Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik koop bij groenten ook altijd de kleinste verpakking maar dat is nog te veel voor 2 personen.
Ik streef ook naar betrouwbaar en efficiënt en volgens plan.

Mijn plan klopt gewoon nooit @(
Geen idee hoe ik een kloppend plan krijg, ik vind het elke week wéér een verrassing, niet alleen het eten, maar het hele leven zeg maar :P
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
04-03-2019 13:28
Ik streef ook naar betrouwbaar en efficiënt en volgens plan.

Mijn plan klopt gewoon nooit @(
Geen idee hoe ik een kloppend plan krijg, ik vind het elke week wéér een verrassing, niet alleen het eten, maar het hele leven zeg maar :P
je kunt ook gewoon gaan voor de omgedraaide redenering en dus iemand anders de schuld geven (dat voelt soms ook wel eens fijn)
Dus NIET: je plan klopt niet want het liep anders
maar WEL: al die mensen hielden zich niet aan jouw plan, zij hebben het verklooid.

Dus: je plan is niet het problem, maar je kinderen/partner/sportvereniging.

Maar op serieuze noot: mensen doen vaak of efficientie het meest belangrijke in het leven is, want alles moet economisch en efficient. Als jij gelukkig wordt van onverwachte/ongeplande dingen, dan is het toch ook prima en zou ik lekker verder leven zoals je doet.
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
04-03-2019 12:14
garnalen die tot zaterdag houdbaar waren... zouden jullie dat nog durven?
Ik wel, gewoon op je zintuigen vertrouwen.
"Boring conversation anyway"
florence13 schreef:
04-03-2019 13:32
je kunt ook gewoon gaan voor de omgedraaide redenering en dus iemand anders de schuld geven (dat voelt soms ook wel eens fijn)
Dus NIET: je plan klopt niet want het liep anders
maar WEL: al die mensen hielden zich niet aan jouw plan, zij hebben het verklooid.

Dus: je plan is niet het problem, maar je kinderen/partner/sportvereniging.

Maar op serieuze noot: mensen doen vaak of efficientie het meest belangrijke in het leven is, want alles moet economisch en efficient. Als jij gelukkig wordt van onverwachte/ongeplande dingen, dan is het toch ook prima en zou ik lekker verder leven zoals je doet.
Externaliseren, iederéén kan het leren :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Door de week hebben we een behoorlijk efficiënt en georganiseerd eetgedrag, volgend uit sporten, vergaderen etc. De chaos ontstaat in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
04-03-2019 13:23
Ik kreeg net 'n brief van de waterschapsbelasting met daarop: geef eenden geen brood, dat voorkomt blauwalg in het water
Het voorkomt ook veel te vette eenden die doodgaan aan hartproblemen en niet in staat zijn hun eigen kostje op te scharrelen. Alleen als 't hard vriest en de eenden in een wak zitten mag je ze bijvoeren, en dan het liefst groente, bijvoorbeeld mais of erwten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... td6g2didnI
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi teveel weg. Ik kook nog steeds voor een gezin, terwijl mijn kinderen niet meer thuis wonende. Maar dat krijg ik mijn systeem maar niet in.
Verder gooi ik vooral heel veel plastic weg, dat valt nu extra op omdat we een van de gemeente nu ook een plastic container hebben gekregen.
Die container zit na een week behoorlijk vol. Om de meest maffe artikelen zit plastic.
Raar eigenlijk dat wij consumenten hier niet hard om protesteren.
Ik ben net een kwartier bezig geweest om plastic van een komkommer te krijgen.
.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 04-03-2019 14:53
Reden: dubbel
98.93% gewijzigd
koko67 schreef:
04-03-2019 14:48
Ik gooi teveel weg. Ik kook nog steeds voor een gezin, terwijl mijn kinderen niet meer thuis wonende. Maar dat krijg ik mijn systeem maar niet in.
Verder gooi ik vooral heel veel plastic weg, dat valt nu extra op omdat we een van de gemeente nu ook een plastic container hebben gekregen.
Die container zit na een week behoorlijk vol. Om de meest maffe artikelen zit plastic.
Raar eigenlijk dat wij consumenten hier niet hard om protesteren.
Ik ben net een kwartier bezig geweest om plastic van een komkommer te krijgen.
Ik heb ook liever papieren zakken dan al die harde plastic bakjes.
Alle reacties Link kopieren
Een enkele keer gaat er hier iets weg, dan is het fruit of groente, zoals een rotte ui of tomaten die niet meer goed zijn. Dat heeft meestal niets met de planning te maken, maar meer omdat er in een zak toch nog wel eens een slechte zit. Laats bleken de komkommers al heel snel slecht te zijn geworden, wast gewoon een slechte partij.

Hier wordt bijna altijd voor minimaal 2 dagen gekookt. Het restje gaat na 2 dagen in de vriezer. Als het restje te weinig is, combineer ik het met een ander restje. Bijvoorbeeld 2 restjes pasta kunnen prima samen. Eventueel nog een blikje bonen erbij.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
04-03-2019 14:48
Ik gooi teveel weg. Ik kook nog steeds voor een gezin, terwijl mijn kinderen niet meer thuis wonende. Maar dat krijg ik mijn systeem maar niet in.
Verder gooi ik vooral heel veel plastic weg, dat valt nu extra op omdat we een van de gemeente nu ook een plastic container hebben gekregen.
Die container zit na een week behoorlijk vol. Om de meest maffe artikelen zit plastic.
Raar eigenlijk dat wij consumenten hier niet hard om protesteren.
Ik ben net een kwartier bezig geweest om plastic van een komkommer te krijgen.
Ik kook mijn soep, stamppot nog net zo als met een gezin, ik ben nu alleen. De rest maak ik in de vriezer. Vind ik zo handig als je een keer geen zin hebt om te koken
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
04-03-2019 12:15
Ik gooi alleen de kapjes van het brood weg, verder niets. Heb er een hekel aan. Zonde van mijn geld ook, om zaken te kopen die je dan toch weggooit.
Die geef ik aan mijn katten, die zijn gek op brood.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:20
Het ligt vaak ook wel aan de supermarkt dat men veel eten weg gooit. Hier bij de Lidl verkopen ze geen losse groene paprika. Dan moet je gelijk zo'n stoplicht kopen met een gele en rode erbij terwijl ik die dan niet nodig heb.
Dan snij je de paprika die je overhebt in stukjes en die vries je in. Hoe simpel kan het zijn...
pearle schreef:
04-03-2019 16:43
Dan snij je de paprika die je overhebt in stukjes en die vries je in. Hoe simpel kan het zijn...
De gele paprika hoef ik sowieso niet want die vind ik niet lekker. De rode gebruik ik soms nog wel voor in de macaroni. Ik ben dan weer geen fan van groenten uit de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 16:50
De gele paprika hoef ik sowieso niet want die vind ik niet lekker. De rode gebruik ik soms nog wel voor in de macaroni. Ik ben dan weer geen fan van groenten uit de vriezer.
Nooit geweten dat er verschil van smaak in zit.
Maar het is dus echt zo.
Ik gebruik paprika vaak in gerechten die gerechten die gekookt of gebakken worden.
Dus dan proef je dat waarschijnlijk ook niet
mama-inge wijzigde dit bericht op 04-03-2019 16:58
24.35% gewijzigd
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
04-03-2019 16:53
Zit er dan verschil van smaak in?
Ja natuurlijk wel. Een rode paprika smaakt toch anders dan een groene of gele.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
04-03-2019 16:56
Ja natuurlijk wel. Een rode paprika smaakt toch anders dan een groene of gele.
Ik eet ze nooit rauw
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
04-03-2019 16:59
Ik eet ze nooit rauw
Nee, ik ook niet. Ik bak ze.
Blondie456 schreef:
04-03-2019 12:00
Mijn schoonzus heeft ook kippen en ik zou zo gratis eieren kunnen krijgen maar ik vind die uit de winkel veel lekkerder.
Want jij houd niet van verse eitjes?
koko67 schreef:
04-03-2019 14:48
Ik gooi teveel weg. Ik kook nog steeds voor een gezin, terwijl mijn kinderen niet meer thuis wonende. Maar dat krijg ik mijn systeem maar niet in.
Verder gooi ik vooral heel veel plastic weg, dat valt nu extra op omdat we een van de gemeente nu ook een plastic container hebben gekregen.
Die container zit na een week behoorlijk vol. Om de meest maffe artikelen zit plastic.
Raar eigenlijk dat wij consumenten hier niet hard om protesteren.
Ik ben net een kwartier bezig geweest om plastic van een komkommer te krijgen.
Koop dan een komkommer zonder plastic.
Pakken drinken ipv plastic flesjes
Je kunt echt wel zelf iets doen
Selisela schreef:
04-03-2019 17:01
Want jij houd niet van verse eitjes?
Ik neem aan dat de eieren uit de winkel ook vers zijn. De eieren van mijn schoonzus smaken heel anders dan die uit de winkel. Ligt misschien aan het voer dat ze krijgen.
Hier gaan vooral restjes op de composthoop.
"We eten het morgenmiddag nog wel op", het belandt in de koelkast en het komt er dus niet meer uit.

En overschotjes beleg die nooit zijn opgegeten en inmiddels groen zien van de schimmel.


Ik kook redelijk gepast, maar er blijft bijna altijd nog wel een aardappel of een restantje groenten of een kwart stukje vlees over.


En jep, hier ook kilo's plastic, want elke supermarkt trekt het hier over zijn groenten en fruit en eigenlijk over zo goed als alles. Maar de gemeente heeft sinds vorig jaar gelukkig wel een aparte omhaling voor plastic. (Naast rest, PMD en papier.)


Oud hard brood hebben we ook elke week wel minstens een halve zak van, maar gelukkig eten de vogels dat graag :-).
Af en toe maken we er ook wel es een tosti van, maar daar heb ik niet elke week zin in / dat past niet elke week in 't schema.



Wat overigens ook standaard weg gaat:
Vlees dat te lang ligt.
Te vaak ziek geweest en "no risk" meer.

Ik probeer er op te letten, maar af en toe wijzigen de plannen toch net iets te vaak.

Al doen de katten wat minder moeilijk over een biefstuk of een stuk zalm die al 3 dagen in de koelkast ligt :-D.
mama-inge schreef:
04-03-2019 16:53
Nooit geweten dat er verschil van smaak in zit.
Maar het is dus echt zo.
Ik gebruik paprika vaak in gerechten die gerechten die gekookt of gebakken worden.
Dus dan proef je dat waarschijnlijk ook niet
Puntpaprika vind ik het lekkerst smaken; wat zoetig. Groene vind ik het minst lekker.
Gele is ook zacht van smaak, dus die kan ook nog wel.
Ik grill ze helemaal zacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven