Budget- & kindvriendelijke gerechten om in te vriezen

08-08-2020 20:39 29 berichten
Wie heeft tips? Komende periode heb ik minder te besteden in zowel tijd als geld. Ik ben daarom op zoek naar recepten voor gerechten die zowel gezond, goedkoop, kindvriendelijk als in te vriezen zijn. Ik ben benieuwd naar jullie favorieten!
Goedkoop en kindvriendelijk:
• Zelfgemaakte soepen (Courgette, paprika bijv.)
• Pasta met gezeefde tomaat en groenten naar keuze (bijvoorbeeld prei = goedkoop)

Niet helemaal passend bij het weer maar wel heel goedkoop en kindvriendelijk:
• Stamppotten zoals hutspot, of met zoete aardappels of andijvie.

En algemeen:
• Zoek aanbiedingen uit
• Kijk of de markt goedkope groente en fruit heeft
• Kook voor meerdere dagen tegelijk
• Vermijd vlees eten, scheelt veel geld.
PietjeBello schreef:
08-08-2020 20:42
Goedkoop en kindvriendelijk:
• Zelfgemaakte soepen (Courgette, paprika bijv.)
• Pasta met gezeefde tomaat en groenten naar keuze (bijvoorbeeld prei = goedkoop)

Niet helemaal passend bij het weer maar wel heel goedkoop en kindvriendelijk:
• Stamppotten zoals hutspot, of met zoete aardappels of andijvie.

En algemeen:
• Zoek aanbiedingen uit
• Kijk of de markt goedkope groente en fruit heeft
• Kook voor meerdere dagen tegelijk
• Vermijd vlees eten, scheelt veel geld.
Bedankt voor je tips! Vooral op vlees kunnen we idd besparen maar hoe je een gerecht dan op smaak brengt vind ik lastig (denk bijv. aan een stamppot). Ik ga me er eens in verdiepen.
vis28 schreef:
08-08-2020 20:51
Bedankt voor je tips! Vooral op vlees kunnen we idd besparen maar hoe je een gerecht dan op smaak brengt vind ik lastig (denk bijv. aan een stamppot). Ik ga me er eens in verdiepen.
Wij vervangen vlees vaak door bijvoorbeeld cashew noten of eieren. Cashew noten zijn wel wat duurder maar eieren zijn over het algemeen wel budget vriendelijk.

En bijvoorbeeld bij zoete aardappel stamppot kun je extra smaak creëren door rucola toe te voegen. Dan heb je tegenpolen, zoet en een beetje bitter bijvoorbeeld.

Overigens nog een tip die ik zelf vaak toepas: de hello fresh app downloaden en dan de recepten gebruiken ter inspiratie. En dan zelf de ingrediënten goedkoop in kopen en dingen schrappen die je er niet in wilt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet maar soms hebben ze bij de Turkse slager 10 kilo vlees aanbiedingen voor relatief weinig.
Ook wel per kilo bijv. Kipfilet 3.99 euro , drumsticks 2.49 euro per kilo of kippenbouten 1.49 euro per kilo.

Daar hebben ze vaak ook groentes/fruit in de aanbieding.

Je moet even goed kijken maar het kan enorm schelen.
05-2019 wijzigde dit bericht op 08-08-2020 21:07
20.37% gewijzigd
Blijf in jezelf geloven !
vis28 schreef:
08-08-2020 20:51
Bedankt voor je tips! Vooral op vlees kunnen we idd besparen maar hoe je een gerecht dan op smaak brengt vind ik lastig (denk bijv. aan een stamppot). Ik ga me er eens in verdiepen.
Ik bak een grote ui in halve ringen in olijfolie en roer dat door de stamppot.

Gebruik linzen ipv gehakt voor bolognese saus voor spaghetti of lasagne.
Stoofpotjes, curry´s, pastasauzen en (gepureerde) soepen zijn over het algemeen goed in te vriezen.
Ik zou de rijst en pasta wel even vers koken op de dag zelf.
Goedkoop inkopen, dus aan het einde van de dag en vooral op zaterdag. Probeer voor groente en fruit de markt eens, soms heel goedkoop soms niet :D
Alles wat je met saus kunt maken. Spaghetti saus, chilli con carne, stoofpot, gepureerde soepen kunnen prima van groentes die er wat minder uitzien.
Spinazie met vissticks, of panga als die in de aanbieding is. Btw, gewoon op de bonus letten van ah. Dure winkel maar soms hele goedkope aanbiedingen.
Niets weggooien, de kleinste restjes in de vriezer doen en daar als de portie groot genoeg is curry of pasta saus van maken.
Wat vaker een eitje eten, ook lekker met de eerder genoemde restjes (fritatta boerenomelet tortilla)
Alle reacties Link kopieren
Flinke voorraden koken.

Zelfgemaakte soep (pompoen+prei+ui+bouillonblokje) kost erg weinig en je haal er met gemak 16 porties uit.

Diepvrieszakje in een soepkom, hoeveelheid soep erin scheppen en als platte pakjes invriezen. Eerst invriezen, daarna pas stapelen.

Hetzelfde met stamppot. Ik weet niet doe duur jij je stamppotvlees hebt, maar een pakje rookspekjes uitbakken en dat erdoor roeren geeft al veel smaak. Stamppot andijvie doe ik met (komijne)kaas.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Er waren deze week 2 kg-verpakkingen kippenbouten voor 4,99 te koop bij Lidl. Misschien liggen ze er nog. Daar kan je heel veel van maken bijvoorbeeld gebakken aardappelen met een stuk gebraden kip en wat appelmoes, of kip-kerrie met rijst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Bedankt voor de tips! De uien en rucola door de stamppot gaan we tzt proberen. En linzen door de pastasaus, ik benieuwd! Ook leuke tip van hello fresh, ga ik zeker naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Pannenkoeken, niet om in te vriezen, maar wel budget- en kindvriendelijk.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 09-08-2020 08:16
1.37% gewijzigd
Lasagne en quiche.
vis28 schreef:
08-08-2020 20:51
Bedankt voor je tips! Vooral op vlees kunnen we idd besparen maar hoe je een gerecht dan op smaak brengt vind ik lastig (denk bijv. aan een stamppot). Ik ga me er eens in verdiepen.
Ik ben vegetariër, en wat ik erg lekker vind is een blikje linzen door de jus. Klinkt raar, en weet niet meer hoe ik daarbij kwam maar het is echt heerlijk, én goedkoop én onbewerkt.
vis28 schreef:
08-08-2020 23:03
Bedankt voor de tips! De uien en rucola door de stamppot gaan we tzt proberen. En linzen door de pastasaus, ik benieuwd! Ook leuke tip van hello fresh, ga ik zeker naar kijken.
Hello fresh is niet echt budgetvriendelijk.
En diepvries of potje is echt niet ongezonder hoor, wel veel goedkoper. Bv de 750 gr pakken spinazie zijn wel eens in de aanbieding voor 1 euro. Tuinboontjes uit de vriezer idem. Daar hoeft ook geen extra vlees bij. Klont boter, spekjes bakken / smoren en dan de tuinbonen er doorheen en even opwarmen, ze zijn al redelijk gaar. Snel, heel gezond en niet duur.
Ik kwam laatst deze site tegen;

https://www.bijstandsgerechten.nl/week- ... n-tot-e-5/

Edit, ik heb er even doorheen gescrold dus ik weet niet of het iets is. Stond op Nu.nl geloof ik.
anoniem_36795 wijzigde dit bericht op 09-08-2020 00:28
35.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kindvriendelijke linzen, rucola en tuinbonen? Dan hebben jullie andere kinderen dan de meeste die ik ken :)
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
09-08-2020 00:27
Kindvriendelijke linzen, rucola en tuinbonen? Dan hebben jullie andere kinderen dan de meeste die ik ken :)
:rofl:
Blijf in jezelf geloven !
strings-attached schreef:
09-08-2020 00:19
Hello fresh is niet echt budgetvriendelijk.
En diepvries of potje is echt niet ongezonder hoor, wel veel goedkoper. Bv de 750 gr pakken spinazie zijn wel eens in de aanbieding voor 1 euro. Tuinboontjes uit de vriezer idem. Daar hoeft ook geen extra vlees bij. Klont boter, spekjes bakken / smoren en dan de tuinbonen er doorheen en even opwarmen, ze zijn al redelijk gaar. Snel, heel gezond en niet duur.
Je hebt overduidelijk niet het HelloFresh verhaal gelezen. Als je mijn reactie leest dan zie je dat ik aanraad daar inspiratie voor recepten op te doen en zelf ingrediënten goedkoop te kopen en overbodige ingrediënten weg te halen. Niemand heeft hier aangeraden om hellofresh te bestellen.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten vaak zoute pinda's of noten door een vegetarische stamppot. Die zorgen voor wat bite en pinda's zijn heel goedkoop.
KamilleT schreef:
09-08-2020 00:27
Kindvriendelijke linzen, rucola en tuinbonen? Dan hebben jullie andere kinderen dan de meeste die ik ken :)
Mijn kinderen zijn dol op linzen! :D
Rucola en tuinbonen inderdaad niet zo.
KamilleT schreef:
09-08-2020 00:27
Kindvriendelijke linzen, rucola en tuinbonen? Dan hebben jullie andere kinderen dan de meeste die ik ken :)
:P inderdaad
Tortilla wraps met bonen, mais (gehakt mag, hoeft niet, maar kan ook miniem voor de smaak, kan ook aanvullen met rijst) gehakte tomaten, wat kaas en dan onder de gril. Het gaat vooral om de kruiden die de smaak maken.

Kan je heel goed van te voren maken en invriezen.

een pond gehakt, 2 blikken bonen, 2 pakken wraps, 2 blikken mais en een zakje kaas en je hebt voor een paar keer eten. Je kan er eventueel wat salade bij maken.

een pond gehakt, 2 blikken tomaat, 1 blikje tomatenpuree, een prei, een courgette, 1-2 bouillon blokjes en je hebt voor 2 keer pastasaus.

Chile con/sin carne kan je goed invriezen.

Soepen kan je goed invriezen.

https://www.hellofresh.nl/recipes/snell ... 2e791314fb

Deze valt hier ook erg in de smaak.
KamilleT schreef:
09-08-2020 00:27
Kindvriendelijke linzen, rucola en tuinbonen? Dan hebben jullie andere kinderen dan de meeste die ik ken :)
Haha :-D rucola lusten ze hier wel door de pasta dus door stamppot zal het ook wel goed gaan. Linzen geen idee dus dat gaan we proberen en tuinbonen vind ik zelf niet te eten haha🙈
Alle reacties Link kopieren
Absolute favoriet bij mijn dochters: pasta met spinazie. Niet heel goedkoop, maar de ingrediënten zijn lang houdbaar en het staat binnen een kwartier op tafel.

Nodig: kipfilet, spekjes, verse pasta (spaghetti of tagliatelle) groot pak spinazie a la crème (750 gram)

Doen:
- Kipfilet blokjes marineren met scheutje olie, ketjap, knoflook, kerrie- en paprikapoeder
- gerookte spekjes bakken
- kipfilet mee bakken
- spinazie toevoegen en aan de kook brengen
- als de spinazie gesmolten is (en 'kookt'), pasta toevoegen
- pasta een paar minuten mee laten koken

Je kunt altijd de kipfilet/spekjes halveren of weglaten om het budgetvriendelijker te maken. De ingrediënten zijn (op de kipfilet na) allemaal langer houdbaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven