Eten jullie aan tafel?

28-09-2021 20:29 130 berichten
Eten jullie aan tafel of op de bank voor de tv/muziek aan en kletsen?

Ik eet met mijn partner aan tafel, geen kids en vind het soms niet zo gezellig. Wie herkent dit?
Raazz schreef:
29-09-2021 11:11
Nee, we wonen niet samen.
Is echt nog het beginfase, vind ook dat er dan juist genoeg gespreksstof zou moeten zijn maar dat is er niet. Dan klets ik wel, maar altijd maar ik...? Dus als ik niks zeg dan heerst er een stilte.

Eigenlijk kan ik nog niet echt praten over een "relatie", al doen we dat wel
Oh sorry, dan had ik het verkeerd begrepen. Ja, dat kan dan een punt zijn waar jullie minder bij elkaar passen.
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 11:11
Nee, we wonen niet samen.
Is echt nog het beginfase, vind ook dat er dan juist genoeg gespreksstof zou moeten zijn maar dat is er niet. Dan klets ik wel, maar altijd maar ik...? Dus als ik niks zeg dan heerst er een stilte.

Eigenlijk kan ik nog niet echt praten over een "relatie", al doen we dat wel
Ik zou hier helemaal kriebelig van worden. Dus als jij hem iets vraagt tijdens het eten, dan zegt hij... niks? Dan komt er gewoon geen gesprek op gang? Hij geeft antwoord maar vraagt jou niks? Ik zie het helemaal voor me dat je dan doodstil tegenover elkaar zit te slurpen van de soep. Getverrrr...

En inderdaad, wat iemand hier ook al zei, het is niet erg als er een stilte is. Het kan heel fijn zijn om samen in stilte te zitten. Maar zo voelt het volgens mij voor jou niet, als ik het goed lees.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
29-09-2021 11:33
Ik zou hier helemaal kriebelig van worden. Dus als jij hem iets vraagt tijdens het eten, dan zegt hij... niks? Dan komt er gewoon geen gesprek op gang? Hij geeft antwoord maar vraagt jou niks? Ik zie het helemaal voor me dat je dan doodstil tegenover elkaar zit te slurpen van de soep. Getverrrr...

En inderdaad, wat iemand hier ook al zei, het is niet erg als er een stilte is. Het kan heel fijn zijn om samen in stilte te zitten. Maar zo voelt het volgens mij voor jou niet, als ik het goed lees.
Als ik iets vraag krijg ik een antwoord maar ik ben meer het gesprek op gang aan het houden. Als het onderwerp "klaar" is dan is het stil. Wacht ik even. Vind ik het ongemakkelijk en kom ik weer met geklets. Het is niet dat ik iedere keer een vraag (lees interview) stel maar gewoon iets vertel, werk, familie, vrienden etc.

Klopt, zo voelt het idd niet voor mij. Nog niet in ieder geval. Kan zelf heel goed tegen stilte
Alle reacties Link kopieren
En op andere momenten hebben jullie wel gesprekstof genoeg?
Wat eten we vanavond?
Raazz schreef:
29-09-2021 11:46
Als ik iets vraag krijg ik een antwoord maar ik ben meer het gesprek op gang aan het houden. Als het onderwerp "klaar" is dan is het stil. Wacht ik even. Vind ik het ongemakkelijk en kom ik weer met geklets. Het is niet dat ik iedere keer een vraag (lees interview) stel maar gewoon iets vertel, werk, familie, vrienden etc.

Klopt, zo voelt het idd niet voor mij. Nog niet in ieder geval. Kan zelf heel goed tegen stilte
Heeft hij interesse in jou?
Het klinkt wat geforceerd allemaal inderdaad, maar eigenlijk is dit een heel andere kwestie dan of je aan tafel eet of op de bank. Het is niet zo dat de mensen op de bank verder niet met elkaar praten en alleen maar met hun blik op strak op de tv gericht zijn om maar geen gesprek te hoeven voeren. Het moet geen vlucht zijn.
Alle reacties Link kopieren
novaviva schreef:
29-09-2021 10:11
Ik eet soms ook in bed! Gewoon echt eten, niet een kommetje yoghurt ofzo. Maar inderdaad, dat is wel heel erg.
wij ook wel eens hoor ;-)

Maar door de weeks eten we altijd op de bank, hebben beide zo`n schoottafeltje en scheppen in de keuken op. Domme serie of kwisje erbij, prima.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Raazz schreef:
29-09-2021 11:46
Als ik iets vraag krijg ik een antwoord maar ik ben meer het gesprek op gang aan het houden. Als het onderwerp "klaar" is dan is het stil. Wacht ik even. Vind ik het ongemakkelijk en kom ik weer met geklets. Het is niet dat ik iedere keer een vraag (lees interview) stel maar gewoon iets vertel, werk, familie, vrienden etc.

Klopt, zo voelt het idd niet voor mij. Nog niet in ieder geval. Kan zelf heel goed tegen stilte
Oooh ja nou ik ben al 15 jaar met man en die kan ook heel afwachtend zijn en niet per se onderhoudend. Rustig zeg maar. Vond / vind ik soms lastig.

Maar goed hij lacht wel om mn grappen, hij zingt, hij masseert mn voeten als ik praat en we kunnen zeker wel een goede discussie voeren, alleen moet ik wel vaker vragen stellen aan hem dan andersom.

Het voordeel is dat ik wel lekker kan ontspannen als hij er is, als ik stilte wil krijg ik die. Dat kan hij wel vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
29-09-2021 09:05
Maar je schept je bord toch gewoon in de keuken al op? Zelfde portie als dat je aan tafel zou eten.
Als ik soms aan tafel eet, schep ik.het aan tafel juist op.
Alle reacties Link kopieren
Bobo schreef:
29-09-2021 12:58
Als ik soms aan tafel eet, schep ik.het aan tafel juist op.
Eten in schalen op tafel, toch?
Doe ik ook, vind ik gezellig. En muziek aan en nu het weer donker wordt een paar kaarsjes.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Bobo schreef:
29-09-2021 12:58
Als ik soms aan tafel eet, schep ik.het aan tafel juist op.
Oh ja wij niet. En dan zou je juist meer eten denk ik. Als je teveel gekookt hebt. Want gezellig....
Alle reacties Link kopieren
Wij eten zes dagen in de week met het hele gezin aan tafel met alle schermen uit en telefoons uit de kamer. Op vrijdag eten we iets makkelijks ( snacks, pizza, kliekjes, brood) en dat eet iedereen op het moment en op de plek die hij/zij zelf wil, vaak dus voor tv of laptop, soms ook met één of twee aan tafel. Dat is begonnen toen onze kinderen klein waren en ze op vrijdagmiddag ontzettend moe waren na twee dagen kinderopvang. Te moe om gezellig te kunnen eten. Ze kregen dan wat makkelijks dat ze voor de tv op mochten eten. En eigenlijk is dat er gewoon ingebleven, het bevalt ons prima en omdat de regel duidelijk is, wordt er op andere dagen ook niet gezeurd om eten voor de tv/tablet
Alle reacties Link kopieren
Bobo schreef:
29-09-2021 12:58
Als ik soms aan tafel eet, schep ik.het aan tafel juist op.
Wij ook. Ik dek met borden en glazen en het eten gaat in in schalen of op een groot bord ofzo, of een pan (soep/risotto) met broodmandje ernaast.

We eten idd vaak wel een tweede portie, maar dat kan ook als he terugloopt naar de keuken toch?

Toetje schep ik wel aan het aanrecht op, vreemd eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
mittensz schreef:
28-09-2021 21:57
Ik ben vanuit thuis gewend om altijd aan tafel te eten, alleen frietjes aten we op de bank want dan was het feest. Nu woon ik drie jaar samen en mijn vriend at vroeger altijd op de bank, en sluipt het er bij ons ook in. Vind ik eigenlijk heel jammer, want naar de tv staren en je eten naar binnen stouwen (zoals ik het ervaar) vind ik een stuk minder gezellig dan aan tafel, met kaarsjes en muziekje aan.

Nu hebben we wel ander half jaar lang beiden thuisgezeten natuurlijk, en elkaar dus ook de hele dag door gezien, dus ik hoop dat het weer bijdraait als we weer beiden gaan werken en wat minder tijd met elkaar doorbrengen.

Merk ook dat het opruimen van de keuken een grotere drempel is als je al op de bank hebt gezeten, dan wanneer je toch op moet staan van tafel.
Dit is ook mijn ervaring. Ik ben gewend aan tafel te eten, mijn vriend liever voor de tv op de bank. Doordat we weinig deden en veel thuis waren ben ik er ook meer in mee gegaan. Ook als de tv aanstaat praten we wel gewoon, als het echt belangrijk wordt zetten we de tv even uit. Maar toch vind ik aan tafel fijner en wil dat wel weer meer gaan doen nu we weer veel van huis zijn. Ik ga ook heel soms aan tafel zitten en hij op de bank, klein huis, dus is nog steeds praktisch naast elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Ontbijten doen we (koppel zonder kinderen) nooit.
Een kop koffie volstaat.
Lunchen elk apart.
Als we thuis zijn eten we die lunch meestal voor de computer.

Avondeten wisselt.
De helft van de tijd aan tafel, de andere helft voor tv.
Maar wel samen.

Als we aan tafel eten gaan de kookpotten op tafel.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Altijd aan tafel en dat vind ik eerlijk gezegd ook het meest praktisch. Ligt er natuurlijk aan wat je eet, maar het eet soms gewoon niet zo makkelijk met je bord op schoot. Ik zou niet eens oog kunnen hebben voor een tv, want al mijn aandacht gaat uit naar mijn eten dat niet op de bank mag vallen.
Alle reacties Link kopieren
Dit topic gaat allang niet meer over het wel of niet aan tafel eten. To heeft een vrij prille relatie en twijfelt over hun manier van communiceren. Zie vorige pagina.
Alle reacties Link kopieren
Als puber na het zwemmen lunchte ik soms in bad op Zaterdag. Dan kwam mijn moeder een kommetje soep brengen. Sinds 2007 heb ik geen bad meer helaas.

Ik word vaak zenuwachtig als mensen naar me kijken als ik eet, kan dat als erg indringend ervaren. Dan heb ik geen honger meer. Etentjes worden vaak zo gezellig gevonden, maar ik sla ze bewust zoveel mogelijk over.
hondenmens schreef:
29-09-2021 21:54
Als puber na het zwemmen lunchte ik soms in bad op Zaterdag. Dan kwam mijn moeder een kommetje soep brengen. Sinds 2007 heb ik geen bad meer helaas.

Ik word vaak zenuwachtig als mensen naar me kijken als ik eet, kan dat als erg indringend ervaren. Dan heb ik geen honger meer. Etentjes worden vaak zo gezellig gevonden, maar ik sla ze bewust zoveel mogelijk over.
Dat herken ik ergens wel. Maar mijn relatie met eten is dan ook verstoord geraakt.
Lijkt me lastig, TO! Zo heel lang duurt een maaltijd toch niet...? Ik geloof dat ik in een prille relatie acht uur naast elkaar in een vliegtuig beklemmend zou vinden, maar dat ik toch wel zou verwachten dat het lukt om bij een bord eten een kwartiertje te kletsen, ervaringen van die dag uitwisselen, vertellen wat je gehoord of gezien hebt, plannen voor het weekend te bespreken etc. Hebben jullie op andere momenten wel genoeg gespreksstof?

In reactie op de oorspronkelijke vraag: altijd aan tafel! Op de bank eten lijkt me zo onhandig dat ik het zelfs nooit geprobeerd heb (geen avondmaaltijd tenminste, M&M’s kan ik prima ruggelings op de bank naar binnen werken).
Alle reacties Link kopieren
M0RIARTY schreef:
28-09-2021 22:30
En zo zijn er ook genoeg mensen die roken zonder longkanker te krijgen, terwijl toch echt is bewezen dat roken het risico op longkanker vergroot.
Fijn dat jullie geen overgewicht hebben in ieder geval. Ik zei ook nergens dat je het niet moet doen, maar wel dat ík het niet doe omdat het ongezond is.
Probleem is dat je iets door elkaar haalt . Het zou ongezond KUNNEN zijn, maar dat hoeft namelijk niet. Iedere dag een 3 gangen diner met vette dingen is ongezonder dan salade eten op een bank.
Alle reacties Link kopieren
Wij eten zelfs vaak in bed ( zit beneden naast de bijkeuken)
Alle reacties Link kopieren
Aan tafel in de eetkeuken. Onze woonkamer is op een andere verdieping dan de keuken dus het zou best onlogisch zijn om met borden vol eten trap te gaan lopen om dan voor de tv te gaan zitten eten.
if we all light up, we can scare away the dark...
Alle reacties Link kopieren
tatlitatli schreef:
30-09-2021 10:33
Aan tafel in de eetkeuken. Onze woonkamer is op een andere verdieping dan de keuken dus het zou best onlogisch zijn om met borden vol eten trap te gaan lopen om dan voor de tv te gaan zitten eten.
Onlogisch, maar ik vind het goed te doen!
Als ik visite heb, eet ik aan tafel.

En anders altijd in kleermakerszit op de bank. Met zo'n computer-kussen van IKEA om je bord op te zetten. Ideaal. En een leuke serie aan.

Alleen aan tafel zitten vind ik....saai. Bij anderen vind ik het leuk om aan tafel te eten. Dat deden we vroeger thuis ook áltijd. Bij hoge uitzondering mocht je hoogstens het toetje voor de tv eten (bij belangrijke wedstrijden van Ajax of zo).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven