Eten voor 80 personen

02-09-2019 12:32 60 berichten
Voor een internationale studievereniging organiseer ik een weekendje weg naar de Ardennen.
Zowel op de vrijdagavond als op de zaterdagavond moet de groep van eten worden voorzien.

Op vrijdagavond was ik van plan om voor soep met brood te gaan, ook gezien de bus pas laat (rond 20:00) aankomt. Maar op zaterdagavond wil ik wel graag een stevige maaltijd neerzetten.
Op het internet kom ik voornamelijk pasta of chili con carne tegen. Beide lijken mij prima.

Iemand die ervaring heeft met het koken van zulke gerechten voor grote groepen?
Waar zou je de voorkeur voor geven en waar moet ik op letten?

Alvast bedankt voor de reacties!
Wraps zijn altijd wel makkelijk voor een grote groep.
Dan kan iedereen zelf beleggen en ook voor de vega’s, die kunnen dan kip/gehakt achterwege laten.
Het is dan met name een kwestie van veel komkommer, paprika en tomaat snijden, sla kan je voorgesneden nemen. Lekker met salsa en creme fraiche. Evt avocado of guacamole maken.
Beetje strooikaas erop.
aaaanne schreef:
02-09-2019 13:22
Macaroni is vreselijk moeilijk voor grote groepen in grote pannen. Eerst raken ze niet aan de kook en als dat gelukt is is de onderkant al lang zo warm dat het na even koken snot wordt. Ook koelt het na afgieten niet af door de hoeveelheid en wordt alle macaroni dus samen een grote klont.
Huh, macaroni raakt niet aan de kook? Je moet eerst het water laten koken.
FoxtrotAlpha schreef:
02-09-2019 13:50
Wraps zijn altijd wel makkelijk voor een grote groep.
Dan kan iedereen zelf beleggen en ook voor de vega’s, die kunnen dan kip/gehakt achterwege laten.
Het is dan met name een kwestie van veel komkommer, paprika en tomaat snijden, sla kan je voorgesneden nemen. Lekker met salsa en creme fraiche. Evt avocado of guacamole maken.
Beetje strooikaas erop.
En die "vega´s" eten dan maar een wrap met alleen wat rauwkost?
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
02-09-2019 13:50
Wraps zijn altijd wel makkelijk voor een grote groep.
Dan kan iedereen zelf beleggen en ook voor de vega’s, die kunnen dan kip/gehakt achterwege laten.
Het is dan met name een kwestie van veel komkommer, paprika en tomaat snijden, sla kan je voorgesneden nemen. Lekker met salsa en creme fraiche. Evt avocado of guacamole maken.
Beetje strooikaas erop.
Als wij een weekend weg gaan met de vereniging (ongeveer 150 man) eten we idd ook wraps. Naast gehakt, rauwkost, crème fraîche en kaas hebben we ook altijd kidneybonen. Soms is er ook nog iets van vegagehakt.
Het snijwerk en koken wordt dan gedaan door de commissie en het uitstallen op het 'buffet', opruimen en afwassen wordt dan door verschillende teams (elk team wordt ingedeeld om een opruim/schoonmaak taak te doen in het weekend) gedaan.
Aalbes schreef:
02-09-2019 13:50
Huh, macaroni raakt niet aan de kook? Je moet eerst het water laten koken.
Met "ze" bedoel ik natuurlijk de pannen water. :roll:
Hebben jullie trouwens niet een draaiboek van de vorige keer kamp of ouderejaars die eerder mee geholpen hebben? Dan kan je de boel copieren en verbeteren wat nodig, dat is altijd makkelijker dan zelf uitvinden.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
02-09-2019 13:50
Huh, macaroni raakt niet aan de kook? Je moet eerst het water laten koken.
Ja en eer die hoeveelheid water kookt ben je al een eind verder, dan de macaroni in de pan, waardoor dat weer behoorlijk van de kook af is, en het dus ook weer even duurt voor het water weer kookt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
aaaanne schreef:
02-09-2019 14:01
Met "ze" bedoel ik natuurlijk de pannen water. :roll:
Dan snap ik niet waarom het bij jou snot werd. Pannen moeten groot genoeg zijn, misschien was dat het probleem.
nlies schreef:
02-09-2019 14:05
Ja en eer die hoeveelheid water kookt ben je al een eind verder, dan de macaroni in de pan, waardoor dat weer behoorlijk van de kook af is, en het dus ook weer even duurt voor het water weer kookt
Hierdoor, Aalbes.
Ja klopt, maar paar tellen later borrelt het naar behoren. Kiezen jullie nu maar gewoon voor een koud buffet.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
02-09-2019 14:14
Ja klopt, maar paar tellen later borrelt het naar behoren. Kiezen jullie nu maar gewoon voor een koud buffet.
Dat “jullie” en het schrijven dat jij het kennnelijk wel kan, macaroni koken voor 80 man, zonder er tips bij te geven, komt wat neerbuigend over.
Banaantjee schreef:
02-09-2019 14:00
Als wij een weekend weg gaan met de vereniging (ongeveer 150 man) eten we idd ook wraps. Naast gehakt, rauwkost, crème fraîche en kaas hebben we ook altijd kidneybonen. Soms is er ook nog iets van vegagehakt.
Het snijwerk en koken wordt dan gedaan door de commissie en het uitstallen op het 'buffet', opruimen en afwassen wordt dan door verschillende teams (elk team wordt ingedeeld om een opruim/schoonmaak taak te doen in het weekend) gedaan.
Wraps lijkt mij ook een goed idee.

Het bedenken van alternatieven voor allergieën of voorkeuren is voor mij overigens geen probleem. Ik ben het werken met kleine groepen (lees 12) die allemaal hun eigen alternatieven nodig hebben wel gewend gelukkig!
Mermedina schreef:
02-09-2019 14:21
Dat “jullie” en het schrijven dat jij het kennnelijk wel kan, macaroni koken voor 80 man, zonder er tips bij te geven, komt wat neerbuigend over.
Verklaar je nader. Of lees eens wat ik schrijf.
Redt schreef:
02-09-2019 14:25
Wraps lijkt mij ook een goed idee.

Het bedenken van alternatieven voor allergieën of voorkeuren is voor mij overigens geen probleem. Ik ben het werken met kleine groepen (lees 12) die allemaal hun eigen alternatieven nodig hebben wel gewend gelukkig!
Mooi zo, veel plezier!
`Sloppy Joe's'

Dat is feitelijk niets meer dan een broodje gehakt. Als je een goede oven ter beschikking hebt mik je een aantal ovenschalen vol gehakt en wat bouillon met bloem en als het gaar is mik je het op een broodje met evt ijsbergsla.

Als je echt een kookstaf hebt toegewezen zou je ook nog wat tomaat en komkommer kunnen snijden, maar zonder smaakt ook prima.

Voor de vega's pak je dan gewoon vega gehakt.


Maar als je budget hebt zou ik cateren en vrijdagavond overslaan. Dikke kans dat mensen toch al zelf eten hebben geregeld voor onderweg, aangezien jullie rond etenstijd reizen
Alle reacties Link kopieren
Leuk. Ik ben jarenlang mee geweest als foerier op kamp.
Dan kookten we (als dagtaak) met een team van ongeveer 5 voor zo'n 70 a 80 man.

We hebben ooit de eerste avond pannenkoeken gedaan. We waren toen met 8 die thuis pannenkoeken al gebakken hadden (zo'n 40 a 50 stuks de man).
Op zich heel leuk, maar het bakken zelf voordien vond ik een behoorlijk werkje.

Chili con/sin carne lijkt me zeker haalbaar. Ik zou wel even kijken naar verhouding man/vrouw. Ervaring leert me dat de gemiddelde jonge man echt een pak meer eet dan de gemiddelde jonge vrouwen. Ik reken per vrouw 2 a 3 wraps en voor mannen 3.

Als je zo'n grote keuken ter beschikking hebt kan er veel. Als dessertje kan je eventueel pudding voorzien. Dat is best makkelijk om te maken en gaat ook in van die giga potten.
Ik zou een paar bbq’s meeslepen en het dan gezellig en simpel houden. Lekker burgers op de bbq , normale en vega met genoeg aankleding zoals broodjes sla, kaas, tomaat, sausjes, uien etc. 80 gepofte aardappelen tussen de kolen, wil je die sneller gaar dan even voorkoken in gezouten water en daarna inpakken in aluminium folie. En verder brood, salades en sausjes.
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Ik heb jaren lasagna voor 50/60 man gemaakt. In feite behelsde dat enorme potten met 2 soorten saus maken, 5 aluminium grote trays voor 8 / 10 personen vullen, die tegelijk in een enorme oven konden, en vervolgens maakten we nog een paar reuzensalades - daar verkeek ik me overigens best wel op, snijden was ontzettend veel werk.

Erbij brood, goed brood, goede boter, meer boter en wijn, veel wijn.
TijdvoorTaart schreef:
02-09-2019 14:47
`Sloppy Joe's'

Dat is feitelijk niets meer dan een broodje gehakt. Als je een goede oven ter beschikking hebt mik je een aantal ovenschalen vol gehakt en wat bouillon met bloem en als het gaar is mik je het op een broodje met evt ijsbergsla.

Als je echt een kookstaf hebt toegewezen zou je ook nog wat tomaat en komkommer kunnen snijden, maar zonder smaakt ook prima.

Voor de vega's pak je dan gewoon vega gehakt.


Maar als je budget hebt zou ik cateren en vrijdagavond overslaan. Dikke kans dat mensen toch al zelf eten hebben geregeld voor onderweg, aangezien jullie rond etenstijd reizen
Met oog op de bus die om 17:00 vertrekt en veel internationale studenten (denk spanjaarden, italianen, grieken) die toch vaak wel laat eten ga ik er niet vanuit dat er voor de vrijdagavond geen eten nodig zal zijn. Mogelijk eten ze iets onderweg, maar mocht er soep overblijven dan kan dit met de lunch nog wel opgewarmd worden.
Olifantje89 schreef:
02-09-2019 14:54
Leuk. Ik ben jarenlang mee geweest als foerier op kamp.
Dan kookten we (als dagtaak) met een team van ongeveer 5 voor zo'n 70 a 80 man.

We hebben ooit de eerste avond pannenkoeken gedaan. We waren toen met 8 die thuis pannenkoeken al gebakken hadden (zo'n 40 a 50 stuks de man).
Op zich heel leuk, maar het bakken zelf voordien vond ik een behoorlijk werkje.

Chili con/sin carne lijkt me zeker haalbaar. Ik zou wel even kijken naar verhouding man/vrouw. Ervaring leert me dat de gemiddelde jonge man echt een pak meer eet dan de gemiddelde jonge vrouwen. Ik reken per vrouw 2 a 3 wraps en voor mannen 3.

Als je zo'n grote keuken ter beschikking hebt kan er veel. Als dessertje kan je eventueel pudding voorzien. Dat is best makkelijk om te maken en gaat ook in van die giga potten.
Dankjewel voor de leuke reactie. Aan man/vrouw verhoudingen had ik nog niet gedacht. Enkel chili sin carne, is dat een idee, of zullen er dan klachten volgen?
Alle reacties Link kopieren
Redt schreef:
02-09-2019 15:26
Dankjewel voor de leuke reactie. Aan man/vrouw verhoudingen had ik nog niet gedacht. Enkel chili sin carne, is dat een idee, of zullen er dan klachten volgen?
Klachten zullen er toch wel komen :) Kun je het niet half om doen. of 2:1 ongeveer. Vleeseters die echt nog niet genoeg hebben gehad, kunnen makkelijker op vegetarisch overgaan dan andersom
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Chili sin carne is helemaal prima, ook vleeseters kunnen prima vegetarisch eten. Afgelopen weekend nog met mijn studentenvereniging weg geweest en een van de avonden was helemaal vega, niemand horen klagen.
Promethium schreef:
02-09-2019 15:53
Chili sin carne is helemaal prima, ook vleeseters kunnen prima vegetarisch eten. Afgelopen weekend nog met mijn studentenvereniging weg geweest en een van de avonden was helemaal vega, niemand horen klagen.
Goed om te horen!

Half om half, of zelfs 3:1 is natuurlijk atijd een optie. Maar mogelijk wel meer werk?
Promethium schreef:
02-09-2019 15:53
Chili sin carne is helemaal prima, ook vleeseters kunnen prima vegetarisch eten. Afgelopen weekend nog met mijn studentenvereniging weg geweest en een van de avonden was helemaal vega, niemand horen klagen.
Gewoon alles van tofu gehakt maken zeggen dat in de ene pan gehakt zit en in de andere vego. Kijken of ze het merken ;-)
Voor internationale groepen waar Italianen bij zitten durf ik trouwens nooit zo goed pastagerechten te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven