Eten weg gooien.

04-03-2019 11:41 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
In het nieuws lees ik dat veel mensen voedsel verspillen
Ben benieuwd wat jullie mening hierover is en hoe doen jullie het?

Ik pas mijn hoeveelheden die ik kook aan op wat wij eten met ons gezin.
Brood heb ik in de vriezer en haal er per dag een x aantal plakjes uit want ik weet hoe veel iedereen eet.
Blijft er toch wat over, dan word het de volgende dag op gegeten
Eten we pasta of rijst en ik hou over, dan gaat dat de diepvries in voor als ik een keer geen tijd (of zin) heb om uitgebreid te koken.

Ik vind het zonde om eten weg te gooien en vind bepaalde boodschappen (vlees en fruit onder andere) best duur.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Ik heb gewoon dat hele schuldgevoel niet. Ik heb niet het idee dat was ik weggooi zo zonde is ten opzichte van wie minder heeft. Er wordt zo ontzettend veel eten geproduceerd, dus daar zit het ‘m niet in. Het komt gewoon niet bij de juiste mensen terecht. En die laatste opscheplepel opeten omdat het anders zo zonde is om weg te gooien is net zo goed verspilling.

Mijn ouders waren daar wel altijd mee bezig, maar ik heb dat altijd onzinnig gevonden. Natuurlijk, als het nu oorlog was, was het wat anders.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 05-03-2019 19:38
5.26% gewijzigd
Nitflex schreef:
05-03-2019 19:33
Ik heb gewoon dat hele schuldgevoel niet. Ik heb niet het idee dat was ik weggooi zo zonde is ten opzichte van wie minder heeft. Er wordt zo ontzettend veel eten geproduceerd, dus daar zit het ‘m niet in. En die laatste opscheplepel opeten omdat het anders zo zonde is om weg te gooien is net zo goed verspilling.

Mijn ouders waren daar wel altijd mee bezig, maar ik heb dat altijd onzinnig gevonden. Natuurlijk, als het nu oorlog was, was het wat anders.
Volgens mij is dat een tik die veel mensen uit de oorlog hebben overgehouden. En door hebben gegeven aan hun kinderen. En onze generatie roept het nog steeds, maar zonder echte reden.

Ik snap dat verspilling zonde is, maar op kleine schaal wordt er volgens mij niemand minder van dat ik een pak gehakt heb gekocht, van mijn eigen geld, en dat vervolgens niet opeet maar weggooi.

Of ik mis iets. En aan principes doe ik niet echt, dus als het een principekwestie is ‘dat dóe je gewoon niet’ dan is dat niet aan mij besteed geloof ik.
Ik vind eten weggooien ook vooral jammer van mijn eigen portemonnee . Dan heb ik het niet over een restje crème fraîche maar wel over bijvoorbeeld een flinke rest rijst. Dat hergebruik ik voor nasi. Overrijpe bananen gaan in de vriezer en gebruik ik voor smoothies. Ik heb het betaald dus ik vind het zonde om weg te gooien. Ik heb al moeite om het boodschappenbudget niet te overschrijden dus ja......
Thordis* schreef:
05-03-2019 19:37
Volgens mij is dat een tik die veel mensen uit de oorlog hebben overgehouden. En door hebben gegeven aan hun kinderen. En onze generatie roept het nog steeds, maar zonder echte reden.

Ik snap dat verspilling zonde is, maar op kleine schaal wordt er volgens mij niemand minder van dat ik een pak gehakt heb gekocht, van mijn eigen geld, en dat vervolgens niet opeet maar weggooi.

Of ik mis iets. En aan principes doe ik niet echt, dus als het een principekwestie is ‘dat dóe je gewoon niet’ dan is dat niet aan mij besteed geloof ik.
Nou bij vlees heb ik altijd zoiets van "het beest is er voor doodgemaakt, het minste wat ik dan kan doen is het ook daadwerkelijk opeten"
Thordis* schreef:
05-03-2019 19:37
Volgens mij is dat een tik die veel mensen uit de oorlog hebben overgehouden. En door hebben gegeven aan hun kinderen. En onze generatie roept het nog steeds, maar zonder echte reden.

Ik snap dat verspilling zonde is, maar op kleine schaal wordt er volgens mij niemand minder van dat ik een pak gehakt heb gekocht, van mijn eigen geld, en dat vervolgens niet opeet maar weggooi.

Of ik mis iets. En aan principes doe ik niet echt, dus als het een principekwestie is ‘dat dóe je gewoon niet’ dan is dat niet aan mij besteed geloof ik.
Ik vind 't wel zonde maar ben vooral opgelucht als ik het in de vuilbak heb gekieperd ipv het tegen heug en meug toch nog op te eten.
herfstappeltaart schreef:
05-03-2019 19:44
Nou bij vlees heb ik altijd zoiets van "het beest is er voor doodgemaakt, het minste wat ik dan kan doen is het ook daadwerkelijk opeten"
Dat beest is sowieso dood.

Of ik het nu koop en opeet.
Of ik het nu koop en in de vuilbak smijt.

Of een ander het nu koopt.

Supermarkten kopen nu éénmaal een bepaalde hoeveelheid "dood beest" en leggen het in hun rekken.
Wat er nadien mee gebeurt zal hen worst wezen.


Ik gok bovendien dat het dier liever heeft dat ik niet ziek wordt van hem ipv dat ik totaal slecht geworden vlees zit op te eten.
Belg007 schreef:
05-03-2019 19:48
Dat beest is sowieso dood.

Of ik het nu koop en opeet.
Of ik het nu koop en in de vuilbak smijt.

Of een ander het nu koopt.

Supermarkten kopen nu éénmaal een bepaalde hoeveelheid "dood beest" en leggen het in hun rekken.
Wat er nadien mee gebeurt zal hen worst wezen.

Ik eet geen bedorven vlees, dat dan weer niet, maar toch voel ik het zo. Tja....

Ik gok bovendien dat het dier liever heeft dat ik niet ziek wordt van hem ipv dat ik totaal slecht geworden vlees zit op te eten.
herfstappeltaart schreef:
05-03-2019 19:43
Overrijpe bananen gaan in de vriezer en gebruik ik voor smoothies.
He wat een goed idee! Dat had ik nou echt nog nooit bedacht. Ik gooi vanalles in de vriezer maar overrijpe bananen wil hier nooit iemand eten dus die zit ik dan tegen heug en meug weg te knagen (of ergens in te verwerken). Die gaan voortaan in stukjes de vriezer in!
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
05-03-2019 19:58
He wat een goed idee! Dat had ik nou echt nog nooit bedacht. Ik gooi vanalles in de vriezer maar overrijpe bananen wil hier nooit iemand eten dus die zit ik dan tegen heug en meug weg te knagen (of ergens in te verwerken). Die gaan voortaan in stukjes de vriezer in!
Eens. Bedankt! Hier ook zelf niet bedacht.... :facepalm:
Ik gooi ook wel aardig wat weg helaas. Niet expres maar helaas heb ik weinig vriesruimte en kan ik ook nogal impulsief ineens trek hebben in wat anders zodat het eten dat ik geregeld had weggegooid word. Soms gooi ik brood weg als het echt te oud is en mijn groente gaat soms wel eens over datum en dus in de kliko. De roerbakgroente van de Aldi is echt ruk wat dat betreft, zijn altijd een dag voor de datum al niet meer goed. Ook moet ik geregeld een avocado weggooien die nog niet zacht was maar wel rot blijkbaar.
Vlees en melk heb ik nooit in huis.

Ik werk in de catering en schrik me dagelijks kapot over de hoeveelheid eten dat overal weggegooid word. Onnodig ook nog. Het staat koud, kan prima tot morgen bewaard worden maar moet toch weg. Echt kilo's eten verdwijnt in de vuilnisbakken elke dag. Omdat ik bij veel bedrijven werk valt dat me telkens weer op. Zo zonde.
Thordis* schreef:
05-03-2019 19:32
Waar zou je je je dan schuldig over moeten voelen? Opsturen naar Afrika kan niet, het is niet zo dat als ik het opgegeten had iemand anders daar profijt van heeft gehad, en de voedselbank wil ook echt geen zaken die over datum zijn.
De westerse samenleving als geheel verbruikt veel te veel grondstoffen, veel te veel water en veel te veel landbouwgrond. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid zouden we dat moeten terugbrengen. Produceren voor de vuilnisbak is in dat opzicht dus echt zonde van resources.

Op wereldschaal maakt het natuurlijk weinig verschil of jij elke dag drie aardappels te veel kookt en weggooit, maar als we als samenleving als geheel de verspilling terug zouden kunnen dringen in de gehele keten, van boer tot winkel tot aanrecht, zou dat al heel wat meer zoden aan de dijk zetten.

Overigens maakt het als je t mij vraagt weinig uit of je die aardappel die je teveel hebt gekookt weggooit of tegen heug en meug wegknaagt. Beter had je hem helemaal niet gekocht en gekookt als je hem niet nodig hebt. En dat dan uitvergroot op wereldschaal en naar de heel keten.

Of het ook zonde is voor je portemonnee ligt aan je portemonnee denk ik ;) .
Madrid87 schreef:
05-03-2019 20:05


Ik werk in de catering en schrik me dagelijks kapot over de hoeveelheid eten dat overal weggegooid word. Onnodig ook nog. Het staat koud, kan prima tot morgen bewaard worden maar moet toch weg. Echt kilo's eten verdwijnt in de vuilnisbakken elke dag. Omdat ik bij veel bedrijven werk valt dat me telkens weer op. Zo zonde.
Vertel dat tegen de Nationale Voedselveiligheid.

Zelfs als je baas het zou willen bewaren ... als ie controle heeft kan 't goed zijn dat ie een boete vast heeft omdat iets al te lang ligt / op de verkeerde temperatuur of in niet ideale omstandigheden is bewaard / ...


Daarom ook dat ze 't vaak zelfs niet mogen weggeven.
Als er achteraf gedonder van komt zitten zij met de troubles.
appeltjesgroen schreef:
05-03-2019 20:05
De westerse samenleving als geheel verbruikt veel te veel grondstoffen, veel te veel water en veel te veel landbouwgrond. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid zouden we dat moeten terugbrengen. Produceren voor de vuilnisbak is in dat opzicht dus echt zonde van resources.

Op wereldschaal maakt het natuurlijk weinig verschil of jij elke dag drie aardappels te veel kookt en weggooit, maar als we als samenleving als geheel de verspilling terug zouden kunnen dringen in de gehele keten, van boer tot winkel tot aanrecht, zou dat al heel wat meer zoden aan de dijk zetten.

Overigens maakt het als je t mij vraagt weinig uit of je die aardappel die je teveel hebt gekookt weggooit of tegen heug en meug wegknaagt. Beter had je hem helemaal niet gekocht en gekookt als je hem niet nodig hebt. En dat dan uitvergroot op wereldschaal en naar de heel keten.

Of het ook zonde is voor je portemonnee ligt aan je portemonnee denk ik ;) .
Vanuit dat oogpunt ben ik het met je eens. Absoluut. Maar dat ga ik met mijn boodschappen niet redden denk ik, want dat is zo’n kleine schaal. En idd, ik lees hier ook ‘dan eet ik het maar tegen heug en meug op’ en dat snap ik niet, wie of wat help je daar nou mee?

Ik eet best bewust hoor, liefst biologisch, beperkt vlees, weinig plastic, dat werk, maar ik zie de logica van schuldgevoel als je een pak melk weggooit niet zo
Ik ben het er ook wel mee eens dat de verspilling van energie om voedsel te produceren en distribueren zonde is. En ik natuurlijk gebruik ik restjes nog voor andere dingen en ook ver voorbij de houdbaarheidsdatum (bij mij is het meer beschimmelde champignons of zachte komkommer die weg gaan), maar ik voel me er verder niet schuldig over. Zou misschien moeten, maar dat heb ik niet zo.
Belg007 schreef:
05-03-2019 20:09
Vertel dat tegen de Nationale Voedselveiligheid.

Zelfs als je baas het zou willen bewaren ... als ie controle heeft kan 't goed zijn dat ie een boete vast heeft omdat iets al te lang ligt / op de verkeerde temperatuur of in niet ideale omstandigheden is bewaard / ...


Daarom ook dat ze 't vaak zelfs niet mogen weggeven.
Als er achteraf gedonder van komt zitten zij met de troubles.

Ja dat weet ik. De controles zijn behoorlijk streng. Maar zelfs dingen die in een gesloten verpakking zitten ( maaltijdsalades, verpakte kant en klare broodjes in plastic die je twee dagen kan bewaren ) flikkeren ze bijvoorbeeld weg.
Ik begrijp de reden erachter ook wel, maar ik vind het toch zonde. Bijna overal loopt het personeel met tassen vol eten naar huis trouwens. Dat dan weer wel. Mag eigenlijk ook niet maar iedereen doet het.
appeltjesgroen schreef:
05-03-2019 11:11
Ja goed initiatief die buitenbeentjes. Alleen zijn ze soms echt véél duurder dan de gewone rechte variant (vooral de komkommers en de winterpeen). Nou ben ik in het kader van duurzaamheid best bereid iets meer te betalen voor een duurzaam product maar als het de spuigaten uitloopt qua prijsverschil dan ga ik toch voor de rechte versie.
Per kilo zijn die buitenbeentjes vaak goedkoper juist, maar het stomme is dat er meestal niet het gewicht inzit dat er opstaat (soms veel meer, soms veel minder, kan soms echt wel een kilo verschillen)
Hahaha, dus dan sta ik als een idioot de verschillende zakken komkommer te wegen en te berekenen wat het nu echt kost :proud:
die zakken zit wel veel in trouwens, dus alleen de moeite waard als het iets is dat goedblijft, of waar je een bestemming voor hebt.
het weggooien van eten is niet een gevalletje 'of het nu in de vuilnisbak belandt of in mijn maag' . Het heeft grotendeels ook te maken met het milieu en de aarde. Het gaat er om dat je bewuster daar mee omgaat.

landbouwland dat verspilt wordt telt 1,4 miljard hectare.
Neem een banaan. Om deze te telen is er onder andere grond, water en arbeid nodig. Wellicht ook chemische bestrijdingsmiddelen. En het transport evenals de afvalverwerking gaat gepaard met enorme CO2-uitstoot (geschat op 3.3 ton. In China en de VS is voedselverspilling de derde grootste CO2 bijdrager), Verspilling betekent dus ook dat het milieu en klimaat onnodig schade lijden.

Als voedingsmiddelen die nog prima te eten zijn, in de vuilnisbak belanden, dan gaan ook alle energie en grondstoffen verloren die nodig waren om die etenswaren te telen, vervoeren, koelen en eventueel te bewerken en verpakken. De energie die daarvoor nodig is, komt vooral van fossiele brandstoffen die klimaatverandering veroorzaken.
Uitstoot van broeikasgassen
Voedselverspilling in huishoudens en restaurants samen is verantwoordelijk voor ongeveer 3,5 procent van de totale jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen van de gemiddelde consument.

Verder vergroot het weggooien van eten de afvalberg. De milieugevolgen zijn afhankelijk van de manier waarop afval verwerkt wordt. Een deel van het huishoudelijk voedselafval van Nederland gaat bij het groente- fruit- en tuinafval; het wordt compost voor landbouw en plantsoenen.
Alle reacties Link kopieren
Die wetgeving is soms wel raar in Nederland.
Een paar weken geleden was ik bij A.H. toen ineens de koeling stuk ging. Meteen kwamen er rode linten en mocht niemand meer iets pakken uit de koeling. Produkten werden eruit gehaald. Toen ik vroeg wat er met die produkten ging gebeuren werd mij verteld dat alles weggegooid werd. Veel klanten vroegen of ze dan wat van de stapel mochten meenemen. Nee helaas, de winkel zou dan een grote boete krijgen. Dat is toch absurd.
Die koeling was op dat moment pas een kwartier kapot.
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook niet van eten verspillen, gewoon omdat het geld kost. Intussen weet ik in te schatten wat ik wel en niet gebruik. Ik let veel op de houdbaarheidsdatums, pak altijd het pakje vleeswaren van de achterste plank. Verder zorg ik ervoor dat ingrediënten die overblijven verwerkt kunnen worden, in een andere maaltijd of ik vries het in. Koop boodschappen voor de hele week en eet als eerst wat kort houdbaar is en tegen het eind van de week wat lang houdbaar is. En ik kan niet zonder boterhamzakjes, ideaal om producten weer goed te verpakken, zoals kaas of crackers.
Alle reacties Link kopieren
koko67 schreef:
06-03-2019 02:55
Die wetgeving is soms wel raar in Nederland.
Een paar weken geleden was ik bij A.H. toen ineens de koeling stuk ging. Meteen kwamen er rode linten en mocht niemand meer iets pakken uit de koeling. Produkten werden eruit gehaald. Toen ik vroeg wat er met die produkten ging gebeuren werd mij verteld dat alles weggegooid werd. Veel klanten vroegen of ze dan wat van de stapel mochten meenemen. Nee helaas, de winkel zou dan een grote boete krijgen. Dat is toch absurd.
Die koeling was op dat moment pas een kwartier kapot.
Die boete is wel raar inderdaad. Of ze het nou weggooien of (gratis) meegeven aan de klanten...
Weggooien is sowieso zonde
Ik koop meestal voor een week eten in het weekend. Omdat ik vrij veel werk en dan nog wel eens kies voor afhaal, uit eten, restjes of 'maak je eigen eten', koop ik eigenlijk maar voor 3 dagen vlees voor iedereen. Een groot pak kipfiletjes gebruik ik dan half voor dag 1, de rest trek ik vacuum en dan wordt dat een paar dagen later gebruikt.

Maar verder is het wel lastig allemaal: de kinderen hebben vaak zo'n honger als ze uit school komen dat ze dan al tosti's, pasta en rijst hebben gekookt en gegeten voor ik zelf thuis ben, waardoor de hele planning in de war loopt. (en vervolgens gaan ze tegen een uur of acht nog een keer omeletten bakken, etc.). Ik probeer dan ook vooral om een goede voorraad van diepvries- en houdbare producten te hebben. Het lastigste is als ze onverwacht in een tosti-fase zitten, want er zijn ook weken dat ze überhaupt geen brood eten - en dan kom ik er 's ochtends achter dat ik geen brood kan meenemen naar mijn werk.

Ik kook trouwens bij voorkeur grote hoeveelheden, om dan de helft weer vacuum in te vriezen.
Nitflex schreef:
05-03-2019 20:21
Ik ben het er ook wel mee eens dat de verspilling van energie om voedsel te produceren en distribueren zonde is. En ik natuurlijk gebruik ik restjes nog voor andere dingen en ook ver voorbij de houdbaarheidsdatum (bij mij is het meer beschimmelde champignons of zachte komkommer die weg gaan), maar ik voel me er verder niet schuldig over. Zou misschien moeten, maar dat heb ik niet zo.

Wel eerlijk van je :-)
Ik vind dat eten vooral lekker moet zijn en daarom ben ik niet van het invriezen en restjes bewaren. Ik eet ook niks tegen mijn zin op en gooi het liever weg. Ik voel me totaal niet schuldig als ik eten weg gooi. Mijn moeder (ook de oorlog meegemaakt) kon geen eten weg gooien en wat over was dat at ze zelf nog op en de andere dag maar klagen als er weer een kilo bij was.
Wat ik hier trouwens ook lees; mensen die bij de aanschaf op houdbaarheidsdata letten en dingen van achter pakken. Effectief schijnt dat wat betreft de afvalberg op hetzelfde neer te komen. Supermarkten gooien bergen eten weg die niet meer verkoopbaar zijn vanwege de houdbaarheidsdata, omdat mensen de oudere data ontwijken. Ik las eens een onderzoek van iemand die mogelijkheden onderzocht om mensen te stimuleren toch “op volgorde” te laten kopen (afgezien van bonus voordeelvakken met de laatste dag). Dit schijnt een ingewikkeld vraagstuk te zijn. Zodra de nieuwere datum wordt aangevuld, blijft de oudere datum liggen.

Maar goed, dat je iets zelf thuis niet weggooit, betekent niet dat er elders niet alsnog wel wat wordt vernietigd. En zo is alles weer in balans!
Ik pak ook alles van achter wat het meest vers is en dat doe ik niet om de berg afval te verminderen maar omdat de kans minder groot is dat ik het zelf weg gooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven