Echte Griekse Frappe zelf maken, maar hoe?

26-02-2021 10:31 33 berichten
Hey allemaal,

Momenteel zit ik nogal te zwelgen in mijn enorme Griekenland heimwee. :$
De potentiele vakanties die mijn moeder door appte hielpen niet bepaald. Het is al jaren geleden dat ik in Griekenland ben geweest en ik mis het echt enorm. Een van mijn favoriete dingen aan Griekenland zijn de heerlijke Frappe's. Nu wil ik ze eigenlijk zelf gaan maken.
Volgens bepaalde websites is dat helemaal niet moeilijk. Je hebt er alleen een Frappe mixer van bijvoorbeeld het merk Gruppe voor nodig, oploskoffie van Nektar of Nescafe, ijsblokjes, suiker, water en je kan aan de slag.

Nu heb ik het jaren geleden wel eens zelf geprobeerd maar het werd nooit zo lekker als in Griekenland zelf.
Oke, ik gebruikte ook geen mixer of opschuimer en ook geen echte Nektar koffie, maar toch. Het lijkt me leuk om het nogmaals te proberen nu maar ik vraag me af of je echt zo'n Frappe mixer nodig hebt of dat een simpele melkopschuimer van IKEA van 1,99 ook zou werken.
Daar had ik er vroeger een van in huis maar die heb ik helaas niet meer. Zo'n Frappe mixer van Gruppe is 14,95 en omdat ik nogal op een krap budget zit vind ik dat zonde als een gewone IKEA schuimer net zo goed werkt.
https://www.griekishop.nl/p/griekse-fra ... er-gruppe/

Het lijkt mij hetzelfde als een gewone melkopschuimer. Wat denken jullie?
Ook vraag ik me af of die Nektar koffie die je kan importeren uit Griekenland echt zoveel lekkerder is dan Nescafe die je hier kan kopen. Heeft iemand leuke tips of tricks in hoe je de perfecte Frappe maakt die net zo lekker smaakt als op het strand in Griekenland?

Ik hoor het graag. :sun:
Alle reacties Link kopieren
In de keuken van een klein restaurantje in Griekenland meegekeken:

Frappe

Flinke schep Nescafé (grof)
Beetje water erbij
Met melkopschuimer oid opkloppen.
Ijs er bij
Wat water er bij
Wat melk erbij
Suiker naar smaak


Ik heb bij Bol een klein mixer-achtinge melkopschuimer op batterijen gekocht, werkt prima.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja, ik heb kennissen die een koffie bar hadden in Kefalonia en ik heb het ze ook vaak zien doen, maar dan wel met zo'n automatische mixer en zo'n metalen kan eronder zeg maar. Zo'n gewone melkopschuimer werkt dus goed genoeg?
Mag ik vragen welke je hebt?

Volgens mij heeft mijn broertje nog zo'n IKEA ding, anders maar even lief aankijken of ik die mag lenen/overkopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel eens doe is roomijs met espresso in de blender.
Of nog lekkerder met een schep roomijs erbij.

Maar zo lekker als ergens op het terras op vakantie wordt het niet :P
Als ik plaatjes van de Frappe mixer van Gruppe google, zie ik dat er net zo´n mixertje aanzit als de Ikea melkopklopper. Ik zou dus gewoon voor de goedkope optie gaan.
Want weet je, zo lekker als op een zonnig terras in Griekenland krijg je het toch niet, ook niet met een echte Frappe mixer.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
26-02-2021 10:57
Wat ik wel eens doe is roomijs met espresso in de blender.
Of nog lekkerder met een schep roomijs erbij.
ik zit heel lang na te denken over deze zin...maar je doet er dus roomijs bij. En dan is het nog lekkerder met roomijs :-[ ik volg hem niet :mrgreen:
Madrid87 schreef:
26-02-2021 10:38
Ja, ik heb kennissen die een koffie bar hadden in Kefalonia en ik heb het ze ook vaak zien doen, maar dan wel met zo'n automatische mixer en zo'n metalen kan eronder zeg maar. Zo'n gewone melkopschuimer werkt dus goed genoeg?
Mag ik vragen welke je hebt?

Volgens mij heeft mijn broertje nog zo'n IKEA ding, anders maar even lief aankijken of ik die mag lenen/overkopen.
Die Frappe mixer ziet er gewoon exact hetzelfde uit als de gemiddelde melkopschuimer. Dit is volgens mij gewoon een manier om het ding 5 keer zo duur te maken.
Haha, ja jullie hebben gelijk. Helemaal hetzelfde gaat het ook nooit smaken puur omdat de ervaring anders is.
Zelfde geld voor de Griekse salades, die vind ik daar heerlijk terwijl ik ze hier niet te pruimen vind. Met dezelfde ingredienten dus. Ook de yoghurt die uit de FAGE bakken komt die je hier in de supermarkt kan kopen, is daar lekkerder.

Maar goed, goed om te weten dat het ook prima werkt met een gewone melkopschuimer, dat scheelt weer geld. Nescafe oploskoffie heb ik nog in huis dus ik ga maar eens in mijn kasten zoeken ( en bij mijn moeder thuis ) naar die opschuimer. Ik weet dat er ergens een is.

Roomijs met espresso in de blender klinkt ook heerlijk, Dolfje. Hoe verdeel je die ratio dan? Met oploskoffie of gewoon een kopje espresso?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat net toevallig op de site Griekipedia om een ander recept te bekijken, Griekse frappé staat daar ook op.

https://www.griekipedia.nl/recepten/gri ... pe-recept/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
26-02-2021 11:15
Ik zat net toevallig op de site Griekipedia om een ander recept te bekijken, Griekse frappé staat daar ook op.

https://www.griekipedia.nl/recepten/gri ... pe-recept/
Ja, dankzij die site kwam ik ook op het idee om het toch nog eens zelf te gaan proberen. Het begon echt te kriebelen bij me zeg maar haha.
Daar staat wel dat je echte Griekse koffie moet gebruiken voor het gewenste resultaat. Heeft iemand die Nektar wel eens geprobeerd? Deze dus:
https://www.griekishop.nl/p/griekse-kof ... gr-nektar/

Oh, ik zie daaronder Baklava staan, daar ga ik pas echt van watertanden. :flirting:

Het grappige is dat ik op mijn eerste vakantie in Griekenland pas op de laatste dag mijn eerste Frappe dronk en toen spijt had dat ik het nog niet eerder ontdekt had. Wat was dat lekker. :yes:
Sindsdien drink ik er altijd twee of drie per dag als ik in Griekenland ben.
Alle reacties Link kopieren
Ohww Madrid, nou heb je mij ook weer heimwee gegeven naar Griekenland! Zon, zoute zee, eindeloze stroom frappés, verse sinaasappelsap met ijsblokjes, salades en gyros met tzatziki... :love:
Laat je het weten hoe het gaat met je experimenten?
Alle reacties Link kopieren
Hoe ik het altijd maak zomers: een lege frisdrankfles, nescafé, water, melk en suiker erin. Goed schudden en dan in de koelkast goed koud laten worden.
Zo heb ik het van mijn Griekse vrienden geleerd. Zij maken het zo als ze een dagje naar het strand gaan bijvoorbeeld.
Soms doe ik er nog een bolletje roomijs bij. Maar het belangrijkste, drink het door een rietje :D
...
Sorry, Montblanc. :$
Erg he, die heimwee? Het is alweer drie jaar geleden dat ik voor het laatst in Griekenland was en ik mis het echte elke dag meer. Het heerlijke brood met olijfolie, peper en zout voor de maaltijd ook. De verse honing van het land, heerlijke Tzatziki inderdaad. Kleftiko. :heart:

Ik zal zeker laten weten hoe het ging en wat ik allemaal geprobeerd heb.
Roomijs staat op de boodschappenlijst voor vandaag haha. :yes:
Ga sowieso die espresso met ijs proberen.

Maar Djessy, jouw tip ben ik nu meteen gaan maken. Ik moet zo weg want ik moet sporten maar als ik thuis kom is het hopelijk helemaal op temperatuur. :cheer:
Laat wel weten of het gelukt is. Oh, moet ik ook rietjes meenemen, die heb ik ook niet. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Haha ben heel benieuwd!
...
Alle reacties Link kopieren
Met de Nederlandse Nescafé lukt het niet, je moet echt de Griekse Nescafé Classic hebben. Dan maakt het niet uit met welke melkopschuimer je het doet.
Nou, heb het net dus geprobeerd en het schuimt geweldig met het schudden en het smaakte al echt als een echte Frappe. Wat een geniale tip! Zo kost het me dus niets als het zo echt lukt. Heb eerst koffiepoeder erin gedaan met een zakje suiker en een beetje water en ben toen gaan schudden, daarna de rest aangevuld met water en nu ligt de fles in de koelkast. Heb ijsblokjes in de vriezer gezet dus ga straks het resultaat proberen maar het begint veelbelovend.
Ben er zo blij mee, thanks! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vroeger zelf gemaakt in de bar in Griekenland waar ik werkte

groot glas
flinke eetlepel Nescafe Classic
Naar wens eetlepeltje suiker
naar wens scheut koffiemelk
laagje water (niet uit de kraan), ongeveer 1,5 - 2 cm
Dan opkloppen met melkopklopper of met staafmixer tot het flink schuimt
ijsklontjes erbij
glas tot de rand afvullen met water
rietje erin

genieten!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo’n “echte” mixer maar ik ben dan ook met een Griek getrouwd. Maar het is inderdaad gewoon een melkopschuimer. De recepten staan hier boven al... is altijd wel een kunst vind ik precies de goede verhouding te vinden zodat je koffie niet te sterk of waterig wordt. Een freddo espresso maar vooral een freddo cappuccino is hier favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
26-02-2021 11:13
Die Frappe mixer ziet er gewoon exact hetzelfde uit als de gemiddelde melkopschuimer. Dit is volgens mij gewoon een manier om het ding 5 keer zo duur te maken.
Of gewoon meenemen uit Griekenland.. daar kosten ze echt helemaal niks 😂
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet dol op frappe maar heb wel énorm veel heimwee naar Griekenland. Normaliter gaan we 2 x per jaar en nu is t dus al zo'n anderhalf jaar geleden.

Mis vooral ons vaste stekje op Kreta waar we 1 x per jaar naartoe gaan. De mensen. Het eten. Het landschap.
Ik kook meestal 1 x per week Grieks maar dat smaakt nooit zoals daar. De raki is thuis lang niet zo lekker terwijl het toch dezelfde raki is als die we daar dronken.
Alle reacties Link kopieren
Irregular_Choice schreef:
26-02-2021 11:08
ik zit heel lang na te denken over deze zin...maar je doet er dus roomijs bij. En dan is het nog lekkerder met roomijs :-[ ik volg hem niet :mrgreen:
Dat snap ik, ik werd onderbroken en daarna vergeten te verbeteren. De eerste zin moest zijn melk met espresso en als met echt heel lekker moet roomijs :P
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
26-02-2021 11:15

Roomijs met espresso in de blender klinkt ook heerlijk, Dolfje. Hoe verdeel je die ratio dan? Met oploskoffie of gewoon een kopje espresso?
Ja per persoon 1 kopje espresso en dan op de gok ijs en melk. Dat je zo’n grote beker/ glas vol hebt.
dolfje schreef:
26-02-2021 15:21
Ja per persoon 1 kopje espresso en dan op de gok ijs en melk. Dat je zo’n grote beker/ glas vol hebt.
Thanks! Ga ik morgen eens proberen.
Heb net heerlijk genoten van mijn frappé. Hij was echt heel lekker, en dat met AH oploskoffie van eigen merk IPV Nescafé.
Heb alweer een nieuwe fles in de koelkast gelegd voor morgen ochtend. Ben helemaal vrolijk ervan. :P
Ik ben zo blij met dit forum. Heb een hoop geld bespaart. Ga morgen bij mijn moeder de melkopschuimer stelen. :hihi:
Die gebruikt ze toch nooit.

Maken jullie de frappé trouwens met gewone koffiemelk of een pak halfvolle melk? Ik houd wel van een beetje melk in de koffie maar heb nooit gewone melk in huis, alleen amandelmelk en sojamelk. Net een beetje geproefd met amandelmelk maar dat was geen succes.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
26-02-2021 16:17
Thanks! Ga ik morgen eens proberen.
Heb net heerlijk genoten van mijn frappé. Hij was echt heel lekker, en dat met AH oploskoffie van eigen merk IPV Nescafé.
Heb alweer een nieuwe fles in de koelkast gelegd voor morgen ochtend. Ben helemaal vrolijk ervan. :P
Ik ben zo blij met dit forum. Heb een hoop geld bespaart. Ga morgen bij mijn moeder de melkopschuimer stelen. :hihi:
Die gebruikt ze toch nooit.

Maken jullie de frappé trouwens met gewone koffiemelk of een pak halfvolle melk? Ik houd wel van een beetje melk in de koffie maar heb nooit gewone melk in huis, alleen amandelmelk en sojamelk. Net een beetje geproefd met amandelmelk maar dat was geen succes.
Koffiemelk
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik halfvolle melk.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven