Creuset koekenpan van gietijzer

15-04-2024 20:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben weer toe aan een nieuwe koekenpan. De oude krijgt weer een lelijke bodem. Nu zat ik te denken aan een creusetpan. Hier zit geen anti aanbaklaag in en gaat waarschijnlijk wat langer mee dan twee jaar.

Nu kan ik alleen niet vinden of de koekenpannen van creuset ook een bijpassende deksel hebben. Die gebruik ik namelijk nog best vaak.

Er is vast iemand die ervaring heeft met dit merk en de pannen kent?

Het gaat om de

Koekenpan Signature in Geëmailleerd Gietijzer met Houten Handvat

https://www.lecreuset.nl/nl_NL/p/koeken ... 00422.html
Alle reacties Link kopieren Quote
https://cookinglife.nl/le-creuset-panne ... JTdH4peN4U
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ervaring en een pan. Toen ik zo’n dertig jaar geleden bij mijn vriendin introk had ze hem al. We gebruiken hem veel , hij ziet er nog prima uit . Heeft een keer een nieuwe handgreep gehad ( gewoon te bestellen en simpel te bevestigen) .
Een deksel hebben we er niet bij maar elke deksel van 26 cm past er op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Top jullie reacties!

Fijn ook om te horen dat hij al zo lang meegaat. Nu koop ik ook vrij dure pannen, maar die moet ik elke 2 jaar vervangen. Dus dit lijkt mij een beter idee
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet je dat deze pannen zwaar zijn om op te tillen?
Mijn moeder heeft een braadpan van dit merk en is er blij mee (al jaren) maar zelfs zonder inhoud is hij al zwaar. Je moet er geen half huis mee door willen lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja gietijzeren pannen zijn loeizwaar en je zult waarschijnlijk ook even moeten wennen aan hoe ze bakken. Goede roestvrijstalen pannen zijn lichter en gaan ook lang mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yure schreef:
15-04-2024 21:02
Ja gietijzeren pannen zijn loeizwaar en je zult waarschijnlijk ook even moeten wennen aan hoe ze bakken. Goede roestvrijstalen pannen zijn lichter en gaan ook lang mee.
Ik heb een rvs pan, maar daar kan ik dus niet mee roerbakken. Pannenkoeken en eieren lukken al helemaal niet :P
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
15-04-2024 20:55
Weet je dat deze pannen zwaar zijn om op te tillen?
Mijn moeder heeft een braadpan van dit merk en is er blij mee (al jaren) maar zelfs zonder inhoud is hij al zwaar. Je moet er geen half huis mee door willen lopen.
Ik ben bekend met het merk. Ik heb een broodbakbol en een grote braadpan waar ik altijd liters soep en pastasaus in maak.

Maar ik had geen idee hoe het zat met losse deksels :$
Alle reacties Link kopieren Quote
Pannenkoeken en eieren vind ik in rvs makkelijker. Roerbakken doe ik liever in gietijzer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yure schreef:
15-04-2024 21:09
Pannenkoeken en eieren vind ik in rvs makkelijker. Roerbakken doe ik liever in gietijzer.
Heb je tips voor pannenkoeken en eieren in een rvs pan? Dan ga ik het nog eens proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
15-04-2024 21:14
Heb je tips voor pannenkoeken en eieren in een rvs pan? Dan ga ik het nog eens proberen.
Heel heet laten worden. Heel heet is je pan pas als waterdruppels niet verdampen, maar gaan dansen. Dan pas vet erin, dat uit laten bruisen en dan pas je ei of pannenkoek erin. Mijn man lukt het niet en die gebruikt de greenpan, met zo’n keramische coating.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed heet laten worden. Bij pannenkoeken weinig olie in de pan maar wel een beetje door het beslag roeren en pas omkeren als de pannenkoek droog is. Zo doe ik het.
En bij gebakken ei, de pan niet héél heet laten worden , wat roomboter on de pan, ei breken en zorgen dat het een beetje compact blijft en dan alles rustig gaar laten pruttelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een Creuset gietijzeren koekenpan
en een glazen deksel van een ander merk.
Gewoon de juiste diameter nemen.
Gaat prima.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-04-2024 21:22
Heel heet laten worden. Heel heet is je pan pas als waterdruppels niet verdampen, maar gaan dansen. Dan pas vet erin, dat uit laten bruisen en dan pas je ei of pannenkoek erin. Mijn man lukt het niet en die gebruikt de greenpan, met zo’n keramische coating.
Dank ik ga het nogmaals proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yure schreef:
15-04-2024 21:23
Goed heet laten worden. Bij pannenkoeken weinig olie in de pan maar wel een beetje door het beslag roeren en pas omkeren als de pannenkoek droog is. Zo doe ik het.
En bij gebakken ei, de pan niet héél heet laten worden , wat roomboter on de pan, ei breken en zorgen dat het een beetje compact blijft en dan alles rustig gaar laten pruttelen.
Ah ik gebruik altijd veel olie en gooi nooit olie door het beslag zelf. Ik ga het nogmaals proberen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb deze (ook creuset maar net iets anders zonder houten handvat):

https://cookinglife.nl/le-creuset-skill ... cm/?ref=pg

Ik vind hem loodzwaar en wat onhandig in gebruik. Hij bakt ook niet zo fijn. Dus ik gebruik hem zelden.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
15-04-2024 21:22
Heel heet laten worden. Heel heet is je pan pas als waterdruppels niet verdampen, maar gaan dansen. Dan pas vet erin, dat uit laten bruisen en dan pas je ei of pannenkoek erin. Mijn man lukt het niet en die gebruikt de greenpan, met zo’n keramische coating.
Ik doe het ook zo. Heb mn man een yt video laten zien en nu bakt ook hij alles probleemloos in de rvs pan.

Zoiets bv:
https://youtu.be/GrxQ3ej95dI?
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
15-04-2024 21:32
Ik doe het ook zo. Heb mn man een yt video laten zien en nu bakt ook hij alles probleemloos in de rvs pan.

Zoiets bv:
https://youtu.be/GrxQ3ej95dI?
:cheer2: dank je wel. Nooit gedacht om even op YouTube te zoeken of er tips of adviezen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Roos92782 schreef:
15-04-2024 21:30
Ik heb deze (ook creuset maar net iets anders zonder houten handvat):

https://cookinglife.nl/le-creuset-skill ... cm/?ref=pg

Ik vind hem loodzwaar en wat onhandig in gebruik. Hij bakt ook niet zo fijn. Dus ik gebruik hem zelden.
Dat is jammer. Het zijn inderdaad hele zware pannen. Ik kan me voorstellen dat sommige dat ook niet fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
15-04-2024 21:44
:cheer2: dank je wel. Nooit gedacht om even op YouTube te zoeken of er tips of adviezen zijn.
Ha, graag gedaan! Ik leer zo veel kook en snijtechnieken van youtube: ik kan nu bv ook eieren pocheren en avocado in roos vorm snijden!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven