Een weekje ontbijten

21-10-2018 20:36 116 berichten
Goeiedag,

Deze week hebben we vakantie, en ik ben van plan om de kinderen morgen een Engels ontbijt voor te zetten. Nog nooit gedaan maar gok dat ze dat wel een goed plan vinden.
Ik bedenk net dat ik dat wel de hele week kan doen met verschillende culturen. Kan morgen wel bij de turkse bakker/supermarkt langs voor ontbijt voor dinsdag, maar voor de rest heb ik dan nog niet heel erg veel inspiratie. Iemand nog leuke ideeën, liefst gewoon te kopen of makkelijk te maken en niet teveel lijkend op Turks/ Engels of Nederlands ontbijt?
Alle reacties Link kopieren
Celaena_Aelin schreef:
21-10-2018 21:28
Niet zo zeer een land, maar wel een cultuur: joods ontbijt. Bagels met roomkaas en gerookte zalm.

Brits/Indiaas: kedgeree (is wel met rijst)

In België schijnen ze regelmatig met zogenaamde ‘koffiekoeken’ te ontbijten.
oooh wat mis ik de tijd dat ik op zondagochtend naar de bakker kon gaan (die op elke straathoek was) voor koffiekoeken (=croissant, carré confiture, puddingkoek, chocokoek e.d) Allemaal 's nachts gebakken en een rij voor de deur. Dat mis ik echt sinds ik in NL woon.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Philly cheese steak sandwich
yette schreef:
21-10-2018 21:31
Wat een leuk idee!

Een Amerikaans ontbijt zou ik persoonlijk liever doen met breakfast sausage, hash browns, scrambled eggs.

Ik ben niet zo van de zoetigheid.
Mijn kinderen zijn helaas dol op zoet (en dat hebben ze niet van een vreemde 😊). Ik vind zelf hartig Amerikaans weer lijken op Engels.
Oudblond schreef:
21-10-2018 21:34
oooh wat mis ik de tijd dat ik op zondagochtend naar de bakker kon gaan (die op elke straathoek was) voor koffiekoeken (=croissant, carré confiture, puddingkoek, chocokoek e.d) Allemaal 's nachts gebakken en een rij voor de deur. Dat mis ik echt sinds ik in NL woon.
Ja heerlijk! Ik doe dat ook altijd op zondagmorgen, verse pistolets en koffiekoeken! Jammie!
Celaena_Aelin schreef:
21-10-2018 21:28
Niet zo zeer een land, maar wel een cultuur: joods ontbijt. Bagels met roomkaas en gerookte zalm.
En kugel met peren, ook uit de Joodse keuken.
Hieronder het recept.

1 kilo Gieser Wildeman stoofperen
5 dl water
2 kaneelstokjes
2 eetlepels honing
100 gr stemgember op siroop
125 g harde boter of margarine
150 g blanke amandelen
150 g patent bloem
50 g suiker
7 dl gembersiroop
50 g rozijnen

Bereiding

Schil de stoofperen, verwijder de klokhuizen en snijd in acht partjes. Overgiet de peertjes in een zware pan met het water en de wijn. Voeg de kaneelstokjes en de honing toe en verhit op een laag pitje.

Maal 2/3 van de stemgember en 2/3 van de amandelen fijn in de keukenmachine. Voeg hieraan de margarine, bloem, suiker en ten slotte de gembersiroop toe. Dit moet een plakkerig deeg opleveren. Voeg eventueel wat water toe als het deeg te droog aanvoelt.

Hak de overgebleven gember en amandelen (niet al te) fijn en voeg deze met de rozijnen toe aan het deeg.

Verspreid het deeg gelijkmatig over de peertjes en laat met de deksel op de pan 4-5 uur sudderen op het laagste vuur.



En dan 's avonds pitabroodjes, falafel, tahin, auberginedip en humus.
freya25 schreef:
21-10-2018 21:37
Mijn kinderen zijn helaas dol op zoet (en dat hebben ze niet van een vreemde 😊). Ik vind zelf hartig Amerikaans weer lijken op Engels.
In Amerika vind ik het toch wel lekkerder. Tenminste niet van die vieze bonen en bloedworst.

Wel die hash browns bij je gebakken eieren!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk idee! Ik ontbijt graag wat uitgebreider in de vakantie - en normaal gesproken wil ik dat ook wel, maar de praktijk is dat ik altijd op mijn werk ontbijt. :facepalm:

Mijn suggesties:
- Duits: kaiserbrötchen, (Schwarzwalder) schinken, jam en koffie/thee. Al vind ik het niet zo enorm bijzonder. Wel lekker, zeker met vruchtentaartjes uit een konditorei. Als je een Oostenrijks ontbijt doet, kun je kaiserschmarrn serveren.
- Israëlisch ontbijt: shakshuka, pitabroodjes, hummus, baba ghanoush, sabich, labne, salade en olijven.
- Pools ontbijt: meestal eten de Polen brood met boter, kaas, jam, worstjes (kielbasa), tomaten, augurken, eieren en kaas. Maar je kunt ook pannenkoeken serveren: naleśniki. Of paczki: kleine met jam of banketbakkersroom gevulde donuts. (Ok, eerlijk is eerlijk, dit is meer een snack, maar wel erg lekker.)

Meer inspiratie https://froot.nl/posttype/froot/de-50-b ... de-wereld/
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij Grieks juist kiezen voor feta ik bladerdeeg. Dat kreeg ik tenminste toen ik bij een Griek logeerde.
redbulletje schreef:
21-10-2018 21:36
Philly cheese steak sandwich
Ooh, die lijkt ook lekker!
Alle reacties Link kopieren
malika88 schreef:
21-10-2018 21:17
Marokkaans ontbijt

Marokkaanse pannekoeken je hebt 2 soorten kun je googelen. Honing, jam en la vach qiri kaasjes erbij.
Spiegeleieren in olijfolie bakken
Marokkaanse broodjes(zelf maken kun je googelen.
Verschillende soorten Olijven

Marokkaanse muntthee en sinaasappelsap
Heerlijk!
freya25 schreef:
21-10-2018 21:51
Ooh, die lijkt ook lekker!
Dat is ie ook! Die van de iHop dan toch ;-D
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2018 21:53
Dat is ie ook! Die van de iHop dan toch ;-D
Wij hebben ooit eens bij iHop pannenkoeken voor het ontbijt gegeten compleet met chocola en slagroom etc. We hadden echt tot ver in de middag geen honger :P
Caitriona* schreef:
21-10-2018 21:38
En kugel met peren, ook uit de Joodse keuken.
Hieronder het recept.

1 kilo Gieser Wildeman stoofperen
5 dl water
2 kaneelstokjes
2 eetlepels honing
100 gr stemgember op siroop
125 g harde boter of margarine
150 g blanke amandelen
150 g patent bloem
50 g suiker
7 dl gembersiroop
50 g rozijnen

Bereiding

Schil de stoofperen, verwijder de klokhuizen en snijd in acht partjes. Overgiet de peertjes in een zware pan met het water en de wijn. Voeg de kaneelstokjes en de honing toe en verhit op een laag pitje.

Maal 2/3 van de stemgember en 2/3 van de amandelen fijn in de keukenmachine. Voeg hieraan de margarine, bloem, suiker en ten slotte de gembersiroop toe. Dit moet een plakkerig deeg opleveren. Voeg eventueel wat water toe als het deeg te droog aanvoelt.

Hak de overgebleven gember en amandelen (niet al te) fijn en voeg deze met de rozijnen toe aan het deeg.

Verspreid het deeg gelijkmatig over de peertjes en laat met de deksel op de pan 4-5 uur sudderen op het laagste vuur.



En dan 's avonds pitabroodjes, falafel, tahin, auberginedip en humus.
Die kugel klinkt lekker, eet je dat koud of warm? Neem NL aan dat je dat een dag van te voren klaarmaakt anders moet ik wel heel vroeg opstaan.

De hele dag in thema eten heb ik wel even overwogen, maar vaak gaan we wel op stap/ op visite en moet het avondeten voor mij gewoon makkelijk en snel omdat de knollen op zijn.
dolfje schreef:
21-10-2018 21:55
Wij hebben ooit eens bij iHop pannenkoeken voor het ontbijt gegeten compleet met chocola en slagroom etc. We hadden echt tot ver in de middag geen honger :P
Ja, die pancakes zijn wel stevige kost idd. Ze hebben echter ook crepes, die vind ik wat beter te verteren.
Alle reacties Link kopieren
wat doe je met het Turkse ontbijt? Zoals ik het ken uit Turkije zit daar iig turkse kaas, olijven, watermeloen en turks brood bij. En honing en jam. En Turkse worst
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ceci schreef:
21-10-2018 21:45
Wat een leuk idee! Ik ontbijt graag wat uitgebreider in de vakantie - en normaal gesproken wil ik dat ook wel, maar de praktijk is dat ik altijd op mijn werk ontbijt. :facepalm:

Mijn suggesties:
- Duits: kaiserbrötchen, (Schwarzwalder) schinken, jam en koffie/thee. Al vind ik het niet zo enorm bijzonder. Wel lekker, zeker met vruchtentaartjes uit een konditorei. Als je een Oostenrijks ontbijt doet, kun je kaiserschmarrn serveren.
- Israëlisch ontbijt: shakshuka, pitabroodjes, hummus, baba ghanoush, sabich, labne, salade en olijven.
- Pools ontbijt: meestal eten de Polen brood met boter, kaas, jam, worstjes (kielbasa), tomaten, augurken, eieren en kaas. Maar je kunt ook pannenkoeken serveren: naleśniki. Of paczki: kleine met jam of banketbakkersroom gevulde donuts. (Ok, eerlijk is eerlijk, dit is meer een snack, maar wel erg lekker.)

Meer inspiratie https://froot.nl/posttype/froot/de-50-b ... de-wereld/
Paczki klinkt wel naar een topgerecht voor mijn kinderen. De Israëlische termen ga ik opzoeken, zeggen me zo niets maar Israëlisch lijkt in potentie goed.
Lekker Thais: een bananen/nutella pancake!
Frizz schreef:
21-10-2018 21:46
Ik zou bij Grieks juist kiezen voor feta ik bladerdeeg. Dat kreeg ik tenminste toen ik bij een Griek logeerde.
Die kan ik er wel bij doen, zeker voor mezelf (alleen yoghurt vind ik wat kaal) maar was dat echt bladerdeeg of filodeeg?
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
21-10-2018 22:00
Paczki klinkt wel naar een topgerecht voor mijn kinderen. De Israëlische termen ga ik opzoeken, zeggen me zo niets maar Israëlisch lijkt in potentie goed.
Shakshuka is een eigerecht met tomaat (en groenten naar keuze, ik gebruik iig aubergine en paprika), heel erg lekker! Baba ghanoush is een spread met aubergine voor op brood en sabich is een pitabroodje met ei, gekookte eieren, hummus en kruiden.
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
21-10-2018 21:37
Mijn kinderen zijn helaas dol op zoet (en dat hebben ze niet van een vreemde 😊). Ik vind zelf hartig Amerikaans weer lijken op Engels.
Mijn kinderen ontbeten in de VS het liefst met Lucky Charms @( cereals met gekleurde mini-marsmellows
rosanna08 schreef:
21-10-2018 22:00
wat doe je met het Turkse ontbijt? Zoals ik het ken uit Turkije zit daar iig turkse kaas, olijven, watermeloen en turks brood bij. En honing en jam. En Turkse worst
Wilde met dit lijstje langs de Turkse bakker en (Turkse) supermarkt en vooral bij de bakker kijken wat er ligt.
http://alanyalicious.nl/how-to-een-trad ... jt-maken/
voor mezelf zeker een Turks kaasbroodje en gehaktbroodje.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
21-10-2018 22:01
Lekker Thais: een bananen/nutella pancake!
Dat kun je hier in Amsterdam ook overal halen. Nutellawinkels genoeg. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
freya25 schreef:
21-10-2018 21:56
Die kugel klinkt lekker, eet je dat koud of warm? Neem NL aan dat je dat een dag van te voren klaarmaakt anders moet ik wel heel vroeg opstaan.

De hele dag in thema eten heb ik wel even overwogen, maar vaak gaan we wel op stap/ op visite en moet het avondeten voor mij gewoon makkelijk en snel omdat de knollen op zijn.
Dan vind ik dat het beste excuus ooit om op Amerika-dag naar de mac te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu door dit topic dus wel serieus trek gekregen in een hoop dingen :P
redbulletje schreef:
21-10-2018 21:53
Dat is ie ook! Die van de iHop dan toch ;-D
Denk niet dat de iHop hier in de buurt ligt, of bezorgen ze hier |-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven