bio kopen maar als het te betalen is of in de aanbieding doe ik het wel.
Bij de boer halen kan je ook doen ja, die zitten hier niet echt op fiets afstand.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Lekkerder bedoel ik zelf dan bijvoorbeeld kwark en melk mee. Vollere smaak of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Biologisch eten is goed voor de natuur. Bestrijdingsmiddelen zorgen voor veel dode insecten en ongewervelden, wat weer invloed heeft op andere flora en fauna. Grond verwoestijnt, omdat wormen e.d. de grond niet vruchtbaar maken (want overlijden door bestrijdingsmiddelen van o.a. landbouw). Daardoor is weer meer kunstmest nodig, maar voor het maken van kunstmest zijn fossiele brandstoffen nodig én dat maken levert veel uitstoot van CO2 op.

Driekwart, jawel, circa 75 procent van onze sojateelt wereldwijd wordt gebruikt voor veevoer. Al die soja, maïs voor veevoer. Het kost dus veel ruimte en landbouw om je stukje vlees te eten, waardoor je enorme stappen kunt zetten door minder vlees te eten. Dus dat is niet alleen voor minder 'koeienscheten' goed. In de USA staat vee op droge woestijngrond terwijl verderop maïs wordt verbouwd.
Ons gras in NL lijkt beter maar is ook niet meer dan een monocultuur (1 plantensoort) welke is ontwikkeld voor hoge voedingswaarde voor een veedier.

Er is een docu op Netflix over andere soort landbouw (Kiss the ground). Er bestaat een andere vorm van voedsel telen, namelijk voedselbossen.

Er zal nog veel innovatie nodig zijn, naast dat mensen te weinig kennis hiervan hebben, waardoor overstappen voor ondernemers doodeng is. Ondertussen hebben wij het klimaat van België/Noord Frankrijk en zullen we ons hoe dan ook moeten aanpassen in wat we kunnen verbouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
05-03-2024 06:50
Lekkerder bedoel ik zelf dan bijvoorbeeld kwark en melk mee. Vollere smaak of zo.
De kwark inderdaad wel ja, die is net iets lekkerder. Maar echt heel groot vind ik het verschil niet.
Qua fruit en groente proef ik het helemaal niet. Misschien wel als je het bij een echte natuurwinkel haalt, dat weet ik niet. Dat kost helemaal een rib uit je lijf. Veel dingen bij AH zijn standaard bio, zoals de ongekookte bietjes, die gebruik ik voor mijn smoothies. De pompoenblokjes uit de vriezer nu ook, alleen bio te krijgen. Vind ik een goed plan. Je doet ook best lang met zo'n zak als je alleen woont.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dieren die “grasgevoerd” eten, krijgen dus helemaal niets van die mais- en sojavelden af.
Eveneens als Demeter eieren, waarvan de kippen geen mais of soja gevoerd krijgen, alleen zijn die eieren wel stervensduur.

Wij trekken de biologische lijn nog even verder door wb gebruik schoonmaakmiddelen, tandpasta, dagcreme, shampoo, zonnebrandcreme enz.
We spuiten ons onkruid hier ook niet dood.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik probeer vooral groenten en fruit biologisch te kopen vanwege de bestrijdingsmiddelen. Ik heb wel eens gelezen dat neurologen in ziekenhuizen dit doen, met reden. Alleen ik vind het heel moeilijk om aan te komen, ik koop bijv. al mijn boodschappen bij Jumbo. Daar is echt niet van alles een biologische versie te vinden helaas. Of soms 2x zo duur, ik heb ook geen eindeloos budget helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik baseer mijn keuze voor eten op zowel biologisch maar ook op waar het geproduceerd is.

Bijvoorbeeld, ik geef de voorkeur aan gewone boontjes uit Nederland boven biologische uit Australia

Verder hebben we een aandeel in een Herenboerderij. Daar kunnen we elke week een groente en fruit pakket van onze "eigen boerderij" ophalen. Afhankelijk hoeveel er die week geoogst kan worden. Niet officieel biologisch, maar én lokaal én kringlooplandbouw én weinig/geen gebruik van bestijdingsmiddelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik eet en leef net zoals noglannietjarig.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven