De vega variant van...

29-06-2020 18:22 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil veel vaker vegetarisch gaan eten, maar ik loop soms tegen vleesgerechten op die ik heel lekker vind, en dan kan ik niet echt een vegetarisch alternatief bedenken.

Een van mijn favoriete zomergerechtjes is een wrap met mango, yoghurtsausje met limoensap en -rasp, basilicum, munt, komkommer en gerookte kip.

Hebben jullie suggesties hoe ik de kip in dit gerecht kan vervangen?
Alle reacties Link kopieren
Reiwa schreef:
29-06-2020 19:10
Wat een fijne tips, en wat veel tips ook, dank!

Ik vind de gewone kipstuckjes niet zo heel lekker, ik ga eerst eens voor de krokante kipstukjes, de zoete aardappel en de halloumi. De pulled jackfruit klinkt interessant, ik heb geen idee wat ik me daar qua smaak bij moet voorstellen. Heeft iemand dat wel eens gemaakt?
Ik maak het regelmatig. Thuis en bij vrienden ook echt een hit!

Dit is het recept dat ik samengesteld heb van verschillende recepten:

A la pulled pork
Ingrediënten per blik van 556 gram
 1 blik jackfruit
 1 el kokosolie
 1 ui in kleine stukjes
 2 tenen knoflook, fijngesneden
 2 tl bouillonpoeder (ik gebruikte de vegan bouillonpoeder van Bio Today. Als je andere gebruikt zelf even hoeveelheid aanpassen aan de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking)
 1 tl paprikapoeder
 1 tl chilipoeder
 1 tl komijn
 0,5 tl zout
 1 el sojasaus
 2 tl ahornsiroop
 +/- 400 liter water
 Sap van een halve limoen

1. Giet de jackfruit af in een vergiet en spoel goed af. Laat het even uitlekken. Snij de jackfruit in repen vanuit de punt (alles is eetbaar, ook zaden e.d. kun je gewoon laten zitten).
2. Meng kokosolie, paprikapoeder, chilipoeder, komijn, zout, limoensap, sojasaus en ahornsiroop in een zak en meng door elkaar. Voeg de jackfruit hier aan toe. Marineer voor minimaal twee uur tot een nacht (in het laatste geval in de koelkast).
3. Fruit ui en knoflook, voeg daarna de bouillon toe en meng door elkaar.
4. Voeg de jackfruit toe en laat het ongeveer 20 minuten op middelmatig vuur koken. Zet na 10 minuten de pan op de deksel om te voorkomen dat het uitdroogt.
5. Gebruik na 20 minuten een stampotstamper (dus geen pureerstaaf oid) of een vork om de jackfruit verder in strengen te verdelen. Zet het vuur nog verder terug.
6. Laat het nog zo’n 20 minuten verder koken op laag vuur. Roer regelmatig om de stukken jackfruit nog kleiner te maken. Je laat het koken tot het grootste deel van het vocht is verdwenen. (Niet te lang, want het moet wel sappig blijven).

Lekker met coleslaw, mengsel van maïs, komkommer en avocado.


Maar minder uitgebreid kan ook. Dan snijd ik het in stukken. Kruiden naar keuze (echt alles kan) en dan goed stoven (kan met kokosmelk, of creme fraîche, of bouillon).
Alle reacties Link kopieren
In het gerrecht wat jij noemt zou ik de kip gewoonweg weglaten overigens.
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
01-07-2020 17:19
In het gerrecht wat jij noemt zou ik de kip gewoonweg weglaten overigens.
Daar heb ik een vreselijke hekel aan. Vlees weglaten en niets voor terug. Gewoon lekkere vega kip erin.
De valess vega schnitzel met kaas was echt lekker , vond ik!
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogels55 schreef:
01-07-2020 17:21
Daar heb ik een vreselijke hekel aan. Vlees weglaten en niets voor terug. Gewoon lekkere vega kip erin.
Ik denk dat wij een ander uitgangspunt voor het bedenken van een maaltijd hebben. Ik bedenk 9/10 keer een maaltijd op basis van wat ik wil eten / lekker vind. Vlees komt daar niet in voor, dus hoef ik het ook niet te vervangen door iets anders. Als ik het gerecht in de OP zou bedenken, dan zou ik het bedenken zonder de kip en dat dan ook niet als weglaten zien.
Alle reacties Link kopieren
kevers schreef:
01-07-2020 17:19
In het gerrecht wat jij noemt zou ik de kip gewoonweg weglaten overigens.
Gewoon een stuk mango in een wrap dus. Met een beetje saus. Dat is toch geen gerecht?

O sorry ook komkommer. Mango met komkommer met saus. Dat glibbert zo je wrap uit.
Doorenvogels55 schreef:
01-07-2020 17:21
Vlees weglaten en niets voor terug.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
01-07-2020 22:21
Afbeelding
:rofl:
Vega boterhamworst zodat het een koud gerecht blijft of haloumi. Vriend zegt extra groenten (gegrilde paprika ofzo) en cashewnoten. Al weet ik niet of ik het ermee eens ben :lol:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven