eenvoudige en gezonde recepten voor 1 persoon

21-03-2011 13:01 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi dames!



Ik ben weer begonnen om af te vallen. Ik ben voorheen 27 kilo afgevallen, maar er zitten helaas alweer 5 aan, en die moeten er weer af! HOE ik moet afvallen weet ik wel, maar sinds een paar maanden woon ik niet meer samen en vind ik het lastig om voor 1 persoon een gezond en vooral makkelijk (ik ben geen keukenprinses) gerecht klaar te maken.



Ik zoek dus (heel veel!!) tips of recepten!!



alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Mss heb je hier wat aan:



http://www.voedingscentru ... ekresultaten.aspx?catID=4



Rechts kan je nog voor caloriearm kiezen als je dat wilt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan dus ook niet echt koken, maar makkelijk en gezond vind ik wokken of een salade maken.



Aangezien varkens- en rundvlees daar niet echt bij past (vind ik dan...) ga je dat dan ook minder eten. Vis en af en toe een eitje is beter voor je, schijnt.



Eet weinig pasta of rijst of aardappelen erbij, zodat je meer groente eet. Neem paprika, uien, knoflook e.d. voor de smaak als je de groente flauw vindt.



Trouwens groente stomen is ook supergezond en dat kan ook heel simpel m.b.v. een zeef die je dan in de pan hangt. Maar dat duurt wel langer dan wokken.
Ik haal regelmatig.

1 komkommer

2paprika's

Champignons

Tomaten

prei

uien.

Deze groenten snij ik in stukjes en smijt ze in de pan met een beetje olijfolie en roerbak ze.

Voor chinees gooi ik er een beetje bouillon bij waar een bolle theelepel maizena in zit en dan heb ik chop tjoy

Voor Italiaans gooi ik er gezeefde tomaten doorheen met basilicum en oregano en eet dat met pasta.

Voor Frans gooi ik er wat dille door en gezeefde tomaten en laat het nog even pruttelen.

En zo is er nog heel wat meer te verzinnen op dit recept en het is altijd anders en lekker.
bak 'n stuk vis, seafood of kip en doe daar wat gekookte groente of salade bij



laat rijst, pasta en aardappels zoveel mogelijk achterwege
Alle reacties Link kopieren
Heb je een vriezer?
quote:elninjoo schreef op 21 maart 2011 @ 13:28:

bak 'n stuk vis, seafood of kip en doe daar wat gekookte groente of salade bij



laat rijst, pasta en aardappels zoveel mogelijk achterwege

Ja, dan krijg je weer een gigantische togus zodra je besluit het weer wel te gaan eten.

Eet gewoon rijst , pasta en aardappelen, maar matig jezelf.
Alle reacties Link kopieren
quote:Cateautje schreef op 21 maart 2011 @ 13:25:

Ik haal regelmatig.

1 komkommer

2paprika's

Champignons

Tomaten

prei

uien.

Deze groenten snij ik in stukjes en smijt ze in de pan met een beetje olijfolie en roerbak ze.

Voor chinees gooi ik er een beetje bouillon bij waar een bolle theelepel maizena in zit en dan heb ik chop tjoy

Voor Italiaans gooi ik er gezeefde tomaten doorheen met basilicum en oregano en eet dat met pasta.

Voor Frans gooi ik er wat dille door en gezeefde tomaten en laat het nog even pruttelen.

En zo is er nog heel wat meer te verzinnen op dit recept en het is altijd anders en lekker.



Ik ben aan ook alleen en aan het afvallen en het bovenstaande heb ik ook altijd in huis. Aan het eind van de week bak ik vaak alle restjes en die doe ik in een pitabroodje met een sausje van 0% griekse yoghurt en wat kruiden.



Pasta eet ik wel maar ik weeg het altijd af. Eerst deed ik dat nooit, maar ongekookte pasta lijkt altijd weinig dus dan eet je al snel te veel. Overigens probeer ik altijd wel volkorenpasta te eten. Hetzelfde geldt voor rijst. Ik eet altijd meergranen of zilvervliesrijst en weeg dit van te voren af.
quote:Theekop schreef op 21 maart 2011 @ 13:40:

[...]





Ik ben aan ook alleen en aan het afvallen en het bovenstaande heb ik ook altijd in huis. Aan het eind van de week bak ik vaak alle restjes en die doe ik in een pitabroodje met een sausje van 0% griekse yoghurt en wat kruiden.



Pasta eet ik wel maar ik weeg het altijd af. Eerst deed ik dat nooit, maar ongekookte pasta lijkt altijd weinig dus dan eet je al snel te veel. Overigens probeer ik altijd wel volkorenpasta te eten. Hetzelfde geldt voor rijst. Ik eet altijd meergranen of zilvervliesrijst en weeg dit van te voren af.Ja, snappum. Ik gebruik er altijd een kommetje voor, is altijd precies genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 21 maart 2011 @ 13:31:

Heb je een vriezer?ja! een vrij grote ook..
Alle reacties Link kopieren
Dat is dan je grote voordeel.



Ik kook alleen voor mezelf maar ik maak vaak 3 of 4 porties. De rest gaat dan de vriezer in voor als ik geen zin heb om te koken!



Dingen die ik vaak maak zijn bijvoorbeeld spaghetti bolognese, die saus laat zich erg goed invriezen. Als ik lasagna maak heb ik ook altijd teveel saus dus dat vries ik in. Voor de rest veel Indiase gerechten (van Patak's onder andere) zoals kip korma, tikka masala. Dat laat zich echt prima invriezen.



Soep maak ik meestal twee porties van, een voor dat moment en een voor de volgende dag. Gewoon weer opwarmen in een pannetje. Lekker makkelijk en snel klaar.



Ik heb altijd dingen als paprika's, wortels en uien in huis. Paprika's gooi ik overal gepast en ongepast door. Echt een soort verslaving, maar dan wel een goede haha.



Oh en inderdaad ook dingen als volkorenpasta, is even wennen maar het is uiteindelijk zoveel beter!
Verse soepen!



Bijvoorbeeld: broccoli of courgette

Koken, pureren en eventueel naar smaak wat bouillon toevoegen. Wat zalmsnippers erin en klaar!



Eet deze soepen met bijvoorbeeld wat komkommersalade of een andere rijk gevulde salade. Eventueel met gebakken biefstuk of tartaartje.



Linzensoep:

Linzen koken, wat boullionpoeder of blokje naar smaak toevoegen, verse munt en bladpeterselie als laatste toevoegen klaar! Kan je ook nog gegrilde kip in doen.



Lekker met een salade met komkommer, paprika, verse munt en bladpeterselie. Klein beetje olie en azijn.



Nog een lekkere salade:

Spinazie, rauwe courgette (raspen of in kleine blokjes), peer en beetje parmezaanse kaas.



Nog één:

Verse bietjes koken, in plakjes snijden, wat zachte geitenkaas er boven verkruimelen en wat framboosjes en/of tuinkers. Klein scheutje olie, klaar! Je kan natuurlijk ook een 20+ kaas in blokjes doen.
Wat ik ook enorm lekker vind:



Aubergine in twee stukken snijden, uithollen. Besprenkel de aubergine een klein beetje met olie en plaats in de oven.



In de pan een tomaat in stukjes en het vruchtvlees van de aubergine. (de andere helft van de aubergine bewaar je bijvoorbeeld voor de volgende dag). Voeg wat pijnboompitjes toe. Doe de vulling in de auberine en zet terug in de oven. Als de aubergine zacht is doe je op de vulling een goeie schep huttenkase én besprekel licht met balsamicoazijn. Zet nog even terug in de oven.



Jammie... aubergine is ook te vervangen door cougette of paprika. Bij de paprika zou ik de azijn weglaten.
Alle reacties Link kopieren
eenvoudige en gezonde recepten voor 1 persoon: de index alhier ! Volgens mij kun je dan wel een jaar vooruit met elke dag iets anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven